• Homer.J
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik heb problemen gehad met mijn PC, die inmiddels vanzelf weer lijken te zijn opgelost. Ik sta echter voor een raadsel wat het probleem is geweest, en hoop achteraf toch nog uit te vinden of er iets kapot is. Wat is er gebeurd:

In mijn PC, kast (Antec Solo) kunnen harde schrijven opgehangen worden, om geluidstrillingen tegen te gaan. Mijn 2 harde schrijven had ik op deze manier bevestigd. Als voorbereiding op een verhuizing wou ik de beide harde schijven alvast op de conventionele manier vast zetten. Toen ik de kast openende bleek dat het er een behoorlijk stofnest was. Ik ben daarom ook even met de stofzuiger door de kast gegaan. Uiteraard zo voorzichtig mogelijk, zonder gevoelige componenten te raken.
Na het verwijderen van de harde schrijven, en het opnieuw bevestigen van de harde schijven, kwam het probleem: de PC startte niet meer op. Nog voordat Windows start, blijft de PC hangen. Op het eerste scherm wat ik zie na het opstarten, wordt de gegevens van de processor getoond, het geheugen getest, waarna de PC blijft hangen : http://img440.imageshack.us/img440/6963/bootfreeze.jpg
Ik heb de kast weer geopend om te zien of er toch iets beschadigd is, maar alles leek OK, en alle kabels waren gewoon verbonden. Ik heb nog geprobeerd om de BIOS te resetten door de batterij er een paar minuten uit te halen. Het enige resultaat was dat de het 1e scherm nu grafisch was, i.p.v. tekst zoals eerst. Dit is de default BIOS instelling, dus blijkbaar was de BIOS wel gereset. Maar hij bleef nog steeds hangen.

Vanwege een vakantie heb ik 2 week niks aan de PC gedaan. Na deze 2 week zat ik klaar om met vernieuwde energie eens te gaan troubleshooten. Groot was mijn verbazing dat de PC ineens normaal leek op te starten. Het enige wat ik merkte was dat Windows melde dat hij geen driver kon vinden voor een "PCI Simple Communications Controller". In de device manager was dan ook een apparaat te vinden met een vraagtekentje. Het DeviceID van dit apparaat was VEN_8086&DEV_29A4. Volgens Google zou dit te maken moeten hebben met de "Intel Management Engine Interface". Echter, aangezien ik weer normaal kon opstarten, heb ik meteen de BIOS instellingen geopend, en daar mijn persoonlijke instellingen weer ingevoerd. Hierna was dit apparaat niet meer zichtbaar in de device manager, en leek mijn PC dus weer helemaal de oude.

Kortom: eind goed, al goed lijkt het dus. Afgezien van het feit dat ik nu geen idee heb wat er gebeurd is, en of er toch nog iets kapot is in de PC. Aangezien de PC (voorlopig) lijkt te werken, heb ik meteen maar wat testen gedraaid. MemTest heeft een nacht gedraaid zonder problemen te vinden. HD Tune vond geen problemen op beide harde schijven. Zijn er verder nog nuttige diagnostics die ik kan draaien? Heeft iemand een idee wat er aan de hand is geweest, of suggesties waar ik even naar zou moeten kijken?

Systeem:
Moederbord: GA-P965-DS4
Processor: Intel Core 2 Due E6600
Geheugen: 4 GB DDR2
Videokaart: ASUS ATI X1950 Pro

Verwijderd

ik denk dat je hier niet te lang overna moet denken want 0.01% kans dat je het probleem gaat vinden.

• jan99999
  • Laatst online: 11-02 08:55
Met een stofzuiger mag je niet in je pc schoonmaken ivm statische elektriciteit, ook van een kunststof stang op je stofzuiger kan dit gebeuren, en de stofzuiger is niet geaard.

Misschien dat er hardware vast stond, en door langer tijd zonder stroom dat dit weer los komt, al zelf een paar keer meegemaakt.

Of misschien deur beveiliging van je bios op de kast.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-02 18:12

Archimond

Lopende Helpdesk

- Doe Spread Spectrum uit in de BIOS
- Check of je geheugen modules goed vastzitten en doe daarna Memtest86
- Je kunt op stabiliteit controleren door OCCT samen met ATI tool tegelijk aan te zetten
Gebruik Linpack van OCCT op infinite stand en Artifact test van Ati tool
- Hou met Speccy de temperaturen in de gaten
Doe de test minimaal 1 uur lang, het liefst nog langer

Als je dat te lang vind duren dan is Trackmania op middel of hoge grafische instellingen ook een goede game om stabiliteit te checken. Die crasht zodra je pc als die niet stabiel is. De instellingen moeten wel zo hoog staan dat de CPU 100% wordt belast.

Nog een duidelijke guide in het engels: http://pcsupport.about.co...om/ht/errorduringpost.htm

Het probleem lijkt sterk op statische elektriciteit, dat kan een paar dagen voor het weg is.
Je hebt geluk als niks kapot is gegaan, het is net als blikseminslag.

Ik pak ook de stofzuiger, maar blaas het eerst met speciale spuitbusje naar onderkant van de kast.
Met stofzuiger doe ik mijn hand om de plastic gedeelte van de slang zodat de zuigkracht niet zo sterk wordt.

Tot nu toe niks kapot gegaan bij de honderden computers die ik heb gerepareerd. Zelfs hele oude.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zoals hierboven inderdaad al geschreven is het vrijwel zeker statische electriciteit en vooral wanneer je synthetische vloerbedekking in huis hebt dan laad je stofzuiger zich niet alleen met stof maar ook met statische electriciteit.

Het is inderdaad een geluk geweest dat je pc geen schade opgelopen heeft en dat ie het weer doet komt inderdaad doordat ie zich na die tijd ontladen heeft. Ik denk dat je hetzelfde effect al direct had kunnen krijgen door hem even aan een aardlijn te hangen.

Toevallig ben ik wel erachter gekomen dat mijn Asus Sabertooth X79 moederboard een chipje heeft die de rest beschermd tegen statische schokken. Of dit tegenwoordig bij alle nieuwere boarden zo is durf ik niet te zeggen verder maar blijkbaar is Sabertooth hier tegen beschermd.

• Homer.J
  • Niet online
Inmiddels ook OCCT en AtiTool gerund, beide zonder problemen. De PC lijkt het dus echt weer zonder problemen te doen.
Ik wist niet dat het zo riskant is om de binnenkant van de PC te stofzuigen. Ik heb dit erg voorzichtig gedaan, met alleen het plastic uiteinde in de kast. Zijn er handigere manieren om een PC weer stofvrij te krijgen?

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2012 15:07 ]

• Roel1966
  • Niet online
Homer.J schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 14:51:
Inmiddels ook OCCT en AtiTool gerund, beide zonder problemen. De PC lijkt het dus echt weer zonder problemen te doen.
Ik wist niet dat het zo riskant is om de binnenkant van de PC te stofzuigen. Ik heb dit erg voorzichtig gedaan, met alleen het plastic uiteinde in de kast. Zijn er handigere manieren om een PC weer stofvrij te krijgen?
Als ik zelf grote schoonmaak in mijn pc houd wacht ik totdat het mooi weer buiten is en dan de kast op de tuintafel en met de compressor goed schoon blazen. Maar ook hierbij moet je alles met beleid doen en natuurlijk oppassen met gevoelige onderdelen dat je ze niet van je board blaast.

Net zoals Johnbytheway schrijft moet je fans nooit op volle toeren laten blazen met perslucht want dan gaan ze als dynamo werken en wekken stroom op. Maar misschien is het ook raadzaam als je eens naar stoffilters gaat kijken in je kast die je gewoon los kan krijgen bij een aantal webshops. Momenteel heb ik zelf een Corsair Obsidian 550 pc-kast die erg fijn is op dat gebied en metalen stoffilters heeft die met magneetjes vast zitten.

• Homer.J
  • Niet online
Dom, dom, dom, 8)7

Ik vermoed dat het laten draaien van de fans door de stofzuiger de boosdoener is geweest. Dit heb ik namelijk volop gedaan, in een poging om het stof van de ventilators te krijgen. Stom, nooit aan gedacht dat je op die manier natuurlijk ook een spanning kan opwekken.... 8)7
Lesje geleerd, zonder dat er iets kapot lijkt te zijn gegaan. Mazzel gehad dus!

• Roel1966
  • Niet online
Homer.J schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:38:
Dom, dom, dom, 8)7

Ik vermoed dat het laten draaien van de fans door de stofzuiger de boosdoener is geweest. Dit heb ik namelijk volop gedaan, in een poging om het stof van de ventilators te krijgen. Stom, nooit aan gedacht dat je op die manier natuurlijk ook een spanning kan opwekken.... 8)7
Lesje geleerd, zonder dat er iets kapot lijkt te zijn gegaan. Mazzel gehad dus!
Ach ja, je hebt je pc in elk geval niet in de wasmachine gestopt >:)
Pagina: 1