Geheugen draait op 666 mhz single channel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vLoon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-08 14:14
Beste,

Er staat sinds een paar dagen een nieuwe desktop op mijn bureau, mijn eerste zelf gebouwde. Alles werkt naar behoren, prima temperaturen etc. Maar nu kijk ik speccy na om te kijken of alles draait zoals het hoort.

Nu kom ik bij mijn geheugen wat raars te zien, het geheugen draait op 666.8 mhz in single channel? Terwijl het geheugen dual-channel 1866 Mhz zou moeten draaien.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LftUF.jpg

Ik heb mij al een beetje ingelezen in andere topics, en daar lees ik dat er via de BIOS simpel de juiste snelheid en voltage te kiezen is.

Het gaat om dit geheugen:
Corsair Vengeance CML8GX3M2A1866C9R
Hier de rest van de onderdelen:
Inventaris "Huidige PC"

Alvast bedankt voor het meedenken en antwoorden!

P.S. Ik heb het geheugen fysiek naast elkaar op het moederbord gezet (de 2 slots naast de cpu). Mijn gevoel zegt dat dat niet hoort?

[ Voor 8% gewijzigd door vLoon op 12-08-2012 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
nee dat werkt idd niet nee, als je dual channel wil benutten zou ik die 2 geheugen modules 1 om 1 zetten:

en goed op je moederbord kijken, daar staat als het goed is ook: dimm1 dimm2 dimm3 dimm4
dan moet je hem in DIMM 1 & DIMM 3 drukken om dualchannel te benutten!

probeer zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:29
Waarschijnlijk moet je het geheugen even in slot 1 en 3 stoppen voor dual channel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:06
xares schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 23:53:
Waarschijnlijk moet je het geheugen even in slot 1 en 3 stoppen voor dual channel.
Met het moederbord uit de inventaris zou dat inderdaad wel horen... :) Maar goed, de geheugensnelheid kan ook hoger zijn dan wat de CPU(666 is effectief 1333 en volgens mij is dat de normale snelheid voor een i5) aan kan maar dat moet je in het BIOS instellen, dual-channel is inderdaad vooral afhankelijk van de juiste slots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vLoon
Hartelijk dank hardwarejunk, xares en Rctworld,

Het systeem draait nu in Dual Channel, ook speccy vertelt mij dat en heb voor de zekerheid in het moederbord quick installation guide boekje gekeken, en mijn geheugen staat nu in A1, B1.

Eenmaal geïnstalleerd ging ik even kijken in m'n moederbord bios en die zegt dit:
code:
1
2
DDR3-A1: Corsair 4096MB 667 Mhz (ddr3-1333) 9-9-9-24
XMP 1.2 Profile 1: 933 Mhz (ddr3-1866) 9-10-9-27

Deze code hierboven geldt ook voor DDR3-B1 (het andere geheugen bankje).

Draait mijn geheugen dan nu op 1866 Mhz of moet ik dat XMP 1.2 Profile ergens activeren?

Speccy zegt trouwens nu dit:
code:
1
8,00 GB Dual-Kanaal DDR3 @ 666Mhz (9-9-9-24)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nou, het is toch duidelijk, je geheugen draait stock, en je zal moeten overklokken om naar 933 Mhz te gaan.
Je hebt het over DUBBEL data ram dus 666 Mhz draait effectief op dubbel maal 667= 1333
en klok je over naar 933 Mhz dan zit je op effectief 1866.

Dat gezegd hebbende, als je eenmaal succesvol hebt overgeklokt, zal een willekeurig programma wellicht 0,1% sneller reageren.

Dat mensen voor dergelijke zaken achter de komma gaan pielen, ik zal het nooit snappen.

(getekend reepje, gelukkige bezitter van een SSD upgrade, waarna de computer wel 500% sneller lijkt te gaan)

[ Voor 39% gewijzigd door Reepje op 13-08-2012 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vLoon
Reepje schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:34:
Nou, het is toch duidelijk, je geheugen draait stock, en je zal moeten overklokken om naar 933 Mhz te gaan.
Je hebt het over DUBBEL data ram dus 666 Mhz draait effectief op dubbel maal 667= 1333
en klok je over naar 933 Mhz dan zit je op effectief 1866.

Dat gezegd hebbende, als je eenmaal succesvol hebt overgeklokt, zal een willekeurig programma wellicht 0,1% sneller reageren.

Dat mensen voor dergelijke zaken achter de komma gaan pielen, ik zal het nooit snappen.

(getekend reepje, gelukkige bezitter van een SSD upgrade, waarna de computer wel 500% sneller lijkt te gaan)
Mijn geheugen hoort out of the box al op 1866 Mhz te zitten, daar heb ik immers voor betaald.

Maar volgens mij hoef ik jou niet serieus te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In dat geval moet je in de bios dat XMP profiel kiezen. Dan zal het op 933MHz gaan draaien. Je geheugencontroller is het onderdeel dat de snelheid bepaalt, en deze doet standaard 666MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 20:17
vLoon schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:22:
[...]

Mijn geheugen hoort out of the box al op 1866 Mhz te zitten, daar heb ik immers voor betaald.

Er is een verschil tussen wat jou geheugen standaard zou moeten doen en wat het moederbord standaard doet. De laagste standaard wordt altijd gebruikt.

Ook al betaal je voor 5000MHz geheugen, als je moederbord het niet aan kan dan draait het nog op een vele lagere snelheid.

Dat dien je voor de aankoop zelf uit te zoeken. De winkel gaat dat niet doen, die kijken alleen of het werkt.

Zelfs al neem je Reepje niet serieus, hij heeft wel gelijk. Het geheugen is vaak geen bottleneck qua snelheid, andere onderdelen in de pc wel en de SSD is daar een hele goede in.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
vLoon schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:22:
[...]

Insgelijks. Ik zet je wel even op mijn lijstje van gasten waar ik in ieder geval geen sekonde meer aan verspil.

Veel sukses met je gepruts verder. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vLoon
TERW_DAN schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:32:
In dat geval moet je in de bios dat XMP profiel kiezen. Dan zal het op 933MHz gaan draaien. Je geheugencontroller is het onderdeel dat de snelheid bepaalt, en deze doet standaard 666MHz.
Dankjewel TERW_DAN hij draait nu goed op 933 Mhz!
kfaessen schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:47:
[...]

Er is een verschil tussen wat jou geheugen standaard zou moeten doen en wat het moederbord standaard doet. De laagste standaard wordt altijd gebruikt.

Ook al betaal je voor 5000MHz geheugen, als je moederbord het niet aan kan dan draait het nog op een vele lagere snelheid.

Dat dien je voor de aankoop zelf uit te zoeken. De winkel gaat dat niet doen, die kijken alleen of het werkt.

Zelfs al neem je Reepje niet serieus, hij heeft wel gelijk. Het geheugen is vaak geen bottleneck qua snelheid, andere onderdelen in de pc wel en de SSD is daar een hele goede in.
Natuurlijk heeft reepje gelijk, het probleem is vaak inderdaad de SSD, ik heb zelf ook een ssd. Ik vond zijn reactie alleen offtopic en het hielp mij niet verder, vandaar.

En ik heb zelf ook heus wel uitgezocht of het allemaal werkt, ik snap ook niet waar je dat vandaan haalt.
Pagina: 1