Nieuwe appartement, met een nieuw home cinema project

Pagina: 1
Acties:

• plank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-10 16:22
Hallo beste tweakers,

Over 4 maand is het tijd om te gaan verhuizen naar een nieuw appartement.
Dit betekent dat ik ook alles nieuw wil gaan kopen om zo van mijn woonkamer een home cinema theater te kunnen maken met een top geluid ( arme buren, haha ). Ik heb mij natuurlijk al wat verdiept in het aantal merken van bepaalde speakers, setjes, noem maar op.

Ik wil voornamelijk optimaal geluid halen uit films.
Mij is verteld dat je beter kan gaan voor losse speakers + een goeie versterker.
Ik weet echter niet hoe ik dit het beste in elkaar kan flansen, maar ik heb het toch geprobeerd en wil graag opbouwend kritiek. Want voor de rest ben ik hier ook wel een leek in.

Wat ik als eerste in gedacht had is namelijk een 5.1 opstelling al heb ik gelezen en gehoord van mensen dat je dit eventueel uit kan breiden naar een 7.1 ( weet alleen niet hoe ).

Mijn 5.1 opstelling ziet er als volgt uit:

Voor:
2x wharfedale diamond 10.1 speakers :: Bron : http://www.kieskeurig.nl/...101/specificaties/344936/
Achter:
2x wharfedale diamond 10.1 Speakers :: Bron : http://www.kieskeurig.nl/...101/specificaties/344936/
Center:
1x JBL ES25C :: Bron : http://www.kieskeurig.nl/...25c/specificaties/272970/
Subwoofer:
1x Yamaha YST-SW015
:: Bron: http://www.kieskeurig.nl/...015/specificaties/303437/
Versterker:
Onkyo TX-NR708
:: Bron: pricewatch: Onkyo TX-NR708

De reden dat ik de bron erbij zet omdat ik meestal ook wel positieve reacties hier lees maar ben ook benieuwd van de gebruikerservaring en opbouwend kritiek hier op tweakers.

Het plattegrond van mijn flat ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2zyalir.png

Ik zit te denken aan ongeveer:

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2q3qk90.png

Ik kan altijd schuiven met het interieur zodat alles perfect kan komen te staan, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden zodat mooi alles kan inrichten voor het optimaal geluid.

Updates komen hier te staan :)

-------

Max budget = rond €1500

Apparatuur:

• TV: Samsung UE55ES8000
• PS3
• Digitale Decoder (ziggo) misschien CI+ maar geen ervaring ermee
• Xbox360
• MediaPlayer / of PS3 media player via een NAS

-------- 12-8-2012 -------

Opstelling:

2x vloerstaanders: ??
1x center speaker: ??
2x speakers: ??
1x subwoofer: ??

[ Voor 7% gewijzigd door plank op 12-08-2012 14:35 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:04
Ik zou trachten om iets verder van je TV te zitten.
En waarom neem je vooraan niet een stel flinke vloerstaanders?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

therick schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:22:
Wat ik als eerste in gedacht had is namelijk een 5.1 opstelling al heb ik gelezen en gehoord van mensen dat je dit eventueel uit kan breiden naar een 7.1 ( weet alleen niet hoe ).
Hoe? Nou gewoon twee speakers bij de 5.1 kopen en neerzetten om zo 7.1 te creëren. Nog twee speakers er bij en je zit op 9.1 en we gaan door tot we op de 11.4 zitten ;) Moet je receiver wel ondersteunen natuurlijk. Dus mocht je ooit naar 7.1 willen, zorg dat je een 7.1 receiver hebt.
Voor:
2x wharfedale diamond 10.1 speakers :: Bron : http://www.kieskeurig.nl/...101/specificaties/344936/
Achter:
2x wharfedale diamond 10.1 Speakers :: Bron : http://www.kieskeurig.nl/...101/specificaties/344936/
Center:
1x JBL ES25C :: Bron : http://www.kieskeurig.nl/...25c/specificaties/272970/
Waarom een andere center qua merk en type dan de rest van de speakers? Dat je dat met een subwoofer doet kan ik alleen maar begrijpen. Met rear speaker ook nog wel, maar ik zou de fronts (dus front left, front right en center) toch echt gelijk houden qua merk en serie.
Subwoofer:
1x Yamaha YST-SW015
Zou ik persoonlijk niet nemen. Is een relatief simpele bonk-subwoofer. Een slechte subwoofer kan een set helemaal breken. Neem liever in één keer een goede subwoofer en speel in het begin nog met 5.0.
Versterker:
Onkyo TX-NR708
:: Bron: pricewatch: Onkyo TX-NR708
Vanwaar een model uit een vorige serie? Niet dat het slecht is, maar wat heeft dit model waarom je er voor gekozen hebt? Sowieso is het handig om je eisen te weten, want anders valt er niet veel anders voor te stellen. Dus wat zoek je in een receiver? Aantal HDMI-ingangen, uitgangen, phono, netwerk, et cetera?

Overigens is meer dan 500 euro voor een receiver zonde als je er maar speakers van nog geen honderd euro op aan gaat sluiten. Is 1000 euro ongeveer je budget? Doe dan maximaal 300 - 350 euro aan een reciever.
De reden dat ik de bron erbij zet omdat ik meestal ook wel positieve reacties hier lees maar ben ook benieuwd van de gebruikerservaring en opbouwend kritiek hier op tweakers.
Kieskeurig.nl als bron gebruiken is niet handig. Daar lopen nu niet echt bepaald experts rond die weten waar ze het over hebben. Apparaten die na één week al een tien krijgen voor duurzaamheid of apparaten die onvoldoende scoren omdat ze te veel opties hebben. Nee, voor meningen zou ik andere sites gebruiken. Ook geen sites als What Hifi of Hifi.nl. Duitse sites zijn over het algemeen betere, stereoplay.de, stereo.de en areadvd.de.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Littleburst
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-12 18:51
Die Wharfdale zijn prima speakers voor de hoge tonen, maar voor de lage tonen hebben ze aanvulling nodig.

Budget technisch zou ik eerder 2 vloerstaanders als fronts gebruiken, aangezien een echt goede sub een beste duit kost. Nou ben ik ook niet zo'n fan van echt gedreun, dus ik mijn punt is niet bepaald objectief.

• plank
FeaR schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:02:

Vanwaar een model uit een vorige serie? Niet dat het slecht is, maar wat heeft dit model waarom je er voor gekozen hebt? Sowieso is het handig om je eisen te weten, want anders valt er niet veel anders voor te stellen. Dus wat zoek je in een receiver? Aantal HDMI-ingangen, uitgangen, phono, netwerk, et cetera?

Overigens is meer dan 500 euro voor een receiver zonde als je er maar speakers van nog geen honderd euro op aan gaat sluiten. Is 1000 euro ongeveer je budget? Doe dan maximaal 300 - 350 euro aan een reciever.
Mijn max budget zit rond de €1500, zal dat even vermelden in het begin post.
Wat betreft de versterker kijk ik weet niet anders dan deze serie en deze werd mij ook aan geraden door een goede kennis, ik heb ondertussen wat rondgekeken naar reviews @ kieskeurig / Tweakers en de versterker leek mij een goeie keus. Natuurlijk sta ik open voor suggesties om een versterker te gaan kopen uit de nieuwe serie.
Zal ook even vermelden wat ik er allemaal op aan wil gaan sluiten:

• PS3
• Digitale Decoder (ziggo) misschien CI+ maar geen ervaring ermee
• Xbox360
• MediaPlayer / of PS3 media player via een NAS

Bedankt voor de sites, ik zal daar eens een kijkje nemen
Littleburst schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:36:
Die Wharfdale zijn prima speakers voor de hoge tonen, maar voor de lage tonen hebben ze aanvulling nodig.

Budget technisch zou ik eerder 2 vloerstaanders als fronts gebruiken, aangezien een echt goede sub een beste duit kost. Nou ben ik ook niet zo'n fan van echt gedreun, dus ik mijn punt is niet bepaald objectief.
Als ik aan vloerstaanders denk dan moet ik direct denken aan de Jamo 608.
Vraag mij alleen af hoe het geluid dan is qua surround bij films met deze boxen?

• MistW
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-12-2024
Je hoeft niet direct naar een ander merk?
De Diamond serie van Wharfdale biedt ook een hoop keuze.
Ik neem aan dat je die Diamonds hebt gekozen voor het geluid?
Afbeeldingslocatie: http://www.hqspeakers.com/wp-content/uploads/2011/06/reviews-of-wharfedale-diamond-10-7-speakers.jpg

• plank
Jah, klopt maar dat op basis van reviews van kieskeurig..

• Tommie12
Gaan luisteren!
Dan hoor je ineens het verschil tussen een paar boekenplankspeakers en een goede vloerstaander!

Spendeer 500€ aan je versterker, en 1000€ aan 2 speakers, en koop nadien eerst een center, en dan vul je aan naarmate je centen hebt.

Met minder krijg je spijt.

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12 16:24

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Tommie12 schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 11:18:
Spendeer 500€ aan je versterker, en 1000€ aan 2 speakers, en koop nadien eerst een center, en dan vul je aan naarmate je centen hebt.

Met minder krijg je spijt.
Sorry maar dat vind ik echt bs. Hoe kan jij nu voorspellen welke eisen iemand stelt aan geluid? Ikzelf heb het niet zo voor het duurder is beter gedoe en bij speakers kunnen ze er flink weg van...

In mijn ogen kan je net zo goed jaren plezier hebben van een degelijke set speakers die niet 500 euro per stuk hoeven te kosten. Maar gewoon iedereen gaan adviseren how how dat budget is veel te laag, dat moet zeker opgetrokken worden naar zoveel duizend euro, pff jongens toch. Met 1500 euro moet het toch mogelijk zijn om degelijk geluid te krijgen ?! Om een gewone, niet audiofiele mens tevreden te stellen?
Just my 2 cents :>

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:59

DjVe

Hatsaflats!

Dat is prima mogelijk:

€400 voor een receiver. Daarnaast 2 maal €250 voor vloerstaanders als fronts. De bijpassende center á €200. En twee maal €150 voor de bijpassende rears. Dan kom je op €1000 voor speakers. Reserveer €200 voor bekabeling en een goede universele afstandsbediening (Logitech harmony). En samen met de receiver kom je dan op +/- €1600

Ik zou ten aller tijden zoveel mogelijk geld in speakers stoppen, aangezien je het daar het snelste gaat horen :).

Edit:

Als ik jou geld zou mogen uitgeven dan:

Pioneer vsx921 receiver voor €400
Wharfedale 10.5 zuilen als speakers voor: €440
Wharfedale 10.CS center speaker van €230
Wharfedale 10.1 als rear voor €200
Logitech Harmony one €100
kabels: €100

Totaal €1470

Geen sub? Nope, een sub moet je pas doen als je er genoeg budget voor hebt, anders is het niets anders dan irritant gebonk (ook voor de buren). Met deze set ga je een sub amper missen, maar het kan altijd nog in de toekomst.

Wat een tweede optie is, is deze set:

http://www.teufelaudio.nl...5.1-set-cinema-p8110.html

Bevalt die niet, dan stuur je hem binnen een week kosteloos weer terug. Ik heb de front speakers wel eens gehoord en dat was niet verkeerd! Combineer dit met een receiver en je hebt ook een leuke set, maar dan wel met een fatsoenlijke sub :)

[ Voor 49% gewijzigd door DjVe op 12-08-2012 12:05 ]

• Ruud2009
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-06-2021
Bekabeling kan je echt wel knakenspul gebruiken.. zolang t maar fatsoenlijke dikte heeft. Ik heb studiokwaliteit audiokabel liggen a 2 euro per meter.. in een appartement zal je echt geen 50 meter gebruiken..

Mijn ervaring is dat je beter goede kwaliteit vloerstaanders kunt kopen en een simpelere receiver. Persoonlijk geef ik niet zo om 5.1/7.1. Het verschil tussen een 300 en 500 euro per speaker is selectie heel groot. Vrees dat je met je huidige budget gewoon net tekort komt voor een setup waar jezelf echt gelukkig mee maakt.

Beste is iig. om te gaan luisteren of je de kwaliteit van 300 euro speakers wél goed genoeg vind.

• plank
MistW schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 08:47:
Je hoeft niet direct naar een ander merk?
De Diamond serie van Wharfdale biedt ook een hoop keuze.
Ik neem aan dat je die Diamonds hebt gekozen voor het geluid?
[afbeelding]
Op basis van positieve reacties op kieskeurig heb inderdaad voor de wharfdale "gekozen".
Die speakertjes scoren best hoog daar, al moet ik daar niet zo van uitgaan zoals FeaR zei..
DjVe schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 11:40:
Dat is prima mogelijk:

€400 voor een receiver. Daarnaast 2 maal €250 voor vloerstaanders als fronts. De bijpassende center á €200. En twee maal €150 voor de bijpassende rears. Dan kom je op €1000 voor speakers. Reserveer €200 voor bekabeling en een goede universele afstandsbediening (Logitech harmony). En samen met de receiver kom je dan op +/- €1600

Ik zou ten aller tijden zoveel mogelijk geld in speakers stoppen, aangezien je het daar het snelste gaat horen :).

Edit:

Als ik jou geld zou mogen uitgeven dan:

Pioneer vsx921 receiver voor €400
Wharfedale 10.5 zuilen als speakers voor: €440
Wharfedale 10.CS center speaker van €230
Wharfedale 10.1 als rear voor €200
Logitech Harmony one €100
kabels: €100

Totaal €1470

Geen sub? Nope, een sub moet je pas doen als je er genoeg budget voor hebt, anders is het niets anders dan irritant gebonk (ook voor de buren). Met deze set ga je een sub amper missen, maar het kan altijd nog in de toekomst.

Wat een tweede optie is, is deze set:

http://www.teufelaudio.nl...5.1-set-cinema-p8110.html

Bevalt die niet, dan stuur je hem binnen een week kosteloos weer terug. Ik heb de front speakers wel eens gehoord en dat was niet verkeerd! Combineer dit met een receiver en je hebt ook een leuke set, maar dan wel met een fatsoenlijke sub :)
Ik ben nu wel wat wijzer geworden en heb wel besloten om 2x front vloerstaanders te gaan gebruiken met 2 rear speakers + eventueel een subwoofer.

Ik zie hier op het internet ook Harman Kardon voorbij komen, en die heb ik wel beluisterd in de winkel namelijk en ik vond dat goed klinken opzich. Maar misschien ga ik hier op achteruit weet het ook niet hehe.
Voor alsnog heb ik nog mijn vraagtekens over welke set ik moet gaan gebruiken.
Ruud2009 schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 13:35:
Bekabeling kan je echt wel knakenspul gebruiken.. zolang t maar fatsoenlijke dikte heeft. Ik heb studiokwaliteit audiokabel liggen a 2 euro per meter.. in een appartement zal je echt geen 50 meter gebruiken..

Mijn ervaring is dat je beter goede kwaliteit vloerstaanders kunt kopen en een simpelere receiver. Persoonlijk geef ik niet zo om 5.1/7.1. Het verschil tussen een 300 en 500 euro per speaker is selectie heel groot. Vrees dat je met je huidige budget gewoon net tekort komt voor een setup waar jezelf echt gelukkig mee maakt.

Beste is iig. om te gaan luisteren of je de kwaliteit van 300 euro speakers wél goed genoeg vind.
En als ik de budget nou verhoog naar rond de €2500 zal het veel verschil maken?
Zoja, ben ik best bereid om natuurlijk nog even door te sparen voor dit om het mogelijk te maken.
Ik vind het jammer dat ik die Wharfedale hier niet kan beluisteren in de buurt al heb ik wel positieve verhalen erover gelezen.

[ Voor 9% gewijzigd door plank op 12-08-2012 14:33 ]

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-12 12:02
En als ik de budget nou verhoog naar rond de €2500 zal het veel verschil maken?
Dat maakt 1000 euro verschil en ja dat hoor je.

Ik zou me niet blind staren op die Wharfedale's als ik jou was. Stap gewoon eens een goeie zaak binnen bij jou in de buurt (en dan bedoel ik dus niet een Mediamarkt) en geef aan wat je wilt en wat je budget is.

Voor 1500 euro zijn er mogelijkheden genoeg en voor 2500 nog veel meer.

:)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Of jij die €1000 een goede investering vind is een ander verhaal.... Je hebt niet voor niets een budget bepaald van €1500, wat in mijn ogen meer dan genoeg is om een fatsoenlijke set neer te zetten. Je kan ALTIJD nog updraden/uitbreiden :)

Je hebt meer nodig dan alleen speakerkabel :)

[ Voor 59% gewijzigd door DjVe op 12-08-2012 15:25 ]

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:06
Nou ben ik geen expert, maar ts wil vooral met films goed geluid behalen, is dat niet veel makkelijker te realiseren met een budget van 1500 dan wanneer je dat voor muziek zou willen? Films zijn vaak toch minder complex (veel alleen stemmen, schoten, etc. dan muziek).

Ik kan mij voorstellen dat ondanks dat je het verschil met een budget van 3000 tov 1500 best zult horen het iets minder kritisch komt?

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Die Philips HTR9900 7.1 set verkopen ze nog steeds bij Correct (nu zelfs voor 699,-) dat is wellicht ook een goeie optie (ja, ik heb hem zelf ook :P)

• plank
Accident schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 17:49:
Die Philips HTR9900 7.1 set verkopen ze nog steeds bij Correct (nu zelfs voor 699,-) dat is wellicht ook een goeie optie (ja, ik heb hem zelf ook :P)
Dat ziet er idd interessant uit

--- edit ----

En hoe is de ervaring met deze set?

[ Voor 8% gewijzigd door plank op 12-08-2012 20:26 ]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

therick schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 20:20:
[...]
Doe eens zoeken op "HTR9900" op het forum, zijn wat topics waar dat naar voren is gekomen. Geloof dat ik nog ergens een paar regels er over hebt getypt.
Mocht je nog interesse hebben, voor 700 euro is het inderdaad een erg leuke set. Al zitten er wel wat minpuntjes aan. Zo mist de subwoofer een "auto-on", voor sommigen een belangrijk punt. In het begin kreeg ik de subwoofer niet goed afgesteld, maar dat bleek te liggen aan een niet goed werkende knop op de subwoofer. Maatje bij wie de set staat heeft het nu wel voor elkaar. Maar terug naar het geluid. Gelukkig zijn er vier zuilen die lekker laag gaan en een basreflex hebben. Idem met de twee kleine speakers. Dus met 99% van de muziek zal je de subwoofer niet missen. Jammere van de zuilen is wel dat het hoog wat schel is. Kan wellicht wat minder worden in de loop van de tijd, maar Diana Krall was gewoon te schel in het hoog. De "s" was scherp en niet plezierig om naar te luisteren. CD van Wende- No 9 klonk dan wel weer heerlijk en zacht. Verder was de soundstage toch erg goed te noemen. Muziek van Roger Waters kom goed tot zijn recht met een correcte plaatsing van de instrumenten. Ook Dire Straits met Brothers in Arms klonk goed. Ik miste het laag in sommige nummers wel, maar dat is meer omdat ik weet hoe het thuis klinkt met mijn Velodyne SPL-1200 Ultra er naast. Als je die niet gewend bent dan speelt de Philips gewoon zeer netjes. Qua componenten zit het sowieso goed: Peerless HDS 106 woofertjes en Vifa tweeters. Waar de set wel last van heeft is dat je tussen 50Hz en 2.7KHz vrij abrupte overgangen hebt. En het midden is duidelijk minder dan de rest. Dat komt ook uit metingen die door Exirion zijn gedaan.

Qua receiver zie je wel dat het een Philips is. Zo is het menu echt zeer basic en valt er weinig in te stellen. Crossover van de subwoofer instellen kan al niet en ook een EQ zelf instellen mag je niet doen. Alles is default of wordt afgesteld door de bijgeleverde microfoon. Idem met de remote, denk dat de remote van Zone 2 van mijn Denon nog meer knoppen heeft dan heel de remote van de HTR9900. Leuk detail is ook de resetknop op de receiver welke je niet vaak ziet. Toch een teken dat het meer een setje is voor de gewone consument. Verder is het menu heel Philips: zo onlogisch als de pest. Waar je in het ene submenu moet bevestigen met enter of enter moet gebruiken om een menu in te gaan is het in het andere menu een pijltje wat een bepaalde kant op moet. Maar op een menu zal ik een receiver nooit afwijzen, je duikt één keer in het menu en that's it.

De bekabeling is ook wat apart. Lengtes die worden geleverd is meer dan genoeg en op het oog ziet de kabel er ook stevig uit. Zo op het oog zou je ook zeggen dat het minstens 2 x 4mm² is wat Philips levert. Helaas is dat puur de mantel, want aan de eindes zit 2 x 1,0mm². Je hebt dus hele dikke kabels door de kamer lopen die voor 99% uit mantel bestaan. Had dan de kern dikker gemaakt of de mantel dunner. Dit ziet er niet uit. Vastzetten in te terminals aan de kant van de receiver was dan ook een hel. Aan de kant van de speakers was het ook niet je van het aangezien we zelf wat terminals goed de speaker in hebben gedraaid. Subwooferkabel was er eentje van type nog-minder-dan-een-dropveter en Philips wil ook dat je de subwoofer maximaal twee meter van de receiver vandaan zet. Langer was de kabel ook gewoon niet. Tegen mijn verwachting in stoorde de kabel overigens niet.

Op zich maar een paar kleine puntjes en natuurlijk kan het beter. Maar als je ziet wat je voor 699 euro binnenhaalt is het nog steeds een no-brainer. Want die speakers is echt niets mis mee als de klank je aanstaat of je een heel andere muzieksmaak hebt dan wat ik heb geluisterd.

• plank
FeaR schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 20:42:
[...]

Doe eens zoeken op "HTR9900" op het forum, zijn wat topics waar dat naar voren is gekomen. Geloof dat ik nog ergens een paar regels er over hebt getypt.

[...]
Weet ik FeaR ik had er al naar gezocht, thanks. Ik was benieuwd naar zijn ervaring over deze set.
Kwam ondertussen nog de Jamo S 608 HCS 6 home cinema set tegen.

Kijk wat voor mij het belangrijkste is dat ik echt een goeie ervaring beleef met het bekijken/beluisteren van BluRay films. Ik ben namelijk echt een film fanaat kan elke dag wel film kijken, haha.

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

therick schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 20:20:
[...]

Dat ziet er idd interessant uit

--- edit ----

Goed maar mn enige referentie is een jamo 606 set op een Marantz reciever..

ben volledig afgegaan op ervaringen van anderen en moet zeggen dat het bevalt :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

therick schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:04:
[...]

Weet ik FeaR ik had er al naar gezocht, thanks. Ik was benieuwd naar zijn ervaring over deze set.
Kwam ondertussen nog de Jamo S 608 HCS 6 home cinema set tegen.

Kijk wat voor mij het belangrijkste is dat ik echt een goeie ervaring beleef met het bekijken/beluisteren van BluRay films. Ik ben namelijk echt een film fanaat kan elke dag wel film kijken, haha.
Als dat zo is zou ik zeker voor die Philips gaan. Stuk meer bang for buck als die Jamo set - die overigens echt niet slecht is. Maar met die Philips heb je wel meteen een 7.1 in huis staan en ben je voorlopig echt wel klaar als het om films gaat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12 13:47
De vraag is wat voor films worden er voornamelijk afgespeeld, gekochte bluerays met dts-hd (hou dan rekening met een receiver die dat aan moet kunnen) of mkv rips van het internet waar bijna altijd 5.1 audio ingebakken zit.

Bij optie 2 heb je ook weinig aan zo'n 7.1 set.

[ Voor 50% gewijzigd door Occy74 op 12-08-2012 23:24 ]

Systeem Specs

• Littleburst
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-12 18:51
Ik zou je trouwens heel erg willen adviseren om eens te gaan luisteren. Loop op een rustige ochtend een electronica zaak in en zet daar wat cinema setjes aan. En dan vooral naar setjes die minder kosten.
Je vraagt hier natuurlijk advies aan 'audiofielen' of mensen die er in de buurt komen en die hebben mogelijk een compleet ander referentiekader dan jij. Ja, je kunt 2.500 euro neer gaan tellen voor een set, maar als je kieskeurig als je bron voor keuze gebruikt heb ik niet het idee dat je echt 2.500 euro neer moet tellen om blij te zijn.Zolang je geen referentiemateriaal hebt vind ik het persoonlijk onzinnig om 2,5k in je eerste set te steken.

Als je zelf niet heel duidelijk het verschil hoort tussen een set van 500 euro en één van 2.500 euro zou ik me toch eens heel hard achter mijn oor krabben of je inderdaad zo nodig 2.000 euro neer moet leggen omdat anderen dit adviseren.

Daarnaast blijft 2de hands altijd interessant, zeker voor 2 mooie vloerstaanders.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Je zou naast die Philips set ook een mooie mediaspeler kunnen nemen met verschillende applicaties als internetradio/spotify/etc om zo dat gemis op te vangen. En hoewel de receiver geen 3D kan doorgeven, heeft hij wel een analoge 7.1 geluidsingang, dus mocht je echt 3D willen kijken dan kan je de 3D speler direct op de Tv aansluiten en met een analoge 7.1/5.1 uitgang (die moet die dan wel hebben) aansluiten op de receiver. Hierdoor zal je toch gebruik kunnen maken van Dolby True HD/DTS HD. Een universele afstandsbediening is dan wel zo handig :)

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

DjVe schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 08:20:
En hoewel de receiver geen 3D kan doorgeven, heeft hij wel een analoge 7.1 geluidsingang, dus mocht je echt 3D willen kijken dan kan je de 3D speler direct op de Tv aansluiten en met een analoge 7.1/5.1 uitgang (die moet die dan wel hebben) aansluiten op de receiver. Hierdoor zal je toch gebruik kunnen maken van Dolby True HD/DTS HD. Een universele afstandsbediening is dan wel zo handig :)
Of een Blu-rayspeler met Dual HDMI Out zou ook nog kunnen. De ene HDMI naar de TV voor het beeld en de andere naar de receiver voor het geluid. Spelers met Dual HDMI Out komen nu ook meer en meer in de gewone prijsklasse, voorheen was je minstens 350 euro of meer kwijt.

• Tommie12
Meer gaan luisteren en minder reviews lezen, dan kom je er vanzelf wel achter of 1500€ genoeg is.

Nadat ik een paar vloerstaanders had gehoord wist ik het wel....

Een setje van 800€ kopen omdat anderen dat ok vinden vind ik een stuk riskanter. Misschien was de man die de review schreef zijn logitech setje van 150€ beu, en dan klinkt dat ook beter.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

FeaR schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:00:
[...]

Of een Blu-rayspeler met Dual HDMI Out zou ook nog kunnen. De ene HDMI naar de TV voor het beeld en de andere naar de receiver voor het geluid. Spelers met Dual HDMI Out komen nu ook meer en meer in de gewone prijsklasse, voorheen was je minstens 350 euro of meer kwijt.
Kan ook, maar ik doelde ook niet speciaal op een BR speler, maar ook op mediaspelers. Zover ik weer zijn er geen mediaspelers met dual HDMI, maar er zijn een paar modellen te vinden met een analoge 5.1/7.1. Een voorbeeld is de Dune HDI MAX met Bluray en mediaspeler in één :)

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-12 16:28
Accident schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 17:49:
Die heb ik zelf nu ook al een tijdje staan en het geluid bevalt mij erg goed.
De receiver heb ik meteen verkocht en vervangen door een Onkyo i.v.m. 3D, Spotify en Android ondersteuning (al werkt Spotify zeer matig op de Onkyo receivers helaas, maar dat terzijde).

PSN ID = Jorco

• plank
Op advies ben ik even een zaak binnen gelopen en heb ik even een aantal sets geluisterd.. 3 sets om precies te zijn.. en dat waren de

Monitor Audio : prijsklasse 500€ per set
Focal: prijsklasse 700€ per set
B&W: prijsklass €1000 per set

Ik moet eerlijk zijn ik vond de B&W het mooiste klinken, het gaat hier om de 684 speakers.
Ik weet niet van welke serie de monitor audio en focal waren maar in kwaliteit verhouding vond ik dat je die 2 met elkaar kan vergelijken. Ik vraag me enkel nog wel af hoeveel het verschil zal zijn bvb tussen B&W en een Jamo 608 setje.. Dit kon ik helaas niet testen omdat hij het simpelweg het er niet had staan. Ik heb hem wel gevraagd als hij die setje misschien ook had, en hij zei van: "Nee, we hadden het wel maar nu niet meer omdat het kwaliteit nog wel wat magertjes was", echter kon ik het niet zelf beoordelen, helaas. Als iemand nog een winkel weet in regio Noord waar ik het wel kan testen, diegene kan het gerustig hier neerplaatsen :)

Tot nu toe was ik wel erg onder de indruk van B&W speakers, dus die staat voor alsnog bij mij op nr1.
Alleen als ik al met al bij elkaar ga rekenen kom ik wel boven met budget uit natuurlijk.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

therick schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 19:24:
Monitor Audio : prijsklasse 500€ per set
Focal: prijsklasse 700€ per set
B&W: prijsklass €1000 per set
Niet echt een serieus vergelijk vind je wel...

Die Focals waren vast de Chorus 714V aangezien die ongeveer 350 euro de stuk zijn. Oftewel de kleinste (en minste) uit de serie. Als je die gelijk trekt met de prijs van de B&W kan je ook naar de 716V (of wellicht 716W) kijken. Dan zit je een stuk beter dan de 714V (grotere woofer, dus meer laag).
De MA zal iets van de Monitor Audio BX5 geweest zijn als je tegen de 500 euro per set uitkomt. Als je dat gelijk trekt met de set van B&W kom je uit op iets als de Monitor Audio RS 6. Wederom een stuk hoger dan wat je hebt geluisterd.

Het kan best dat je de sound van de B&W het lekkerste vond, maar ik vind niet dat je deze drie één op één kan vergelijken. En als je de prijzen ziet zou je dat zelf toch ook wel in moeten zien. Qua sound kan het zeker, want Focal en MA zijn wat voller/feller in het hoog en meer aanwezig in het laag (al is de 714V minder). De B&W is wat meer laid back en ingetogen, kan goed dat die sound jou meer bevalt. Maar er zijn meer merken die dat ook doen qua sound.

Verwijderd

FeaR schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 19:39:
[...]

Die Focals waren vast de Chorus 714V aangezien die ongeveer 350 euro de stuk zijn. Oftewel de kleinste (en minste) uit de serie. Als je die gelijk trekt met de prijs van de B&W kan je ook naar de 716V (of wellicht 716W) kijken. Dan zit je een stuk beter dan de 714V (grotere woofer, dus meer laag).
De MA zal iets van de Monitor Audio BX5 geweest zijn als je tegen de 500 euro per set uitkomt. Als je dat gelijk trekt met de set van B&W kom je uit op iets als de Monitor Audio RS 6. Wederom een stuk hoger dan wat je hebt geluisterd.

Het kan best dat je de sound van de B&W het lekkerste vond, maar ik vind niet dat je deze drie één op één kan vergelijken. En als je de prijzen ziet zou je dat zelf toch ook wel in moeten zien. Qua sound kan het zeker, want Focal en MA zijn wat voller/feller in het hoog en meer aanwezig in het laag (al is de 714V minder). De B&W is wat meer laid back en ingetogen, kan goed dat die sound jou meer bevalt. Maar er zijn meer merken die dat ook doen qua sound.
Vraagje : wat zijn de winkels waar ze genoeg in huis hebben om een goede speakerkeuze te maken?

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 19:49:
[...]
Vraagje : wat zijn de winkels waar ze genoeg in huis hebben om een goede speakerkeuze te maken?
Hobo HiFi, RAF, Correct, iEar, (sommige ketens van) Mediamarkt/Saturn, Smiths, Stassen, et cetera. Op Hifi.nl staat een kopje met adressen van HiFi-winkels per provincie.

• plank
FeaR schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 19:39:
[...]

Dus als ik nu bvb jamo s608 ga testen t.o.v. de b&w zal het ook geen serieuze test zijn?
Nu vond ik de zuilen van de b&w 684 wel lekker klinken maar zoals ik al zei als een set moet samenstelle + receiver dan kom ik wel boven met budget uit..

Ik heb hier echter geen mogelijkheid om het geluid testen tov b&W684.. want ben wel benieuwd wat bvb jamo 608 of bvb wharfedale doet vs b&w684 .. zeer jammer

• MistW
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik weet niet bij welke zaak je bent geweest, maar als je met regio noord Groningen bedoeld dan heb je Saturn, Mediamarkt, Hificorner, Soundgallery en waarschijnlijk nog wel wat.
Een Peugeotje verglijken met een leuke Volvo kan natuurlijk wel, maar je snapt zelf wel dat er enig verschil is...

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

therick schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:31:
[...]
Dus als ik nu bvb jamo s608 ga testen t.o.v. de b&w zal het ook geen serieuze test zijn?
Inderdaad. Speakers beluister je door ze te selecteren op prijsklasse, niet op andere waarden.

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05:48
FeaR schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 19:58:
[...]

Hobo HiFi, RAF, Correct, iEar, (sommige ketens van) Mediamarkt/Saturn, Smiths, Stassen, et cetera. Op Hifi.nl staat een kopje met adressen van HiFi-winkels per provincie.
With him ^

Op hifi kan je ook per merk per provincie kijken. Dus kan je van te voren bepalen of ze Jamo's en B&O oid hebben.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Kijk ook eens naar de Zensor serie van Dali.

Je kan bijv een hele mooie set maken met:
2x Dali Zensor 5 front (600)
2x Dali Zensor 1 rear (250)
1x Dali Zensor Vocal (250)

Iets boven je budget, maar zelfs zonder sub een erg muzikale en goede set (ook voor films). Eventueel kan je later met een sub uitbreiden.
5 star rating in What! Hifi gekregen redelijk recent. (alleen met 4x vloerstaander, imo niet nodig)
http://www.slideshare.net...ensor-51-whathifien201111

[ Voor 5% gewijzigd door caspervc op 16-08-2012 14:33 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

caspervc schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:31:
5 star rating in What! Hifi gekregen redelijk recent.
:r *

* What Hifi! is niet echt representatief. Zoals zo veel sites eigenlijk...

• EMDB
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-11 16:35
Even iets heel anders: ik vraag me af of de gekozen opstelling wel zo ideaal is? De rear speakers (nummers 3 en 4 in het 2e plaatje in de beginpost) staan zwevend midden in de kamer. Hoe kom je daar met je kabels en wat blijft er over voor de loopruimte?

Als je nou eens je hele opstelling een kwartslag rechtsom draait? De rechter front speaker kan dan wel los van de muur wat meer naar rechts geplaatst zodat je voldoende "breedte" overhoudt.

• caspervc
  • Nu online
FeaR schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:58:
[...]

:r *

* What Hifi! is niet echt representatief. Zoals zo veel sites eigenlijk...
Okay, was ik niet van bewust. Ik moet zeggen dat ik de zensor 5's zelf ook heb sinds kort, en erg onder de indruk ben.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

caspervc schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 15:14:
[...]
Okay, was ik niet van bewust. Ik moet zeggen dat ik de zensor 5's zelf ook heb sinds kort, en erg onder de indruk ben.
Eigenlijk is elke site wel bevooroordeeld op bepaalde merken. Of je hebt ook sites die alles goed en super vinden zoals Hifi.nl. Het is natuurlijk ook maar net wat je gewend bent, want jij stelt nu dat je een subwoofer niet mist. Maar als je eenmaal een goed aanvullende subwoofer hebt gehoord dan wil je niets anders meer.

• EMDB
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-11 16:35
FeaR schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 15:26:
Eigenlijk is elke site wel bevooroordeeld op bepaalde merken. Of je hebt ook sites die alles goed en super vinden zoals Hifi.nl. Het is natuurlijk ook maar net wat je gewend bent, want jij stelt nu dat je een subwoofer niet mist. Maar als je eenmaal een goed aanvullende subwoofer hebt gehoord dan wil je niets anders meer.
Ik ken ook nog wel een moderator die bevooroordeeld is op bepaald merken speakers, versterkers en subwoofer :P

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

EMDB schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 15:38:
[...]
Ik ken ook nog wel een moderator die bevooroordeeld is op bepaald merken speakers, versterkers en subwoofer :P
Maar dat is gebaseerd op ervaringen, niet omdat ik er achter de schermen geld voor krijg. Was het maar zo'n feest :P

Edit: het is ook niet allemaal merkafhankelijk. In bovenstaand voorbeeld zou elke goede subwoofer voldoen. Vind het nog steeds knap dat velen in het algemeen meteen stellen geen subwoofer nodig te hebben zonder het überhaupt geprobeerd te hebben. Assumptions are the mother of all fuckups.

[ Voor 29% gewijzigd door FeaR op 16-08-2012 15:53 ]

• caspervc
  • Nu online
Hoho, ik heb er zeker wel een goede actieve sub naast staan, het is dus geen aanname.
Ik moet alleen zeggen dat ik erg verrast ben door het laag wat de Zensor 5's genereren tov mijn oude Dali Blue speakers. Ik merk dat ik veel minder van mijn sub afhankelijk ben voor het laag, en daarbij gaf ik dus aan dat icm deze speakers de sub eventueel later kan komen...

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

caspervc schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:10:
Hoho, ik heb er zeker wel een goede actieve sub naast staan, het is dus geen aanname.
Ik doelde ook niet specifiek op jou :)

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:58
Je kan ook beginnen met goede fronts en een receiver hè. Paar maandjes sparen en dan de rears (of center) en ga zo maar door. Maakte het voor mij veel leuker ;) Ik ben zelfs begonnen door eerst rears icm receiver te kopen (die tijdelijk als fronts dienden ivm ruimte + geld).

there's no tweak without the tweaker

Verwijderd

Ik ben het met de "zeurders" eens. Eerst een middenmoot surroundversterker met 2 luidsprekers waar je blij mee bent. Geld over? Center erbij. Geld over? Sub erbij. Geld over en vond je het niet lelijk om luidsprekers achter de bank te hebben met 1 hotspot? Rears erbij.

http://www.iear.nl/specif...er_RX1_wit_hoogglans.html
http://www.iear.nl/specif...(paar)_wit_hoogglans.html
http://www.iear.nl/specif...Onkyo_TX_NR509_zwart.html
+
http://www.iear.nl/specif...Centre_wit_hoogglans.html

Ongeveer 1800 euro. Maak je een mooie setprijs met wat kabels en een optisch matchend loopwerk

Voila. Maargoed. Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik zou eens een winkel binnenlopen en kijken wat je voor welk geld krijgt.
Vind je zwart plakplastic geen probleem?
Mag het allemaal wat groter/lomper?
Staat surround ervaring boven kwaliteit?

Het is lastig om je te adviseren als we je niet kennen :)

Succes in ieder geval!

• plank

Iets boven je budget, maar zelfs zonder sub een erg muzikale en goede set (ook voor films). Eventueel kan je later met een sub uitbreiden.
5 star rating in What! Hifi gekregen redelijk recent. (alleen met 4x vloerstaander, imo niet nodig)
Ga ik nog naar luisteren moet ik wel een winkel vinden die dat heeft zodat ik het kan oordelen
EMDB schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 15:13:
Even iets heel anders: ik vraag me af of de gekozen opstelling wel zo ideaal is? De rear speakers (nummers 3 en 4 in het 2e plaatje in de beginpost) staan zwevend midden in de kamer. Hoe kom je daar met je kabels en wat blijft er over voor de loopruimte?

Als je nou eens je hele opstelling een kwartslag rechtsom draait? De rechter front speaker kan dan wel los van de muur wat meer naar rechts geplaatst zodat je voldoende "breedte" overhoudt.
Thanks, je hebt gelijk. Ik kan altijd schuiven maar dat is wel de beste oplossing die jij mij geeft waarschijnlijk.
virtualJac schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:44:
Je kan ook beginnen met goede fronts en een receiver hè. Paar maandjes sparen en dan de rears (of center) en ga zo maar door. Maakte het voor mij veel leuker ;) Ik ben zelfs begonnen door eerst rears icm receiver te kopen (die tijdelijk als fronts dienden ivm ruimte + geld).
Dit is natuurlijk ook een optie.
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:49:
Ik ben het met de "zeurders" eens. Eerst een middenmoot surroundversterker met 2 luidsprekers waar je blij mee bent. Geld over? Center erbij. Geld over? Sub erbij. Geld over en vond je het niet lelijk om luidsprekers achter de bank te hebben met 1 hotspot? Rears erbij.

http://www.iear.nl/specif...er_RX1_wit_hoogglans.html
http://www.iear.nl/specif...aar%29_wit_hoogglans.html
http://www.iear.nl/specif...Onkyo_TX_NR509_zwart.html
+
http://www.iear.nl/specif...Centre_wit_hoogglans.html

Ongeveer 1800 euro. Maak je een mooie setprijs met wat kabels en een optisch matchend loopwerk

Voila. Maargoed. Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik zou eens een winkel binnenlopen en kijken wat je voor welk geld krijgt.
Vind je zwart plakplastic geen probleem?
Mag het allemaal wat groter/lomper?
Staat surround ervaring boven kwaliteit?

Het is lastig om je te adviseren als we je niet kennen :)

Succes in ieder geval!
Jah, inderdaad moeilijk. Ik kom zelf uit Emmen en hier heb je niet echt de mogelijk om alles specifiek op merk/serie te gaan testen. Misschien dat ik volgende week even een dagje Groningen pak en daar even wat winkels bij langs ga.

Wat betreft de jamo s608 heb ik een zaak gevonden waar ik het kon luisteren, en ik moet zeggen dat het niet slecht klonk, integendeel. Maar nu ik die B&W 684 heb gehoord is er natuurlijk verschil, en dat spreekt voor zich natuurlijk want het is een andere prijsklasse.

Dus wat dat betreft heb ik dit te overwegen... ( en natuurlijk kan ik nog meer gaan luisteren, conclusie is nog niet getrokken natuurlijk, alleen op basis van wat ik geluisterd heb )

Jamo S 608 HCS 5 = rond de €750 (5.1 set)

B&W 684 Front Speakers = €908
B&W 685 Back Speakers = €295
B&W HTM62 = €395

Totaal = € 1598 ( zonder subwoofer )

Tja, en dat moet ik er ook nog een goeie receiver bij hebben dus wat dat betreft valt B&W helaas af of ik moet het eerst doen met 2x front speakers en dan later uitbreiden zoals virtualJacc zei. Pff, best moeilijk dit

[ Voor 23% gewijzigd door plank op 17-08-2012 15:53 ]

Verwijderd

Of je maakt gebruik van een "aanbieding" van een uitloop/oud model van Kef:
http://www.iear.nl/merken/KEF/iQ_series.html
Iedere BCC/Saturn/Correct/Hobo heeft dit spul wel staan. Het is een oude serie dus misschien kun je die voor weinig kopen

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2012 16:01 ]

• caspervc
  • Nu online
therick schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:50:

Ga ik nog naar luisteren moet ik wel een winkel vinden die dat heeft zodat ik het kan oordelen

. Ik kom zelf uit Emmen ...
2 Dali dealers in Emmen :) (andere kan je makkelijk via hun site vinden, en gewoon ff die winkels bellen, of ze demo modellen hebben aangesloten)

Musifoon Hifi product (0.2)
Hoofdstraat 69
7811EH Emmen
T: 0591-612841
Schomaker TV (0.9)
Weerdingerstraat 196
7822 BJ Emmen
T: 0591-610494

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:13

als je dan toch naar Dali kijkt,

ik liep gisteren langs Snijders Hifi in rotterdam (bij station Blaak) en daar staat de Concept 6 voor 99 euro per stuk! normaal zijn ze 320 per stuk!

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Verwijderd

Kijk eens naar een set met Tannoy Mercury V4 floorstanders, V1 surround en VC center. Krijgen zeer goede reviews en awards in oa Engeland en Duitsland.

Blijkbaar zeer veel waar voor je geld met zeer goed geluid, ruimte, dynamic en detail. In NL koop je een complete set voor € 899,- (eshop.nl). Importeer je vanuit Engeland, dan kan je voor minder dan € 600,- al klaar zijn, incl verzending!

Mijn interesse hebben ze en wordt bijna zeker mijn nieuwe speeltjes, aangesloten op mn nieuwe Pioneer SC-2022-K met B&W ASW610 sub.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2012 10:11 ]

Pagina: 1