Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Jellow7
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-09 15:16
Gegroet medetweakers,

Sinds ik terug ben van vakantie (weet niet of dat relevant is) maakt de ventilator op mijn videokaart een raar, krassend geluid, alsof er iets inhangt of hij losjes hangt. Dat geluid komt voornamelijk rond de 60-80% ventilator snelheid, dus erg irritant als je in een intensieve game zit :( . De AMD support service heeft mij (nog) geen bericht gestuurd, dus ga toch tweakers raadplegen. Ik heb al gekeken of er misschien een kabel in hangt, maar dat is niet het geval. Ook lijkt het me sterk dat het een software/BIOS probleem is, aangezien mijn kaart twee ventilatoren heeft en maar één ventilator kuren heeft. Mocht het relevant zijn: Mijn kaart is een Sapphire HD6950 2gb (dirt3), ik heb een crossfire van twee kaarten van dit type (de andere kaart heeft ook geen problemen) en heb de kaart nu ongeveer een half jaar.

Is er iets IN de kaart wat misschien los zit, of zit de ventilator zelf los? Hopelijk is het zoiets simpels... :|

Alvast bedankt,
Jelle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Laatst online: 11-09 11:49

Fordox

00101010

zeker weten of het de ventilator is? hou hem eens stil. volgens mij heb je last van coilwhine.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Met Fordox. Als je zeker bent dat het de fan is, is er weinig dat je kan doen. Ofwel stuur je de kaart terug als je nog garantie hebt, anders moet je op zoek naar een vervangfan of naar een aftermarket koeler.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Jellow7
Nou het is overduidelijk wel de fan, ik kan zelfs horen welke. Ik ga zo even de kaart eruit halen en kijken of ik iets zie achter de fan, want hij draait wel soepel lijkt het....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clyde the Frog
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07 13:57
Verandert het geluid als je bijv. aan het gamen bent? Ik bedoel qua colour switches of contrast change? Of blijft het geluid altijd hetzelfde ongeacht wat in je beeld staat? In dit geval is het idd je fan en geen coil whine.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Jellow7
Nee het geluid verandert niet, maar het wordt dus wel steeds luider wanneer de fan sneller gaat draaien. Toevallig lijkt het wel alsof vandaag het geluid anders is, maar ik speel nog steeds dezelfde game (Anno 2070), dus dat zal wel geen coil whine zijn.... Moet ik dan maar een RMA gaan opeisen? Het is namelijk wel flink irritant:|....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:41
Als je de fan tegenhoudt met je vinger (terwijl de videokaart aan is) wat hoor je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Jellow7
Under load? Want dat geluid is er niet (of véél te zacht) wanneer de kaart idle is... En ik twijfel toch aan het risiconiveau van deze actie 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:41
Bij twijfel nooit doen, als je nog garantie hebt, retouren naar de RMA afdeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Jellow7
Nou, dan lijkt dat me wel de meest verstandige uitkomst, want heb nog garantie en het zou zonde zijn als ik die nu (misschien zelfs zonder succes) laat verlopen... Toch bedankt voor alle hulp! :)

edit: Sowieso, als het toch coilwhine is, dan moet ik de kaart toch nog steeds RMA'en?

[ Voor 18% gewijzigd door 7Jellow7 op 14-08-2012 14:41 . Reden: Vraag over coilwhine ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een sapphire hd6950 2 gb oc en heb precies zelfde probleem. Ik heb mijn kaart terug gestuurd en kreeg een nieuwe. Het nieuw kaart maakt ook het iritant geluid, maar alleen als die op 100% draait. De oorzak is de kaart behuizing. De behuizing maakt een resonantie omdat de behuizing niet zo stevig is. Als ik de behuizing vasthoud, het geluid is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-09 14:30

Imprezzion

E92 320i & 307CC

+1. Heb twee van deze jongens in CF gehad, allebei dit geluid en inderdaad door de behuizing.

Opgelost door hier en daar een dun stukje schuimrubber tussen de behuizing en koelblok te drukken.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Laatst online: 11-09 11:49

Fordox

00101010

7Jellow7 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:29:
Under load? Want dat geluid is er niet (of véél te zacht) wanneer de kaart idle is... En ik twijfel toch aan het risiconiveau van deze actie 8)7 .
1 fan is eigenlijk genoeg. je kunt hem wel 3 seconde stil houden om te merken of het geluid weg is. de temperatuur loopt niet zo hard op ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Jellow7
Ja zag op het internet dat het héél veel vaker voorkomt. Het is wel fijn om te weten dat het dus hoogstwaarschijnlijk niet door mij komt 8). Maar nu heb ik zo'n gevoel, dat als ik de kaart terugstuur, het probleem later gewoon weer terugkomt :/ .
Imprezzion schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 17:53:
+1. Heb twee van deze jongens in CF gehad, allebei dit geluid en inderdaad door de behuizing.

Opgelost door hier en daar een dun stukje schuimrubber tussen de behuizing en koelblok te drukken.
Ja het is maar dat ik bij mijn 2de HD6950 niet dit probleem heb, wat dus best wel raar is :? . Toch ga ik jouw trilling-absorberende oplossing waarschijnlijk ook toepassen, want zercom zal het wel niet permanent kunnen fixen...

edit: Heb nu met alleen de 'stille' kaart op 60% even goed geluisterd en hoor nu ook daar een geluid -.-'. En het stopt inderdaad wanneer ik de behuizing vasthoud.
Pagina: 1