Laptop: schokkerig vanop HD, goed vanop USB 2.0 HD

Pagina: 1
Acties:

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik ondervind nu reeds een aantal maanden performantieproblemen met mijn laptop, i7 quad met 8 GIG RAM en ruim voldoende diskruimte, Win7 prof. Ik heb de laptop goed 10 maanden oud.

Eenvoudigweg omschreven, "bevriest" de PC soms een fractie van een seconde. Ook mijn VMs draaien slomer dan voorheen, tot op het punt waar ik ze gewoon niet meer zou wil gebruiken voor produktie-doeleinden (vb. openen van file explorer duurt soms 10 seconden onder een VM XP). Behoorlijk irritant allemaal.

Een extra tabblad openen in FF veroorzaakt soms een fractie van een seconde delay. Speel ik een DVD af met Windows Media Player, vanaf de HD, krijg ik dezelfde haperingen. Kopieer ik de DVD-bestanden naar een externe USB 2.0 HD, dan speelt de film dan wel weer perfect.

Heb reeds een hoop onnodige Win7 services uitgeschakeld en ook de schijf gedefragmenteerd met Defraggler (duurde 30 uur). De machine lijkt iets vlotter te draaien, maar nog steeds de "haperingen" bij bijvoorbeeld afspelen DVDs vanop HD.

Ik heb de interne startup diagnostic test van HP gedraaid op memory en HD en die zijn allebei "PASSED".

Ook AVG gescanned en ook Malwarebytes Anti-Malware gedraaid in safe mode en geen enkel probleem gedetecteerd.

Ook getest met uitgeschakelde AVG maar bvb afspelen DVDs vanop HD blijft schokkerig.

Iemand een idee

a) wat het probleem zou kunnen zijn
b) welke diagnostics ik nog kan draaien om verder inzicht te krijgen in het probleem?? (en welke info ik jullie nog kan verstrekken voor verdere diagnose)

Dank!

[ Voor 17% gewijzigd door demichel op 12-08-2012 20:20 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Verwijderd

VMs? Op een laptop? Wat dacht je van je hardeschijf die al die IOps niet aankan? Dat is wel aardig conform je probleemomschrijving namelijk.

Ik lees alleen niet welke videoplayer je gebruikt; probeer VLC eens en zet de buffer een flink stuk hoger. Dan kun je wellicht zelfs met een hardeschijf die voortdurend aan het seeken is, nog een filmpje bekijken.

En anders toch maar een SSD, als je zulke wilde dingen op een laptop wilt doen? Ik neem aan dat je performanceproblemen ophouden zodra je je VMs afsluit? Kun je wat benchmarks laten zien, zoals HDtune? Die geeft een aardig beeld van achtergrond I/O door de fluctuerende grafiek. Draai zo'n benchmark zonder DVD spelen en eentje mét.

• demichel
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:10:
VMs? Op een laptop? Wat dacht je van je hardeschijf die al die IOps niet aankan? Dat is wel aardig conform je probleemomschrijving namelijk.

Ik lees alleen niet welke videoplayer je gebruikt; probeer VLC eens en zet de buffer een flink stuk hoger. Dan kun je wellicht zelfs met een hardeschijf die voortdurend aan het seeken is, nog een filmpje bekijken.
De eerste 6 maanden ik de laptop had, draaide ook VM als een zonnetje. Nu niet meer.

Ik gebruik Windows Media Player voor afspelen DVD, maar ook met VLC ervaar ik hetzelfde schokkerige probleem.
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:10:
En anders toch maar een SSD, als je zulke wilde dingen op een laptop wilt doen? Ik neem aan dat je performanceproblemen ophouden zodra je je VMs afsluit? Kun je wat benchmarks laten zien, zoals HDtune? Die geeft een aardig beeld van achtergrond I/O door de fluctuerende grafiek. Draai zo'n benchmark zonder DVD spelen en eentje mét.
Nee, die performaneproblemen heb ik ook als VM niet draait.

Benchmarks, OK, doe ik, HDtune kan ik gewoon van snapfiles of zo halen veronderstel ik? Ik doe dat zoals je suggereert mét en zonder DVD.

Dank voor de hulp!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:43
Plaats ook eens de hele setup van je laptop.
Hapert de DVD speler ook bij originele schijfjes?

• demichel
ictinteresse schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:19:
Plaats ook eens de hele setup van je laptop.
Suggestie hoe ik die vlot leesbaar/postbaar en volledig genoeg kan oproepen?
ictinteresse schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:19:
Hapert de DVD speler ook bij originele schijfjes?
Geen idee, nog niet geprobeerd. Doe ik straks eens.

Ik ga ook eens opstarten met zo'n Ubuntu-live-ding en zien of het daar ook "schokt".

Verwijderd

Oke dus je zegt dat die VMs er niet toe doen en het probleem onveranderd blijft: schokkerig. Dat zal dan een ander probleem zijn dan disk I/O, wat ik eerst dacht.

Het zou kunnen zijn dat je DVD-station in PIO mode draait. Dat is conform schokkerig-gedrag waarbij zelfs je muis kan gaan schokken. Ook gaat dit gepaard met hoge (single threaded) CPU-belasting. Dit is ook iets wat je kunt uittesten.

Andere oorzaken kunnen dingen zijn als videokaart drivers, een rotte cd/dvd, en vast nog tig andere oorzaken. Het beste kun je zoveel mogelijk zaken uitsluiten:
- geen hoge CPU belasting? PIO uitgesloten
- dvd doet het prima op andere pc? DVD uitgesloten
- dvd op hdd gezet en daarvan afgespeeld, zelfde probleem? ligt ook niet aan je dvd speler dan

Kortom, ga net zo lang door totdat je probleem weg is. Zelf kies ik er vaak voor om eerst hardwareproblemen uit te sluiten en daarna naar de softwarematige kant te kijken. Zolang je maar elke keer één factor verandert en dan goed test.

• demichel
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:32:
Oke dus je zegt dat die VMs er niet toe doen en het probleem onveranderd blijft: schokkerig. Dat zal dan een ander probleem zijn dan disk I/O, wat ik eerst dacht.

Het zou kunnen zijn dat je DVD-station in PIO mode draait. Dat is conform schokkerig-gedrag waarbij zelfs je muis kan gaan schokken. Ook gaat dit gepaard met hoge (single threaded) CPU-belasting. Dit is ook iets wat je kunt uittesten.
Ik speel de DVD vanop de HD, niet vanuit DVD station.
- dvd op hdd gezet en daarvan afgespeeld, zelfde probleem? ligt ook niet aan je dvd speler dan
Dit dus.
Kortom, ga net zo lang door totdat je probleem weg is. Zelf kies ik er vaak voor om eerst hardwareproblemen uit te sluiten en daarna naar de softwarematige kant te kijken. Zolang je maar elke keer één factor verandert en dan goed test.
Da's de bedoeling, maar ik weet niet goed waar te starten...

Dank voor je hulp!!!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Kijk anders met ProcessExplorer naar interrupts...

• demichel
Opstarten met Ubuntu live-DVD levert dus ook weinig info op aangezien die standaard geen DVD playback ondersteunt blijkbaar...

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-01 13:30

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik denk toch dat er iets niet lekker is met je harde schijf. Tikt je harde schijf soms (en dan zeker wanneer je een korte freeze hebt) ?

Android developer & dürüm-liefhebber

• demichel
Mavamaarten schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 22:04:
Ik denk toch dat er iets niet lekker is met je harde schijf. Tikt je harde schijf soms (en dan zeker wanneer je een korte freeze hebt) ?
Hoor die toch niet tikken, nee.

Ik vermoed ook meer en meer dat er wat mis is met die HD. Ben nu een HD Tune "error scan" aan het draaien.

Welke diagnostiscs zou ik nog kunnen uitvoeren?

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Behalve je S.M.A.R.T. waarden checken en een errorscan kan je niet veel doen. Voor het zelfde geld is het gewoon een probleem met je installatie. Een verse windows-install zou veel duidelijk kunnen maken maar ik snap wel dat het niet zo evident is om zo even alles te wissen :9

• demichel
Mavamaarten schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 22:10:
Behalve je S.M.A.R.T. waarden checken en een errorscan kan je niet veel doen. Voor het zelfde geld is het gewoon een probleem met je installatie. Een verse windows-install zou veel duidelijk kunnen maken maar ik snap wel dat het niet zo evident is om zo even alles te wissen :9
Dat was ook mijn eerste idee, een verse re-install, maar idd niet zo evident alle Oracle ontwikkelzooi e.d. terug te installeren & configureren, dus als ik dat effe kan vermijden...

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Misschien een idee, partitie verkleinen (als je genoeg ruimte hebt) en op een nieuwe partitie opnieuw windows 7 installeren? Dat zou je een hoop last besparen mocht het hetzelfde probleem geven.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Heb je je laptop al gestofzuigd? Ik heb een laptop meegemaakt waar alle harddiskoperaties extreem traag waren geworden door enorme hoeveelheden stof. Sowieso een SSD installeren, want VM's op laptophardeschijven werkt gewoon niet goed genoeg.

• demichel
Trommelrem schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 22:20:
Heb je je laptop al gestofzuigd? Ik heb een laptop meegemaakt waar alle harddiskoperaties extreem traag waren geworden door enorme hoeveelheden stof. Sowieso een SSD installeren, want VM's op laptophardeschijven werkt gewoon niet goed genoeg.
Mmm, dat ding is goed 10 maanden oud, dus dat stof zal nog wel meevallen, hoop ik?

Vreemde is wel dat VM de eerste 8 maanden of zo als een zonnetje draaide op de laptop, zelfs met een XP, een Win7 en 2 Linux servers tegelijkertijd.

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Ik zie hier al meerdere malen langs komen dat een laptop niet geschikt is voor VM´s... dit is natuurlijk volkomen onzin om te roepen als je niet eens weet wat voor hardeschijf hij/zij in z`n laptop heeft.

Zelf heb ik een 7200rpm schijf in me laptop zitten en ik kan prima meerdere VM's draaien met 4GB geheugen en maar een c2d... Dus om te zeggen dat een laptop het niet kan is natuurlijk belachelijk zonder de juiste informatie te hebben over zijn systeem.

En dan niet te vergeten dat hij al meerdere malen heeft gezegd dat het eerst wel goed heeft gewerkt.

Mijn antwoord: Je schijf is kapot. Waarschijnlijk gewoon een keer een te harde tik van het één of ander gehad. Dus controleer je schijf even goed met verschillende programma's en zoals gezegd installeer even een schone Windows desnoods op een andere partitie (ook dit is natuurlijk niet 100% zekerheid dat hij niet kapot is als je dan geen problemen krijgt).

@Hieronder: Misschien een mogelijkheid om je schijf er even uit te halen en ergens anders aan te sluiten en dan een error scan te doen. Op die manier is het wat makkelijker om het eventuele getik te horen.

[ Voor 10% gewijzigd door Brummetje op 12-08-2012 22:26 ]

• demichel
Brummetje schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 22:23:
Mijn antwoord: Je schijf is kapot. Waarschijnlijk gewoon een keer een te harde tik van het één of ander gehad. Dus controleer je schijf even goed met verschillende programma's en zoals gezegd installeer even een schone Windows desnoods op een andere partitie (ook dit is natuurlijk niet 100% zekerheid dat hij niet kapot is als je dan geen problemen krijgt).
Dat vrees ik ook. Ik draai nu, as we speak, een HD Tune "error scan". Eens zien of dat wat oplevert. Nog suggesties voor andere HD diagnostic programma's?

Verwijderd

Ik zie hier al meerdere malen langs komen dat een laptop niet geschikt is voor VM´s... dit is natuurlijk volkomen onzin om te roepen als je niet eens weet wat voor hardeschijf hij/zij in z`n laptop heeft.
Welke hardeschijf is irrelevant, een mechanische hardeschijf is beperkt in seeks. 5400rpm komt ongeveer overeen met 60 IOps. Zijn dat 512B sectoren dan is je maximale snelheid ongeveer 30 kilobyte per seconde. Of je nou een heel oude schijf gebruikt of hypermoderne, dat maakt verder niets uit. Dat onderschrijft ook gelijk het zwakke punt van mechanische schijven en dat is ook de reden dat je een SSD wilt als je veel random IOps moet verwerken; een SSD is daar een factor 100 tot 1000 sneller in.

Een laptop is 'minder geschikt' voor serieuze VMs dan andere computers, omdat het lastig is om de meeste laptops met zowel HDD als SSD uit te rusten. Dus dan wordt het óf een keuze voor performance óf een keuze voor opslag. Sommige tweakers omzeilen dit probleem door de DVD-drive eruit te slopen en hier een HDD op aan te sluiten, maar dat is een ander verhaal.

En verder, dat jouw VMs kennelijk heel licht zijn en dus weinig IOps veroorzaken is natuurlijk maar heel specifiek voor jouw situatie. Maar in het algemeen kun je stellen dat een VM gelijk is aan een systeemdisk. Je draait dan niet één OS op een hardeschijf, waar een hardeschijf al heel slecht in is, maar meerdere. Die random seeks tussendoor kunnen grote performanceproblemen veroorzaken.

Dat zijn schijf niet meer lekker is, is inderdaad één van de mogelijkheden. Daar kun je meer over zeggen als je naar de SMART informatie kijkt. Verzoek dus ook aan demichel om een paar screenshots te maken van HDtune Health. Die error scan is grotendeels onzin, omdat als je problemen hebt ervaren de schijf dit zelf al moet weten. Je kunt dus met Current Pending Sector in één klap zien of je (bekende) bad sectors hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2012 22:31 ]

• demichel
CiPHER, hier zijn de SMART attributes, uit HDDScan gehaald:

HDDScan S.M.A.R.T. Report
Model: TOSHIBA MK5061GSYN
Firmware: MH000C
Serial: xxxxxxxxxxx
LBA: 976773168

Report By: HDDScan for Windows version 3.3
Report Date: 8/12/2012 10:32:18 PM

Num Attribute Name Value Worst Raw(hex) Threshold

001 Raw Read Error Rate 100 100 0000000000-0000 050

002 Throughput performance 100 100 0000000000-0000 050

003 Spin Up Time 100 100 0000000000-0814 002

004 Start/Stop Count 100 100 0000000000-060B 000

005 Reallocation Sector Count 092 092 0000000000-00B1 010

007 Seek Error Rate 100 100 0000000000-0000 050

008 Seek time Perfomance 100 100 0000000000-0000 050

009 Power-On Hours Count 093 093 0000000000-0BFD 000

010 Spin Retry Count 130 100 0000000000-0000 030

012 Device Power Cycle Count 100 100 0000000000-0607 000

183 SATA Downshift Error Count 100 100 0000000000-0001 001

184 End To End Error Count 100 100 0000000000-0000 097

185 Head Stability 100 100 0000000000-FFFF 001

187 Reported Uncorrectable Error 100 100 0000000000-0000 000

188 Reported Command Timeouts 100 099 0000000000-0001 000

189 High Fly Writes 100 100 0000000000-0000 001

190 Airflow Temperature 056 050 44 C 040

190 Airflow Temperature Minimum 056 050 42 C 040

190 Airflow Temperature Maximum 056 050 44 C 040

191 G-sense Rate/Servo tracking 100 100 0000000000-0013 000

192 Emergency Retract Count 100 100 0000000012-0012 000

193 Load/unload Cycle Count 100 100 0000000000-161A 000

196 Reallocation Event Count 100 100 0000000000-001B 000

197 Current Pending Errors Count 100 100 0000000000-0000 000

199 UltraDMA CRC Errors 200 200 0000000000-0000 000

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
demichel schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 22:23:
[...]

Mmm, dat ding is goed 10 maanden oud, dus dat stof zal nog wel meevallen, hoop ik?

Vreemde is wel dat VM de eerste 8 maanden of zo als een zonnetje draaide op de laptop, zelfs met een XP, een Win7 en 2 Linux servers tegelijkertijd.
Heb je de VM's al opgeschoond? Wellicht draait er in de VM's een bepaald proces.
Stof kan zich in een extreem geval al in een week zo erg hebben opgehoopt dat een laptop er traag van wordt.

• demichel
Trommelrem schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 22:33:
[...]

Heb je de VM's al opgeschoond? Wellicht draait er in de VM's een bepaald proces.
Stof kan zich in een extreem geval al in een week zo erg hebben opgehoopt dat een laptop er traag van wordt.
Het probleem doet zich ook voor als VM niet draait, dus daar zal het al niet zitten.

Wat betreft stof, ik vraag een meer hardware-minded collega eens dat ding open te vijzen.

Verwijderd

Geen kabelfouten en geen actieve bad sectors. Wel 16 passieve bad sectors. Wat je nu niet weet is of die recent zijn of al heel oud en dus niet relevant voor je probleem. Mijn vermoeden gaat uit naar dat laatste; je schijf is prima. In dat geval moet je je probleem elders zoeken.

Zou je vers opnieuw installeren, vermoed ik dat je probleem weg zal zijn. Dit is echter wel een grote stap, je kunt eerst ook nog andere dingen proberen. Zoals:

Benchmark screenshot van HDtune op je hardeschijf zonder en tijdens het afspelen van een filmpje, dat kun je nog doen.

Verder de vragen: hoe groot is je schijf en hoeveel heb je gevuld, gebruik je meerdere partities?

Om misalignment uit te sluiten:
- wat voor schijf heb je precies (kan een 4K sector schijf zijn)
- download AS SSD en start het op. Je hoeft niet de benchmark te starten.
- kijk linksboven daar zie je twee maal OK staan als het goed is, zie je 31K - BAD of iets van die strekking, dan kan een misalignment probleem een deel van de oorzaak zijn

Plaatjes uploaden kan bijvoorbeeld met http://imageshack.us/

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2012 22:47 ]

• demichel
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 22:42:
Geen kabelfouten en geen actieve bad sectors. Wel 16 passieve bad sectors. Wat je nu niet weet is of die recent zijn of al heel oud en dus niet relevant voor je probleem. Mijn vermoeden gaat uit naar dat laatste; je schijf is prima. In dat geval moet je je probleem elders zoeken.
Waar zie je die 16 passieve bad sectors?

Verder dacht ik dat punt 191-199 toch dramatisch boven de treshhold zitten, of zie ik dat verkeerd?
Zou je vers opnieuw installeren, vermoed ik dat je probleem weg zal zijn. Dit is echter wel een grote stap, je kunt eerst ook nog andere dingen proberen. Zoals:

Benchmark screenshot van HDtune op je hardeschijf zonder en tijdens het afspelen van een filmpje, dat kun je nog doen.
Als jij van mening bent dat, afgaande op de SMART info, mijn HD nog gezond is, dan valt een re-install zeker te overwegen natuurlijk.

Screenshots, doe ik, volgende week op kantoor.
Verder de vragen: hoe groot is je schijf en hoeveel heb je gevuld, gebruik je meerdere partities?

Om misalignment uit te sluiten:
- wat voor schijf heb je precies (kan een 4K sector schijf zijn)
- download AS SSD en start het op. Je hoeft niet de benchmark te starten.
- kijk linksboven daar zie je twee maal OK staan als het goed is, zie je 31K - BAD of iets van die strekking, dan kan een misalignment probleem een deel van de oorzaak zijn

Plaatjes uploaden kan bijvoorbeeld met http://imageshack.us/
Schijf is 500 Gig en ongeveer 400 Gig gebruikt. Slechts 1 partitie.

Die test met AS SSD doe ik volgende week op kantoor. Even snel AS SSD gegoogled en is dat niet diagnostic software voor SSD disks? HD in laptop is geen SSD dus ik veronderstel dat dit dan niet meer relevant is?

Nogmaals dank voor je hulp!!

[ Voor 66% gewijzigd door demichel op 12-08-2012 23:06 ]

Verwijderd

SMART werkt anders dan mensen denken. De drie waarden 100 / 100 / 50 bijvoorbeeld zijn genormaliseerde waarden die tussen 0 en 255 (8 bit) ligt. Hiervoor geldt: hoe hoger hoe beter. Als de huidige waarde ('Current') beneden de grenswaarde 'Threshold' zakt, dan geeft SMART een imminent failure aan en geldt de schijf officiëel als 'defect'.

Vaak beginnen de Current waarden op 100 of 200 en zakken ze naarmate die attribuut slechter scoort, van 100 naar 99, etc. De 'Worst' waarde geldt voor de slechtste waarde die ooit is gemeten voor dat attribuut. De 'Raw value' is het meest interessant, en dus niet de genormaliseerde waarden. Hierdoor snapt niemand hoe nuttig SMART nu eigenlijk is omdat niemand het begrijpt.

Omdat CrystalDiskInfo de raw value standaard hexadecimaal weergeeft, betekent een raw value van 0x10 dus 16 bad sectors. Je kunt CDI ook instellen om de waarden decimaal weer te geven dat raad ik ook aan, veel handiger. HDtune doet dit standaard, alleen heet 'raw value' nu 'Data'. Jaa, die gasten maken mijn werk er niet echt gemakkelijker op. ;)

Nu je zegt dat je schijf vrij vol zit en dus ook flink gefragmenteerd zal zijn, denk ik dat ik wel kan zeggen dat performance je probleem is. Dit kun je snel genoeg zien met HDtune waarbij de blauwe lijn heftige fluctuaties naar boven en beneden zal laten zien. Dit lijkt me dus je beste startpunt.

Nadat je dit hebt vastgesteld, kun je nadenken over een oplossing.
1) koop een Samsung 830 of Crucial M4 256GB SSD en gebruik dat voor je OS en VMs en koop een USB(3)-behuizing voor je huidige hardeschijf die je als extra dataschijf gebruikt.
2) gooi een heeeeleboel data weg en ga opnieuw defraggen; beperkt effect je schijf is nu hutspot!
3) combinatie van 2) maar met een Windows 7 reinstall zonder te formatteren. Denk dat dat meer effect zal hebben.

Je kunt dus proberen in de volgorde 2), 3) en 1). Succes :)

En HDTune Health tab laat het

• demichel
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 23:13:
Nu je zegt dat je schijf vrij vol zit en dus ook flink gefragmenteerd zal zijn, denk ik dat ik wel kan zeggen dat performance je probleem is. Dit kun je snel genoeg zien met HDtune waarbij de blauwe lijn heftige fluctuaties naar boven en beneden zal laten zien. Dit lijkt me dus je beste startpunt.
Schijf was enorm gefragmenteerd, die echter vorige week met Defraggler gedefragmenteerd (duurde 30 uur+-!). 100 Gig vrij lijkt me toch wel ruim voldoende voor een vlot OS.
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 23:13:
Nadat je dit hebt vastgesteld, kun je nadenken over een oplossing.
1) koop een Samsung 830 of Crucial M4 256GB SSD en gebruik dat voor je OS en VMs en koop een USB(3)-behuizing voor je huidige hardeschijf die je als extra dataschijf gebruikt.
2) gooi een heeeeleboel data weg en ga opnieuw defraggen; beperkt effect je schijf is nu hutspot!
3) combinatie van 2) maar met een Windows 7 reinstall zonder te formatteren. Denk dat dat meer effect zal hebben.

Je kunt dus proberen in de volgorde 2), 3) en 1). Succes :)

En HDTune Health tab laat het
#2, zoals ik net zei, heb die reeds gedefragd en 100 Gig vrij op een schijf vn 500 Gig zou toch plenty moeten zijn?

Dank voor je uitleg over die SMART attributes, moet me daar echt eens in verdiepen! Maar lang verhaal kort, als ik het goed begrijp, op basis van die info kun je concluderen: de schijf is gezond ??

Verwijderd

Je probleem is dat je systeembestanden nu over de hele disk zijn verspreid en daardoor de schijf als een gek moet seeken. Als het goed is kun je dit ook zien doordat het HDD ledje regelmatig knippert of zelfs 'brand'. Meestal is dat een teken dat de schijf een queue aan seeks aan het verwerken is en het dus simpelweg niet meer aankan.

Wat je zou kunnen doen: herinstallatie van windows waarbij je de schijf opnieuw formatteert in twee partities:
C: 80GB installeer je niets op behalve windows en apps en je profielmap
D: 420GB voor data zoals VM images.

De bedoeling hiervan is dat je systeemdata binnen een klein 'gebied' blijft en seeks dus ook tot dit gebied beperkt blijven. Oh en laat bij een herinstallatie SuperFetch en Prefetch lekker draaien, want als je dat hebt uitgeschakeld helpt dat ook niet erg. ;)

• demichel
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 23:20:
Je probleem is dat je systeembestanden nu over de hele disk zijn verspreid en daardoor de schijf als een gek moet seeken. Als het goed is kun je dit ook zien doordat het HDD ledje regelmatig knippert of zelfs 'brand'. Meestal is dat een teken dat de schijf een queue aan seeks aan het verwerken is en het dus simpelweg niet meer aankan.
Lampje HD brandt idd nogal veel continue. Maar, domme vraag misschien, bij een defrag, worden die systeembestanden e.d. niet netjes bij mekaar gezet zoals je zou verwachten?? (ik gebruikte Defraggler)

Come to think of it, misschien nuttige info in deze: vroeger stonden op deze laptop een paar reuze Truecrypt volumes, ééntje van 150 Gig en ééntje van 100 Gig of zoiets (nu niet meer, staan op externe HDD nu), plus nu nog steeds 100 Gig baby-foto's (ongeveer 10.000 files). Die enorme Truecrypt files zullen misschien aanleiding geweest voor de super-defragmentatie van systeembestanden die me nu de das omdoet?

Nog een vraagje wat betreft re-install win7. Ik heb een geldige licensie voor deze machine, maar de DVD die bij de laptop kwam, is uiteraard onvindbaar. Ik veronderstel dat ik gewoon een Win7 image/whatever kan downloaden van de Microsoft website en deze registreren/activeren/... met mijn huidige license key (die ik wel met een tooltje uit de laptop hier kan halen, zal wel)???

[ Voor 38% gewijzigd door demichel op 12-08-2012 23:29 ]

Verwijderd

Nee hoor, elk systeem met hardeschijf die je goed vult en dan allemaal systeemupdates installeert en kortom het systeem normaal gebruikt, zal traag worden. Waarom denk je dat veel mensen nu een SSD nemen? Best het overwegen waard als je écht een oplossing wilt.

Wil je dat niet, dan zou ik herinstalleren met twee partities, dat is je beste manier zodat je systeembestanden niet over je hele schijf worden verspreid. Je D kun je dan aardig volstoppen, je C laat je echt veel vrij (40GB van de 80GB max!)

• demichel
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 23:30:
Nee hoor, elk systeem met hardeschijf die je goed vult en dan allemaal systeemupdates installeert en kortom het systeem normaal gebruikt, zal traag worden. Waarom denk je dat veel mensen nu een SSD nemen? Best het overwegen waard als je écht een oplossing wilt.

Wil je dat niet, dan zou ik herinstalleren met twee partities, dat is je beste manier zodat je systeembestanden niet over je hele schijf worden verspreid. Je D kun je dan aardig volstoppen, je C laat je echt veel vrij (40GB van de 80GB max!)
Re-install wordt het, denk ik, in eerste instantie.

Maar verklaren bovengenoemde zaken dan het feit dat een DVD vanop de interne HD schokkerig afspeelt en vanop een externe HD perfect speelt? Dat verontrust me eigenlijk een beetje, omdat ik het niet kan verklaren (dat in tegenstelling tot je uitleg over de verspreidde systeembestanden, wat me perfect logisch lijkt).

Verwijderd

Ja, de externe disk hoeft namelijk geen 'achtergrond I/O' te verwerken en kan zich exclusief richten op het inlezen van die film. Hardeschijven zijn héél goed in bestanden van A tot Z lezen of schrijven, ofwel sequential I/O maar juist héél slecht met kleine leesacties hier en daar waardoor de hardeschijf veel moet seeken.

Een 5400rpm schijf doet 30KB/s minimaal (60 IOps * 512 bytes) tot ~150MB/s maximaal; een groot verschil! Bij een SSD is dit 20MB/s - 500MB/s. Je ziet dat het laatste getal eigenlijk niet zoveel stijgt maar het eerst getal wel flink; daar komt je winst vandaan.

Zie een hardeschijf als een HELE grote vrachtwagen die lang nodig heeft om op snelheid te komen, maar dan wel heel veel vracht in één keer kan vervoeren. De SSD is de supersonische UFO die sneller dan het oog voorbij komt zoeven, maar als hij veel data moet vervoeren zoals de vrachtwagen gaat hij maar net een factor 2-4 sneller. Dat is grofweg de situatie met SSD versus HDD. Je kunt dus zeggen dat een hardeschijf goed is voor opslag van grote bestanden, terwijl een SSD excelleert in de rest: systeemdisk, applicaties en virtual machines.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2012 00:18 ]

• demichel
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 00:16:
Ja, de externe disk hoeft namelijk geen 'achtergrond I/O' te verwerken en kan zich exclusief richten op het inlezen van die film. Hardeschijven zijn héél goed in bestanden van A tot Z lezen of schrijven, ofwel sequential I/O maar juist héél slecht met kleine leesacties hier en daar waardoor de hardeschijf veel moet seeken.

Een 5400rpm schijf doet 30KB/s minimaal (60 IOps * 512 bytes) tot ~150MB/s maximaal; een groot verschil! Bij een SSD is dit 20MB/s - 500MB/s. Je ziet dat het laatste getal eigenlijk niet zoveel stijgt maar het eerst getal wel flink; daar komt je winst vandaan.

Zie een hardeschijf als een HELE grote vrachtwagen die lang nodig heeft om op snelheid te komen, maar dan wel heel veel vracht in één keer kan vervoeren. De SSD is de supersonische UFO die sneller dan het oog voorbij komt zoeven, maar als hij veel data moet vervoeren zoals de vrachtwagen gaat hij maar net een factor 2-4 sneller. Dat is grofweg de situatie met SSD versus HDD. Je kunt dus zeggen dat een hardeschijf goed is voor opslag van grote bestanden, terwijl een SSD excelleert in de rest: systeemdisk, applicaties en virtual machines.
OK, CiPHER, ik snap het al wat beter. Dank voor de heldere uitleg, ten zeerste gewaardeerd!

Re-install wordt het dus, op 2 partities zoals je aanraadt.

EDIT: schijf van 444 Gig, 122 Gig vrij. Kan 200 Gig data weg kopiëren, blijft dus ongeveer 100 Gig over nadien. Als ik die nu eens defragmenteer, zouden dan die systeembestanden niet "netter" bij mekaar staan en me weer een vlot draaiende PC opleveren, waarna ik de 200 Gig data terug kopieer... Of werkt het zo niet en is re-install de enige realistische optie?

[ Voor 11% gewijzigd door demichel op 13-08-2012 01:09 ]

• Aionicus
  • Laatst online: 08-08-2023
misschien een stomme vraag maar wanneer heb je voor het laatst je hardeschijf is gefragmenteerd? zoals jouw probleem klinkt is het gewoon stottering omdat alle bestanden in tig stukjes staan , hoe vaak ik wel niet zie dat mijn VM's opgedeeld worden in windows is absurt , aangezien je ook alles op 1 partitie hebt staan met windows 7 zal je winsxs directory ook wel lekker vol lopen en elke keer tussen elk vrij bitje en bytje weer een bestand plaatsen.

Voor je het weet heb je schokken.

pak is perfectdisk van raxco , zet dat op performance en als je defrag klaar is defrag vanuit vmware ook even je vm's.

soms moet je wel 1-2-3x een defrag doen en zeker ook via raxco even een pagefile/boot defrag.

[ Voor 18% gewijzigd door Aionicus op 13-08-2012 21:21 ]

Verwijderd

Je kunt wel ruimte vrijmaken, maar je systeembestanden blijven staan, die kun je niet defragmenteren terwijl je windows draait. Re-install is dus veel beter met name als je dan dus een 'dedicated partitie' gebruikt voor de C-schijf (Windows) zodat alle systeembestanden binnen een bepaald gebied op de hardeschijf staan. De schijf hoeft dan maar beperkt te seeken, dus niet meer over het gehele oppervlak wat veel langzamer is.

@Aionicus: al defrag je regelmatig; ook al heb je 0 fragmenten dat nog kunnen alle bestanden kris kros over de hele schijf opgeslagen zijn, en dat zorgt voor heel hoge seektimes bij hardeschijven. Dan werkt een hardeschijf op zijn slechtst.

• Aionicus
  • Laatst online: 08-08-2023
@Cipher , daarom beveel ik ook perfectdisk aan , met een aggressieve defrag module daarin kan je heel wat tweaken en hoge seektimes reduceren ! . probeer het eens uit :)
Pagina: 1