Boek over vinyl/platenspelers/naalden de techniek

Pagina: 1
Acties:

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04 20:21
Hi, ik wil graag wat meer te weten komen over de techniek van platenspeler, over het tweaken ervan of gewoon in general hoe het werkt. Liefst in de vorm van een boek.

Ik zoek tips over het afstellen van de naald, of de arm etc. Hoe het werkt en wat belangrijk is om op te letten.

Ik heb zelf een Thorens TD160 en deze is volgens mij goed te tweaken, maar ik wil weten wat ik doe en waarom ik het dan doe :)

Ik hoop dat iemand tips heeft.

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:19
Als eerste: Het grote Vinyl Topic

En ik bezit sinds vorige week ook een TD160, welke gereviseerd moet worden, dus ik ben ook zeer benieuwd naar de ervaringen.

huidige opstelling

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04 20:21
Ik volg het vinyl topic al, maar dit gaat meer over de LP's :) Vintage apparatuur topic kan ik mijn ei ook niet kwijt.

De Thorens bevalt mij enorm :) Er zit nu een Audio Technica AT-95 naald op en hij klinkt goed. Maar ik weet niet precies hoe ik hem nu goed moet afstellen. Vandaar dat ik me er meer in wil verdiepen.

Voorheen had ik een Dual CS-435 deze beviel mij minder.
Mcdeath schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:36:
Als eerste: Het grote Vinyl Topic

En ik bezit sinds vorige week ook een TD160, welke gereviseerd moet worden, dus ik ben ook zeer benieuwd naar de ervaringen.

[ Voor 4% gewijzigd door SamuraiP1zzaCat op 13-08-2012 15:41 ]

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-12 14:42

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Ik zou zeggen: maak een nieuw 'Het grote Thorens tweaker topic' aan.
Ik ben zelf ook geïnteresseerd in eventuele ervaringen van anderen.

Discogs

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Een goede plek om te beginnen is bijvoorbeeld het Thorens subforum op vinylengine.com.

Op audiofora wordt vaak oeverloos gezwetst, gefanboid, geflamed, getrold en gefantaseerd maar vinylengine is redelijk nuchter. Daarnaast hebben ze een schat aan manuals, setupguides enzovoorts.

Verwijderd

Niet echt goedkoop: Van grammofoon tot draaitafel

Elektor Boek

Verwijderd

Waren dingen als naalddruk en dwarskracht compensatie niet het belangrijkste?
Voor het eerste is er een soort van weegschaaltje waarmee je de naaldruk weegt / meet, en voor het tweede een glazen schijf waar je de naald op laat zakken en dan afstellen totdat de naald niet naar binnen of buiten loopt.
De naald zal altijd wel wat weglopen, maar stel het ding zo af dat ie gemiddeld 'staan' blijft .

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2012 00:37 . Reden: Had naaalddruk en dwarskrachtcompensatie verwisseld in volgorde ]

Pagina: 1