@font-face, specifiek font wordt niet gebruikt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 15:56
Tot nu toe heb ik nooit problemen gehad met het gebruik van @font-face declaraties. Met de benodigde varianten voor verschillende browsers werkte het altijd uitstekend.

Ik loop nu tegen een probleem aan waarvan ik niet kan vinden wat de oorzaak is. Een specifiek font wordt somehow niet gebruikt. Simpele testcase met 2 fonts:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
@font-face {
    font-family: "Font 1";
    src: url(daniel.ttf) format('truetype');
}

@font-face {
    font-family: "Font 2";
    src: url(handwriting-dakota.ttf) format('truetype');
}

p {
    font-family: "Font 1";
}

p + p {
    font-family: "Font 2";
}

Het eerste font (Daniel) wordt netjes geladen en getoond, terwijl het tweede font (Handwriting Dakota) pertinent genegeerd wordt. Ik heb al gespeeld met het formaat (stiekem opgeven als opentype, extended-opentype, etc.) maar haal daar geen andere resultaten mee.

Zie testcase @ http://vps952.directvps.nl/~sander/speeltuin/font-face/ (niet gechecked in non-webkit browsers, dus daar zal het wellicht niet correct werken).

Iemand een idee?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10-2024

Strunkie

> Post is rechts!

^ Post is hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Hm, interessant. Dat tooltje geeft een foutmelding dat het font corrupt is. Raer, maar dat zou dan wel eens de oorzaak kunnen zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strunkie

Strunkie

> Post is rechts!

Zoefff schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:11:
Hm, interessant. Dat tooltje geeft een foutmelding dat het font corrupt is. Raer, maar dat zou dan wel eens de oorzaak kunnen zijn :P
Je zou hem bij Windows kunnen installeren en uit de fonts/ map kunnen halen. Meestal als Fontsquirrel zegt dat een font corrupt is werkt het in alle andere browsers het ook niet helemaal lekker.

Btw. 9/10 keer krijg je een corrupt melding omdat het een illegaal font is? O-)
Maar volgens mij is dakota wel free.

[ Voor 11% gewijzigd door Strunkie op 13-08-2012 11:20 ]

^ Post is hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Tsja, geen idee? Volgens mij is het gebundeld bij bepaalde applicaties onder OS X. Het is ook te vinden op meerdere sites met gratis fonts, maar ik kan nergens uitgebreide informatie over de licentie vinden. Omdat het niet meer dan een hobbyproject behelst heb ik er ook weinig extra moeite in gestoken, maar wellicht is het handiger om toch een ander font te gebruiken om zeker te zijn dat de licentie klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strunkie

Strunkie

> Post is rechts!

Zoefff schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:23:
Tsja, geen idee? Volgens mij is het gebundeld bij bepaalde applicaties onder OS X. Het is ook te vinden op meerdere sites met gratis fonts, maar ik kan nergens uitgebreide informatie over de licentie vinden. Omdat het niet meer dan een hobbyproject behelst heb ik er ook weinig extra moeite in gestoken, maar wellicht is het handiger om toch een ander font te gebruiken om zeker te zijn dat de licentie klopt :)
Bij illegale fonts worden meestal de header verwijderd waarin de info staat over de ontwikkelaar. Ik heb meerdere versies gedownload vanaf Google maar géén één werkt. Het is misschien makkelijker/sneller om even op Dafont.com ed. een andere te zoeken.

^ Post is hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Yup, daarom zat Daniel al in de testcase. Dat was de tweede keus; die gebruik ik hier dan maar voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 12:00

TheNephilim

Wtfuzzle

Je bent bekend met diensten als http://www.google.com/webfonts en https://typekit.com/ ?

Daar zijn veel fonts te vinden die je include middels een stylesheet. De provider zorgt dat de bekijker van de website het juiste type en de daarbij behorende CSS krijgt voor geschoteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Ik heb het idee dat het inderdaad om een corrupte file gaat; als ik via Inspect Element > Resources kijk bij Frames > $file > Fonts > Dakota, dan ziet het er uit als een standaard Serif...

Vroeger ook nog wel eens zelf fonts omgezet met zo'n dienst als FontSquirrel Generator (etc) maar dat gaf af en toe problemen. Fonts die niet werkte of fonts die er niet mooi uitzagen. Wij gebruiken tegenwoordig eigenlijk voor vrijwel alleen nog Google Webfonts, daar nog nooit een probleem mee gehad. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
TheNephilim schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:30:
Je bent bekend met diensten als http://www.google.com/webfonts en https://typekit.com/ ?

Daar zijn veel fonts te vinden die je include middels een stylesheet. De provider zorgt dat de bekijker van de website het juiste type en de daarbij behorende CSS krijgt voor geschoteld.
Bedankt voor de suggestie, maar (uiteraard) ben ik daar bekend mee. Het betreffende font is daar niet te vinden, anders had ik het wel gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:38

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

.

[ Voor 100% gewijzigd door gorgi_19 op 13-08-2012 14:28 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1