Laptop voor gebruik in volle zon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ben momenteel aan het kijken naar een laptop voor gebruik voornamelijk op de boot, oftewel het belangrijkste is dat het scherm goed leesbaar is in alle omstandigheden.

Oog is gevallen op de UX32 van Asus vanwege goede ervaringen met de UX31 en de review van een tweaker mbt de UX32 in de zon. Ik zie de term 'anti-glare' nogal vaak genoemd, echter de meeste laptop reviews gaan weinig in over gebruik buiten. Verder heb ik het vermoeden is dat er nog wel flink verschil zit tussen de leesbaarheid buitenshuis ondanks het label 'anti-glare'.

Nu is het eigenlijk zo dat het gebruik op de laptop niet zo heel spannend is, en duseen 'normale' laptop van 500-600 ruim zal voldoen (Denk, mail, web), budget is niet echt een issue maar 500 euro besparen is
toch leuk. Specificaties van de machine kom ik wel uit, het gaat mij er nu om een uitstekend scherm voor buiten te vinden, meer niet. Wat formaat betreft, geen netbooks, maar 13-15.x" zou ideaal zijn, 17" is te overwegen.

De enige vraag die daardoor in mij op kwam is: Hebben mensen hier ervaring met bepaalde merken / types laptop welke zij regelmatig en comfortabel in volle zon gebruiken, welke ik zou kunnen overwegen voor ik voor de Asus ga?

Bij voorbaat dank.

edit: Kleine toevoeging. Wellicht iemand die mij kan vertellen hoe de nieuwe Asus N series in de zon zijn, Geen goed antwoord kunnen vinden via de search optie of in recente grote N-topic paginas.

[ Voor 7% gewijzigd door Foritain op 11-08-2012 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06-2024
Belangrijk voor laptops die in zonlicht worden gebruikt is dat het scherm helder is en dat het een matte coating heeft (anti-glare). De Asus N series is hier volgens mij zeer geschikt voor:
- Het scherm geeft veel licht. Er zijn 2 merken van schermen in de N-series: Samsung en LG. Ik heb die met het minder felle Samsung scherm. Zelf heb ik hem nog maar een paar keer buiten in de zon gebruikt maar zelfs toen hoefde ik hem niet op het felste in te stellen. Hoewel het moeilijk op voorhand te voorspellen is welk scherm je gaat krijgen, zou ik proberen een versie te vinden met het nog fellere LG scherm. Op het water is het omgevingslicht immers feller dan in een tuin.
- Alle nieuwe Asus N's hebben een mat scherm, daarmee zie je nog wat als het licht van de zijkant komt.
- Er is een knopje om de schermverlichting uit te zetten. Als zon van achter je komt, wordt het scherm genoeg verlciht door de zon en mag de verlichting uit. Acer heeft daar ook een knopje voor maar daar gaat de verlichting weer aan zodra je aan het touchpad of muis komt. Bij Asus blijft de verlichting uit tot je weer op dat knopje drukt.
- Het grijze aluminium oppervlak is m.i. beter bestand tegen de warmte van de zon en je zult er zelfs na een tijdje in de zon nog gewoon je polsen op kunnen laten rusten. Vermijd zwarte plastic laptops. Ze zullen heel erg warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Flipside schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 14:19:
- Het grijze aluminium oppervlak is m.i. beter bestand tegen de warmte van de zon en je zult er zelfs na een tijdje in de zon nog gewoon je polsen op kunnen laten rusten. Vermijd zwarte plastic laptops. Ze zullen heel erg warm worden.
Het is plastic. Aldus alle reviewsites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4gick
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04 23:35
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 17:42:
[...]

Het is plastic. Aldus alle reviewsites.
Wow, ik heb het zelf even gevoeld en je had het aan mij als aluminium kunnen verkopen, best netjes van Asus dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
Ik zal de N series nog overwegen, heb in het verleden een N53 gekocht voor een familielid, erg mooi apparaat, maar zal deze eens in de zon zetten om te zien., goed idee in ieder geval.

Oftewel misschien dat iets als: pricewatch: Asus N56VM-S3088V een leuk e optie zou kunnen zijn voor het aangegeven gebruik? Enig idee hoe ik eventueel kan uitvinden of deze zo'n dergelijk LG scherm heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alle VM-s hebbe het LG scherm. Maar die niet. Die heeft een 1366*768p paneel. Dat moet je echt ontwijken. Als je budget niet toereikend is voor de versie met i7 en 1080p scherm kom je automatisch uit bij de iets mindere, maar goedkopere inspiron 15R SE.

Enne. De N53 is juist een vrij slecht apparaat. Dat ding werd op werkelijk alle fronten overtroefd door de XPS 15. Die ook nog eens goedkoper was, alleen de koeling is van wat mindere kwaliteit. Maar dit keer zijn de rollen wat mij betreft omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Als je de poen hebt.. panasonic toughbook.
"13,1" 1200 cd/m² buiten-display met circulaire polarizer en hoge helderheid"
Ook voor op het strand of om mee te zwemmen... maar 3200 euro aiii :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Ploink op 12-08-2012 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die is inderdaad pretty extreme. Al schijnt het scherm crap te zijn, zelfs in een zonnebank kan je het nog lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
3200 gaan we niet doen ;) Budget is niet echt een issue, maar 2000 euro boven de UX32 welke zou moeten voldoen is te gek.

Ik had even langer moeten kijken voor ik die vorige Asus linkte, deze zou dus wel ok moeten zijn:

pricewatch: Asus N56VM-S4050V

Nog een paar 100 euro minder dan een UX32, en echt verplaatsen van de machine ga ik toch niet doen. Mag ik verwachten dat dit scherm beter buiten werkt dan de UX32? Of eerder vergelijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 14:09
Een lagere resolutie wil ook wel eens helpen.

Zo werkt Garmin van de GPSen, allemaal lage resolutie schermen, puur voor leesbaarheid.

Dat anti glare kun je ook los kopen als folie (bto.eu) heb ik het ooit besteld.
Dus dan wordt je keuze wat ruimer in goede schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
luccie schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 02:20:
Dat anti glare kun je ook los kopen als folie (bto.eu) heb ik het ooit besteld.
Dus dan wordt je keuze wat ruimer in goede schermen.
Heb ik gezien inderdaad, maar niet echt wijs uit kunnen worden of dit nou echt lekker werkt in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb ooit zo'n anti-glare folie geprobeerd. Dat ziet er niet uit. Ja, je kan alles goed zien buiten. Maar binnenhuis neemt de beeldkwaliteit erg af. En ik zit altijd binnen.

Zo ken ik nog iemand die een laptop met anti-glare folie bij notebooktotaal had besteld. Die wou er meteen vanaf. Als je een mat scherm wilt, koop dan een echt mat scherm. Daar kan je in de huidige markt toch niet omheen.

Zo werkt Garmin van de GPSen, allemaal lage resolutie schermen, puur voor leesbaarheid.
Dat klopt niet. Een hogere resolutie scherm is juist beter leesbaar. Je bedoelt dat grotere letters beter leesbaar zijn. maar dat heeft geen zak te maken met de resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Zijn er geen laptops verkrijgbaar met een transreflectief LCD scherm? Zoals de schermen van Pixel QI?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee. Er zijn wel DIY kits beschikbaar voor 10.1" schermen als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 16:10

Sick Nick

Drop the top!

Je kan ook een oude toshiba r500 scoren, bagger traag maar wel een transreflective scherm. Ziet er binnen niet uit maar wel bruikbaar buiten.
Overigens zit ik met mn Z ook prima in de zon, fel genoeg om te winnen van de zon en de coating werkt erg goed, weinig reflecties maar binnen wel topkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 12-05 22:54
productreview: Sony Reader Touch Edition PRS-T1 (Zwart 6") review door TEAMIKKE
Heeft een ingebouwde web browser.
Het is behelpen met zo'n traag scherm, zonder flash of video, monochroom, lage resolutie, maar het is wel leesbaar in volle zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 13:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De reden dat Garmin schermen zo goed leesbaar zijn in de zon (ook niet allemaal trouwens, de touch screen GPS'en zijn minder goed) is dat ze een Transflective LCD scherm hebben, waarbij het zonlicht dus (via een reflecterende laag) voor de verlichting zorgt en je de backlight alleen gebruikt als het donker is. Daardoor heb je dus niet het probleem van een backlight dat veel zwakker is als het zonlicht uit de omgeving, waardoor het scherm slecht leesbaar wordt.

Geen idee of er ook laptops zijn die die techniek gebruiken, maar dat zou voor de topicstarter misschien wel een goede optie zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 12-08-2012 14:31 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Anoniem: 303530 schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 00:42:
Alle VM-s hebbe het LG scherm. Maar die niet. Die heeft een 1366*768p paneel. Dat moet je echt ontwijken. Als je budget niet toereikend is voor de versie met i7 en 1080p scherm kom je automatisch uit bij de iets mindere, maar goedkopere inspiron 15R SE.

Enne. De N53 is juist een vrij slecht apparaat. Dat ding werd op werkelijk alle fronten overtroefd door de XPS 15. Die ook nog eens goedkoper was, alleen de koeling is van wat mindere kwaliteit. Maar dit keer zijn de rollen wat mij betreft omgekeerd.
Heeft die Inspiron 15R SE geen palmrest van zwart plastic? Dat wil je echt wel vermijden in de zon, mijn Vostro 3300 (met anti-glare scherm) smelt gewoon als ik er langer dan 10 minuten mee buiten zit.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zwart alu/plastic, ja. De slechtst mogelijke combinatie lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
De bedoeling is wel dat het een beetje redelijke laptop is, geen e-readers of machine's uit het jaar <0 ;) Ben erg blij met de suggestie, echter wil ik er ook gewoon een goede laptop aan over houden voor huis/tuin/keuken gebruik. DIY kit van 10" is jammer genoeg aan de kleine kant, jammer dat die schermen niet in normale laptops te vinden zijn.

Die dell was inderdaad nog een overweging, maar hou het voorlopig dus toch naar bij de Asus . Zal van de week de keuze maken, in ieder geval bedankt voor alle suggesties, mocht er nog iets anders zijn hoor ik het natuurlijk wel graag :)
Pagina: 1