Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hey tweakers,
ik heb nu sinds een paar weken een samsung 830 ssd, eerst had ik hier ubuntu op staan, was niks mis mee, ik haalde met benchmark testjes 540mb/s read en 290 mb/sec write.

maar sinds ik windows weer op mn ssd heb staan, haal ik met benchmark tests 490mb/s read en een ongelovelijk lage write snelheid...

ik hoop dat de fotos mijn verhaal voldoende ondersteunen,

ik zou het graag horen als jullie tips/oplossingen voor mij hebben!

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj537/martijnmoi/ssdfaal1.png

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj537/martijnmoi/ssdfaal2.png

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj537/martijnmoi/ssdfaal3.png

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj537/martijnmoi/ssdfaal4.png

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj537/martijnmoi/ssdlife5.png

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj537/martijnmoi/sata600jaja.png

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj537/martijnmoi/ssdlife.png

alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2012 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Heb je de juiste drivers voor je SATA-controller wel geinstalleerd?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
volgens Samsung's easy software manager heb ik alle nieuwste drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Volgens mij checkt samsung niet voor die drivers. Welk moederbord/chipset heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
uhmm bedoel je dit?

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj537/martijnmoi/speccymobo.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:25

Harrie

NederVlaming

Mavamaarten schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:31:
Volgens mij checkt samsung niet voor die drivers. Welk moederbord/chipset heb je?
Ik vermoed dat het OOK een samsung laptop is. Dus dan zal de samsung tool die bij zijn laptop hoort dit normaal wel checken toch?
Maar het lijkt me geen slecht idee om dit toch handmatig eens te controleren, of te installeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Harrie op 13-08-2012 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Harrie schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:25:
[...]
Ik vermoed dat het OOK een samsung laptop is. Dus dan zal de samsung tool die bij zijn laptop hoort dit normaal wel checken toch?
Maar het lijkt me geen slecht idee om dit toch handmatig eens te controleren, of te installeren.
Nu je het zegt wel, maar dat wist ik natuurlijk niet. Ik dacht dat OP een SSD-tooltje gebruikte om te checken voor drivers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het enige wat ik kan bedenken is dat trim zijn werk nog niet heeft gedaan. Misschien gaat dat langzamer nu er nog "maar" 24 GB vrij is, en moet je de SSD een tijdje laten idlen zodat trim zijn werk kan doen.

(hoe krijg je dat ding zo propvol met net een nieuwe install?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de nieuwste versie van mn chipset drivers volgens de intel site,

het is inderdaad een laptop waar de ssd in zit:
pricewatch: Samsung 300E5A-S01NL

en erstaan nogal wat games op want ik hou nogal van afwisseling:$

& ik lees nog al eens iets over trim, zou je me iets meer kunnen uitleggen over trim?:$

thnx, martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

De standaard actie van windows bij het verwijderen van een bestand, is alleen de data markeren als verwijderd, maar niet daadwerkelijk fysiek verwijderen van het medium. Het TRIM commando zorgt ervoor, dat data die wordt verwijderd, niet alleen gemarkeerd wordt als verwijderd, maar ook letterlijk fysiek wordt verwijderd.

Een SSD werkt met zoals je vast al wist, geheugencellen. Voordat een volle geheugencel opnieuw beschreven kan worden, moet deze eerst gewist worden. Het wissen van de geheugen cellen, is in verhouding tot lezen & schrijven enzovoorts een zeer langzaam proces.
Als je geen TRIM commando hebt, krijg je dus dat over tijd, alle geheugen cellen al data in zich hebben (die in principe verwijderd zijn), waardoor ze dus eerst gewist moeten worden voordat ze opnieuw beschreven kunnen worden. Wat een enorme impact heeft op de snelheid.

Daarom is het TRIM commando er, die zorgt ervoor dat data die verwijderd wordt, ook direct uit de geheugencellen wordt gehaald, dus dat de volgende keer als er wordt geschreven naar die cel, de data er snel ingezet kan worden.
Hierdoor blijft de performance van de SSD voornamelijk met schrijven, goed op peil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okeoke, nu snap ik er al iets meer van:)

m'n TRIM is supported & enabled, dus het enige wat ik hoef te doen is mn laptop beetje te laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:40:
okeoke, nu snap ik er al iets meer van:)

m'n TRIM is supported & enabled, dus het enige wat ik hoef te doen is mn laptop beetje te laten draaien?
Heb eigenlijk altijd ssd zonder trim gebruikt , maar zo een write degradatie heb ik er nog niet mee gehad .
Lijkt er echt op dat trim niet werkt met zo een score , je zou die ssd even in een ander pc moeten checken op die score .Als je hem aansluit op een w7 pc en een snelle format doet zou die helemaal getrimmed moeten zijn .als je hem niet wil formateren kun je onder w7 de rest van de ssd opvullen met data , dan alles eraf halen wat er af kan ,onder w7 data deleten is trimmen .

Daarna met de overproviosion functie van de magician een flinke OP maken om daarna weer in je labtop te zetten. Zo verder computeren lijkt me geen zin hebben omdat je eerst die write moet herstellen . Kan best zijn dat je nu ook een grotere write amplication hebt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net bijna een uur gedaan om mw2 te installeren van mn ssd op mn ssd :\
ik zal vanavond even mn files backuppen en dan kijken of ik tijd heb om te formateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:12
Misschien een misalignment,
Msinfo32 in search. Dan bij ssd disk kijken of Partition Starting Offset 1,048,576 bytes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Heb je windows op je ssd gezet dmv een image, of was het een verse install?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
startoffset van partitie is indd 1.048.576 bytes,

& ik heb windows geinstalleerd vanaf een officiele instalatie cd, dus verse instal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met W7 en W8 doe ik na een verse install eerst een performance meting via de prestatie index , op die manier kun je er zeker van zijn dat door W7 de SSD als SSD gezien wordt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj537/martijnmoi/prestatieindex.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Raar hoor, daar scoort je ssd maximaal.

(je zou wel kunnen overwegen aero uit te zetten. Dat is je zwakste schakel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja mn read snelheden zijn wel rond de 480mb/s maar mn writes komen nu niet meer over de 40mb/s heen...

*offtopic* ik zoek daar ook al tijdje naar, dat aero uitschakelen, kun je me vertellen hoe ik dit doe?:$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Reepje schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:01:
Raar hoor, daar scoort je ssd maximaal.

(je zou wel kunnen overwegen aero uit te zetten. Dat is je zwakste schakel)
Dat hele performancegedoe van windows 7 is dikke bullshit. Een gewone HDD scoort daar normaal gezien ook al maximaal.

Aero heeft trouwens helemaal niks te maken met de prestaties van je harde schijf, en zo'n enorme impact heeft het ook weer niet op de snelheid van je computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Mavamaarten schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:05:
[...]

Dat hele performancegedoe van windows 7 is dikke bullshit. Een gewone HDD scoort daar normaal gezien ook al maximaal.
Nou ja, mooi en aardig allemaal. Maar als je het zo goed weet, geef dan gelijk even antwoord op het probleem van de TS, hij heeft slechts een 1,8 MB/s write op zijn SSD (en ik ben ook wel benieuwd wat er scheef zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik da issue had, dan zou ik terug gaan naar de beginsituatie én ook eens naar de SATA-bekabeling en aansluiting kijken.
SSD formatteren (als dat kan/mag op een SSD), aansluiten op een andere pc/laptop; cleaninstall W7 doen en benchmarks draaien.
Check wel even je bios; iets met ADHC oid; die moet aan staan.
probleem nog steeds? dan SSD overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:01:
ja mn read snelheden zijn wel rond de 480mb/s maar mn writes komen nu niet meer over de 40mb/s heen...

*offtopic* ik zoek daar ook al tijdje naar, dat aero uitschakelen, kun je me vertellen hoe ik dit doe?:$
Eitje :)

Rechtermuistoets op je desktop, personalisations. En dan het standaard Windows theme kiezen ipv die grafische.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:16:
als ik da issue had, dan zou ik terug gaan naar de beginsituatie én ook eens naar de SATA-bekabeling en aansluiting kijken.
SSD formatteren (als dat kan/mag op een SSD), aansluiten op een andere pc/laptop; cleaninstall W7 doen en benchmarks draaien.
Check wel even je bios; iets met ADHC oid; die moet aan staan.
probleem nog steeds? dan SSD overleden.
AHCI :>

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://yfrog.com/h7n84wej

ACHI staat ingeschakelt,

aero thema heb ik uitgeschakelt maar heeft hier niks mee te maken,

& bekabeling checken lukt me nu niet want heb atm geen andere pc met Sata aansluiting & mn ouders willen niet dat ik hun laptop open haal -,-'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Is je SSD wel goed aligned?

Check met AS-SSD, daar zie je of de alignment goed staat.

Verder zou je nog op virus kunnen scannen. Ik zeg dit omdat ik vorige week een slome Windows 7 bak had waarbij een virus zich in atapi.sys had genesteld. Maar of daar de schrijf performance laag was weet ik niet.

edit: Dacht dat ik toch net echt ge ctrl-f ed had op alignment, maar was blijkbaar toch al voorbij gekomen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Tutti-frutti op 14-08-2012 21:14 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net mn ssd uit mn laptop gehaalt en via een usb kabel aan mn laptop gestopt, helaas heeft dit weinig nut want hij bluescreent bij het opstart logo:(
& verder even kabeltjes gecheckt en alles zit voor zover als ik kan zien goed

virusscan zal ik zo ook eens even proberen, is ook alweer tijdje geleden

**edit**

is *wis vrije ruimte* in Ccleaner het zelfde als TRIM doet?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2012 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
In de toolbox van Samsung zit ook de tab Secure Erase en ik raad je aan dat eens te doen zodat je echt een blanco SSD hebt. Het kan best ermee te maken hebben dat je voorheen Linux erop had staan en er nog EXT2 of EXT3 partities niet helemaal weggeveegd zijn. In elk geval zeker de moeite waard eens een Secure Erase te doen zodat je zeker weet dat de ssd clean is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ga als ik zodadelijk weer aan mn bureau zit mn data backup'pen en dan maar ff nachtje door om windows te installeren & benchmarks te testen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
Secure erase scheelt heel veel, maar zoveel? De enige keer dat ik een veel te lage score heb gezien bij mijn 830 series ssd was toen ik met Trueimage bezig was. Daar ben ik om die reden dus ook niet mee verder gegaan. Neem aan dat je geen disk encryptie hebt aanstaan? (Mijn cpu ondersteunt AES-NI dus daarom opzich toch nog behoorlijk snelle encryptie)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als je gaat herinstalleren, doe het dan met beleid.
Het klinkt logisch, maar begin met een format. Ik had eens een slechte windows, en heb deze er toen opnieuw opgeset zonder zonder zelf een format te doen (ik dacht dat gaat wel automatisch 8)7 ). Resultaat was een verse windows, alle geinstalleerde progjes deden het uiteraard niet meer, maar windows was nog steeds retetraag. Weer een install, dit keer met format vooraf, en alles was ok.

Draai asssd na elke update of driver toevoeging, dan weet je welke fout gaat (als er iets fout gaat). Je kan asssd crystaldiskmark dan alleen voor de 4 k waarde draaien met een file van 100MB, dat scheelt tijd (en scheelt een hoop writes, je hebt gasten die 10-tallen full tests draaien met 1GB files, dat tikt aardig aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal, ik heb toch maar geformateerd & fresh instal gedaan, en gelijk ssd magician geinstalleerd, en mn snelheden zitten nu ongeveer weer rond wat ze waren,

enige wat jammer blijft, dat verse install toch minstens weer 50gb is, met windows & al mn programmas dr bij,
mja niks aan te doen.

heel erg bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je zoiets nog nog eens doet: maak dan gewoon een image en zet dat terug na een format. Dat zou de boel volgens mij ook moeten fixen, want et issue zit in de SSD en niet in je windows install :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1