Scherm met de beste beeldkwaliteit?

Pagina: 1
Acties:

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Aangezien het oude BBG monitoren topic op slot is dit topic want ik ben opzoek naar een nieuwe monitor voor mijn game-rig

Ik zou graag willen weten (geen direct aankoopadvies) welk scherm de beste beeldkwaliteit levert en enigszins betaalbaar is (<€500,-).
Nu snap ik dat zoiets deels subsjectief is, maar ik zou graag willen weten welke scherm met een resolutie van 1920*1080/1200 de mooiste kwaliteit op het scherm weet te toveren.

Zaken om aan te denken zijn
- 0,0 ghosting (aantal herzen maakt niet zoveel uit zolang het maar totaal vloeiend is)
- GEEN enkele vorm van backlightbleeding
-Kleurechtheid
-Geen spiegeling
-Goede kijkhoeken, maar niet per definitie IPS (is immers toch een game-monitor en dan zijn kijkhoeken niet geweldig belangrijk)
-Geen noodzaak om te kalibreren (ik heb de benodigde hardware simpelweg niet)
- Retina, dat moge voor zich spreken en dat zijn de meeste schermen volgens mij ook wel tegenwoordig (op 21,5" 1080p@ 80cm kan ik in ieder geval geen pixels tellen

Ik vrees dat een dergelijk scherm niet bestaat (of +€1000 kost) en dat het beste alternatief dan is om een goed scherm met meer pixels te pakken (lees dell 2560*1440)

Overigens het systeem waarop het gebruikt wordt:
2500k@4,1+ p8p67 + 8gb RAM@1600 + 6850oc +ssd/hdd
De GPU krijgt binnen nu en een jaar een upgrade (660ti/88xx) naar tenminste 2 gb ram want 1 gb is te weinig voor leuke mods ;) op 1080p

P.s. mocht iemand van mening zijn dat er ergens nog CRT's gemaakt worden waar lcd niet aan kan tippen, laat het me weten want in principe heb ik daar geen probleem mee

[ Voor 11% gewijzigd door eL_Jay op 13-08-2012 19:41 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus geen aankoop advies maar gewoon een advies voor het beste scherm dat jij vervolgens zal aankopen?

Ik zou deze adviseren als beste scherm maar ik zou niet adviseren hem te kopen aangezien jij tenslotte niet om aankoopadvies vraagt.

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 13-08-2012 19:41 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• eL_Jay
Tsurany schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 19:40:
Dus geen aankoop advies maar gewoon een advies voor het beste scherm dat jij vervolgens zal aankopen?

Ik zou deze adviseren als beste scherm maar ik zou niet adviseren hem te kopen aangezien jij tenslotte niet om aankoopadvies vraagt.
Ik ga het komende jaar geen scherm kopen, maar ik kan nu simpelweg niet zeggen wat het beste scherm is, bij overige hardware is het wat makkelijker te beoordelen welke vermoedelijk beter zijn in de benodigde situaties. Terwijl je scherm eigenlijk zo'n beetje het allerbelangrijkste is bij gaming :) Want wat boeit het nou dat je een 3960X @ 5,9Ghz hebt i.c.m. met quad-sli GTX680 als je op een schraal schermpje zit waar ghosting en backlightbleeding je ervaring verpesten ;)

p.s. na mijn studie hoop ik het "beste" scherm wellicht te kunnen kopen

p.p.s. Een reactietijd van 8ms klinkt slecht (ik weet dat er verschillende meetmethoden zijn en dat het niet alles zegt m.b.t. ghosting)

VERONDERSTELLINGEN:

TN<TN(GAMUT)<IPS

PLS<MVA<PVA?

[ Voor 13% gewijzigd door eL_Jay op 13-08-2012 19:54 ]

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-03 16:46

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Dus je wilt eigenlijk dat wij discussiëren over wat nou het beste scherm is van vandaag de dag, zodat jij er alvast van kan dromen? Dell Ultrasharp U2412, vooral door de combo IPS en 16:10 zou mijn inbreng dan zijn in de discussie.

Grillmeister

• eL_Jay
Volgens Toms hardware is e-IPS en H-IPS te way to go, jammer dat die reviews al bijna een jaar oud zijn :(

http://www.tomshardware.c...412m-t24a550,3016-14.html
http://www.tomshardware.c...isync-pa271w,2968-14.html

Een echt eenduidig advies wordt er dus niet gegeven maar ik heb de indruk dat de dell u2711

De beste all-rouder is (IMO) (van de geteste schermen):
-H-IPS
- Out of the box vrij getrouwe kleurweergave; 94,4% (alleen NEC PA271 en DS277w scoren met 99 en 99,2% hoger)
-Kleurtemperatuur is bij geneen scherm 6500k, dus tweaken is wenselijk
-Topper/subtopper op het gebied van contract en zwart-wit luminosentie

Nadelen
- Het scherm geeft niet egaal het weer te geven beeld weer:
- Hoogste responstijd van 21 ms van fullblack2white
- Slechte weergave wit-luminosentie in de rechterbovenhoek en zwart in de linkeronderhoek
- Hoog energieverbruik (126 watt full ==> 100 watt meer dan TN, 50 watt meer dan andere H-IPS)

Het betere NEC scherm is helaas +€1000,- :(

• EvilCookie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-02 08:54
Ik heb zelf uitgebreidt zitten zoeken naar gamemonitoren een aangezien ik een gtx680 (3d vison2) erin heb zitten ben ik uitgekomen op de benq xl2420t.Ik had ook maar een budget van 500 eurie's. Erg goede reviews een aangeraden door een hoop cracks. Zowel 2d (120hz) als 3d (NVIDIA). Op het gebied van 'betaalbaar' schijnt het een topper te zijn met een hoop extra's icm game-gerelateerde instellingen. TFTcentral.co.uk biedt een hoop vergelijkend onderzoek.

• eL_Jay
Tnx, dat ziet er inderdaad goed uit, helaas zal ik nooit een high-end kaart kopen (draai nu 6850 en de opvolger wordt een 660ti/88xx) dus ik weet niet in hoeverre 120hz zinnig is als mijn GPU maar 60 fps haalt..

Verder is die site wel echt een uitkomst, de eerste site die ik tegenkom waar zeer uitgebreide reviews van monitoren te vinden zijn

Verwijderd

Toch even contributen:

pricewatch: Asus VG278H Zwart

-27 inch
-120Hz refresh
-2ms response
-full HD geen hogere resolutie
-3D bril + receiver zit erbij.
-Prijs ongeveer 550 euro. 533 bij 4launch.
-De game monitor bij uitstek!

Het is ook een beetje wat je wil. Hoge refresh rate of super mooi beeld kwaliteit voor foto bewerking. Het is een afweging. Het is niet en/en.

Qua je huidige setup:
Dan zou ik voor jou niet hoger gaan als Full HD omdat je dan problemen krijgt met huidige games met je video kaart. Krijg je hele lage frame rate.

Maar die 27 inch dell met hoge resolutie is idd ook wel heel mooi schermpje. Dat zelfde paneel zit in iMac 27 inch enzo. Maar voor echt gamen.. weet ik het niet zo hoor. Zou je aan iemand moeten vragen die zo'n scherm heeft.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2012 13:51 ]

• EvilCookie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-02 08:54
Ik heb ook naar de asus gekeken, logische vervanger voor de BenQ. Maar op de asus schijnt er een flinke backlitebleeding op te treden. Ook is er een hogere inputlag. Minder geschikt voor de games dus. Ik heb net de Benq zelf binnen en gamen op 120hz is echt heeeeeel veel beter, zelfs bij sc2 een groot verschil. en geloof mij, 120 draait ook prima op de gtx660 als ik naar de specs kijk.

• eL_Jay
Maar heb je wel iets aan 120hz als je maar 60fps haalt???
P.s. 3d ga ik nooit aan ;)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat een onzinnig topic.

Je vraagt eigenlijk naar het perfecte scherm. Die bestaat niet. Je moet altijd concessies doen.
- Ga je voor een extreem snel scherm (refreshrate en dus geen ghosting) dan is de beeldkwaliteit en kijkhoek lager (want je hebt een TN paneel nodig)
- Met de "best" beschikbare beeldkwaliteit ga je inleveren op snelheid.

• eL_Jay
Ik denk dat het niet zo zwart-wit is als jij het schetst Hannibal, er is inderdaad geen "perfect" scherm maar er zijn wel een aantal schermen die in het grijze gebied vallen waarbij het voor de gemiddelde gebruiker wel als perfect wordt ervaren.

Volgens mij heeft NEC namelijk een aantal schermen die praktisch perfect zij en die ondanks de relatief hoge responstijd geen ghosting hebben (naar wat ik lees).

Het nadeel is dat je het dan hebt over schermen van 1 a 4 duizend euro en dat zal ook wel de reden zijn waarom dat NEC schermen zelden hier op tweakers besproken worden.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

eL_Jay schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:27:
Ik denk dat het niet zo zwart-wit is als jij het schetst Hannibal, er is inderdaad geen "perfect" scherm maar er zijn wel een aantal schermen die in het grijze gebied vallen waarbij het voor de gemiddelde gebruiker wel als perfect wordt ervaren.

Volgens mij heeft NEC namelijk een aantal schermen die praktisch perfect zij en die ondanks de relatief hoge responstijd geen ghosting hebben (naar wat ik lees).

Het nadeel is dat je het dan hebt over schermen van 1 a 4 duizend euro en dat zal ook wel de reden zijn waarom dat NEC schermen zelden hier op tweakers besproken worden.
Het is wel zwart-wit, omdat jij schets geen concessies te willen doen en die zul je moeten doen. Het is zo simpel als dat.

Daarnaast moet je bij de aanschaf van een scherm gewoon kijken naar wat het doel is om te bepalen wat in dat geval het beste scherm is. En nog belangrijker: Bij producten gaat het altijd om de beste keuze voor prijs X. Budget stellen is bij hardware nogal belangrijk, maar dat gaat nu niet op, want je wilt er toch nog geen 1 gaan aanschaffen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 22-08-2012 15:23 ]

• eL_Jay
Budget rond de €500,- en laat ik het dan anders stellen ik ben op zoek naar het "grijste" beeldscherm dat overal erg goed in is, maar niet per definitie de beste ;) (lees het als de beste allrounder)
Pagina: 1