Logitech Z506 aansluiten + verlengen (surround sound?)

Pagina: 1
Acties:

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03:48
Laat ik me om te beginnen even indekken… :X Ik ben redelijk nieuw in audioland, dus de kans bestaat dat ik hele domme vragen ga stellen. Ook heb ik gepoogd antwoorden op mijn vragen te vinden in andere topics, maar dat is helaas (nog) niet gelukt.

Goed, wat is het verhaal. Ik speel films af via mijn PC op mijn TV. Dit doe ik via de DVI uitgang van mijn PC naar de HDMI ingang van mijn tv. Het gaat daarbij dus alleen maar om beeld.
Voor het geluid dacht ik aanvankelijk dat een gemiddeld 5.1 PC-setje wel voldoende zou zijn. Ik ben niet zo’n audiofiel, het gaat mij voornamelijk om het ruimtelijke effect.
Hiervoor heb ik een Logitech Z506 set aangeschaft. Deze bestaat uit 4 speakers voor op de hoeken, 1 centre speaker en een subwoofer.

Zoals ik al zei gaat het mij om het ruimtelijk “5.1” effect. Maar ik vraag mij ineens af of ik dit wel ga bereiken. Het audiosignaal verlaat mijn PC namelijk via de bekende groene kabel (2.1) met als toevoeging een zwarte en een oranje kabel. Hiervoor zijn in de subwoofer van de Z506 ook aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-1eyPc2MiBGM/UClrtVYM4mI/AAAAAAAACUM/w7eUWcZjGCw/s800/DSC_0203.JPG

Mijn vraag is nu eigenlijk, is dit voldoende om ook echt surround sound te krijgen? Of is het meer "2.1 over 5 speakers" en ik voor echt Dolby/DTS een digitaal signaal nodig? Want dat “lust” mijn set niet, daar is geen ingang voor :-(

Mijn tweede vraag is hoe ik de kabels moet verlengen. De kabels van de PC naar de woofer moeten namelijk aanzienlijk worden verlengd. En die van achterste speakers naar de woofer ook. Klopt het dat het vanaf de PC “3,5 jacks” zijn? En de tulpjes vanaf mijn speakers, hebben die ook een standaard naam? Ze zijn namelijk wel even dik als PC kabels maar hebben wel een andere aansluiting.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-12 17:13

amas

Law of Nature: Chaos

Het antwoord op de eerste vraag is: Nee. Om 5.1 surround te krijgen moet je nog 2 kabels aansluiten, de oranje, voor de sub en center, en de zwarte voor de surround speakers. Zet nu de Matrix in het controle dinges uit. Die "upscaled" namelijk stereo naar surround. Voor zover ik weet gaat DTS gewoon over analoog.

Kabels kun je prima verlengen. Het zijn simpele tulpaansluitingen. Deze kabels F->M kun je bij elke bouwmarkt wel krijgen. Ook de standaard 3.5mm jacks kun je verlengen. Deze kun je echter niet krijgen bij de bouwmarkt, maar zul je ergens bij een webwinkel moeten bestellen. kabeltje.com o.i.d.

edit: niet goed gelezen, wat extra info.
edit2: ik heb geen ervaring met deze set, maar wel met z'n voorloper, de Logitech G51.

[ Voor 30% gewijzigd door amas op 13-08-2012 23:38 ]

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
Verlengkabels voor PC <--> Z506: http://www.kabeltje.com/m...c-463_2081_1_381_383.html. Of je kunt gewoon de hele kabels vervangen door een langere variant ipv de huidige te verlengen: http://www.kabeltje.com/m...c-463_2081_1_381_382.html. Dat laatste is wel wat degelijker waarschijnlijk. Dit zijn overigens inderdaad 3,5mm jack-aansluitingen.

De kabels naar de overige speakers hebben een RCA-connector. Deze kun je ook verlengen: http://www.kabeltje.com/t...els-c-463_2081_10_11.html of http://www.kabeltje.com/t...els-c-463_2081_10_12.html. Let erop dat je deze niet kunt vervangen, maar alleen kunt verlengen, omdat ze aan de speakers vast zitten.

Je hebt dan inderdaad wel gewoon echt surroundgeluid, mits je zoals mijn jarige voorganger al aangaf, je de zwarte en oranje aansluitingen ook aansluit en in je drivers instelt dat je een 5.1-opstelling hebt. En je moet uiteraard de speakers zelf aansluiten.

[ Voor 26% gewijzigd door HarmoniousVibe op 14-08-2012 00:03 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03:48
Heren, bedankt voor jullie reacties! Ik besef me nu dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest. Het is namelijk absoluut de bedoeling om ook de "zwarte" en de "oranje" draad aan te sluiten. :Y Op de foto gebruikte ik de set eventjes als 2.1.

Maakt de kwaliteit van de kabel eigenlijk nog wat uit? Puur cijfermatig vast wel, maar ook in de praktijk? Ik ben namelijk wel van plan om het allemaal een beetje betaalbaar te houden... :$ Voor de 3,5 jacks heb ik 7 à 8 meter nodig. En dat dan dus 3x. Is bijvoorbeeld zo'n kabel van Ebay geschikt? Puur even als voorbeeld, 10 meter is wel heel veel namelijk :+

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
Maakt praktisch niet uit. Sowieso kun je je voor 3 x 1,75GBP niet miskopen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW