PC Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• GiantRowan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-06-2024
Hallo,

Ik vroeg mij af welke volgende upgrade voor mijn pc het best zou zijn.

Specs:

Processor: Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GHz
Memory: 8GB RAM DDR 3 1333MhZ
Hard Drive:1x 60GB OCZ Vortex SSD 3x 750 GB
Video Card: 2x Sapphire Radeon HD 7850 OC 2GB

Een vriend van mij heeft identieke kaarten en dezelfde processor..
Wel heeft hij 8GB Ram 1600mhz van Vortex, en een 4.5ghz overgeklokte processor.
Hij haalt soms het dubbele fps en nu vraag ik mij af of ik beter ram moet kopen of misschien mijn processor overklokken?

Ik heb namelijk het idee dat mijn pc flink onderpresteerd

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-05 15:16
dat zijn geheugen op 1600 loopt en die van jou op 1333 is wel een merkbaar verschil in FPS als de rest van de setup gelijk is. per clockcyclus is het 300 Mhz meer, dat kan net dat bufferverschil maken. heb je ook hetzelfde moederbord? het ene bord is namelijk efficienter in het gebruik dan het andere...

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Kunnen meerdere dingen zijn namelijk dat je voeding misschien wat zwak is voor de Crossfire setup en die vriend van je een andere voeding erin heeft zitten. Geheugensnelheid zal niet zo heel veel mogen uitmaken normaal gesproken maar wel dat ie zijn cpu ge-OCed heeft scheelt weer.

Ander punt is je SSD namelijk de OCZ Vertex staat niet direct er bekend om dat het goede SSD's zijn en zeker niet mijn voorkeur hebben. Ook is 60 GB wat aan de krappe kant en zit de kans erin dat je SSD bijna vol is waardoor ie ook minder persteerd.

Maar je schrijft wel identieke kaarten en dezelfde processor alleen is dat niet het enigste wat mee telt namelijk ook het moederboard kan b.v. een vertraging opleveren. In elk geval zou je al eens je SSD kunnen vervangen door een Samsung 830 128 GB en b.v. 2 x 8 GB Kingston HyperX 1600 Mhz XMP dimms erin te zetten.

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-02 22:01
Die SSD en geheugen zullen kwa fps in games vrij weinig uitmaken, daar zijn genoeg benchmarks over te vinden (google op "1333 vs 1600 ram" oid). De overgeclockte processor van je vriend zou wel kunnen zorgen voor meer fps als het een spel is wat zwaar op de cpu leunt. De vraag is of dit het geval is. Welk spel gaat het in dit geval om?

PS: heb je crossfire wel aanstaan in CCC ;)?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:11
Je hebt geen upgrade nodig, de pc van je vriend kan alleen 2x zoveel fps halen als van jou 1 videokaart niet werkt, de rest vormt geen dusdanige bottleneck dat het je 50% fps zou kosten (onder geen enkele omstandigheid).

Of de settings staan natuurlijk compleet anders :P

• GiantRowan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-06-2024
Beide kaarten werken.
Het gaat om het spel Battlefield 3,

Als we beiden op het zelfde stukje in een map lopen (online) dan behaalt hij fps van ongeveer 170 en ik dan iets van 80.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:11
Naja, sneller geheugen helpt amper en een overgeklokte processor geeft ook niet zo'n verschil, dus het kan eigenlijk niks hardwarematigs zijn.

Heb je wat meer info over de settings van beide, en misschien een msi afterburner uitdraai/printscreen met je gpu load en kloks. (blijft 1 kaart in idle snelheid vanwege youtube ofzo?)

Is je processor load (van 1 thread) boven de 90%?
Merk je verschil als je hem eens op 3GHz en 4GHz zet?

Verwijderd

Jouw CPU @ 3.4GHz, die van je vriend @ 4.5GHz. Waarom ga je niet overkloken? Want daar ligt de groot verschil toch, en wat zijn de verschillen in min.FPS? Die zijn veel belangrijker.

• jezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-02-2023
Los van eventuele defecten, driver issues of troep op je systeem zal het verschil van fps absoluut niet in de ssd of het geheugen zitten maar in de kloksnelheid van de cpu.

De 2600k kan je makkelijk wat hoger klokkek als je weet wat je doet maar vraag jezelf eerst af of het nodig is. Als jij 100fps haalt en je vriend 150fps dan heeft hij wel meer maar echt nodig is dat niet.

Wanneer dubbel aantal fps niet overdreven bedoelt is lijkt er toch misschien iets anders aan de hand te zijn, probeer eens een benchmark te draaien van bv 3dmark en heaven vergelijk dat dan met resultaten die bij jou specs and settings horen.

Mijn 2500k is aardig oc'd en in games merk ik dat aardig, soms tot 30 % Fps increase maar 100% is wel wat veel hoor

[ Voor 37% gewijzigd door jezzer op 15-08-2012 00:19 ]

Tweakers heeft geen moderatie systeem, wel een fanboy systeem.

Verwijderd

Wees specifieker, hoeveel fps, welke games, welke instellingen gebruiken jullie.
Pagina: 1