Mediacenter/NAS/Server Hybride PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-06 03:45
TL;DR: Graag advies voor een kleine PC die sterk genoeg is om als server, mediacenter (HTPC) en NAS te functioneren, Raid 5, energiezuinig en kleine vormfactor. Thanks!

Beste allemaal, ik heb een plan, maar hulp nodig!

Naast mijn TV heb ik momenteel een HTPC staan, een zwak apparaatje dat prima HD films en alles kan afspelen, maar verder weinig biedt.

Hiervoor heb ik een samengestelde pc gehad in een kleine vormfactor, met een sterkere proc er in, die ook meer stroom verbruikte.

Ik merk dat de HTPC ook niet is wat ik nodig heb. Uiteindelijk wil ik dus toch zelf een systeem gaan samenstellen met de volgende eigenschappen:

- Windows 7
- Kan perfect HD films van alle formaten afspelen (XBMC installatie)
- Krachtig genoeg om wat simpele servers op te draaien (voicechat etc.)
- uTorrent (snel genoege HDD's om geen vertraging te merken bij parallelle downloads/uploads)
- Soort van NAS storage access (4~6 TB)
- Kleine vormfactor

Ik ben al wat aan het rondneuzen geweest en heb het volgende systeem samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-A75N-USB3€ 85,60€ 85,60
2Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 139,-€ 278,-
1Lian Li PC-Q08 Zwart€ 85,90€ 85,90
1Samsung 830 series 128GB€ 98,99€ 98,99
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 42,90€ 42,90
1AMD A4-3400 Boxed€ 48,95€ 48,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 640,34

Ik vind de grootte van deze kast persoonlijk ideaal, daarom dus de mini-ITX vormfactor. Een groot nadeel aan dit apparaat is dat het mobo geen Raid 5 ondersteunt (Ik zou het liefst een raid setup met 3x3TB draaien, met dus 6TB effectieve storage). Daarnaast weet ik ook niet hoe zuinig het zou zijn.

Ik heb dus graag advies met de volgende zaken:
- Energiekosten
- Raid config

Kan iemand me een voorbeeld geven van een setup die aan bovenstaande punten voldoet, maar ook Raid 5 heeft een zuinig kan zijn? Ik heb zelf een sterke voorkeur voor AMD producten, met name de nieuwe lijn met integrated gfx. De PC zit namelijk op de TV aangesloten en zo kan ik er af en toe op minecraften, of andere simpele spelletjes. :)

Let wel, ik besef dat "zuinig" een relatieve term is en dat een PC die alles doet wat ik er van vraag, meer zal verbruiken dan een HTPC. Ik neem echter in die gedachte mee, dat het ook optelt als ik drie losse apparaten zou gebruiken (server, HTPC en NAS). Daarom heb ik liever alles in een.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 18:53
Ik heb hier een tijdje terug ook naar gekeken. Uiteindelijk toch gewoon naar een nas gegaan maar ik had het media center gedeelte ook niet nodig.
Raid onder windows was niet echt aan te raden zonder hardware controller. Want dat is dan erg traag. Dus dan kom je op linux uit. Maar die NAS Linux OS'en zijn denk ik weer minder geschikt als mediacenter. Al heb ik er zelf geen ervaring mee.

Ik denk dat je Raid 5 bedoelt ipv Raid 6. Raid 6 wordt pas interessant boven de 4 Disks's Raid 6 heeft namelijk twee Partity disks Raid 5 een. Dit houd in dat als er bij Raid 6 twee schijven kapot gaan je alle data nog hebt. Bij Raid 5 mag er max 1 kapot gaan. Gaan er twee kapot is alles weg.

Ik heb zelf dit systeem samen gesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 37,95€ 37,95
1Team F108 USB 3.0 32GB Goud€ 24,76€ 24,76
1Lian Li PC-Q08 Zwart€ 85,90€ 85,90
1Crucial CT51264BD160B€ 24,38€ 24,38
1Mini-box picoPSU 150-XT + 80W Adapter Power Kit€ 63,15€ 63,15
1Asus P8H77-I€ 95,50€ 95,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 331,64

Intel Raid 5 is sneller dan de AMD Raid 5. En dit was net zo zuinig als Brazos maar waarschijnlijk weer niet geschikt als media center vanwegen de zwakkere interne GPU. Maar dan zou je ook naar een I3 kunnen kijken al weet ik niet of die HD2000 goed genoeg is voor mediacenter doeleinden.

[ Voor 50% gewijzigd door Astennu op 13-08-2012 12:59 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
Raid 5 is inderdaad wat ik bedoelde. Waarom zou raid onder windows niet goed genoeg zijn? Ik werk niet met zeer belangrijke data, dus een crash is niet onoverkomelijk. Raid5 zou het al voldoende veilig maken.

Ik heb echter geen klein mobo kunnen vinden dat ook Raid5 ondersteunt, met een AMD APU.

Wat betreft die intel - is dat ding niet een heel stuk trager? Ik overweeg ook een quadcore, simpelweg om er wat servertjes op te kunnen zetten die ik dan een core kan toewijzen.

De nu gekozen behuizing hoeft van mij niet per sé - een niet al te groot alternatief is ook prima.

Vanwaar de USB stick in jouw lijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 368013

Aangezien het een belangrijk onderdeel van je eisenpakket is: is er iemand die kan vertellen in hoeverre de A4 geschikt is om Minecraft op hoge settings te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
Anoniem: 368013 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:27:
Aangezien het een belangrijk onderdeel van je eisenpakket is: is er iemand die kan vertellen in hoeverre de A4 geschikt is om Minecraft op hoge settings te spelen?
Haha, een belangrijk onderdeel zou ik het niet noemen, maar de integrated gfx van de AMD lijn zijn naar mijn weten een stuk beter dan de tegenhanger van intel. Volgens mij is daar wel íets op te draaien.

Nogmaals, ik overweeg ook een quadcore variant - volgens mij zitten daar nog betere GPU's ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Angelevo schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:10:
Raid 5 is inderdaad wat ik bedoelde. Waarom zou raid onder windows niet goed genoeg zijn? Ik werk niet met zeer belangrijke data, dus een crash is niet onoverkomelijk. Raid5 zou het al voldoende veilig maken.

Ik heb echter geen klein mobo kunnen vinden dat ook Raid5 ondersteunt, met een AMD APU.

Wat betreft die intel - is dat ding niet een heel stuk trager? Ik overweeg ook een quadcore, simpelweg om er wat servertjes op te kunnen zetten die ik dan een core kan toewijzen.

De nu gekozen behuizing hoeft van mij niet per sé - een niet al te groot alternatief is ook prima.

Vanwaar de USB stick in jouw lijst?
Voor Llano en Trinity weet ik het nog niet maar eigenlijk ondersteunt elk AMD moederbord Raid 5. Alleen sommige hebben maar 3-4 poorten andere weer 6. (SB750 en hoger ondersteunen Raid5)

Intel is qua CPU per core niet veel trager. Misschien zelfs iets sneller. Je hebt alleen minder cores. En een veel slechtere GPU.

Nja die is ideaal voor een nas. Dan kun je er 6 disks in kwijt. Future proof als je storrage wilt uitbreiden.

USB stick voor OS anders blijft de Raid 5 onnodig actief.
Anoniem: 368013 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:27:
Ligt een beetje aan de resolutie. En de GPU maar ik denk dat het niet zo'n probleem zal zijn om minecraft op een A4 te draaien.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
Ik zat zelf te denken aan 4 SATA poorten: 1 voor een SSD (OS) en 3 voor storage schijven. Die 3 dan natuurlijk in RAID5. Zou dat niet hetzelfde effect hebben?

Een USB stick zie ik zeker niet zitten - het moet allemaal netjes ingebouwd kunnen worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Angelevo schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:11:
Ik zat zelf te denken aan 4 SATA poorten: 1 voor een SSD (OS) en 3 voor storage schijven. Die 3 dan natuurlijk in RAID5. Zou dat niet hetzelfde effect hebben?

Een USB stick zie ik zeker niet zitten - het moet allemaal netjes ingebouwd kunnen worden. :)
Dat kan zeker. Maar in mijn geval wilde ik 6x2TB of later 4TB kunnen. Dus had ik al mijn 6 poorten al nodig. Ik zou wel kijken naar een bord met 5 of 6 poorten.

Raid 5 met 4 disks is heel wat efficienter dan met 3. Je houd dan namelijk 6TB over ipv 4TB (in het geval van 2TB disks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
Oké. Goed punt. 5 poorten is dan inderdaad beter. Kan jij een AMD bord dat Raid5 aankan met 5 sata poorten vinden, in een kleine vormfactor? Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe klein bijv. micro-ATX etc. zijn.

Misschien moet ik een andere vorm dan mini-ITX zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Angelevo schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:40:
Oké. Goed punt. 5 poorten is dan inderdaad beter. Kan jij een AMD bord dat Raid5 aankan met 5 sata poorten vinden, in een kleine vormfactor? Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe klein bijv. micro-ATX etc. zijn.

Misschien moet ik een andere vorm dan mini-ITX zoeken.
Kan er een keer naar kijken maar zo ver ik gezien heb alleen Brazos borden met 6x Sata en dat heeft alleen Asus rest gaat voor 5 of 4. Dus ik vrees dat dat moeilijk wordt in mini-ITX aangezien de Llano cpu meer ruimte nodig heeft (echte socket vs op het bord gesoldeerd zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
Is het misschien een idee om hier een systeem omheen te bouwen dan?

pricewatch: MSI A75MA-G55

Ik zie daarbij echter geen info over RAID ondersteuning... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Angelevo schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:19:
Is het misschien een idee om hier een systeem omheen te bouwen dan?

pricewatch: MSI A75MA-G55

Ik zie daarbij echter geen info over RAID ondersteuning... :/
Mooi bord. Maar wel mAtx dus krijg je met andere kasten te maken. Deze borden hebben gewoon Raid5 kun je waarschijnlijk op de website van MSI terugvinden. Echter blijf je te maken hebben met de matige support vanuit windows. NTFS is niet echt ideaal voor Raid (qua data veiligheid). ik weet niet meer hoe het pressies zat maar heb er wat over gelezen in het zelfbouw NAS topic.

Maar goed het is altijd veiliger dan geen raid of raid 0 gebruiken. Het is trouwens wel zo dat Trinity misschien in oktober uitkomt. Dan wordt Llano weer goedkoper.

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 14-08-2012 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
Oké. Ik wacht zoiezo nog eventjes met het kopen, maar wil wel vast een setup klaar hebben liggen dat ik meteen aan de slag kan zodra ik er voor kies.

uATX vind ik geen probleem als de kast maar klein kan zijn, dat moet volgens mij nog wel lukken.

Wat betreft Raid5 support, ik kan dus niets vinden, ook niet op de site van MSI zelf. Dat is het rare, ik zie geen raid info over de microATX mobo's, geen van allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
Goed, na wat rondkijken heb ik slechts één advies nodig: Welk moederbord kan ik het beste gebruiken, voor een AMD Fusion APU, welke Raid 5 ondersteunt. Een zo klein mogelijke vormfactor.

De beste suggestie wint mijn eeuwige dank! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 20:52
No offence, maar je vraagt ons om de productpagina's van 10-tallen moederborden door te spitten zodat je we eeuwige dank kunnen ontvangen? Dat kun je toch ook prima zelf luilak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
Offense taken. Als je niets te melden hebt, post dan niet. Heb je wel het hele topic gelezen?

Ik heb hierboven al vanalles gepost, inclusief een moederbord dat - volgens mij - voldoet aan mijn eisen. Ik weet het alleen niet zeker en vraag dus de mensen met meer verstand van zaken om advies.

Ik vind het maar een zwakke post van je hoor. Reageer niet meer, s.v.p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
Thanks. Dat exemplaar ondersteunt dus geen Raid 5... Ik kan er geen vinden die dat wel doet - of tenminste, niet in de tweakers pricewatch.

Weet iemand of het in de microATX vormfactor wel bestaat, or am I chasing ghosts? Ik weet het simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:16
Angelevo schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:21:
Thanks. Dat exemplaar ondersteunt dus geen Raid 5... Ik kan er geen vinden die dat wel doet - of tenminste, niet in de tweakers pricewatch.

Weet iemand of het in de microATX vormfactor wel bestaat, or am I chasing ghosts? Ik weet het simpelweg niet.
Na nog een minuutje gezocht te hebben: http://techreport.com/articles.x/21207. Ergo, you're chasing ghosts. Moederborden met de A85X chipset (FM2 socket) zullen Raid 5 wel ondersteunen.
Quote:
f you were hoping to build a closet file server with Llano, note that the A75's RAID support is limited to 0, 1, and 10 arrays. RAID 5 is out despite the fact that it's supported by the SB850 and surely implemented in software rather than hardware. This parity-infused array type offers redundancy with a much more efficient use of disk capacity than either RAID 1 or 10, so it's a disappointing loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
Ik had al wel e.e.a. gehoord over trinity. Lijkt er op dat ik daar dus op ga wachten - het zit er toch dit jaar nog aan te komen.

Bedankt voor de info!
Pagina: 1