Comand line switchen tussen static en dhcp

Pagina: 1
Acties:

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-12 15:48
Ik ben hier even iets aan het proberen om gemakkelijk thuis mijn static ip en dns in te stellen en om ergens anders snel en eenvoudig dhcp in te stellen. Heb nu 2 batch files, 1 voor dhcp en 1 voor static en die werken goed.

Nu vroeg ik mij af of ik dit ook in 1 file kon doen gewoon omdat ik denk dat het wel moet lukken :)
Dit is wat ik momenteel heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
::Vul hier de naam in van je netwerkadapter
set naam="LAN-verbinding"

IF <statement>  (
::Static
netsh interface ip set address %naam%  static 192.168.0.254 255.255.255.0 192.168.0.1 
netsh interface ip set dns %naam%  static 8.8.8.8 primary
) 
ELSE (
::Dynamic
netsh interface ip set address %naam% dhcp
netsh interface ip set dns %naam% dhcp  
)

Ik kan gewoon niet vinden hoe ik kan controleren of dhcp aan of uit staat...
Of gaat dat niet lukken om via commandline die waarde op te vragen ? ik zocht eigenlijk gewoon naar 'n boolean true of false. Iemand enig idee welk statement ik kan gebruiken ?

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Simpel; wijs je adapter een statisch ip-adres toe dat buiten de range ligt die je router uitdeelt. Dus gaat je router van 192.168.0.2-50, doe dan iets tussen 50 en 254 (maar ik zie dat je al 254 doet, dus misschien range router beperken?).
Als je dan een dynamisch ip toekent kan je toch testen of het laatste getal in het ip binnen de range ligt van je router? Zo ja, dan werkt het.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:11
Denk dat je iets met powershell moet gaan doen? Zie hier wel output van dhcp enabled: true/false

http://blogs.technet.com/...-static-step-by-step.aspx

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Hier zijn volgens mij al programma's voor met profielen, inclusief een menutje bij de klok rechtsonderin.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

laat maar

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2012 19:55 ]

• Ghostface9000
MaximusTG schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 19:30:
Simpel; wijs je adapter een statisch ip-adres toe dat buiten de range ligt die je router uitdeelt. Dus gaat je router van 192.168.0.2-50, doe dan iets tussen 50 en 254 (maar ik zie dat je al 254 doet, dus misschien range router beperken?).
Als je dan een dynamisch ip toekent kan je toch testen of het laatste getal in het ip binnen de range ligt van je router? Zo ja, dan werkt het.
Ik kan hier thuis helaas de dhcp range niet zelf bepalen omdat ik de router van mijn isp gebruik waarmee dit niet mogelijk is. (telenet) Zou wel kunnen moest ik nog een extra 2de router plaatsen natuulijk maar daarvoor ga ik echt geen 2de router aanschaffen ;) Toch bedankt voor je reactie !
wesjuhdabomb schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 19:34:
Denk dat je iets met powershell moet gaan doen? Zie hier wel output van dhcp enabled: true/false

http://blogs.technet.com/...-static-step-by-step.aspx
Bedankt dit ga ik eens bekijken maar ziet er wel iets ingewikkelder uit... :/
De output van dhcp enabled krijg ik natuurlijk ook in cmd als ik ipconfig /all doe maar ik kan die niet in een variabele krijgen om 'n statement mee te bouwen (weet überhaupt niet of dat mogelijk is in command line)
webfreakz.nl schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 19:49:
Hier zijn volgens mij al programma's voor met profielen, inclusief een menutje bij de klok rechtsonderin.
Wou gewoon eens kijken of ik mijn simpele 2 scriptjes kon optimaliseren tot 1 script en heb dus geen interesse in software. Toch bedankt voor de reactie ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Ghostface9000 op 13-08-2012 20:11 ]

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11 17:35
Zoiets?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
@echo off

netsh interface ip show config "Local Area Connection" | find "DHCP enabled:                         Yes" >nul
if errorlevel 1 goto Static

echo DHCP Enabled
goto End

:Static
echo DHCP Disabled

:End

Wel zorgen dat je het juiste aantal spaties meeneemt in het find commando :)

• Ghostface9000
Super bedankt het werkt ! Had er nooit zelf opgekomen om find te gebruiken om die string te controleren !
Heb dit enkel wat moeten aanpassen omdat mijn windows in het Nederlands staat maar het is gelukt !
Echt bedankt ! Ik wist wel dat het moest kunnen op de één of andere manier ^^

Ik krijg wel nog deze fout op mijn eigen code: "De geconfigureerde DNS-server is onjuist of bestaat niet" bij deze regel
code:
1
netsh interface ip add dns %naam% 8.8.8.8

resolving lijkt wel te werken en als ik handmatig controleer is de dns server wel ingevult...
Door wat zou deze fout dan komen ?

Edit: Ook als ik het zo probeer werkt het maar krijg ik 2 keer de foutmelding
code:
1
2
 netsh interface ip set dns %naam% static 8.8.8.8
netsh interface ip add dns %naam% 8.8.4.4 2

[ Voor 48% gewijzigd door Ghostface9000 op 13-08-2012 21:28 ]

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11 17:35
Ik denk dat je quotes om %naam% heen moet zetten omdat er spaties inzitten?

Dus:
code:
1
netsh interface ip add dns "%naam%" 8.8.8.8

• Ghostface9000
Nee dat is het niet, zitten geen spaties in.
Dit is wat ik nu heb en het werkt, waarvoor nogmaals mijn dank ! :*)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
@echo off
:Vul hier de naam in van je netwerkadapter
set naam="LAN-verbinding"

netsh interface ip show config %naam% | find "DHCP ingeschakeld:                    Ja" >nul
if errorlevel 1 goto Dynamic

:Static
netsh interface ip set address %naam%  static 192.168.0.254 255.255.255.0 192.168.0.1 
:netsh interface ip set dns %naam%  static 8.8.8.8 primary

netsh interface ip set dns %naam% static 8.8.8.8
netsh interface ip add dns %naam% 8.8.4.4 2

echo DHCP Disabled
pause
goto End

:Dynamic
netsh interface ip set address %naam% dhcp
netsh interface ip set dns %naam% dhcp  

echo DHCP enabled
pause
:End

Krijg alleen die foutmelding "De geconfigureerde DNS-server is onjuist of bestaat niet" bij die 2 DNS regels.
Terwijl alles wel perfect werkt :p Echt vreemd.
Ook als ik opendns gebruik ipv google DNS heb ik dezelfde meldingen...

[ Voor 4% gewijzigd door Ghostface9000 op 13-08-2012 22:35 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Geen antwoord op de vraag, maar wel een alternatieve oplossing voor het voorliggende probleem
http://www.netsetman.com/

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:22

lier

MikroTik nerd

Is het eventueel mogelijk om in de router van je ISP een reservation aan te maken voor je laptop?
Welke router is het en wat kan eventueel wel ingesteld worden?
Al contact gehad met je provider?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Ghostface9000
Ik heb een HGW 3.0 (homegateway) of een CBN CV6181E EMTA 3.0, 't is moeilijk te bepalen welk model het precies is. Telenet gebruikt volgens mij een eigen firmware en de webui is afgesloten.
Ik kan enkel basis instellingen aanpassen via mijntelenet.be. Op zich geen slechte router maar erg jammer dat bepaalde opties ontbreken op hun website.... Heb al contact gehad met Telenet maar dat is momenteel niet mogelijk volgen hun. Enige oplossing is een eigen router plaatsen in de DMZ van hun router maar hiervoor ga ik zoals eerder gezegd geen tweede router aanschaffen. Helaas zijn zij de enige provider die 120 Mbps kunnen waarmaken waar ik woon.

Tooltje ga ik zeker ook eens bekijken ! Als deze bepaalde profielen kan activeren bij het detecteren van mijn wireless netwerk ofzo zou dat wel handig zijn :) Anders blijf ik wel bij mijn simpel scriptje :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ghostface9000 op 14-08-2012 11:23 ]

Pagina: 1