Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vallion
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-04-2023
Hallo allemaal,

Als zo meteen mijn kamer weer op orde is wil ik mijn bestaande 5.1 Philips blu-ray 5.1 set gaan vervangen voor wat meer volwassen geluid.
Ik heb al flink wat onderzoek gedaan op het web (whathifi, tweakers, av-forum, hifivision) maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

De set moet gaan bestaan uit:
- Een AV-receiver
- Twee stereo speakers voor muziek
- center, rears en sub om i.c.m. de stereo's een 5.1 set-up te realiseren voor films.

Voor de AV-receiver ben ik uitgekomen op de Sony STR-DH820 of een Onkyo receiver ( bijv de Onkyo TX-NR579 omdat ik met Onkyo receivers goede ervaringen heb) Iemand andere suggesties?

De speakers is het gedeelte waar ik niet uit kom. Ik zoek een goede set die voldoet aan de bovenstaande eisen binnen een budget van 500 - 600 euro. Tweedehands is geen probleem zolang het qua kleur goed bij elkaar past.

Mijn ouders hebben van het merk Teufel deze set: http://www.teufelaudio.nl...tiv-6-5.1-set-m-p471.html. Die enigszins binnen mijn budget valt. Deze set klinkt zeker niet verkeerd maar mist vaak de precisie om lekker muziek op te luisteren.

Wie kan mij helpen een mooie set uit te zoeken?

Met vriendelijke groet,

Laurens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:21

Blaasvis

Cidora \o/

Voor dat geld zul je echt moeten gaan kiezen. Als stereo het belangrijkste is ga gewoon voor een stereo set.
Is 5.1 voor films/games belangrijker dan kies je daarvoor.
Voor 700 heb je een beter stereo set dan 5.1 set. Is ook heel logisch, het aantal componenten nemen met 3 a 4 af.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vallion
Bedankt voor de reactie,

Ik vind stereo het belangrijkste, maar films bekijken is ook iets wat ik echt graag doe.
Is er zelfs 2e hands geen mouw aan te passen?

Ik heb even rond zitten neuzen en kom bijvoorbeeld nu op zoiets uit:

http://www.audiodemarsste...uilluisprekers/jamo-s-606
Bieden deze een goede stereokwaliteit? Ik ben namelijk niet echt bekend met Jamo,

Of bijvoorbeeld http://www.audiodemarsste...uilluidsprekers/jbl-es-80. Ik ben wel bekend met JBL.

Is er dan misschien 2e hands nog een mooie aanvulling te vinden? Dus de jamo's of JBL's ic.m. met 2e hands.

Of is het misschien beter om nu eerst een 2.1 set neer te zetten en later uit te breiden naar 5.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:22

FeaR

In GoT we trust

Ik zou sowieso geen receiver van (meer dan) 300 euro nemen op een budget van 500 - 600 euro. Denk dat een complete 5.1 set met receiver sowieso lastig wordt als je naar losse componenten gaat kijken. Een beetje subwoofer kost je dat al. Enige wat ik zo kan bedenken is iets als een HTR9900 van Philips, maar dan zit je ook nog boven budget. Heb je wel een zeer complete set, alleen geen dingen als 3D, USB, ethernet en ARC. Al zou ik voor dit budget eerder een goede 2.0 set neerzetten en dan langzaam uitbouwen naar 2.1, 3.1 en uiteindelijk 5.1.

Tevens een trap richting Consumentenelektronica Aankoopadvies aangezien het hier om een aankoopadvies gaat :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vallion
De receiver heb ik nodig om al mijn apparatuur te ordenen en samen te brengen in apparaat. Ik wil graag iets met een ethernet of wifi aansluiting dus ik kwam al gauw op een receiver uit van +/- 300 euro. Iemand anders een beter alternatief?

Ik weet niet of het duidelijk was maar 600 euro is het budget voor de speakers alleen dus zonder receiver. Mocht het dan alsnog niet mogelijk zijn om een goede set neer te zetten wat raden jullie mij dan voor 2.0 / 2.1 set? Het philips systeem valt echt buiten budget.

Als extra info: Ik luister eigenlijk alle muziek genres (van klassiek tot hardrock/metal) maar eigenlijk nooit Hardstyle/house o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Als je een simpele complete set wilt kijk dan eens naar een home theatre set. Heb zelf een Samsung en die bevalt me erg goed. Heeft Samsung apps die ook best leuk is kwa functies. Stemt zichzelf af in de ruimte hoe het geluid klinkt en is kwa prijs prima te doen (blijft geld over). http://www.bol.com/nl/p/s...ema-set/9000000011251857/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vallion
Bedankt voor de reactie Cave_Boy maar bij die standaard setjes zit meestal meteen blu-ray speler die ik dus al heb. Dat vind ik zonde van mn geld. Daarnaast vraag ik mij af of ik iets met die kleine speakertjes opschiet t.o.v. mijn huidige Philips set. Een HTS serie (typenummer weet ik niet precies uit mn hoofd) 5.1 setje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Vallion schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 15:42:
Bedankt voor de reactie Cave_Boy maar bij die standaard setjes zit meestal meteen blu-ray speler die ik dus al heb. Dat vind ik zonde van mn geld. Daarnaast vraag ik mij af of ik iets met die kleine speakertjes opschiet t.o.v. mijn huidige Philips set. Een HTS serie (typenummer weet ik niet precies uit mn hoofd) 5.1 setje
Die speler erin hoef je niet perse te gebruiken he... Is gewoon dan extra. Het geluid... Ik vind het persoonlijk meer dan voldoende en dat ervaren er wel meer voor dat bedrag (zie de revieuws). Probeer ze eens in een winkel... Je budget is te laag om een knappe 5.1 set te kopen met uitgebreide speakers. Bij een kringloopwinkel heb je ook vaak leuke speakers staan en versterkers. Daar kun je ook evt. kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 12:47
Als lekker muziek wilt gaan luisteren moet je de typische HTS setjes links laten liggen. De electronica in de versterker is er op ingesteld dat je geluid over 5 speakers gaat weergeven en niet over 2. Daarnaast zijn de meeste gekoppelde speakers de zogenaamde Satelliet/Subwoofer systemen. Deze missen over algemeen juist in het middengebied de nodige finesse. Zowel de sub als de satellieten zijn niet geschikt voor deze tonen.
Voor muziek moet je dus eigenlijk volwassen speaker hebben. Van die grote vloerstaande speakers klinken misschien het lekkerst met muziek maar nemen veel ruimte in. De kleinere varianten, vaak ook boekenplankspeakers genoemd, hebben ook volwaardig bereik (missen alleen wat in het laag) en zijn daardoor ook goed geschikt voor muziek.

Speaker hebben over het algemeen lange levensduur. Dus tweedehands moet je dus ook een knappe set kunnen vinden. Echt typische Homecinema speakers bestaan eigenlijk niet. Het belangrijkste criterium voor Homecinema speakers is dat deze uit dezelfde serie moeten komen om dezelfde klank te houden.

Eigenlijk doe je met geen enkel typsich speakermerk een slechte aankoop. Wat lekker klinkt moet je toch echt zelf bepalen. De combinatie receiver/speaker moet jouw liggen. Ik kan een hele andere smaak hebben en daardoor iets heel anders lekker vinden klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vallion
Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb ruimte zat dus 2 mooie zuilen zijn voor mij geen probleem. Als ik speakers beluister vind ik (in mijn prijsklasse) op een of andere manier JBL's er vaak goed uitkomen,

zoals deze:http://link.marktplaats.nl/585152975

Ik denk dat ik een van de bovenstaande receivers aanschaf om mijn media te ordenen (blu-ray speler, TV, console, PC etc. ) En dat ik op Marktplaats o.i.d. een stel knappe JBL zuilen koop die ik dan voor aankoop eens goed kan beluisteren. Wanneer het budget het toelaat kan ik altijd nog uitbreiden naar 5.1.

Hoe belangrijk is het dan eigenlijk om matchende speakers te kopen mocht ik gaan uitbreiden?
En waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een (tweedehands) sub?

[ Voor 3% gewijzigd door Vallion op 12-08-2012 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:42

DjVe

Hatsaflats!

Wellicht dat je de Quadral Quintas 6000 mee kan nemen in je vergelijk. Ik kan er weinig over vinden, maar het merk is bekend en staat bekend om haar goede speakers. Lijkt mij perfect aan ej eisen te voldoen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38
Vallion schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 14:01:
Bedankt voor de reactie,

Ik vind stereo het belangrijkste, maar films bekijken is ook iets wat ik echt graag doe.
Is er zelfs 2e hands geen mouw aan te passen?

Ik heb even rond zitten neuzen en kom bijvoorbeeld nu op zoiets uit:

http://www.audiodemarsste...uilluisprekers/jamo-s-606
Bieden deze een goede stereokwaliteit? Ik ben namelijk niet echt bekend met Jamo,

Of bijvoorbeeld http://www.audiodemarsste...uilluidsprekers/jbl-es-80. Ik ben wel bekend met JBL.

Is er dan misschien 2e hands nog een mooie aanvulling te vinden? Dus de jamo's of JBL's ic.m. met 2e hands.

Of is het misschien beter om nu eerst een 2.1 set neer te zetten en later uit te breiden naar 5.1?
Jamo's zijn volgens mij vrij geliefd onder de tweakers (zie het Jamo-topic). Echter zou ik die zuilen niet los kopen, maar in een set. Die zuilen kosten namelijk los €360 bij de door jou gelinkte site. Voor €430 heb je al een 5.0-set met precies dezelfde 606 zuilen. Voor €560 heb je 5.1, dus een subwoofer erbij. Hoe dan ook zijn de Jamo's veel beter dan de HTiB's (Home Theatre in a Box) waarnaar wordt gelinkt.

De Philips die FeaR noemde is voor €700 te krijgen bij Correct, dus wel iets boven je budget, maar niet bijna het dubbele (wat de normale prijs is). En daar zit natuurlijk al een receiver bij, dus formeel gezien zit je ver onder je budget. Officieel is het een HTiB dus, maar dan wel een héle grote. Ik weet echter niet hoe goed of hoe slecht de receiver van Philips is. Philips heeft niet echt een naam op HiFi-gebied vziw.

Ook weet ik niet hoe die set het zou doen in vergelijking met Onkyo + Jamo 5.1, maar als ik zelf zou moeten kiezen zou ik Jamo doen. Echter is die wel wat duurder dus (€700 all-in vs €560 voor de Jamo's + laten we zeggen €350 voor de door jou genoemde NR579).

[ Voor 21% gewijzigd door HarmoniousVibe op 12-08-2012 19:52 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

HarmoniousVibe schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 19:38:
[...]
Ik weet echter niet hoe goed of hoe slecht de receiver van Philips is.
De receiver die Philips in de HTR9900 gebruikt is een rebranded NAD. Dus ook nog eens kwalitatief beter dan de simpele Onkyo's of wat dan ook. Het is zeker geen slechte receiver. Enige jammere is de software van Philips die sommige rare keuzes maakt. Zo kan je van de acht apparaten die je aan kan sluiten er maar zes toewijzen. Één is altijd "TV" en twee is altijd "Blu-ray". Ook is het qua instellen wat minder uitgebreid dan de gemiddelde receiver, maar voor een gemiddelde consument is het al meer dan genoeg wat je kan doen. Menu zelf zit niet denderend in elkaar met een wat typische structuur en bediening. Soms moet je bijvoorbeeld op "OK" klikken om het menu in te gaan en bij een andere optie weer pijltje naar rechts ofzo. Maar kwalitatief is het zeker geen verkeerd apparaat.

Qua speakers zijn er ook alleen maar goede componenten gebruikt. Peerless HDS 106 woofertjes en Vifa tweeters, dus ook dat zit wel snor. Qua sound durf ik er niets over te zeggen, maar qua componenten is die Philips zeker beter dan de Jamo's en andere merken die voorbij gekomen zijn. De set was zeker geen 2499 waard die ze er oorspronkelijk voor vroegen, maar 699 is echt een koopje. Waar de set wel last van heeft is dat je tussen 50Hz en 2.7KHz vrij abrupte overgangen hebt. En het midden is duidelijk minder dan de rest. Dat komt ook uit metingen die door Exirion zijn gedaan.
Philips heeft niet echt een naam op HiFi-gebied vziw.
Dan is het op dit moment "niet echt meer een naam..." zoek eens naar apparaten van Philips uit de jaren 70 - 80 en omstreken. Toentertijd waren ze hun tijd ver vooruit en hadden ze kwalitatief zeer goede producten van speakers tot versterkers tot bronnen. Philips - Marantz is er ook nog geweest, dus onderschat Philips zeker niet.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 12-08-2012 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Oké, dat wist ik niet. Ik ben ongeveer even oud als jij, dus jij hoort dat ook helemaal niet te weten ;).

@FeaR: had internet-connectiviteit over 't hoofd gezien.

[ Voor 22% gewijzigd door HarmoniousVibe op 12-08-2012 21:48 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Maar die HTR9900 viel toch sowieso al af?:
...Ik wil graag iets met een ethernet of wifi aansluiting dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vallion
Over het ontbreken van een ethernet aansluiting zou ik nog wel heen kunnen stappen als de HTR9900 verder aan alle eisen voldoet. De HTR9900 lijkt me dan een goede optie. De enige vraag die dan resteert is of ik hiermee ook een goede stereokwaliteit geluid krijg als ik muziek wil luisteren.

Mijn ouders hebben een 5.1 set van Teufel met 'HIFI geschikte fronts' waar ik eerder hoofdpijn van krijg.
http://www.teufelaudio.nl...tiv-6-5.1-set-m-p471.html

Dit valt bij Teufel ook enigszins binnen budget
http://www.teufelaudio.nl...5.1-set-cinema-p8022.html

[ Voor 12% gewijzigd door Vallion op 12-08-2012 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Die zijn ook veel te dun om fatsoenlijk geluid te kunnen produceren. Teufel is nogal van de form over substance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vallion
En de Theater set? Dat zijn boekenplank speakers.

Heeft iemand wat meer info/ervaringen over de Quadral Quintas speakers? Hoe verhouden die zich tot de speakers van Philips?

BTW, is de prijs op Correct een actie/stuntprijs of de standaard catalogusprijs? Oftewel, moet ik nu mn kans grijpen of kan ik nog een paar weken wachten?

[ Voor 85% gewijzigd door Vallion op 13-08-2012 23:17 ]

Pagina: 1