Communicatie tussen Synology NAS en Zonnepanelen - Sniffer

Pagina: 1
Acties:

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:12
Ik ben bezig met een projectje om met behulp van mijn Synology NAS de data te loggen van mijn Kostal Piko zonnepaneel omvormer. Ik heb ondertussen al een leuk PHP-scriptje gemaakt die de data in MySQL kan loggen, maar ik zit met een groot probleem:

Ik krijg de communicatie tussen mijn Synology en de Piko niet op gang. Ik doe via TCP (via stream-socket-client, fwrite en fread) een request maar ik krijg geen antwoord van de Piko. Alle andere communicatie werkt overigens wel (ping, webserver van de piko).

Ik heb al alles uitgezocht en ben er sterk van overtuigd dat de Piko geen reply op mijn request stuurt (hex-code). Om dit helemaal zeker te zijn wil ik met een IP-sniffer de data sniffen die naar de Piko gestuurd wordt.

Ik heb een aantal sniffers geprobeerd, maar die sniffen alleen maar de netwerkkaart die in mijn PC zit. Omdat de communicatie tussen de NAS en de Piko gesnift moet worden (buiten de PC om) heb ik hier niks aan.

Weet iemand een sniffer die op een subnet alle onderlinge communicatie van alle IP-adressen in dit subnet kan sniffen?

Andere tips die ik nog zou kunnen onderzoeken zijn uiteraard ook welkom ... ;)

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-12 13:02
Tcpdump op de syno in promiscuous mode draaien en de resultaatfile inladen in wireshark op pc voor analyse.
Werkt hetzelfde script op je pc wel?

[ Voor 18% gewijzigd door Kokkers op 11-08-2012 08:06 ]

• aard01
Kokkers schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 08:03:
Tcpdump op de syno in promiscuous mode draaien en de resultaatfile inladen in wireshark op pc voor analyse.
Werkt hetzelfde script op je pc wel?
Bedankt voor de tip, maar ik zocht in eerste instantie iets eenvoudigers... ;)

Ik heb mijn scriptje overigens nog niet op een PC gerund. Staat geen apache op.

[ Voor 10% gewijzigd door aard01 op 11-08-2012 12:31 ]

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

aard01 schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:30:
[...]
Bedankt voor de tip, maar ik zocht in eerste instantie iets eenvoudigers... ;)
Linux gebruiken met Ettercap? :P
Ik heb mijn scriptje overigens nog niet op een PC gerund. Staat geen apache op.
Gebruik eens EasyPHP of XAMPP.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:55

chromeeh

the Gnome

aard01 schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 07:43:
Ik heb al alles uitgezocht en ben er sterk van overtuigd dat de Piko geen reply op mijn request stuurt (hex-code). Om dit helemaal zeker te zijn wil ik met een IP-sniffer de data sniffen die naar de Piko gestuurd wordt.

Ik heb een aantal sniffers geprobeerd, maar die sniffen alleen maar de netwerkkaart die in mijn PC zit. Omdat de communicatie tussen de NAS en de Piko gesnift moet worden (buiten de PC om) heb ik hier niks aan.

Weet iemand een sniffer die op een subnet alle onderlinge communicatie van alle IP-adressen in dit subnet kan sniffen?
Switch er tussen weg, hub er tussen :)
Die repeaten alle traffic naar alle poorten, of indien je switch het ondersteund een 'monitor' port toekennen.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• aard01
Ik dacht dat een switch alleen filtert op IP-adres en vervolgens alles transparant doorstuurt?

Blijkbaar doet een switch nog iets met de boodschap?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Er staat toch switch weg, hub ertussen ;)

Switch: 'switcht data packets'. MAC-adressen worden aan poorten toegekend zodat de switch weet wat waarheen gaat. Gaat automatisch en transparant.

Hub: alles naar iedereen

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Je kan ook de NAS aansluiten op de LAN port van een laptop en dan de LAN + WiFi adapter op de laptop bridgen (netwerkbrug maken).

Dan kan je wiresharken :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• aard01
johnkeates schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 12:29:
MAC-adressen worden aan poorten toegekend zodat de switch weet wat waarheen gaat. Gaat automatisch en transparant.
Dus: waarom de switch er tussen uithalen? Doet een switch nog andere zaken met een boodschap?

Ik heb overigens met EasyPHP het script op mijn PC laten runnen: zelfde probleem.

Ik ga vanavond de switch ertussen uithalen...

[ Voor 17% gewijzigd door aard01 op 13-08-2012 11:24 ]

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:29
aard01 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:23:
[...]

Dus: waarom de switch er tussen uithalen? Doet een switch nog andere zaken met een boodschap?

Ik heb overigens met EasyPHP het script op mijn PC laten runnen: zelfde probleem.

Ik ga vanavond de switch ertussen uithalen...
en wel een hub terug plaatsten.

Switch is een slimme hub. Die kijkt waarheen de packetjes moeten zodat alles rechtstreeks bij de ontvanger terecht komt.

met een hub wordt een pakketje wat op poortje 1 binnen komt gewoon naar alle andere poorten gestuurd.

Bij een switch geld, packetje komt op poort 1 binnen. Switch kijkt naar het mac adres en ziet dat de ontvanger op poortje (bijvoorbeeld) 8 zit en stuurt het pakketje daar heen.

Met de hub krijgt dus iedereen alle pakketjes van iedereen aangesloten op de hub. Hiermee kan je met wireshark dus alle verkeer zien wat er over de hub gaat en ben je niet beperkt toch 1 netwerkkaart.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• aard01
Bedankt voor alle tips! Het is me gelukt.

Uiteindelijk heb ik door mijn PHP progje op mijn PC te draaien met wireshark geconstateerd dat mijn request wel bij mijn omvormer aan kwam, en dat de omvormer een reply terugstuurde, maar deze reply was leeg.

Vervolgens een programma van de leverancier van de omvormer laten draaien en met wireshark gekeken welke request er naar e omvormer gestuurd werd. En je raadt het al: er zat een foutje in de Hex-code naar de omvormer.

Ik heb het nu draaiend!!!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Is er nog PHP code die je met ons kan delen, inclusief naam en typenummer van de gebruikte omvormer? :)

• aard01
Ik heb voor een groot deel gebruik gemaakt van de code van een andere tweaker. Het lijkt me niet zo netjes deze code vervolgens met iedereen te delen.

Sorry.
Pagina: 1