High-end-gaming pc

Pagina: 1
Acties:

• Schnoop
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 13:43
Dag mede-tweakers,

Nu dat ik binnenkort op mijzelf ga wonen en hier een eigen game-kamer natuurlijk bij hoort vond ik het ook wel eens tijd om een nieuw systeem aan te schaffen.

In principe wil ik gewoon eens iets meer uitgeven om een pc te krijgen waar ik de komende 2 jaar gewoon lekker mee kan gamen zonder dat ik slechte fps heb. Mijn budget zit zo rond de 1000-1500 euro. Het zou niet heel erg zijn als het wat hoger komt te liggen.

Het gaat me hier overigens alleen om de pc. Randapparatuur heb ik allemaal.

Tot nu toe heb ik het volgende bij elkaar verzameld (voor het oplettende oog, samengesteld vanuit deze lijst).

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 98,-€ 98,-
1Corsair Carbide 500R Black€ 94,95€ 94,95
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 49,94€ 49,94
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Corsair Enthusiast TX650M€ 90,99€ 90,99
1Samsung 830 series 256GB€ 173,50€ 173,50
2Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 44,45€ 88,90
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 126,80€ 126,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 929,08

Video
Iets wat ik niet uit de lijst over heb genomen is date video kaart. De best-buy suggereert de pricewatch: Asus GTX670-DC2T-2GD5. Na het lezen van de comments zijn er echter mensen welke aangeven dat het "beter" zou kunnen.

Welke kaarten adviseren jullie? En zou het wellicht een betere optie zijn (zoals iemand in de comments roept) om 2 wat mindere kaarten in SLI te zetten (en zou dit kunnen met deze combinatie van mobo+voeding?).
2 x € 400 voor een GT670 vind ik wat veel van het goede worden, om een idee te geven.

Ik ga overigens wel een 2 screen setup opzetten (beiden full-hd). De primary zal alleen voor gamen gebruikt worden (en tweede voor internet, niet 2 screen gaming ofzo).

Geheugen
Dan het geheugen. Ik heb nu gewoon 2x de consair kit gepakt aangezien het moederbord 2x2 slots heeft. Is dit qua performance het beste of zou 2x8GB beter zijn? (of is dit gewoon totaal niet merkbaar).
Ik neem overigens 16GB i.p.v. 8 omdat ik vaak met vmware (virutele machines) werk.

Overige
Verdere tips met betrekking tot deze selectie zou ik ook erg waarderen (bijv. als ik voor €50 en vele male betere processor kan krijgen?).

Als laatste opmerking. Zoals het er nu naar uit ziet zal ik dit systeem pas aan het begin van november aanschaffen. Dan zijn we al 2-3 maanden verder. Wellicht dat dit gegeven mee kan worden genomen in het advies, ik heb namelijk geen idee hoe het zit met nieuwe hardware releases.

Alvast bedankt voor jullie tijd en advies =).

edit:
1.Extra informatie m.b.t. geheugen en setup.
2.Setup geupdate

[ Voor 3% gewijzigd door Schnoop op 13-08-2012 15:12 ]

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

Gaming met 16GB ram? Sorry, maar ik zie het nut niet... 8GB is over het algemeen genoeg, tenzij je veel gaat renderen. Waarom een 7200RPM HDD? Als je een SSD hebt is 5400RPM als HDD genoeg

🠕 This side up

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-04 15:48

icecreamfarmer

en het is

Koenvh schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:25:
Gaming met 16GB ram? Sorry, maar ik zie het nut niet... 8GB is over het algemeen genoeg, tenzij je veel gaat renderen. Waarom een 7200RPM HDD? Als je een SSD hebt is 5400RPM als HDD genoeg
Omdat het verschrikkelijk traag is?
Het lijkt wel op monitoren die hdd van vandaag. Eerst was 7200 de norm en nu wordt het als luxe gezien hetzelfde met die stomme 1080p schermen.

128gb ssd is niets dat is 3 spellen alla BF3

[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 13-08-2012 11:35 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

icecreamfarmer schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:35:
[...]

Omdat het verschrikkelijk traag is?
Het lijkt wel op monitoren die hdd van vandaag. Eerst was 7200 de norm en nu wordt het als luxe gezien hetzelfde met die stomme 1080p schermen.

128gb ssd is niets dat is 3 spellen alla BF3
Mee eens, maar was iets om te overwegen... Ik heb ook alleen maar 7200RPM schijven, behalve externe HDD's.

🠕 This side up

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Ga je overclocken?

8GB ram is voldoende, makkelijk te upgraden later, is nu echt niet nodig.

Op welke resolutie ga je gamen? als het gewoon 1080 full HD is dan is een enkele GTX670 wel voldoende.
Dan kan je ook gewoon een 550w voeding nemen en een goedkoper mobo à la pricewatch: Gigabyte GA-Z77-DS3H of pricewatch: MSI Z77A-G43

Aangezien je budget het toelaat en de prijzen van SSDs aanzienlijk gezakt zijn zou ik een 256GB model nemen waar je dan zonder problemen enkele games op kan installeren.

• Schnoop
Koenvh schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:25:
7200rpm is gewoon een must. Ik doe ook veel met hd video en dan is dat extra stukje kopieersnelheid gewenst. Het prijsverschil is ook hooguit 30 euro.

128GB ssd vond ik zelf ook al aan de kleine kant. Nu moet ik daarbij vermelden dat ik in de meeste gevallen bepaalde games in bepaalde perioden speel. Zo doe ik nu veel BF3, Dayz en Swtor. Deze zouden allen prima op de SSD kunnen staan.
Wellicht dat ik voor de ssd een andere kies welke wat groter is. Ik zat dan te denken aan pricewatch: Samsung 830 series 256GB. Weet niet of iemand een betere suggestie heeft?

En qua geheugen, het kost me 40 euro extra. Ik doe zelf ook vaker met vmware werken vandaar het geheugen. Niet zo zeer voor het gamen.

Ik ben zelf niet van plan om te gaan overclocken. Mijn primary monitor is sowieso full-hd. Daarnaast is de kans groot dat ik ook een 2de monitor erbij plaats. Niet zo zeer om te extende bij game maar voor alternatief beeldscherm met internet of andere zaken open.

• Martijn_1998
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-04 14:10
Is een hogere voeding niet handiger, i.v.m. Toekomstige upgrades?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Waarom geen 256 GB SSD, als je toch voldoende budget hebt? Die zijn al best betaalbaar al bij al.

Zoals eerder gezegd zal je SSD snel vol zitten als je een paar spellen installeert op die 128 GB.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 28-04 15:48

icecreamfarmer

en het is

Schnoop schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:50:
[...]

7200rpm is gewoon een must. Ik doe ook veel met hd video en dan is dat extra stukje kopieersnelheid gewenst. Het prijsverschil is ook hooguit 30 euro.

128GB ssd vond ik zelf ook al aan de kleine kant. Nu moet ik daarbij vermelden dat ik in de meeste gevallen bepaalde games in bepaalde perioden speel. Zo doe ik nu veel BF3, Dayz en Swtor. Deze zouden allen prima op de SSD kunnen staan.
Wellicht dat ik voor de ssd een andere kies welke wat groter is. Ik zat dan te denken aan pricewatch: Samsung 830 series 256GB. Weet niet of iemand een betere suggestie heeft?

En qua geheugen, het kost me 40 euro extra. Ik doe zelf ook vaker met vmware werken vandaar het geheugen. Niet zo zeer voor het gamen.

Ik ben zelf niet van plan om te gaan overclocken. Mijn primary monitor is sowieso full-hd. Daarnaast is de kans groot dat ik ook een 2de monitor erbij plaats. Niet zo zeer om te extende bij game maar voor alternatief beeldscherm met internet of andere zaken open.
Of neem een caching ssd erbij.
Al denk ik dat het prijsverschil dan miniem is.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Schnoop
icecreamfarmer schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:28:
[...]
Of neem een caching ssd erbij.
Al denk ik dat het prijsverschil dan miniem is.
Ik heb inmiddels gekozen voor:
pricewatch: OCZ Agility 3 240GB

Daarmee hoef ik in principe de caching ssd niet te gebruiken. Dit zou voldoende moeten zijn om al mijn apps + games op de SSD te zetten en andere data op de 7200 rpm disk.

• Zarrack
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-04-2023
ik zou bij Samsung,Crucial blijven. Prijs is ongeveer hetzelfde en ze zijn wat betrouwbaarder.

• Schnoop
Zarrack schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:55:
ik zou bij Samsung,Crucial blijven. Prijs is ongeveer hetzelfde en ze zijn wat betrouwbaarder.
Op je advies aangepast =).

Ik zit dus nu alleen nog met de video kaart.
Ik begrijp dat een GTX670 goed genoeg is om "games op high" te spelen met decent FPS? In principe hoef ik niet alles op ultra ultra te doen. Het gaat me er om dat ik decent quality en goede fps heb.

Is er iemand die een GTX670 tegenover een SLI weet te zetten? Voorbeeld 1 gtx670 = 400 euro. Maar als 2x mid end kaart van 250 euro in SLI veel betere performance oplever is dat wellicht interessanter?

• Zarrack
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-04-2023
Ik heb 670 in SLI en als ik 1 kaart uitzet kan ik in BF3 singleplayer steady 60fps halen (alles ultra). Multiplayer krijg je dips in de hoge 40.

Ik zou overigens geen midrange kaarten uit de oude series meer halen, lekker bij een 670 blijven en eventueel later nog een erbij zetten.

• Schnoop
Mooi. Dan pak ik idd de 670 en laat ik het huidige mobo staan zodat ik ooit nog een tweede erbij kan prikken indien dit nodig mocht zijn.

Dank u voor de hulp :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Voor een 2e videokaart zou ik wel een voeding pakken met 4 of meer pcie connectors, deze heeft er maar 2.
Je kunt werken met verloopstekkertjes vanaf molex, maar als je het toch nog moet aanschaffen zou ik het gelijk goed doen.

Overigens zijn 2x 7850 wel sneller dan een enkele 670, maar ik weet niet of je nu al 2 videokaarten wilt.
Voor deze optie is de voeding lichtelijk overkill, dus misschien kun je de 550W variant of een compleet andere kiezen.
Het voordeel is dat de meeste7850's wel werken met slechts 1 pcie connector (dus dan heeft deze voeding er voldoende), maar je uitbreidingsmogelijkheden zijn beperkt tot het compleet vervangen van beide kaarten.

Misschien kun je ook nog even afwachten wat 2x 660 gaat kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 13-08-2012 16:40 ]

Pagina: 1