HTPC met NAS functionaliteit.

Pagina: 1
Acties:

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Hallo,

Ik wil graag binnen nu en 2 weken een HTPC met NAS functionaliteit gaan bouwen om mijn film collectie af te spelen, te bewaren en te streamen. Op dit moment zijn er veel films nog op dvd kwaliteit maar ik begin nu meer HD films te krijgen. Dus het moet mogelijk zijn om full hd af te spelen. Eventueel als "extraatje" wil ik 3D af kunnen spelen. Als dit niet mogelijk is met de ingebouwde grafische kaart dan zal ik later upgraden naar een losse erbij.

Ik wil accounts creeeren voor verschillende personen en voor verschillende apparaten met behulp van WHS2011 en raid software gaan draaien. Ik verwacht raid 5 maar dat is nog niet 100% zeker, de afweging is nog niet gemaakt of ik alles wil back-uppen of dat de film/muziek collectie apart komen te staan van de wat belangrijkere data. Er zijn op dit moment 2 schijven aanwezig van 2Tb deze zullen worden ingebouwd en eind dit jaar uitgebreid naar 4 x 2Tb. Voor de mediafunctionaliteit zal ik XBMC instaleren op WHS (ja dit is mogelijk).

Nu heb ik de volgende build gemaakt en wil ik graag wat tips om eventueel wijzigingen door te voeren.
Mijn budget is zo rond de 500/550 euro ik zit met deze build dus al op de max.
Kast
Voor deze kast heb ik gekozen omdat deze minder dan 320mm is, en omdat er een flink aantal schijven inpassen en mooi afgewerkt is.

Processor
De keuze voor de 2125 is omdat deze qua processorkracht ruimvoldoende is de G650 acht ik een stuk minder krachtig en ik de HD3000 graag wilde hebben i.v.m. full hd en eventueel 3D.

Voeding
Ruim voldoende qua kracht, tdp van processor is 65Watt. Vind een stille voeding wel belangrijk en kwaliteit. De corsairs gaan pas vanaf 430 watt.

Ram
Op dit moment 2 setjes in mijn eigen PC.

Moederboard
4x sata 300 en 2 x sata 600 dat is een van de grote pluspunten. Ook zijn de Asus bordjes zuinig wat in dit geheel niet helemaal onbelangrijk is vanwege de 24/7 functie voor nas.

#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows Home Server 2011 64bit Nederlands OEM 10clients€ 39,95€ 39,95
1Lian Li PC-Q08 Zwart€ 85,90€ 85,90
1Intel Core i3 2125 Boxed€ 123,95€ 123,95
1Seasonic S12II 380W€ 54,-€ 54,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 97,95€ 97,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 44,45€ 44,45
1Asus P8H77-I€ 95,50€ 95,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 541,70

Heeft iemand nog tips om deze PC/Nas zuiniger te maken of iets te veranderen voor meer kracht.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Misschien is het handig om een AMD A4 setup te overwegen. Voor puur NAS gebruik zou ik inderdaad blijven bij intel (ietsje zuiniger), maar voor HTPC gebruik is een Llano geschikter (betere GPU, betere ondersteuning). Heb zelf een Intel in mijn htpc (i3 2100) en zie toch wel vaker dxva artifacts die ik bij een AMD GPU niet zie.

Verder is je voeding niet helemaal optimaal. Zeker voor een NAS met een laag idle verbruik is het handig om een degelijke voeding te nemen welke een zo laag mogelijk vermogen heeft bijvoorbeeld pricewatch: Huntkey Jumper 300G pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W of pricewatch: be quiet! Efficient F1 350W

Verder heb je een 128GB SSD uitgekozen welke prima vervangen kan worden door een 64GB (ik ga ervanuit dat whs niet veel meer ruimte inneemt dan W7).

Ook is 8GB geheugen wel iets teveel van het goede wanneer je alleen bestanden wilt gaan delen en video's af wilt spelen. 4GB is dan ruim voldoende.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb zelf 2 weken geleden een basic systeempje gebouwd, voornamelijk als HTPC/download-PC, met een A4 processor. Ben er erg tevreden over, zeker voor die prijs. 1080P gaat vloeiend, ik daar op Windows 7 met XBMC. De A4 ondersteund ook 3D content

Vaak bu'j te bang!

• michelv5
Hartelijk dank voor jullie adviezen.

De voeding zal ik meteen aanpassen. Is een gold voeding het verstandigst? Mijn budget staat het toe, of voor de gewone L7 van be quiet gaan?

SSD zal ik ook meteen aanpassen, dacht 128Gb altijd makkelijk, maar het enige wat erop komt is XBMC, WHS2011 of WS2012 (via msdna gratis).

8GB VS 4GB ik ga er ook op downloaden en weet dat 4GB genoeg is maar mis voor toekomst 8GB er gelijk in of is het toch overkill? (heb maar 2 geheugenbanken op dit moederboard dus dacht kan beter gelijk 8 nemen.) Als het overkill is pas ik het meteen aan naar 4GB.

A4 of i3 2125 daar twijfel ik nogal over, ik heb in mijn pc een i7 met dezelfde grafische processor en die trok full hd gewoon goed, heb er 3 weken mee gewerkt daarna GTX570 erin gedaan voor het gamen en renderen. Wat zal ik uiteindelijke doen i3 of A4.

Verwijderd

ik zou intel nemen (persoonlijke voorkeur)
tevens zou ik 8 gb nemen als het in je budget past
(altijd makkelijk en je kan je geld maar 1 keer uitgeven )

Verwijderd

Een A4 moet full HD met gemak trekken, daar zijn speciale hardware decoders voor.

Qua voeding zou ik voor een gold gaan, de be quiet! Efficient F1 350W is qua prijs absoluut vergelijkbaar en zou erg zuinig moeten zijn. Heb er alleen geen reviews van kunnen vinden. De Huntkey Jumper is erg goed getest door Anandtech dus dat moet wel een goede koop zijn.

8GB zal wel overkill zijn, ik kan me niet herinneren dat ik zelf ooit boven de 4GB uit ben gekomen. Volgens mij is het voornamelijk met 3d modellen maken en photoshop dat je veel werkgeheugen nodig hebt. Maar kwaad kan het natuurlijk niet, behalve dat het stroom kost.

• michelv5
Ik denk dat ik gewoon 8GB hou dan omdat het makkelijk is en qua prijs niet veel scheeld met 4GB (15 euro). De voeding heb ik naar de F1 gezet.

Nu alleen de processor nog. Eens zoeken op benchmarks.

Verwijderd

Vond zelf deze review van Hardware.info erg nuttig, daar worden 49 courante processors getest.
Edit: hier is een stuk van Anandtech (wel in het Engels), een HTPC builders guide.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2012 13:10 ]

• jaapsander
Qua benchmarks is het redelijk duidelijk. De Intel wint het dik op CPU kracht, de AMD is een stuk beter op GPU kracht. Je moet nagaan hoeveel je nodig bent van CPU of GPU kracht om de beste keuze te kunnen maken.

Voorbeeld:
Nas functionaliteit: fileserven gaat prima op een Atom of ARM Nas, een dualcore A4 of i3 heeft dus meer dan genoeg kracht om deze taken te kunnen doen.

HTPC: Zolang je goed gebruik maakt van dxva is processorgebruik bij afspelen van HD video enkele %. Veel CPU kracht heb je dus niet nodig. Je GPU doet hier het meeste werk (inderdaad in hardware decoders) en moet dus goed zijn (vooral qua ondersteuning en correcte implementatie) ruwe kracht is vooral belangrijk wanneer je geavanceerde beeldverbeteringstechnieken wilt gaan toepassen (VA deinterlacing, sharpening enz).

Een ander belangrijk aspect is zuinigheid. Zowel voor de voeding als voor de cpu geld dat hoe zuiniger deze is, hoe lager de gebruikskosten zijn. Echter moet je dit wel uiteenzetten tegen de aanschafkosten die mogelijk hoger zijn. Een Watt 24/7 is op jaarbasis ongeveer 2,19 euro ((1*24*365/1000) *€0.25 ). Dus wanneer je een voeding koopt die 20 euro duurder is, moet deze over 3 jaar (lijkt mij normale tijd voor afschrijving) minimaal 3.33W zuiniger zijn bij een typisch verbruik (reken met idle verbruik).

Voor de CPU geld een vergelijkbaar rekensommetje. Prijsverschil tussen Intel en AMD is ~50 a 60 euro. Dit is in 3 jaar 8.33W tot 10W zuiniger om economisch rendabel te zijn.

8GB is gewoon overkill hoe je het wend of keert. Neem wel 2 dimm sloten voor dual channel geheugen. Natuurlijk kun je voor 8GB gaan, maar dat zijn wel 15 euro's die je uitgeeft die je niet in prestaties terug gaat zien.

• michelv5
@jaapsander

Hartelijk dank voor je post, ik zal vanavond eens op het gemakje kijken. Ben nu op me werk.

Groet,
Michel

• michelv5
Bij de voeding scheelt het:
L7
300 watt voeding met op 20% een efficientie van: 84%. Dat betekend dat deze 60*0.16= 9,6 watt extra moet leveren.

F1
350 watt voeding met op 20% een efficientie van: 90%. Dat betekend dat deze 70*0.1=7 watt extra moet leveren.

Een snelle rekensom levert het verschil van 2,6 watt wat uiteindelijk 5,7 euro per jaar scheeld en dus na 3 jaar draaien de kosten er net uit zijn. Dus mijn keuze gaat dan naar de F1. Niet dat het heel veel scheeld maar het is net dat gene wat mij doet kiezen voor de F1.

Op de site van de buuren wordt de idle toestand weergeven van de i3 2125 en de a4 3400 en hier is de intel 6,1 watt zuiniger, dit geld wel voor het hele systeem maar verder alle componenten zijn hetzelfde gebleven dus mag aannemen dat het verschil weldegelijk in de CPU zit. Wat in totaliteit op 3 jaar uitkomt op zo'n 40 euro. Uiteindelijk betaal ik dan 30 euro meer voor de intel. Dus hier zal ik nog even goed overnadenken.

De software twijfel ik ook nog over:
WHS2011 voor 40 euro of gratis windows server 2012 via MSDNA, is het instellen van ws2012 veel moeilijker als home server of is dit met een beetje hulp van internet net zo makkelijk/moeilijk.

Ram is ook aangepast naar 4GB. Op dit moment heb ik de volgende set-up met jullie hulp:

#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows Home Server 2011 64bit Nederlands OEM 10clients€ 38,95€ 38,95
1Lian Li PC-Q08 Zwart€ 85,90€ 85,90
1Intel Core i3 2125 Boxed€ 125,30€ 125,30
1be quiet! Efficient F1 350W€ 54,90€ 54,90
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 68,-€ 68,-
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 27,45€ 27,45
1Asus P8H77-I€ 95,60€ 95,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 496,10

[ Voor 0% gewijzigd door michelv5 op 13-08-2012 22:08 . Reden: Edit: Typo ]

• jaapsander
In je berekening zou je eigenlijk de platformkosten van een Intel of AMD setup tegen elkaar uit moeten zetten. Ook moederborden zijn een stukje goedkoper bij een AMD setup. Bijvoorbeeld pricewatch: Asrock A75M-ITX

Misschien nog een aftermarket koeler erbij voor de stilte? pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B

edit: Ik zie op de site van Lian Li dat er zelfs koelers tot 11 cm in passen. Even kijken wat dan mogelijk is.

[ Voor 11% gewijzigd door jaapsander op 14-08-2012 09:03 ]

• michelv5
Jou "schatting" van 50 a 60 euro is gewoon perfect. Want na een nieuw rekensommetje met moederboard erbij kom ik uit op 57 euro. Dit is best een aanzienlijk verschil, meer als 10%. Dus nu worden de twijfels nog groter.

Aftermarket koeler zal ik erbij doen. Eens kijken voor een goede stille.

Welke software draai jij op jou htpc? Want ik zit zo te denken als ik server 2012 pak dan bespaar ik me 40 euro, dan hou ik het intel systeem wel iets duurder maar mijn budget laat het toe. Dan blijf ik inclusief aftermarket koeler onder de 500 euro, wat ik opzich wel fijn vind.

Als harde schijf heb ik nu tweemaal Samsung hd204 a 2TB. Als ik er nog een bij wil installeren is het dan slim om nog een samsung schijf te pakken of maakt dat helemaal niet uit of je WD, Seagate of Samsung pak.

Hartelijk dank voor je hulp in ieder geval!
Pagina: 1