Is mijn HDD aan het overlijden?

Pagina: 1
Acties:

• HaydenNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-01 17:23
Hey mede-tweakers,

Ik heb sinds een paar dagen dat een van mijn hdd's niet of niet goed herkent wordt door mijn pc. De ene keer doet hij het wel, de andere keer niet. Ook valt hij wel eens weg in 'Mijn Computer' als ik gewoon bezig ben. Ik had onlangs wat onderdelen vervangen, dus ik dacht dat ik misschien iets verkeerd had aangesloten. De SATA 3 heb ik teruggezet op SATA 2 aansluitingen en dat leek tijdelijk de oplossing te zijn, maar toch herkent windows hem steeds vaker niet. Ook in het bootmenu van de moederbord wordt hij soms wel en soms niet herkent.

Ondanks dat ik nooit eerder problemen gehad heb met deze HDD, is het wel een oud beestje en zou ik het niet gek vinden als hij inmiddels aan zijn eind komt. Wat dan weer wel vervelend is, is dat dit mijn data disk is. Windows staat op een 2e hdd en de stotterende hdd gebruik ik voor opslag en installaties van games. De opslag kan ik zo overzetten naar een externe hdd en terug naar een nieuwe schijf, maar de installaties niet. Zijn er programma's die ik kan gebruiken dat ik een kopie maak van de hele hdd naar een nieuwe zodat ik niet alles opnieuw hoef te installeren (incl roots etc?)

Resume, wat vraag ik:

1. wat kan ik doen om te testen of mijn HDD echt stuk aan het gaan is, of dat ik ergens iets verkeerd heb gedaan? Kan de schijf uberhaupt overweg met windows 7?

2. Indien (bijna) stuk, is er software zodat ik mijn schijf 1 op 1 kan kopieren naar een nieuwe zodat ik niet alle data kwijt raak en alles opnieuw moet installeren. (heel pakket steam games downloaden ;w )

2b. Indien software beschikbaar is, moet de nieuwe HDD hetzelfde zijn als originele (merk/gigs) of mag het een (betere) andere zijn?

Info over schijf:

WD Caviar SE16 500GB
WD5000AAKS

http://support.wdc.com/pr...l.asp?groupid=606&lang=en

PC:

i5 2500k (niet geclocked)
Z68 pro3-m
8 gig
windows hdd: Maxtor 6V250F0 250 gig
win 7 home premium 64 bits

Alvast bedankt voor info en opmerkingen!

Verwijderd

Post je SMART data, zoals CrystalDiskInfo van beide schijven. HDTune Health tab kan ook, maar dan moet je even meerdere screenshots maken omdat je niet alle velden kunt zien. Met de SMART gegevens kunnen we je verder helpen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Andere data kabel proberen?
Stroomkabel goed? misschien hier ook een andere. Ook de stroomkabel eens anders aansluiten, op bijv een andere kabel die naar de voeding gaat.

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 19:59

Bud_s

Team Anticimex & Lock

HaydenNL schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 17:14:
2. Indien (bijna) stuk, is er software zodat ik mijn schijf 1 op 1 kan kopieren naar een nieuwe zodat ik niet alle data kwijt raak en alles opnieuw moet installeren. (heel pakket steam games downloaden ;w )

2b. Indien software beschikbaar is, moet de nieuwe HDD hetzelfde zijn als originele (merk/gigs) of mag het een (betere) andere zijn?
Ik gebruik zelf altijd Easeus Partition manager, die is voor thuis gebruik gratis en werkt super!
Je kan dan ook gewoon een ander merk shijf gebruiken, uiteraard moet hij wel voldoende groot zijn voor je data maar als je bv maar 300 gbgebruikt kun je ook uit de voeten met een 320 gb

[ Voor 3% gewijzigd door Bud_s op 11-08-2012 19:11 ]

• HaydenNL
@Cipher: Ik ga dat zo direct eens proberen

@Jan: Kabels al gewisseld, ook goede schijf op kabels van kapotte hdd gezet, werkt prima. Kabels lijken dus prima.

@bud_s: Op de site van WD staat ook zo n programma. Is deze aan te raden of kan ik beter die van jou gebruiken qua stabiliteit en gebruiksgemak?

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 19:59

Bud_s

Team Anticimex & Lock

Ik ken de software van WD niet, ik ben zelf enorm tevreden over (alle versies van) EaseUS, werkt super makkelijk, goede GUI en onverstelbaar dat het gratis is !

• HaydenNL
@Cipher:

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/992rys.jpg

Verwijderd

Ik zie op je linker (500GB) schijf geen problemen, je bootschijf (250GB) heeft wel kabelfouten gehad. De raw value is hexadecimaal dus UDMA CRC Error Count 0x130 = 304 kabelfouten. Dat is niet veel, maar je kunt kijken of deze waarde gelijk blijft. Als hij blijft stijgen, heb je nog steeds kabelproblemen.

Dus als het probleem makkelijk te reproduceren is: kijk direct hierna naar de SMART gegevens van je bootschijf. Het kan zijn dat als je bootschijf niet lekker werkt dit ook andere schijven beïnvloedt.

In beide gevallen; ga eens op zoek naar een mooie backupschijf zodat je data gewoon veilig staat. Dan hoef je je ook minder druk te maken als een schijf plots uitvalt.

• HaydenNL
Ja het lijkt er dus op dat de schijven in zo verre in orde zijn. De kabels zijn ook in orde want die werken ook. Kan het zijn dat het moederbord de schijf niet ondersteund of (weet niet of dit bestaat maar doe maar een voorzet) de schijf van nieuwe bios/fireware moet worden voorzien?

Nog steeds geen oplossing gevonden. Vannacht pc laten aanstaan, schijf verdwenen. Straks uit het niets komt schijf terug, pc reageert erop alsof het een externe disk is en geeft opties met map openen etc in zo n pop up venster.

Iemand ideeën ?

[ Voor 30% gewijzigd door HaydenNL op 12-08-2012 12:53 ]

• HaydenNL
Even een update:

Verder onderzoek gedaan. Als de schijf wegvalt geeft Windows een geluid alsof een USB apparaat verwijderd word. Daarnaast hoor ik als ik de voedingsstekker eruit en erin doe (pc draait) dat de schijf stopt danwel opstart. 50% van de tijd crasht Windows met deze actie, de schijf wordt niet herkent.

Als ik de Sata kabel uit de schijf trek en er terug in doe (pc staat aan) gebeurd er niets. Als ik de Sata kabel uit het moederbord haal en terug doet ziet Windows meteen de schijf. Incl USB aangesloten geluidje + pop up met wat wilt u doen.

Er is nog altijd geen touw aan vast te knopen hoelang de schijf zichtbaar blijft in Windows of wat triggert dat hij wegvalt. Iemand nog ideeën?

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik zou de sata kabel en eventueel de stroomkabel preventief vervangen. Kost niet zoveel en misschien lost dat je probleem op.
Pagina: 1