Bootfail na BIOS-update Asus P8Z77-V Pro

Pagina: 1
Acties:

• No Comment
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-02 13:22
Enkele weken geleden is er een BIOS-update (versie 1206) uitgekomen voor mij P8Z77-V Pro. Ik besloot dus te updaten via de AI Suite utility. Dit lukte, maar na de restart kreeg ik geen beeld meer op het scherm en op het moederbord brandde de VGA-led. Dan maar de oude BIOS (1015) terug geflasht met EZ Flash, en jawel, mijn systeem startte terug op.

Ik heb er dan verder geen aandacht aan besteed (ik vermoedde dat Asus een corrupte update had uitgebracht), maar vandaag kreeg ik een melding dat er opnieuw een nieuwe update uitgekomen is (versie 1504). Deze keer probeerde ik het te updaten via de BIOS zelf, maar na een restart had ik hetzelfde probleem: geen beeld en de VGA-led brandde. Dit vond ik toch wel erg vreemd en besloot dan maar mijn HD6770 los te koppelen en te proberen starten de met geïntegreerde gpu van mijn processor. Helaas lukte dit ook niet en weer lichtte de VGA-led op. Ook na een CMOS reset had ik dit probleem.

Wat zoeken op internet bood ook geen soelaas, dus probeer ik hier eens raad te vragen. Ik weet het heel even niet meer, dus zou er mij iemand op weg kunnen zetten?

Mijn systeem:
  • Intel Core i7 3770
  • Asus P8Z77-V Pro
  • Asus EAH6770 DC SL/2DI/1GD5
  • 16GB RAM Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue
  • Samsung 830 256GB SSD
  • 2x Western Digital Green EARX 2TB
  • Seasonic X-560 80+ Gold voeding

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-02 08:14

Grudgie

PSN: Grudgie7

Je weet dat je de bios file moet renamen? Als je de bios download van de Asus site krijg je een .zip of .rar bestand en daar zitten dan ook nog 3 PDF files bij en daar staat in dat je de bios file moet renamen.

• No Comment
Inderdaad, heb ik gedaan. Anders zou het ook niet mogelijk geweest zijn om de oude BIOS terug te flashen.

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-02 08:14

Grudgie

PSN: Grudgie7

Oke. Ja ik heb een ander moedebord de Asus Sabertooth Z77 en heb zowel via de Asus Al Suite Utility als via bios mijn bios eens geupdate en beiden nooit problemen mee gehad.

• No Comment
Grudgie schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 22:35:
Oke. Ja ik heb een ander moedebord de Asus Sabertooth Z77 en heb zowel via de Asus Al Suite Utility als via bios mijn bios eens geupdate en beiden nooit problemen mee gehad.
Enkele maanden geleden heb ik ook probleemloos geüpdatet van versie 0906 naar 1015 via de AI Suite utility, maar van 1015 naar 1206 is het misgegaan. Ik heb het gevoel dat mijn BIOS chip niet helemaal top meer is.

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-02 13:47

Nessuno

io sono nessuno

Na de flash je bios ff resetten.
Waarsch wil hij je ingebakke gpu gebruiken.
Problemen die jij vertelde heb ik ook allemaal gehad met mn p8z77-v + nog veel erger,
tot zelfs een bijna 100% dood bord aan toe
Met heel veel moeite asus bios recovery via usb stick kunnen doen (werkt ook niet echt naar behoren)
toen opnieuw bios geflashed via het bios zelf en dat ging goed sinds dien geen problemen meer.

Na rose e cient spin

• No Comment
Ik heb er even geen aandacht meer aan besteed, maar nu ik had wat tijd had heb ik verder gezocht. Ik heb opnieuw proberen flashen naar de nieuwste BIOS (1504) en heb daarbij mijn TV-kaart (Terratec Cinergy T PCIe Dual) verwijderd. En geloof het of niet: mijn pc startte terug op!

Wanneer ik echter de TV-kaart terugplaats, krijg ik hetzelfde probleem (VGA-led) en geen POST, ook wanneer ik een andere PCI-express poort gebruik. Bij de BIOS 1015 heb ik echter geen problemen.

Iemand suggesties? Ligt het probleem nu bij de TV-kaart of bij het moederbord?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor dat je die TV-kaart weer terugzet zou ik eerst eens in het bios alle controllers en poorten die je niet gebruikt op disable zetten, dus m.a.w. extra Marvell s-ata controllers, firewirepoorten, seriele poorten en dergelijke.

Het kan best zijn dat de instellingen ietwat veranderd zijn en de IRQ tabel anders is bij de bios-update waardoor er een conflict met een andere controller ontstaat. Bovenstaande doe ik trouwens altijd want het scheelt weer een stukje onnodige opstarttijd.

• No Comment
Roel1966 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 22:37:
Voor dat je die TV-kaart weer terugzet zou ik eerst eens in het bios alle controllers en poorten die je niet gebruikt op disable zetten, dus m.a.w. extra Marvell s-ata controllers, firewirepoorten, seriele poorten en dergelijke.

Het kan best zijn dat de instellingen ietwat veranderd zijn en de IRQ tabel anders is bij de bios-update waardoor er een conflict met een andere controller ontstaat. Bovenstaande doe ik trouwens altijd want het scheelt weer een stukje onnodige opstarttijd.
Ik heb dit even geprobeerd, maar helaas. Eerst dus alle poorten en extra controllers uitgeschakeld en daarna de TV-kaart geïnstalleerd, maar terug hetzelfde probleem.

Binnen enkele dagen krijg ik nieuwe onderdelen binnen voor een nieuwe build waarbij ook een PCIe-kaart (WIFI-kaartje) zit, dus dan ga ik deze eens proberen. Wanneer dat wel lukt, moet er wel een conflict zijn tussen TV-kaart en moederbord.
Pagina: 1