Toon posts:

Wat nu harde schijf kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Vandaag wou ik mijn pc opstarten en toen bleef hij op een zwart scherm haken en daarna ging hij over op systeemherstel, wat blijkt, hij kon geen bestanden meer lezen waardoor hij windows niet kon starten.

We hebben er even een andere harde schijf op gezet en die deed het wel dus het ligt blijkbaar echt daaraan.
Het is een minitower desktop pc van acer, namelijk de : acer aspire x3200 volgens mij.

Er zat een 1 terrabyte Western digital sata /32mb cache WD10EADS in met het Caviar green logo kwa zuinigheid..

Voor welke nieuwe harde schijf moet ik nu gaan en hoe krijg ik daar dan weer windows 7 op? Want die was voorgeinstalleerd..

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Je kunt een windows 7 downloaden via torrent en branden op CD en vervolgens bij installatie en validatie je eigen unieke windows key invullen (zit waarschijnlijk op een glimmend stickertje op de behuizing). Uiteraard zijn er ook andere manieren om windows werkend te krijgen maar die mogen hier niet besproken worden. Bij interesse stuur me maar een DM.

De harde schijf markt is op het moment CRAP, goede schijven zijn 2x zo duur als 1/2 jaar geleden en de betaalbare schijven hebben ieder hun mankementen (barracuda's zijn onbetrouwbaar/hardwareschommelingen; de hitachi 7k300 wordt warm en maakt het meeste lawaai) alle andere betaalbare hardschijven zijn 5400rpm en dat is imo te traag voor een bootschijf.

[ Voor 11% gewijzigd door eL_Jay op 13-08-2012 16:27 ]

Verwijderd

Je kunt gewoon een bad sector hebben, de hele schijf hoeft niet gelijk stuk te zijn. Wat je kunt doen is vanaf die nieuwe schijf booten of via een Ubuntu LiveCD ofzo en daarmee de SMART veiligstellen van je primaire hardeschijf die dus problemen heeft.

Zie je in de SMART output dat de raw value van Current Pending Sector niet 0 is, dan heb je actieve bad sectors. Het kan zijn dat die hardeschijf nog vele jaren meegaat en dat je dus enkel last hebt van bad sectors; iets wat normaal is vandaag de dag door stijgende datadichtheid terwijl de bescherming tegen bitcorrectie gelijkblijft op 10^-14.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
Wat heb jij zelf al uitgezocht?

Je moet gewoon een nieuwe hdd kopen. Aan jou de keuze hoe groot deze moet zijn. Je kunt je kast open maken om te kijken wat voor schijf er nu inzit. Daarnaast heb je recovery dvd's gekregen bij je systeem hoop ik voor je? Anders even contact opnemen met de leverancier of deze ze alsnog WIL uitleveren. Anders zit er niks anders op dan een oem edition van windows in de winkel te kopen, of een dvd lenen van een kennis met dezelfde versie en jou code die onder op je pc staat te gebruiken om deze te installeren.

EDIT: @ fridgeman:

Vraagstelling: Voor welke nieuwe harde schijf moet ik nu gaan en hoe krijg ik daar dan weer windows 7 op? Want die was voorgeinstalleerd..

Dus daar sluit ik precies op aan. Ik geef precies antwoord op de vraag. In plaats van te bashen zou je zelf ook met een passende oplossing kunnen komen.

[ Voor 21% gewijzigd door muppet99 op 13-08-2012 16:36 ]

Carpe Diem

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-01 20:05
Zoals je het beschrijft zou het ook nog een filesysteem probleem de oorzaak kunnen zijn geweest. Ik zou eerst een diskcheck uitvoeren met bv. parted magic voordat je conclusie trekt dat het aan een disk ligt.

Verwijderd

muppet99 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 16:26:
Wat heb jij zelf al uitgezocht?

Je moet gewoon een nieuwe hdd kopen. Aan jou de keuze hoe groot deze moet zijn. Je kunt je kast open maken om te kijken wat voor schijf er nu inzit. Daarnaast heb je recovery dvd's gekregen bij je systeem hoop ik voor je? Anders even contact opnemen met de leverancier of deze ze alsnog WIL uitleveren. Anders zit er niks anders op dan een oem edition van windows in de winkel te kopen, of een dvd lenen van een kennis met dezelfde versie en jou code die onder op je pc staat te gebruiken om deze te installeren.
Zo, dat zijn wel uitstekende adviezen waar iemand niet zelf op kan komen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 16:26:
Je kunt gewoon een bad sector hebben, de hele schijf hoeft niet gelijk stuk te zijn. Wat je kunt doen is vanaf die nieuwe schijf booten of via een Ubuntu LiveCD ofzo en daarmee de SMART veiligstellen van je primaire hardeschijf die dus problemen heeft.

Zie je in de SMART output dat de raw value van Current Pending Sector niet 0 is, dan heb je actieve bad sectors. Het kan zijn dat die hardeschijf nog vele jaren meegaat en dat je dus enkel last hebt van bad sectors; iets wat normaal is vandaag de dag door stijgende datadichtheid terwijl de bescherming tegen bitcorrectie gelijkblijft op 10^-14.
Ik heb geen nieuwe schijf, dat is een oude uit een laptop. Maar hoe draai ik dan een programma op mn probleem harde schijf, ik heb toch niks waar ik hem aan aansluit?

Verwijderd

Topicstarter
VorCha schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 16:28:
Zoals je het beschrijft zou het ook nog een filesysteem probleem de oorzaak kunnen zijn geweest. Ik zou eerst een diskcheck uitvoeren met bv. parted magic voordat je conclusie trekt dat het aan een disk ligt.
Hoe doe ik zon diskcheck?

Verwijderd

Je hebt als het goed is een cd of DVD drive waar je Linux mee kunt booten. Windows heeft geen live-environment, dus dat zul je dan eerst op een extra schijf moeten installeren. Gemakkelijkste optie is gewoon Ubuntu Linux booten:

- start Disk Utility op
- klik op de SMART knop
- maak een screenshot (druk op screenshot knop op je toetsenbord)
- upload de screenshot naar een imagehost site, zoals imageshack.us

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Hirens bootcd
ubcd bootcd
Hier kun je van booten en je pc testen.

Maker van je hd firma heeft ook software om te testen, staan ook op bovenstaande cd's.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 16:42:
Je hebt als het goed is een cd of DVD drive waar je Linux mee kunt booten. Windows heeft geen live-environment, dus dat zul je dan eerst op een extra schijf moeten installeren. Gemakkelijkste optie is gewoon Ubuntu Linux booten:

- start Disk Utility op
- klik op de SMART knop
- maak een screenshot (druk op screenshot knop op je toetsenbord)
- upload de screenshot naar een imagehost site, zoals imageshack.us
Ik heb echt geen flauw idee of ik die linux cds heb voor een windows pc? Wat ik dan moet doen is die cd erin doen in de pc met de 'kapotte' schijf??

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 16:26:

En stel er zit dan een bad sector op ipv dat ie kapot is, wat kun je daar dan aan doen? Is gparted dan ook een goed programmatje om op een cd te zetten en dan in de pc te doen met de probleemschijf?

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-01 20:05
Ik zal wellicht bot over komen nu, maar gezien de vragen die je stelt schat ik zo in dat je een hoop dingen nog amper beheerst. Als je het echt zelf wilt oplossen, neem dan de moeite om iets meer zelf te zoeken dan om hapklare antwoorden te vragen. Wellicht doe je er beter aan om eens met iemand mee te kijken.

1 van de eerste dingen die ik als beginneling leerde was man, Google en RTFM

Verwijderd

Als je bad sectors hebt, is een simpele zero-write / lange format voldoende om de schijf weer te kunnen gebruiken. Zodra je een bad sector overschrijft, ben je er vanaf. Doe je dit echter nu al, dan vernietig je bewijsmateriaal. Daarom dat ik zeg: check eerst de SMART data. Als je ook maar een beetje handig bent met computers weet je dat een LiveCD iets is wat je via cd opstart en niet hoeft te installeren; het draait vanaf cd cq. in RAM-geheugen.

Dus pas een willekeurige Ubuntu cd en boot daar je computer mee, dan kun je de disk utility vinden (linksboven menu-> type in 'disk utility'). Dat lijken me zaken die je prima zelf af kunt.
Pagina: 1