Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotallyNealz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-03-2022
Beste Tweakers,

Ik ben mij in verband mijn mijn aanstaande verhuizing aan het oriënteren op het gebied van Hi-Fi/HC, en vind mijzelf regelmatig een avond verdwaald in de pricewatch, GoT en verschillende andere gerelateerde sites. Er is overal een boel informatie te vinden, maar hoop met deze topic een iets directere discussie omtrent mijn situatie te starten.

Mijn kennis van audio systemen is denk ik gemiddeld, maar heb tot nu tot alleen bottom-end systemen in mijn bezit gehad. Steker nog: mijn huidige set is een JVC MX-J100 3-cd wisselaar die ik zo'n 15 jaar geleden van mijn ouders op sinterklaas heb gekregen :P Met mijn verhuizing wil ik ook de audio-visuele kant van mijn bestaan een boost geven.

Momenteel heb ik een pricewatch: Samsung UE40D6500 TV. Hierbij wil ik graag mijn audio en media goed geregeld hebben. Ik voorzie een situatie waarin ik mijn media (HD video / Audio) centraal beheer op een NAS, welke ik dan bijv. middels pricewatch: Western Digital WD TV Live (2011) via een AV-receiver op mijn TV afspeel. Mijn standaard Ziggo interactieve decoder pricewatch: Cisco 8485DVB HD DVR en evt. PS3 kunnen dan ook op de receiver aangesloten worden. Uiteraard horen er dan nog een paar redelijke speakers bij. Mijn voorkeur gaat hier uit naar een 5.1 set, maar ik heb geregeld gelezen dat een goede stereo set ook al voldoende kan zijn.

Mijn budget voor dit alles is zo ongeveer E1000,-. Wanneer je hier ± E300,- vanaf trekt voor een NAS, WD Live TV en wall-mount voor mijn TV, houd ik ongeveer E700 euro over voor een AV-receiver en een speaker-set.

Aangezien ik al een tijd rondneus oa hier en op PW, zijn de Jamo S60x speakers -die geregeld boven komen drijven- mij niet ontgaan. Afgezien van het feit dat deze speakers vrij lovende recensies heeft mogen ontvangen vind ik ook het design erg mooi. En van wat ik heb gelezen is de prijs/kwaliteit verhouding van de Jamo sets ongeëvenaard.
Mijn voorkeur zou dan uiteraard uitgaan naar de pricewatch: Jamo S 608 HCS 3 5.0 (Zwart) set, maar aangezien een groot deel van mijn budget dan besteed is, wil ik ook de pricewatch: Jamo S 606 HCS 3 5.0 (Bruin) zeker niet direct doorstrepen.

Wat AV-receivers betreft heb ik vaak naar Onkyo en Dennon systemen gekeken, maar recentelijk is mijn oog op de pricewatch: Marantz NR1402 (Zwart) gevallen. Ook hiervan vind het het (slim) design erg mooi en bovendien staat Marantz in mijn beleving als goed merk te boek. De NR1402 bied geen netwerk/stream/afspeel mogelijkheden, maar aangezien ik hier de WD Live voor denk aan te schaffen vind ik dit geen probleem. De AV-receiver zou in mijn setup puur voor HDMI switch / audio weergave dienen.

Nu is mijn vraag of de Jamo S608 set de 100 extra waard is tov de 606 set en of deze speakers een goede combinatie vormen met de Marantz NR1402. Kan de 50Watt output van de 1402 eventueel voor problemen zorgen tov de 130/150W van de speakers.
Ook ben ik benieuwd naar ervaringen van andere tweakers ten opzichte van audio weergave/algemene indruk van de NR1402 receiver.

Al met al is het een vrij lang verhaal geworden (mijn excuses daarvoor :)). Maar ik ben zeer benieuwd wat de reacties van mensen met iets meer ervaring op dit gebied zullen zijn.

Alvast mijn dank _/-\o_ ,

Niels

[ Voor 0% gewijzigd door TotallyNealz op 14-08-2012 01:06 . Reden: typo ]

• TotallyNealz
Helemaal niemand?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:26

DjVe

Hatsaflats!

Ga de set beluisteren, ben je tevreden dan neem je hem...het hoeft niet zo moeilijk te zijn ;)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
TotallyNealz schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 01:05:
Kan de 50Watt output van de 1402 eventueel voor problemen zorgen tov de 130/150W van de speakers.
Nee, alleen als je vol gaat spelen kan je beter te veel dan te weinig vermogen hebben. Alleen schat ik de kans dat je dat gaat doen eigenlijk in op nul. Met normaal gebruik heb je maar een paar Watt nodig per kanaal. Mocht je toch meer vermogen willen kan je kijken naar de VSX-S300 en VSX-S500 van Pioneer. Ook slimline, maar met een Klasse D versterker. Dus meer vermogen en minder stroomverbruik.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:24

mr.paaJ

generatie cmd+z

s60x vs nr1402? Ik denk dat de Marantz zal winnen :)

Vermogen gaat geen probleem zijn, tenzij je op feestvolume luistert.
606 vs 608 kun je alleen zelf beoordelen. Deze set plus versterker lijkt me een prima match.
Let wel even op, volgens mij is de HCS3 set zonder sub...

[ Voor 14% gewijzigd door mr.paaJ op 16-08-2012 21:50 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kan die Samsung TV van jou niet gewoon streamen vanaf een NAS, al dan niet mbv Plex of een andere DLNA server? Dat ding snapt youtube, dan zal ie DLNA ook wel snappen :P Zal hooguit een kwestie zijn van het evt converteren van je beeldmateriaal omdat niet alle bestandsformaten ondersteund worden. Zo ondersteund mijn LG TV bijvoorbeeld wel .mkv, maar geen iso's. Koop een receiver met streaming mogelijkheden en je hebt geen WDTV meer nodig.

Daarnaast: vergis je niet in de kosten van een NAS. Inclusief HDD's zit je al snel aan de 300 euro alleen voor de NAS namelijk, zelfs als je voor een non-raid HP microserver gaat. Ergo: je houdt nog steeds maar 700 euro over, en da's zonder WDTV ;)

Persoonlijk zou ik meer inversteren in de functionaliteiten van de receiver en zo zorgen dat ie een tijdje mee kan. Betere speakers kan altijd nog namelijk. Als je eenmaal met het hifi-virus besmet bent...naja, vraag FeaR maar ofzo :P

Iig het overwegen waard :)

Als je bij je huidige voorstel wilt blijven, dan is dit denk ik een leuk setje:
Denon AVR1612 met Klipsch HD Theater 300 5.1 systeem
Denon en Klipsch gaat redelijk goed samen kan ik je melden. Overigens komt Jamo tegenwoordig bij Klipsch weg, met dien verschille dat Jamo een beetje de budget versies maakt en Klipsch meer op de high-end is gericht.
De vraag is alleen: wil je veel (stereo) muziek gaan draaien, of gebruik je het met name voor films? Als je veel muziek gaat draaien wil je eigenlijk een paar mooie vloerstaanders; voor films juist weer de 5.1 set. Idealiter koop je een goede receiver en twee mooie vloerstaanders, aangevuld met een bijpassende center en een paar mooie rears en evt een sub, maar voor 1000 euro wordt dat wat lastig ben ik bang.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:24

mr.paaJ

generatie cmd+z

Dat 'rand spul' is zeker een aandachtspunt ja, daar is 300 ook net krap. De D6500 speelt al redelijk wat af via DLNA ('AllShare') en ook met de PS3 icm PS3MediaServer op een PC kom je eventueel al een heel eind. Dan zou je dat nog uit kunnen stellen.

Audio streamen gaat ook minder lekker in deze oplossingen omdat je dan eigenlijk altijd je TV nog nodig hebt voor het browsen. Goedkoopst is een 2de hands Airport Express icm iTunes denk ik.
Squeezebox Classic is ook goed te doen, maar dan moet je met de NAS daar wel rekening mee houden, de SqueezeServer kan wel een wat krachtiger variant gebruiken.

Beginnen in 2.0 en later uitbreiden is ook een optie, maar dat ligt eraan waar de nadruk ligt: muziek of films/tv

[ Voor 41% gewijzigd door mr.paaJ op 16-08-2012 23:40 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Daarnaast is de WD Live Tv niet zo geweldig. Ik heb hem na een weekend weer terug gebracht, €50 bijgelapt en een Boxee Box naar huis genomen. Werkt echt 100% beter (sneller, meer functies!)

Qua NAS jan je ook een simpel ding nemen (ik heb zelf een hele simpele LG N2R1D met een 2TB schijf van totaal €210). Het enige wat je eigenlijk gebruikt is SMB, of je moet ook echt willen downloaden met je NAS, dan zou ik ergens een tweedehands Synology op de kop tikken.

Qua receiver zou ik het advies van FeaR volgen en gaan kijken naar de S300 van Pioneer (€280). Als je een groter model ook kwijt kan, neem dan een groter modem, aangezien die veelal toch wat meer vermogen kunnen leveren voor dezelfde prijs. Bijvoorbeeld een Pioneer VSX422 kost maar €250, Onkyo 458 zit daar zelfs €50 onder of een Sony DH520 haalt daar nog eens een €10je vanaf. Als je een wat duurdere mediaspeler in huis haalt, kan je net zo goed een goedkopere versterker zonder foefjes nemen (let er wel op dat je dan niet een versterker neemt met goedkopere versterking). Wat de meeste merken namelijk doen, is een basismodel nemen die voor vrijwel alle modellen gebruikt wordt, hoe hoger het typenummer, hoe meer digitale foefjes, hoe hoger de prijs. Die Onkyo heeft bijvoorbeeld beste en aardige versterking en alle aansluitingen die je nodig hebt, daarnaast ook 3D en HD audio formaat ondersteuning :)

Als je ruimte hebt, dan is een Jamo 60x wellicht een goede keuze, maar moeten ze strak tegen het meubel omdat je anders geen ruimte hebt, dan zou ik ze laten staan. Ik zou de receiver, NAS en mediaspeler alvast vaststellen (en kopen). Mijn optie met de Onkyo 458 + Boxee Box + NAS (en schijf) zou ongeveer 600 kosten. Dan hou je nog 400 over voor speakers en daar moet best wel iets voor te vinden zijn:

Klipsch HD Theater 300
Energy RC Micro 5.1
Boston Acoustics SoundWaveXS 5.1 SE
Qualdral Quintas 5000
Wharfedale DX-1HCP (€100 over budget)
Jamo S606 HCS (€70 over budget)
Teufel Viton 51 (€100 over budget)

Vind je stereo al voldoende, dan kom je in een andere klasse :) en zou je eens kunnen kijken naar de Teufel Ultima 40, maar ook daar zijn weer legio opties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotallyNealz
Bedankt voor de reacties!

Wegens overmatig strand, bier en BBQ mijn iets late respons:
FeaR schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 21:45:
[...]
Nee, alleen als je vol gaat spelen kan je beter te veel dan te weinig vermogen hebben. Alleen schat ik de kans dat je dat gaat doen eigenlijk in op nul.
Ik denk idd niet dat ik het volume regelmatig boven de 50% zal hebben. Het is natuurlijk geen party-installatie, en de keren dat er wel een feestje is wil ik mijn gasten graag ook nog een beetje kunnen verstaan :) In dit opzicht zal het mindere vermogen dus hoogst waarschijnlijk geen probleem zijn.
The Eagle schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 22:25:
Kan die Samsung TV van jou niet gewoon streamen vanaf een NAS, al dan niet mbv Plex of een andere DLNA server? Dat ding snapt youtube, dan zal ie DLNA ook wel snappen :P
De TV kan via allshare DNLA streamen idd. Helaas heb ik zoals je aangaf problemen met ondersteuning ondervonden. Ook het correct afspelen van ondertitels ging vaak niet vlekkeloos. Met name mkv's waar de sub in de container gebakken zit heeft regelmatig voor problemen gezorgd. Ik wil in de toekomst niet eerst een half uur prutsen voor ik een film kan kijken :)
Ik ben van plan om een dedicated mediaspeler te kopen omdat ik heb gevoel heb dat net als op mijn E900,- TV de media player features op een receiver aan de wens over zullen laten. Dit is echter een vermoeden en geenzins ervaring. Als er mensen zijn met geweldige ervaringen op het gebied van HD media + subs afspelen middels receiver hoor ik het graag.
The Eagle schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 22:25:
De vraag is alleen: wil je veel (stereo) muziek gaan draaien, of gebruik je het met name voor films? Als je veel muziek gaat draaien wil je eigenlijk een paar mooie vloerstaanders; voor films juist weer de 5.1 set. Idealiter koop je een goede receiver en twee mooie vloerstaanders, aangevuld met een bijpassende center en een paar mooie rears en evt een sub
Ik wil zowel muziek draaien als films kijken, waarschijnlijk zo'n beetje 50/50. Vandaar dat ik me heb gericht op in ieder geval 2 vloerstaanders. In het geval van de Jamo sets krijg je voor een kleine meerprijs de rears en center erbij. Wat Jamo betreft betrap ik mezelf er op dat ik misschien een beetje oogkleppen op heb. Ik vind het design gewoon erg mooi en de lovende kritiek over prijs/kwaliteit verhouding maken ze zeer aantrekkelijk.
DjVe schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 09:15:
Daarnaast is de WD Live Tv niet zo geweldig. Ik heb hem na een weekend weer terug gebracht, €50 bijgelapt en een Boxee Box naar huis genomen. Werkt echt 100% beter (sneller, meer functies!)
Ik heb de Boxee box even opgezocht en het systeem ziet er wel aantrekkelijk uit. Ook besturing via XMBC variant vind ik wel een pre. echter het design laat dan wat mij betreft toch echt te wensen over. Maar zo'n ding kan ook achter een deurtje natuurlijk :)
Qua receiver zou ik het advies van FeaR volgen en gaan kijken naar de S300 van Pioneer (€280). Als je een groter model ook kwijt kan, neem dan een groter modem, aangezien die veelal toch wat meer vermogen kunnen leveren voor dezelfde prijs.
Ik heb juist begrepen dat het magere vermogen van de marantz niet direct voor problemen zou zorgen. Bovendien levert marantz in mijn optiek hoogwaardigere systemen. Maar ook hier geld dat dat voornamelijk van horen zeggen is. Overigens is de Pioneer S300 idd wel het overwegen waard.
Als je ruimte hebt, dan is een Jamo 60x wellicht een goede keuze, maar moeten ze strak tegen het meubel omdat je anders geen ruimte hebt, dan zou ik ze laten staan.
Dit zou nog een aandachtspuntje kunnen zijn. De zithoek is afgeschermd door een laag muurtje waardoor de wand naar schatting zo'n 3m telt. De ruimte zelf bedraagt zo'n 7x8m, maar het gedeelte waar de tv en set komen te staan ± 3m. Ik mik op een TV meubel van rond de 1.50 en zou dan dus aan beide kanten ± 75cm overhouden. Ik realiseer me dat dit aan de krappe kant is, en hoop dat die 3m iets ruimer uit valt. Donderdag krijg ik de sleutel kan kan ik gaan meten :)
Qua NAS jan je ook een simpel ding nemen (ik heb zelf een hele simpele LG N2R1D met een 2TB schijf van totaal €210). Het enige wat je eigenlijk gebruikt is SMB, of je moet ook echt willen downloaden met je NAS, dan zou ik ergens een tweedehands Synology op de kop tikken.
Ik zat qua NAS idd aan bijv. een pricewatch: Synology Disk Station DS112j te denken. Als ik hier een 2TB schijf in prop heb ik voorlopig meer dan voldoende ruimte. Evt kan dan in de toekomst nog overstappen op een multi-bay NAS met raid ondersteuning.
Mijn optie met de Onkyo 458 + Boxee Box + NAS (en schijf) zou ongeveer 600 kosten.
Ik kan zowel op PW als op google geen info vinden over de Onkyo 458.

Nogmaals bedankt voor de reacties.
Er zijn vreselijk veel bomen, maar beetje bij beetje komt het bos in zicht :)

Groet,

Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

De Onkyo HTR-548 is volgens mij een buitenlands model. Op zich niet erg, maar er is niet heel veel over bekend. Hij is oa hier te krijgen: http://www.receiverstore....214909/onkyo-htr-548.html
Pagina: 1