Allround pc check

Pagina: 1
Acties:

• Baptiste88
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 22:51
Beste Tweakers,

Volgende week wil ik componenten bestellen voor het in elkaar zetten van een pc. Het is de eerste keer dat ik dit ga doen, dus zou graag willen weten hoe jullie over mijn wenslijst denken.

- Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn nieuwe pc gebruiken voor mijn studie (Office en 2D AutoCAD) en vrije tijd (muziek / films / games).

Voor muziek sluit ik m'n pc aan op een versterker. Voor films sluit ik m'n pc met hdmi aan op een 1080p 80cm lcd tv. Ik houd qua games vooral van shooters (MW2 en MW3 op dit moment).

- Wat mag het systeem gaan kosten?
600 - 800 euro.

•Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn videokaart Asus ATI 6850 wil ik menemen.
Ik heb een Hercules geluidskaart, maar weet nog niet of ik die overzet.

•Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Obsidian 550D€ 117,10€ 117,10
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1XFX Pro 550W€ 58,45€ 58,45
1Samsung 830 series 256GB€ 173,50€ 173,50
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 44,45€ 44,45
1Asus P8Z77-V€ 155,-€ 155,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 754,50

•Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb zelf de voorkeur voor Intel, Corsair en een beetje voor ASUS. Waarom? Volgens mij leveren ze kwaliteit, maar er zijn vast genoeg andere fabrikanten die dat ook doen.

•Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Mijn huidige pc maakt veel geluid, dus ik wil zeker een stille kast. Eerst dacht ik aan een HTPC, maar die kon ik niet vinden met geluidsisolatie en het lijkt me toch ook wel krap.
Ik wil graag een ATX moederbord, voor mijn vaste computer wil ik voldoende uitbreidingsmogelijkheden.
Overclocken wil ik in de toekomst gaan doen.
Eigenlijk niet kleiner dan een 256 Gb SSD.
De kans dat ik een SLI/Crossfire opstelling neem in de toekomst is heel klein.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

• JustStef
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:34
Kijk eens of je deze kast iets vindt.
pricewatch: Cooler Master Silencio 550
Het probleem is wel, doordat er isolatiemateriaal inzit, word de warmte ook beter vast gehouden. Maar deze keuze moet je zelf maken.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De pc-kast kan ik je zeer zeker aanraden als stille kast en absoluut ver boven de CoolerMasterSilencio 550, want het voordeel van de Corsair is dat je alle kanten uit kan. Als je naderhand eens wat wil uitbreiden kan je altijd meer fans erin hangen en de plaatjes weghalen voor meer koeling. Daarbij is het stoffilter systeem echt heel handig en zitten er metalen stoffilters in die met magneetjes vastzitten en je zo kan loshalen.

Dat ik dit weet is omdat ik de Corsair 550D zelf heb en altijd een stille pc wil hebben met toch een goede koeling en uitbreidingsmogelijkheden, maar als je van Corsair gecharmeerd bent zou ik er ook een Corsair voeding in zetten. Zelf heb ik altijd goede ervaringen opgedaan met deze voedingen en momenteel weer een Corsair AX750 Pro erin zitten die stil is en probleemloos zijn werk doet.

• Baptiste88
JustStef schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:47:
Kijk eens of je deze kast iets vindt.
pricewatch: Cooler Master Silencio 550
Het probleem is wel, doordat er isolatiemateriaal inzit, word de warmte ook beter vast gehouden. Maar deze keuze moet je zelf maken.
In de review van Tweakers.net staat:
De geluidsisolatie van de Silencio werkt uitstekend: we hebben in de recente geschiedenis geen stillere kasten in ons testlab gehad. De isolatie heeft echter ook een keerzijde: niet alleen het geluid, maar ook de warmte wordt in de behuizing gevangen. Voor een high-end systeem is de Silencio dan ook al snel te warm, maar een niet-overgeklokt systeem, gezien de beperkte ruimte bij voorkeur in een micro-atx-jasje, zal zich prima in de behuizing thuisvoelen.

De Corsair behuizing wordt op het gebied van warmte en ruimte beter aangeschreven, dus dan ga ik daar liever voor!
Roel1966 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 23:26:
De pc-kast kan ik je zeer zeker aanraden als stille kast en absoluut ver boven de CoolerMasterSilencio 550, want het voordeel van de Corsair is dat je alle kanten uit kan. Als je naderhand eens wat wil uitbreiden kan je altijd meer fans erin hangen en de plaatjes weghalen voor meer koeling. Daarbij is het stoffilter systeem echt heel handig en zitten er metalen stoffilters in die met magneetjes vastzitten en je zo kan loshalen.

Dat ik dit weet is omdat ik de Corsair 550D zelf heb en altijd een stille pc wil hebben met toch een goede koeling en uitbreidingsmogelijkheden, maar als je van Corsair gecharmeerd bent zou ik er ook een Corsair voeding in zetten. Zelf heb ik altijd goede ervaringen opgedaan met deze voedingen en momenteel weer een Corsair AX750 Pro erin zitten die stil is en probleemloos zijn werk doet.
Oke, mooi! :) Zou je dan voor de Corsair Builder CX600 V2 gaan? Aan de andere kant lijkt me die XFX ook prima met een 80 plus bronze cert. :P
500 watt leek me wat krap voor de toekomst. Een 2de videokaart hoeft niet, maar ik wil wel gewoon kunnen overclocken en nog wat meer sata en pci sloten kunnen gebruiken.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Baptiste88 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 23:49:
Oke, mooi! :) Zou je dan voor de Corsair Builder CX600 V2 gaan? Aan de andere kant lijkt me die XFX ook prima met een 80 plus bronze cert. :P
500 watt leek me wat krap voor de toekomst. Een 2de videokaart hoeft niet, maar ik wil wel gewoon kunnen overclocken en nog wat meer sata en pci sloten kunnen gebruiken.
Ik zie net dat de voeding wat ik heb op 150 euro zit dus dat zou inderdaad niet echt binnen je budget passen maar die CX600 voldoet ook prima verder. Het is alleen wanneer je inderdaad Crossfire of SLI in je pc wil dan zal die CX600 het moeilijker krijgen, maar voor een niet al te gekke OC moet die prima voldoen.

Wat de Corsair Obsidian 550D en de CoolerMaster betreft kwam ik bij hetzelfde uit namelijk het dillemma snelle pc en toch stil dus was voor mij de keuze snel gevallen. Tip van mij wanneer je nog eens t.z.t. wat meer ruimte in budget hebt namelijk zet er Noctua fans in en dan krijg je een lekker koele stille kast.

De standaard fans zijn op zich ook vrij stil maar op het moment dat je wat meer koelte nodig hebt dan hoor je ze toch wel vrij nadrukkelijk, althans voor mijn doen dan vond ik ze lawaaiig worden. Plus wil ik je aanraden om niet de standaard cpu koeler te gebruiken en zeker met het oog op OC want dat trekt die niet of je hebt een giga lawaai in de kast.

Stille cpu koeler en toch hoge koelprestaties dan kan ik je de Noctua NH-D14 zeer zeker aanraden die ik zelf nu op mijn i7 3820 met lichte OC heb zitten. Ik heb het een beetje uitgeprobeerd en met de fans op rond de 1000 rpm en dan rond de 4 GHz blijft de cpu rond de 54 graden t-case hangen bij volle stress.

• Baptiste88
Oke, dus ik zou toch echt een keuze moeten maken of ik ooit Crossfire/SLI zal gebruiken.

Dan ga ik denk ik toch voor 1 videokaart. Kan ik met die Corsair Builder CX600 wel elke high end videokaart er in stoppen? Lijkte me wel toch.? Op dit moment is die HD 6860 wel prima, maar die zal zeker een keer vervangen worden.

Ik dacht nog even te wachten met het kopen van een CPU koeler, omdat ik pas later ga overclocken. En die Noctua is toch weer 60 euro. Of is het handiger om gelijk een goede koeler erop te zetten? Of is die stock koeler gewoon te slecht..

ps. Roel1966: mooi systeem heb je :)

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Als je geen Xfire/SLI gaat gebruiken is een 500W voeding meer dan genoeg. Zelfs bij het overklokken heb je genoeg ruimte over. Een nieuwe videokaart is ook geen probleem*.

Een goede CPU koeler is altijd een goede investering. Ook als je niet gaat overklokken is je systeem een stuk stiller dan met de stock koeler die gewoon matig is. Echter is zo'n noctua koeler van 60 euro weer het andere uiterste. Bijvoorbeeld een pricewatch: Scythe Mine 2 is qua prijs erg interessant en met een 14cm fan op laag rpm ook erg stil.

Verder heb je een moederbord van 150 euro, terwijl je al prima bordjes rond de 90-100 euro kan vinden. Wat zit hierop wat je niet kan missen?

* Je systeem zal nu amper 250W verbruiken

• Baptiste88
Het leek me wel een erg compleet en goed moederbord. En daarbij zit er wifi ingebouwd, wat weer een paar tientjes scheelt t.o.v. goedkopere kaarten. Waar ik eigenlijk op let bij een mobo is de ATX vorm, Z77 en het merk / reviews. Eigenlijk voldoet elk ATX mobo met Z77 aan mijn eisen qua specs, maar ik zou liever ook een beetje goede prestaties en kwaliteit willen.

Incl. wifi kaart ben ik voor deze ongeveer net zo veel kwijt:Gigabyte GA-Z77X-D3H

Of het wordt zoiets: MSI Z77A-G45 waarbij deze met 105 euro wel wat verschil maakt. Zou jij voor zoiets gaan?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Baptiste88 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:29:
Het leek me wel een erg compleet en goed moederbord. En daarbij zit er wifi ingebouwd, wat weer een paar tientjes scheelt t.o.v. goedkopere kaarten. Waar ik eigenlijk op let bij een mobo is de ATX vorm, Z77 en het merk / reviews. Eigenlijk voldoet elk ATX mobo met Z77 aan mijn eisen qua specs, maar ik zou liever ook een beetje goede prestaties en kwaliteit willen.

Incl. wifi kaart ben ik voor deze ongeveer net zo veel kwijt:Gigabyte GA-Z77X-D3H

Of het wordt zoiets: MSI Z77A-G45 waarbij deze met 105 euro wel wat verschil maakt. Zou jij voor zoiets gaan?
Ik zou voor het goedkopere moederbord gaan aangezien deze amper invloed hebben op de prestaties. Ingebouwd wifi is leuk, maar deze hebben vaak niet de kwaliteit van een los wifi kaartje. Verder moet je kijken of alle aansluitingen die je nodig hebt op het bord zitten. Maar bordjes van rond de 100 euro zijn al erg compleet. En omdat je wilt gaan overklokken kijken naar de koeling op de stroomvoorziening (ziet er bij die MSI goed uit).
Pagina: 1