[linux] Selectief een core uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik zit met een hardware gebonden probleem in mijn pc, maar het lukt me maar niet de exacte storing te achterhalen. De pc loopt op willekeurige momenten vast, soms met een kernel-panic, soms met een hardware fout, soms zelfs zonder melding, maar gewoon volledig bevriezen.
Inmiddels ben ik zo ver dat ik zeker weet dat het of het moederbord betreft, of de cpu, met sterker vermoedens naar de laatste.

Gisteren kreeg ik een kernel-panic, maar ook gelijk ééntje die een mogelijk hint naar de oorzaak gaf. Namelijk dat core 3 van de cpu een fout had veroorzaakt.

Het betreft overigens een AMD Athlon II X4 cpu (quad core).

Nu wil ik selectief core's van de cpu uitschakelen, kijken of ik daarmee de storing weg kan krijgen (en zo definitief de CPU als schuldige aan kan wijzen).

Ik weet dat het relatief eenvoudig is om van multi-core naar single-core te gaan (een grub-opdracht is genoeg daarvoor, en anders kan het via de BIOS wel ingesteld worden), maar ik wil ook aan kunnen geven dat alleen core 3 bijv. uitgeschakeld moet worden.

Is dit mogelijk, en zo ja, hoe?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-02 21:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je in je BIOS gekeken of je multi-core uit kan zetten, zodat je op maar 1 core draait? Wat zegt je vooronderzoek over deze mogelijkheden? Ik denk dat je met je verhaal op Google al aardig wat kan vinden.

Daarbij, de kernel panic wijst naar core 3, maar core 3 voerde alleen maar een instructie uit. Wie zegt dat core 3 een fout maakte en dat cores 0, 1 en 2 dat ook niet kunnen maken, door verkeerd aangeleverde data? Heb je al memtest gedraaid?

Ik denk overigens niet dat je probleem OS gebonden is, daarom verhuis ik 'm naar PMG. Er zijn veel betere tests om CPU of moederbord uit te sluiten dan met je OS spelen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:52:
Heb je in je BIOS gekeken of je multi-core uit kan zetten, zodat je op maar 1 core draait? Wat zegt je vooronderzoek over deze mogelijkheden? Ik denk dat je met je verhaal op Google al aardig wat kan vinden.
Multi-core uitschakelen is het probleem niet, dat kan via de bios.
Daarbij, de kernel panic wijst naar core 3, maar core 3 voerde alleen maar een instructie uit. Wie zegt dat core 3 een fout maakte en dat cores 0, 1 en 2 dat ook niet kunnen maken, door verkeerd aangeleverde data? Heb je al memtest gedraaid?
Ja, zoals ik al in mijn OP heb aangegeven ben ik zover dat ik alle hardware behalve cpu of moederbord heb kunnen uitsluiten, dus JA ik heb memtest al meerdere maken zelfs gedraait.

En zoals ik ook al aangaf heb ik met deze panic eindelijk iets van een mogelijk beginpunt. Ik wil kunnen testen als ik core 3 (of 2, of 1, of 0) uitschakel, mijn systeem neit langer meer vast loopt.
Ik denk overigens niet dat je probleem OS gebonden is, daarom verhuis ik 'm naar PMG. Er zijn veel betere tests om CPU of moederbord uit te sluiten dan met je OS spelen.
Het probleem is 100% zeker niet OS-gebonden, dat ben ik met je eens. Echter draai ik primair linux en kan je volgens mij in linux uitstekend selectief een core uitschakelen, vandaar mijn bericht daar. Ik kan alleen niet vinden hoe ik één enkele core kan uitschakelen, wel tussen multi en single-core.

Maar dat laatste wil ik niet, en wel om de volgende reden. Als hij single-core draait is het voor mij niet meer na te gaan welke van 4 actief is (waarschijnlijk core 0), en is het al helemaal niet meer te beïnvloeden welke core er gebruikt wordt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-02 20:41
Heb je al gekeken naar bijvoorbeeld http://pundiramit.blogspo...u-cores-in-multicore.html?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Tnx, optie 2 op die site is precies wat ik zocht, namelijk selectief een bepaalde core uit kunnen schakelen, maar ook precies welke.

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-02 20:41
deepbass909 schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:42:
Tnx, optie 2 op die site is precies wat ik zocht, namelijk selectief een bepaalde core uit kunnen schakelen, maar ook precies welke.
Gevonden door een simpele Google search: disable specific core linux ;-)

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik had daar ook al op gezocht, maar niet gevonden. Maar net even iets andere zoektermen...

Achteraf kende ik de 2de methode ook al wel, via die weg heb ik ook heel veel met het energie-beheer gespeeld in het verleden. Ik wist ook dat het kon, ik kon alleen niet meer terug vinden hoe...

En los van de reden, was dit 100% een linux-vraag, dus ik ben nog steeds van mening dat hij in NOS thuis hoort, en niet in PMG...

[ Voor 18% gewijzigd door deepbass909 op 13-08-2012 00:18 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, valt beide wat voor te zeggen. TS heeft een hardwareprobleem en wil diagnose stellen, wat via een stukje software moet. Dat klinkt mij relevant voor PMG ;)

Overigens heb ik dit 12 jaar terug al gedaan met BeOS, CPU's on the fly aan en uit schakelen met een simpel knopje in de GUI. Als je er niet serieus mee wilt werken maar gewoon een simpele manier wilt om dit te testen is BeOS of (beter) Haiku allicht een beter idee. LiveCD erin knallen, booten en testen maar :)

Oslik blyat! Oslik!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Vandaag wat getest, maar het systeem wil niet eens booten op het moment :X Het blijft hangen tijdens het starten van het OS, op willekeurige momenten.

Pagina: 1