Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

DELL XPS17 touchpad defect?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Van mijn XPS17 P09E van ca 1,5 jaar oud is het touchpad defect denk ik (linkermuistoets is langszaam steeds slechter geworden en doet het nu helemaal niet meer. Het bewegen vd muis en rechtermuisknop doen het nog.
Dit probleem is ontstaan ca. 2 weken na het opnieuw installeren van W7 (via systeemherstel Dell, nu ca. 2 maanden geleden). Verder loopt de laptop heel af en toe vast en is zeker niet zo snel meer als vlak na aankoop.
Een hardwarescanner van Dell geeft geen foutmeldingen.

Wat ik graag nog zou controleren is of de voeding nog wel goed is (vastlopers). Kan is de verschillende spanningen loggen oid of is er een testprogramma (belasting) te vinden voor het testen van voedingen?

Vg
Erwin

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
De voeding is je probleem niet, dan zou je laptop er gewoon mee stoppen.
Mijn water zegt dat je je geheugen eens moet testen met Memtest ofzo.
Wat betreft je touchpad, helaas, ik denk dat die hardwarematig aan zijn einde is gekomen.

Verwijderd

Topicstarter
Vanavond zal ik memtest eens uitvoeren. Wellicht het item wat warrig gestart, maar ik denk dat we hier met 2 problemen zitten, welke echter ongeveer gelijkertijd zijn begonnen.
Laptop valt heel soms spontaan uit (daarvoor memtest en dus evt een voeding logger/ tester)

En als tweede een vervanging van de touchpad. Online kan ik weinig info vinden over hoe je zoiets moet doen. Kan iemand mij een simpele uitleg geven? Het enige wat ik kan zien is dat dit vernieuwen hoogstwaarschijnlijk van binnenuit gedaan moet worden (laptop volledig slopen?)

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-11 06:59

Mikayu

.srt

Ik denk dat je HDD de boosdoener is. Het systeem kan daardoor wel eens volledig freezen.
Doe met HDTune een scan op bad sectors (en SMART gegevens even bekijken), met een beetje pech is je herstel partitie ook rot geraakt.

Dan zit er behalve garantie claimen niets anders op dan een nieuwe HDD erin te zetten en de juiste copy van Windows zoeken en de serial van sticker overnemen

Op youtube staat een filmpje van het vervangen van de touchpad op een 13" model, zal niet veel anders zijn.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
@Mikayu, de harddisk zou ook kunnen, maar dan zou de laptop op gezette momenten vast moeten lopen lijkt me. Data staat namelijk vrij "vast" qua locatie meestal, het geheugen wordt meer random geschreven bij iedere boot of programmastart.
Maargoed, Memtest, een iso downloaden en branden (of op een bootable usb-stick zetten) en dan daarmee booten. Er wordt dan buiten Windows om je geheugen getest, dit mag je gerust een uur of 12 laten draaien, er komt niet altijd gelijk wat naar boven bij de 1e pass.

• Roel1966
  • Niet online
Ik denk dat het ook niet onverstandig is om eens te kijken of de koelfan van je cpu niet helemaal vol stof zit want daardoor kan je cpu te heet worden en zichzelf terugclocken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Op dit moment draait memtest, dit laat ik tot morgenochtend doorlopen. Daarna zal ik morgenavond de HDD testen, update volgt...

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/269/calibrationretrycountwa.png/

memtest de eerste 3 tests succesvol. Daarna via HD tune pro gekeken. De waarschuwing die ik zie is
Calibration retry count warning
Current: 100
Worst: 100
Data: 859
Status: warning

De sectorcontrole heeft geen fouten aangegeven.

Hoe ernstig is de calibration retry count warning? Ik heb ergens gelezen dat dit hardwarematige fouten zijn. Klopt dat/ hoe moet ik dit interpreteren?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2012 08:12 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor wat betreft je touchpad: denk dat je daar een nieuwe palmrest voor nodig hebt. Instructies om dat ding te vervangen vind je op http://support.dell.com/s...SM/palmrest.htm#wp1038494. Goed dat je in de topicstart P09E erbij hebt gezet, hielp namelijk best bij het vinden van het eigenlijke model, de L702X :)

[ Voor 5% gewijzigd door spone op 13-08-2012 22:47 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor de link! ik kreeg dit zelf niet gevonden...

• Mikayu
  • Laatst online: 13-11 06:59

Mikayu

.srt

Calibration retry geeft aan hoeveel keer de leeskoppen er over doen om op het juiste spoor terecht te komen, maar dat kan net zo goed met een ander disk tooltje weer geen warning geven.
Je hebt in ieder geval geen bad sectors :)

Heb je na de herstel alle drivers geupdate? en Windows update?
En stof zoals Roel aangaf is ook zeker het checken waard

Verwijderd

Topicstarter
Driver geupdate, geen verandering. Morgen trek ik het ding uit elkaar, update volgt..

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Mikayu schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 17:56:
Calibration retry geeft aan hoeveel keer de leeskoppen er over doen om op het juiste spoor terecht te komen, maar dat kan net zo goed met een ander disk tooltje weer geen warning geven.
Nee, deze data komt direct uit het SMART geheugen van de harddisk en is dus hetzelfde ongeacht de software die je gebruikt.
Je zou eventueel een diagnostische tool van de harddisk fabrikant kunnen gebruiken, die kunnen nog wel eens zinniger informatie geven (meer tekst en uitleg in plaats van enkel foutnummers en 'warning' :)).

Koeling checken kan ook zeker geen kwaad met betrekking tot traagheid, de meeste laptops zuigen zich aardig vol na verloop van tijd. Als de harddisk daardoor ook (te) heet wordt kan dat overigens ook weer een verklaring zijn voor de calibration retry error: temperatuur stijgt, schijf zet uit, harddisk moet opnieuw calibreren. IBM had ooit een beruchte serie 3,5" schijven (de DeskStar 60GXP serie als ik me goed herinner) die bij temperaturen boven de 50 graden al bij bosjes het loodje legden, de calibration retry count was daar ook één van de eerste indicatoren.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Verwijderd

Topicstarter
koeling gechecked: okee
muisknop gerepareerd: vervuiling verwijderd
HDD software samsung gezocht, maar niet gevonden. Wel een verwijzing vanaf de samsung site naar seatools. seatools alle checks laten doen en niets gevonden.
Laat niet verlet dat ik het aantal calibration fouten niet vertrouw, het zit me nog niet lekker.
Calibration count staat nu op 902, dus loopt snel op.
Pagina: 1