Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een vriend van mij heeft een XFX Radeon HD 5770 XXX 1GB en maakt de laatste tijd erg veel lawaai.
de fan gaat bijna tot de max (de load gaat ook spontaan rond de 90% zitten +de Temp schiet omhoog*).

Zelf heb ik deze graka ook maar ik heb nergens last van..
Heeft iemand van jullie een idee wat het kan zijn?

*bron GPU temp. Dit gebeurt als de PC gewoon idle staat in windows 7 64Bit.

Gr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Lijkt er wel op dat het koelblok soms niet goed op de gpu zit, de fan wordt dan zo hard mogelijk aangeslingerd om de zaak te koelen wat dus nauwelijks werkt.

Wat ook zou kunnen zijn is dat windows weer eens een kansloze prestatie index wil uitvoeren.

Dus wat je kan doen is de kaart eruit halen kijken of de koeling nog goed contact maakt en als het probleem zich voordoet kijken wat er op de achtergrond draait in windows.

Download anders ook MSI Afterburner en kijk wat de gpu load is als het zich voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len-art
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-10-2024
Misschien eens goed schoonmaken met zo'n bus perslucht. Kan je in bijna elke computerwinkel kopen. Bij mij heeft stof er eens voor gezorgd dat de temp. 20 graden toenam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kaart net eens helemaal open gedraait, en in het "koelblok" van de fan naar de GPU zat een soort van stof gordijn...

Alles even schoon gemaakt, en tot nu toe geen spike meer gehad.. laten we hopen dat dat zo blijft!
Thx voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jammer maar helaas....

Opeens idle in Windows zonder ook maar iets van een grafisch proces aan te hebben staan, schiet hij opeens weer naar 88% load en gaat de fan weer tekeer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 08:33

BiLo

PSN: toiletcleaner

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 16:58:
jammer maar helaas....

Opeens idle in Windows zonder ook maar iets van een grafisch proces aan te hebben staan, schiet hij opeens weer naar 88% load en gaat de fan weer tekeer...
Dan is het toch een idee om de koelpasta te vervangen.

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DylanE schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 17:00:
[...]

Dan is het toch een idee om de koelpasta te vervangen.
Ja daar dacht ik ook al aan, maar dan nog kan het toch niet zo zijn dat hij zomaar uit het niets naar 88% load gaat?

Ook heb ik het idee dat als het gebeurt (dat hij naar 88% schiet) dan zit ik ook niet aan de pc als het ware.. zodra ik dan aan mijn muis kom dan gaat het ook meteen/geleidelijk weer terug naar idle..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Is het koelblok van de GPU geweest?

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nu net wel ja... maar ervoor nog nooit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dan is je thermal paste meteen waardeloos. De connectie tussen de GPU en het koelblok is dan gebroken en dan werkt het niet meer goed. Dat verklaart meteen waarom je fanspeed zo omhoog schiet. Je zal nu nieuwe thermal paste er op moeten doen.

Verder denk ik dat de load naar 88% gaat omdat de GPU zichzelf underclocked als bescherming omdat die anders te heet word.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TS had het probleem al voor hij het koelblok er af haalde. Thermal paste was dus sowieso al waardeloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 17:22:
TS had het probleem al voor hij het koelblok er af haalde. Thermal paste was dus sowieso al waardeloos
Dan moet het toch al vervangen worden maar nu zeker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk verhaal, ik zal morgen een tube gaan halen en deze meteen vervangen... dan hopen dat het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat de GPU zomaar naar 88% load gaat heeft niets met stof/koelpasta te maken.
Het gebeurt alleen als je niks doet en stopt als je de muis beweegt......is het niet een screensaver die niet lekker wil? Zet die eens uit of probeer een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 17:34:
Dat de GPU zomaar naar 88% load gaat heeft niets met stof/koelpasta te maken.
Het gebeurt alleen als je niks doet en stopt als je de muis beweegt......is het niet een screensaver die niet lekker wil? Zet die eens uit of probeer een andere.
Nee die staat dan nog niet eens aan...
Dus ik heb werkelijk geen idee waar ik moet zoeken.
K gebruik ook geen antivirus ouzo wat in de weg zou kunnen zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:19
Probeer eens een linux live cdtje. En dan in linux controlleren of je dezelfde temp verschillen krijgt. Zo ja dan is er misschien met de bios geknoeit. Of de kaart is gewoon kapot. Zo nee, dan is het eventueel een programma die de gpu stressed. Of een te oude driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
superman12 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 19:46:
Probeer eens een linux live cdtje. En dan in linux controlleren of je dezelfde temp verschillen krijgt. Zo ja dan is er misschien met de bios geknoeit. Of de kaart is gewoon kapot. Zo nee, dan is het eventueel een programma die de gpu stressed. Of een te oude driver.
Drivers zijn up to date, met de kaart is nooit geknoeid.. Dus ik denk idd dat het of een softwarematig iets is of hij is langzaam aan het sterven :p dus tijd voor een upgrade =]
Pagina: 1