Openbaar draadloos netwerk hapert

Pagina: 1
Acties:

• retspan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:20
Probeer al geruime tijd een publiek draadloos netwerk (hotel) te troubleshooten en de steeds terugkerende problemen beginnen wat te frustreren..

Eerst de omstandigheden:
- Tot max. ongeveer 70 simultane gebruikers, 20-60GB dagelijks verkeer
- Alle mogelijk denkbare clients (hotelgasten)
- Deels historisch gebouw (hier en daar flinke muren) met 4 verdiepingen en een openbare lounge-bar
- Helft van kamers hebben tevens een bedrade aansluiting

Dan wat specs:
- 12 Mbps ADSL2-verbinding met dynamisch ip en fup van isp
- LevelOne WBR-6600 of Netgear DGN2200 modem-router
- Bedraad netwerk van 9 Netgear Gigabit switches en Cat.6 UTP
- 5 LevelOne WAP-6002 (verborgen) en 3 WAP-6102 (ceiling mounted) access points (bedraad)

De netwerkinstellingen die 2 dagen tot max. 2 weken goed draaien (zoals goed bevonden door support LevelOne):
- Modem-router krijgt IP en DNS van WAN/ISP, op LAN draait deze de dhcp-service vanaf 192.168.0.1
- Op de APs staan DHCP-client en server uit en staat een IP van 192.168.0.10 tot .18 ingesteld, gateway en dns staan ingesteld op de modem-router (.0.1)
- De APs die overlappen staan tenminste 3 kanalen van elkaar en momenteel hebben alle APs een eigen SSID.

Symptomen:
Met een dag heen-en-weer geloop en resetten is alles aan de praat te krijgen en dan zit het weer even goed. Daarna lijkt de router geen IP-addressen meer te willen geven aan clients verbonden via de APs, gek genoeg wel nog aan clients die rechtstreeks op de router zitten. Het vervangen van een switch bracht kortstondig en deels uitkomst, tot het vandaag weer fout ging...Ook resetten van de router alleen is niet voldoende om het weer aan de praat te krijgen.

Al geprobeerd:
Modem-router vervangen, Firmware updates op APs en Modem-routers, switches gewisseld en vervangen, APs laten draaien met DHCP-client aan en DNS van ISP, APs zelf DHCP laten draaien (dan krijgen deze na verloop van tijd ook geen IP meer), redelijk lange UTP tussen Modem-router en eerste switch gecontroleerd op goede werking.

Waar ik vooral geen snars van begrijp dat het telkens even goed gaat en dat daarna alleen enig gevloek en het resetten en herinstellen van de Modem-router en alle APs lijkt te helpen...alvast dank voor al het mogelijke meedenken!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:36

basdej

OutSystems Consultant

Ligt het niet gewoon aan de firmware van LevelOne? Als je eens wat probeert met bijvoorbeeld sitecom of linksys, werkt het dan wel? Je hebt in ieder geval een redelijk sterke eerste router nodig omdat er vrij veel clients zitten.

edit: Wat is de range van je DHCP ? en de lease time daarvan?

[ Voor 12% gewijzigd door basdej op 14-08-2012 18:44 ]

Hoi.

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-12 15:48
Ben ook wel benieuwd naar de leasetime

• dokasensai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-03 16:19
Heb je al eens geprobeerd om een andere DHCP server er tussen te zetten.
en de dhcp server in de router uit te zetten

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Je zou kunnen proberen om je dhcp scope te vergroten, dus bijv 192.168.1.1 t/m 192.168.255.254 gebruiken. (wel je subnetmask dan aanpassen naar 255.255.0.0!)
(de .0.x range hou je dan voor je infrastructuur)
Kan zijn dat hij de ip's vasthoud die hij aan een wireless client uitgeeft en het te lang duurt voordat de lease verlopen is.
Dus óf je leasetime verkorten óf je dhcp scope groter maken.

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 15:52
Ik volg mental hierin. Meestal staat de standaard leasetime ergens op 7 dagen of zo, waardoor je dhcpscope héél snel gevuld raakt. Voor publieke netwerken zet ik de leasetime meestal op 1 uur waardoor je elk uur de niet actieve ip's weer kunt heruitdelen en je veel minder je scope zal moeten uitbreiden.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Misschien vollopen van NAT-tabellen, maar dat zou met een reset verholpen moeten zijn. Sowieso geen gek idee om die dingen op een tijdklok te zetten om ze regelmatig (elke nacht) te resetten.

Het is bepaald geen elegante oplossing, maar als je pas na 2 dagen last krijg, voldoet het... (Ja, ik weet nu al dat mensen dit geen "echte" oplossing vinden).

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Keypunchie schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:38:
Misschien vollopen van NAT-tabellen, maar dat zou met een reset verholpen moeten zijn. Sowieso geen gek idee om die dingen op een tijdklok te zetten om ze regelmatig (elke nacht) te resetten.

Het is bepaald geen elegante oplossing, maar als je pas na 2 dagen last krijg, voldoet het... (Ja, ik weet nu al dat mensen dit geen "echte" oplossing vinden).
Voor consumenten apparatuur inderdaad geen gekke optie, voor de hardware die hier gebruikt wordt echter totaal onacceptabel.
Het hoort gewoon goed te werken mits goed geconfigureerd.

• retspan
hartelijk dank alvast allemaal, ik ga morgen inderdaad eerst eens de dhcp scope wat vergroten (nu inderdaad 'maar' 192.168.0.1 t/m .199) en vooral de lease time verkorten, dat zou nu best wel eens een aantal dagen kunnen zijn. Volledig logisch dat dit het euvel zou zijn en stom dat ik er nog niet bij stil had gestaan...ga duimen en will report back!

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

oke, zorg je er dan ook voor dat alle static adressen buiten de DHCP pool vallen?

Hoi.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Volgende checks kunnen zijn:

-met wireshark kijken wat gebeurd op een PC die niet meer op wireless "erbij" kan. moet je wel tamelijk diep in de tcpip zitten.
-Kun je een log van de level-one/netgear uitlezen als het fout is.

Met 70 simulate verbinden heb je een veelvoud van devices dat "even"verbonden is. Dus de pool echt flink oprekken...

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

en? al resultaten?

Hoi.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik lees nergens welk subnet je gebruikt voor clients en wat de geconfigureerde DHCP scope is? En ook niet wat de leasetijd is.

Als je slechts één /24 gebruikt waar ook nog adressen afgaan voor je apparatuur zelf dan kun je inderdaad best wel eens in de problemen komen. Dit doordat veel apparaten even verbinding maken, die vervolgens weer verbreken, maar dan wel voor de duur van de leastijd dat ip vasthouden.

Ik zou in dit geval denk ik voor een /22 gaan.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

aps moeten ook gewoon 5 kanalen uit elkaar en niet 3

dus 1,6,en 11 gebruiken

Iperf

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik zou in professionele situaties ook nooit een modem/router gebruiken. Zowel die WBR-6600 als de Netgear DGN2200 zijn eigenlijk voor consumenten gebruik. Stel die in als ADSL-modem in bridge en hang er een fatsoenlijke router achter. Alix bordje met pfSense, eventueel? Dan heb je ook ineens mogelijkheden voor QoS, filtering en het opzetten van een captive portal.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• retspan
ok, vijf dagen zonder problemen gedraaid met lease time op 1u, incl. het drukke weekend, tot deze morgen.. Router geeft nog ip's uit, via AP's niet meer. Na alles resetten is het weer terug op stoom. Ik heb het aantal simultane gebruikers in de gaten gehouden op de router en dit heeft de 50-60 niet overstegen, dus ik begin te denken dat het daar niet fout gaat en dat een /24 gewoon kan volstaan. Kan het met een gebrek aan 'load-balancing' oid te maken hebben, ik bedoel, kan de boel platvallen als er 10+ gasten hd video proberen te streamen?

- Heb nu op advies van basdej de static ip-adressen uit de scope gehaald. DHCP draait nu 192.168.0.20 tot .254, APs staan op .0.10 t/m 18.

- Fish en ook anderen (elders) hebben het over 5 kanalen separatie: zogezegd, zogedaan.

fingers crossed maar weer..

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:55

chromeeh

the Gnome

Petervanakelyen schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 20:37:
Ik zou in professionele situaties ook nooit een modem/router gebruiken. Zowel die WBR-6600 als de Netgear DGN2200 zijn eigenlijk voor consumenten gebruik. Stel die in als ADSL-modem in bridge en hang er een fatsoenlijke router achter. Alix bordje met pfSense, eventueel? Dan heb je ook ineens mogelijkheden voor QoS, filtering en het opzetten van een captive portal.
Met hierboven :)
Sowieso wil je kunnen QoS'en / shapen, als iemand lekker aan het trekken gaat met bijv. Torrents heb je je zaakje op de kont liggen....

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Heb je wel gecontroleerd of het je dhcp scope is ? of neem je het alleen maar aan ?

Iperf

• retspan
fish schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 22:15:
Heb je wel gecontroleerd of het je dhcp scope is ? of neem je het alleen maar aan ?
Nee hoor, natuurlijk gecheckt ;)

Market demand in onze branche (zeer competitieve bestemming in buitenland) = free wifi met 100% dekking en met de prijzen sowieso enorm onder druk, is er geen groot budget voor de hardware of expertise, which is where I come in...

Ik vraag me af of de door TP-Link recent(ish) toegevoegde IP-QoS feature al wat uitkomst kan bieden: http://www.tp-link.com.au/article/?id=194. Natuurlijk een rotklus om de hele ip pool manueel in te geven maar dat is dan nog het minste van m'n zorgen.. Ik weet dat het niet bepaald voor dergelijk groot aantal verbindingen gemaakt is maar...zou het er tegen kunnen?

[edit] deze ziet er nog wat krachtiger / beter uit (met bandwidth management voor dhcp): http://www.draytek.nl/pro...22-serie/vigor-2710-serie.
2) Bandwidth limit
Met behulp van bandwidth limit kan worden aangegeven hoeveel bandbreedte bepaalde IP adressen mogen gebruiken. Er kan een standaard waarde worden ingesteld. Ook kan een groep van IP adressen gedefinieerd worden. Bandwidth limit is toe te passen op zowel up- als download verkeer.
Hier staat het nog wat verder uitgelegd: http://www.abptech.com/bl...ent-with-draytek-routers/

[ Voor 25% gewijzigd door retspan op 23-08-2012 16:43 ]

Pagina: 1