Toon posts:

HDD 1-2 TB ~ 100 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

Onlangs ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe hard disk voor mijn toekomstige computertje. Nu zit ik alleen met enige onzekerheid. Na een lange tijd het internet afgespeurd te hebben, blijkt de Seagate Barracuda een redelijk middelmatige reputatie te hebben. Ik lees over veel klachten zoals ratelingen en getik in de hard disk.

Ik ben vooral opzoek geweest naar Samsung hard disks omdat dit merk mij nog nooit in de steek heeft gelaten. Na wat rondneuzen op het internet ben ik erachter gekomen dat Seagate de Samsung hard disk sector heeft overgenomen, en deze mooie diskjes dus niet meer worden gemaakt :( .

Hebben jullie misschien;
- enige ervaringen met deze serie schijven?
- mogelijke andere suggesties voor een goede harddisk?

Ik ben op zoek naar een 1-2 TB, 7200 RPM, SATA-600 HDD in de price range van 70 - 120 euro. (Dit mag natuurlijk afwijken indien hét een echte goede is, onder de 70 is altijd welkom ;) ). Ik heb mijn oog momenteel laten vallen op het volgende mooie exemplaartje:
pricewatch: Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB
Hebben jullie enige ervaringen of aanmerkingen op deze schijf?

Bij voorbaat dank!

EDIT:

Na een beetje doorspeuren heb ik twee schijven gevonden die allebij erg op elkaar lijken. Beide zijn ze van Hitachi, 7200 RPM, SATA-600 en beschikken over 2TB opslagruimte. Anderzijds is de één 110 euro, en de ander 180 euro. Hebben jullie hier misschien ook ervaring met deze serie schijven?

pricewatch: Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723020BLA642, 2TB 110 euro

pricewatch: Hitachi Ultrastar 7K3000 HUA723020ALA640, 2TB 180 euro

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2012 02:11 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan wel nog altijd Samsungs kopen voor zover ik weet.

Ik wil je niet de kast op drijven maar Hitachi heeft bv. ook een tijdje een erg slechte naam gehad - een van de bijnamen luidt dan ook 'Deathstar' in plaats van 'Deskstar' :P.

Dat was wel al een hele tijd terug :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!

Haha ja klopt, er zijn zat Samsung schijven te koop, alleen zijn dit verouderde versies, en worden er geen nieuwe/goede meer gemaakt :).

Van Hitachi was ik niet op de hoogte, maar ik heb onlangs wel vernomen dat zij tegenwoordig wel een aardige reputatie hebben opgebouwd. Ik begin steeds meer naar een Western Digital schijf te verlangen omdat ik weet dat dit merk een goede reputatie heeft, en zelfs 5 jaar garantie geeft op de black-schijven. :)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb twee HD204UI's en ook nog twee HD203's. Dat zijn allemaal 'goede' schijven. Nieuwer is geen synoniem voor beter.

Zeker met de prijzen die niet meer dalen sinds die overstromingen in Thailand zal je niet veel prijsverschil zien, en de Samsungs zijn nog altijd heel betaalbaar. Of in ieder geval: niet minder betaalbaar dan de concurrentie ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-01 11:21

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Borromini schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 02:16:
Ik wil je niet de kast op drijven maar Hitachi heeft bv. ook een tijdje een erg slechte naam gehad - een van de bijnamen luidt dan ook 'Deathstar' in plaats van 'Deskstar' :P.
Dat is wel heel lang geleden... Je praat nu over gebeurtenissen uit 2001 ;)
Toen zaten er ook allemaal stickertjes van IBM op en had Hitachi er voor zover ik weet weinig mee van doen.

Vroeger kon je nog onderscheiden qua garantietermijn. Dat is op het moment overal zo'n beetje twee jaar garantie, uitzonderingen daargelaten zoals de WD Black serie die je al noemt.
Seagate heeft vroeger ook vijf jaar garantie geleverd, toen drie jaar, recent kwam een poging om het verlagen tot 1 jaar, maar dat is gelukkig ook 2 jaar geworden net als de rest van de markt.

Qua betrouwbaarheid is er imo weinig verschil. Disken hebben bewegende delen, die dingen slijten, dus ze gaan hoe dan ook een keer stuk. De ene keer is dat binnen het jaar, de andere keer zo tegen 2.5 jaar en dan komt er eentje voorbij die al 5 jaar lang zonder problemen bits staat te stampen.

Zo heb ik zelf WDs van dezelfde serie 320GBers, waarmee twee uitvallers heb gehad (eerste rond 6 maanden en tweede 2 jaar oud, zijn netjes onder garantie vervangen) en ook twee die het inmiddels al vier jaar prima doen.
Een vriend heeft een tweetal WD Greens waarvan er na anderhalf jaar ook een stuk ging terwijl de ander het al 3 jaar doet nu.
Seagate disken een vergelijkbaar verhaal: een aantal Barracuda's van <1TB die het al 6 jaar uithouden, drie Barracuda LPs van 1.5TB (2.5jaar geleden gekocht) waarvan er een vervangen is en op het moment eentje mijn kant op komt wegens RMA (2.5 jaar 24/7 dienst) en nr3 van dat setje die sinds het begin perfect werkt.
Heb ook een Hitachi 5K3000 2TB die keurig zijn ding doet en ik erg tevreden mee ben. Heb het idee dat Hitachi mogelijk wat ondergewaardeerd wordt.

Samengevat: Je kunt geluk hebben en je kunt pech hebben.

Koop een disk waar jij een goed gevoel bij hebt, het is tenslotte jouw geld.
Samsung en Hitachi zijn beide opgekocht door resp. Seagate en WD. Maar wat scheelt dat?
De disken zijn er nog, garantie heb je in het ergste geval nog via de retailer.

Wat ik trouwens wel een voordeel vind van WD: de Advanced RMA.
Zij sturen jouw dan een disk toe en zodra jij die disk ontvangen hebt stuur je jouw disk pas terug.
In zo'n geval sta je garant met je credit card, die moet je WD dan dus wel even geven. Stuur je binnen een maand ofzo je oude disk niet op dan crediteren ze je natuurlijk.
Die methode vind ik wel prettig, want als een disk hebt die niet dood is, maar slecht aan het worden is (SMART errors bijvoorbeeld) maar nog wel werkt, kun je de data overzetten en de slechte disk terugsturen.
En de laatste keer dat ik dit deed was deze procedure zonder extra kosten.
Seagate kan dit overigens ook, maar dan rekenen ze volgens mij een tientje extra kosten.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Speedwolf
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-07-2024
Ultraman schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 08:39:
[...]
Wat ik trouwens wel een voordeel vind van WD: de Advanced RMA.
Zij sturen jouw dan een disk toe en zodra jij die disk ontvangen hebt stuur je jouw disk pas terug.
In zo'n geval sta je garant met je credit card, die moet je WD dan dus wel even geven. Stuur je binnen een maand ofzo je oude disk niet op dan crediteren ze je natuurlijk.
Die methode vind ik wel prettig, want als een disk hebt die niet dood is, maar slecht aan het worden is (SMART errors bijvoorbeeld) maar nog wel werkt, kun je de data overzetten en de slechte disk terugsturen.
En de laatste keer dat ik dit deed was deze procedure zonder extra kosten.
Seagate kan dit overigens ook, maar dan rekenen ze volgens mij een tientje extra kosten.
bedankt voor je uitleg. Zo zie je maar elke dag leer je bij.
Ik wist dat totaal niet van die Advanced RMA. Is wel goed en kun je inderdaad gebruiken zoals jij hierboven vernoemd.

ontopic: Je moet zelf kiezen. Ik heb vroeger altijd veel Seagates gehad omdat ze 5year warrenty gaven op hun disken. Nu is warrenty praktisch overal gelijk. Je moet natuurlijk kijken voorwat je hem precies gaat gebruiken als je puur storage wilt kun je gerust een green schijf kopen. als je echt 7200 rpm wilt kies je best voor de Seagate 7200.14 st2000dm001

pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Ik denk dat je het beste kan gaan voor een WD Black, met 5 jaar advanced RMA weet je zeker dat je goed zit. Zullen ze ook wel voor zorgen dat de schrijven beter zijn dan gemiddeld, want anders zou ze dat wel erg veel geld kosten als niet een groot deel minimaal 5 jaar mee gaat.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wabo, wat is je uiteindelijke keuze geworden?
Zelf ben ik ook op zoek naar een 2TB hdd voor ongeveer 100 euro, en ben benieuwd wat bij jou de doorslag gaf.
Pagina: 1