4-drive bay nas gezocht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 15:36
Ik bezit op dit moment een netgear readynas nv+ rnd4000. Op zich een prima NAS, maar de nas begint toch behoorlijk traag door gebruik van allerlei add-ons (sickbeard, headphones etc) en sommige installatietaken moet via een terminal (SSH) plaatsvinden...

Mijn huidige nas wordt op dit moment met name gebruikt om films, series, muziek en kleine backups op op te slaan en te streamen. De toekomstige nas zal voor ongeveer hetzelfde gebruikt gaan worden, maar ik wil ook de mogelijkheid hebben om bijvoorbeeld een CMS (joomla, wordpress) te kunnen draaien.

Mijn toekomstige nas moet aan de volgende specs voldoen:
  • 4 drive bay SATA (ik heb op dit moment al 3x1tb, en ik wil zekerheid voor de toekomst qua upgraden
  • snel (geheugen en processor) en de optie om geheugen te upgraden is een pre
  • allerlei verschillende raid-mogelijkheden niet heel belangrijk, JBOD is prima.
  • ethernet aansluiting en 1 usb-aansluiting is voldoende; aansluitingen zoals E-SATA of sd-slots ga ik toch niet gebruiken
  • uiterlijk niet belangrijk, de nas wordt op een niet zichtbare plek geplaatst
  • mac-vriendelijk; thuis staat 1 imac, 1 macbook, 2 ipads en 2 iphones. Deze moeten probleemloos met de nas kunnen 'omgaan'.
  • time-machine backups; de time-machine backups van de macs thuis moeten opgeslagen kunnen worden op de NAS.
  • DNLA; wordt gebruikt om media naar de ipads en iphones te streamen
  • add-ons; ik ga add-ons zoals onder andere sickbeard, headphones, CouchPotato, RuTorrent (of transmission) gebruiken. Deze apps moeten allemaal beschikbaar zijn en snel werken. In de toekomst wil ik misschien nog wat met joomla of wordpress gaan doen op de nas. In de toekomst wellicht ga ik in de toekomst ook andere, nieuwe add-ons gebruiken.
  • remote access / cloud; ik zit voor mijn werk vaak extern (ook soms 's avonds in hotels). Ik wil dat de mogelijkheid tot (gemakkelijke) remote access bestaat.
  • gebruiksvriendelijk; ik heb geen zin in allerlei geklooi met commandline terminals etc. Er moet goede support zijn voor allerlei configuratie en installatiemogelijkheden.
Dat is plusminus het lijstje. Ik ben zelf al op de volgende producten uitgekomen:
pricewatch: Synology Disk Station DS412+
pricewatch: QNAP TS-412
pricewatch: Synology Disk Station DS411j
pricewatch: Synology Disk Station DS411
pricewatch: Netgear ReadyNAS NV+ V2 RND4000

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Hoe snel moet de processor zijn om voldoende snel te werken? Is een dualcore-processor nodig om voor de toekomst klaar te zijn? Hoeveel geheugen heb ik nodig? Welke merken hebben een actieve community en hoe blijft dit in de toekomst? Welke nas is het meeste future-proof?
Als ik nu een nas koop, is deze over 2-3 jaar nog goed werkbaar?

Dit zijn alle vragen waarmee ik mee zit en ik waar zelf niet helemaal goed uitkom... Hopelijk kunnen jullie me van goede adviezen voorzien.

Mijn budget ligt tussen de 300 en 550 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan enkel spreken over Qnap, daar ik geen ervaring heb met andere merken;

Qnap biedt een erg uitgebreide software ware time-machine bv geen probleem is, alsook iTunes server, DLNA, ... you name it.

De TS412 is het basismodel van de 4-bay nas van Qnap.
Ik zou toch een modelletje hoger gaan aangezien die een betere processor/meer ram heeft. Ga je op termijn niet beklagen aangezien je'm toch graag een tijdje wil houden.
Ikzelf gebruik de TS-419PII naar volle tevredenheid en die zit prima in je budget.

Pricewatch: Qnap TS-419PII

Wil je echt in de mogelijkheid zijn om ram-geheugen bij te prikken dan moet je naar de TS-x59 of TS-x69 series kijken, maar die zijn wel een pak duurder.
Qnap heeft een redelijk actieve community, maar ik denk wel dat elk goed merk dit heeft hoor :)
Voor de standaard toepassingen die jij opnoemt is een Dualcore met gig's ram helemaal niet nodig (intel gebaseerde NAS).

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2012 14:53 ]