Logitech Z906 digitaal aansluiten op PC.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:37
Beste mensen,

ik heb een (klein) probleem. Sinds een tijdje heb ik een Z906 aangesloten op men PC via de bijgeleverde analoge? 3.5mm aansluiting. Geluid komt er prima door en klinkt ook goed. Ik krijg hem alleen niet goed ingesteld. Softwarematig. Ik heb al zitten klooien met de Realtek drivers en uiteraard staat deze op 5.1 maar wanneer ik de speakers afzonderlijk aanklik om het geluid te testen, is er altijd één deel dat het niet doet. Of de subwoofer en center speaker doen het niet en dan zijn het de front of rear speakers die weigeren. Ik niet snappen nie!

Nou zag ik op de site van Gigabyte (heb een Gigabyte G31M-S2L moederbord) dat deze 5.1 moet kunnen 'outputten' (wat dus idd half werkt) maar ook digitaal d.m.v. S/PDIF. Hier schijnt volgens de website een aansluiting voor te zijn maar ik kan hem niet vinden. Niet voor en ook niet achter.

Wie weet of ik iets over het hoofd zie of verkeerd aanpak of iets anders. Het zou toch moeten maar ik kom er niet uit. Mede omdat ik door het bos de bomen of beter gezegd door de kabels de aansluitingen niet meer zie. Zoveel termen en dingen kom ik tegen.

Even op een rijtje:
- Windows 7 X64
- Realtek audio drivers
- Gigabyte G31M-S2l mainboard
- Logitech Z906 aansluiten via welke weg?

Thanx voor het meedenken.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:35
Volgens mij heeft je mobo alleen een header, maar by default geen aansluiting.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
Wat zou dat betekenen als ik alleen een header heb? (Weet ook niet wat dat inhoud eigenlijk). Op de website van Gigabyte staat wel dat hij dat heeft namelijk.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je de boel in de configuratie van Windows zelf al ingestelt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

JKratos schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:51:
Wat zou dat betekenen als ik alleen een header heb? (Weet ook niet wat dat inhoud eigenlijk). Op de website van Gigabyte staat wel dat hij dat heeft namelijk.
Een header is een aansluiting op het moederbord (zie onderstaand plaatje voor voorbeelden)
Afbeeldingslocatie: http://www.celtnet.org.uk/images/front_panel_headers.gif
dat (in het geval van USB/compoorten) uit 2 rijen pinnetjes bestaat. Daar moet dan dus nog een kabel aan met een normale aansluiting. Zeg maar zoiets als dit (als voorbeeld) als het om een compoort gaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.austronic-tech.com.au/res/Images/CB-MS-16BB.jpg

In de manual van het moederbord staat er meer info over als het goed is.

[ Voor 36% gewijzigd door Raven op 13-08-2012 22:01 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
PilatuS schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:53:
Heb je de boel in de configuratie van Windows zelf al ingestelt ?
yep, is gedaan en klopt.

Nog even een toevoeging: Ik kan op de console van de Z906 verschillende setups kiezen zoals 3D, 4.1 , 2.1 of geen van allen. Bij 3D en geen van alle doen alle speakers het op de juiste manier. Kies ik 4.1 bijvoorbeeld wanneer ik muziek wil luisteren dan begint het gezeur zoals in de op staat.
Raven schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:56:
[...]

Een header is zo'n aansluiting op het moederbord dat (in het geval van USB/compoorten) uit 2 rijen pinnetjes bestaat. Daar moet dan dus nog een kabel aan.

Zoiets dus:
[afbeelding]

In de manual van het moederbord staat dat als het goed is.
Oke, duidelijk! Ga ik checken binnenkort

Edit: Idd Raven, heb net de kast opengetrokken en ik zag daar 1 rij met pinnetjes waar SPDIF bijstaat. Kan niet missen denk ik. Maar, now what?

[ Voor 6% gewijzigd door JKratos op 13-08-2012 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Kun je eens een screenshot maken van het control panel?

Een S/PDIF header is als ik het me goed herinner een 3-pins header. 1 rij kan dus goed kloppen. Deze header kun je aansluiten op een case met een S/PDIF poort of je kunt hem aansluiten op een extension card of cable.

[ Voor 66% gewijzigd door HarmoniousVibe op 13-08-2012 22:52 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
Bij deze die van het Realtek programma. Moet je ook die van Windows hebben. Niet dat daar iets speciaals staat want die heb ik net gecheckt en staan correct.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/s/2jrzynwh6jmkf7t/Realtek%20ControlPanel%20%28640x501%29.jpg

Nou heb ik hier nog een PCI geluidskaartje liggen met zo een glsasvezel/toslink aansluiting. Kan ik daar iets mee of is dat iets totaal anders. Normaal gesproken had ik die kaart gewoon ingebouwd maar men moederbord is te klein en de videokaart blokkeert te doel :')

[ Voor 28% gewijzigd door JKratos op 13-08-2012 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:54

FeaR

In GoT we trust

Ik zou toch eerst het probleem met de analoge connectie op proberen te lossen. In theorie moet het met de groene jack altijd goed gaan, maar de roze en blauwe zal je moeten toewijzen. Dit omdat roze default microfoon in is en blauw Line In. Als je digitaal aan gaat sluiten heb je namelijk weer geen 5.1 in games omdat je dan iets als DTS Connect en/of DD Live moet hebben.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
Precies die drie heb ik toegewezen en daar heb ik vandaag al mee zitten spelen om het geluid goed te krijgen. Hij blijft alleen 'raar' doen wanneer ik hem op de console van de Z906 verander naar 4.1 of stereo, etc. Dan doen de rear of front speakers het niet.

Maakt het trouwens nog uit qua geluidskwaliteit of ik deze kabels blijf gebruiken of voor een SPDIF kabel ga? Of ligt dat dicht bij elkaar?
offtopic:
Beetje off topic dit laatste mischien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Wanneer doet hij precies raar? Wat voor materiaal speel je op dat moment af en hoe staat je speakerset dan ingesteld?

Analoog vs S/PDIF is geen eenduidig antwoord op te geven. Bij analoog is de kwaliteit ceteris paribus afhankelijk van de kwaliteit van de geluidskaart (in dit geval je mobo). Als je S/PDIF gebruikt is de mobo eigenlijk niet zo heel relevant meer en verschuift het zwaartepunt naar de Z-906 zelf, welke in feite ook een soort geluidskaart in zich heeft.

[ Voor 60% gewijzigd door HarmoniousVibe op 13-08-2012 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i744.photobucket.com/albums/xx81/defiantroa/spdif/front_bracket_spdif_out_400px.jpg

Dit heb je dus nodig voor S/PDIF; staat ook in je manual (net online door zitten lezen). Qua kwaliteit kan het zijn dat je erop vooruitgaat; ligt eraan welke DAC (digital-to-analog converter) beter is: die van je geluidskaart of van je speakerset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
HarmoniousVibe schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 23:38:
Wanneer doet hij precies raar? Wat voor materiaal speel je op dat moment af en hoe staat je speakerset dan ingesteld?
Maakt niet uit wat ik afspeel maar het valt me vooral bij het afspelen van muziek (Spotify) dat wanneer ik hem (Z906) hanmatig op 1 van de 3 standen zet behalve geen van alledrie (dan is geen van de drie standen dus geactiveerd), de bass het niet doet en soms de rear speakers. Dit hangt dus af van welke kabels ik toewijs aan welke ingang in de Realtek software. Pff. is het nog een beetje te volgen..? ;)
TimMer schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 23:49:
[afbeelding]

Dit heb je dus nodig voor S/PDIF; staat ook in je manual (net online door zitten lezen). Qua kwaliteit kan het zijn dat je erop vooruitgaat; ligt eraan welke DAC (digital-to-analog converter) beter is: die van je geluidskaart of van je speakerset.
Ja precies! Zoiets zou ik dan moeten hebben mocht de huidie manier niet verder te optimaliseren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
De uitgang op je mobo waar je de oranje ingang op de set op aansluit moet je toewijzen aan de sub en centre. De zwarte is voor de zijspeakers.

Ook moet je alle vinkjes bij "volledig bereik" uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
Check. Zo staat die idd. Net ff dubelcheck gedaan en klopt.

Krijg het idee dat de console van de 906 roet in het eten gooit. Wanneer ik van de drie standen selecteer slaat hij (met bovenstaande instellingen) de rearspeakers en subwoofer uit. Althans er komt wel geluid uit maar ik kan ze niet 'testen' in de Realtek software.

Pagina: 1