Slimme energiemeters van Liander. Ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Liander gaat hier de leidingen naar de individuele huizen vanaf de hoofdleiding in de straat vernieuwen en wil dan direct de elektriciteit- en gasmeters vervangen door 'slimme' meters.

Nu had ik begrepen dat ze eens per twee maanden de meterstanden doorgeven en meer niet en dat vond ik lang niet slim genoeg. Ik wil zelf ook het verbruik kunnen uitlezen. Liefst het actuele verbruik en ook bijv. het verbruik met een meting per minuut zoals ook mijn twee Voltcraft Energy Logger 4000 kunnen (komen regelmatig in de 24 uurs aanbieding voor 20 euro). Toen ik Liander eerder eens belde en vroeg of hun meters dat kunnen werd ik naar mijn energieleverancier verwezen (NUON) en die verwezen me vrolijk weer terug naar Liander.

Nu zie ik in dit filmpje plotseling beweerd worden dat je via een aansluiting op de meter allemaal gegevens zou kunnen uitlezen (tussen 0:50 en 1:15). Computer en smartphone worden genoemd en een tablet wordt getoond.

Als je de bovenste handleiding hier download (2 pagina's) wordt je voor uitgebreidere informatie, ik zou dus denken een uitgebreidere handleiding, naar een pagina verwezen die je ook daar doet uitkomen alleen die uitgebreide handleiding vind ik daar niet. Verder staat op die pagina bijna niets behalve die video. Handig weer. Weet iemand een uitgebreidere handleiding te vinden?

Informatie over hoe je die info zou moeten uitlezen of apps daarvoor zie ik daar ook niet. Er lijkt meer beloofd te worden dan er op dit moment wordt waargemaakt.

Hebben mensen hier zo'n meter en weet men meer over die mogelijkheden om zelf het verbruik uit te lezen of andere relevante informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-05 19:57
Ik zie een optische P1 poort zitten, dus uitlezen moet kunnen. Zelf heb ik een ME162 die ik per minuut uitlees, maar per 10 seconden kan ook. Kwestie van de P1 poort uitlezen met een speciale USB kabel, in mijn geval naar een kleine fedora server die ernaast hangt. C-programmatje gemaakt en klaar: uitvoer in CSV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Yep, wordt vrijdag de 25e bij mij geïnstalleerd en is volledig uit te lezen.
Ik heb hierbij het plugwise met smile besteld zodat alles uit te lezen is via smartphone of pc.

Zodra dit alles geïnstalleerd is zal ik hier mijn bevindingen plaatsen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Humma Kavula op 10-08-2012 19:42 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Wat ik logisch zou vinden is dat zo'n meter gewoon een ethernet poort zou hebben die je in je netwerk inplugt en dan met wat software uit zou kunnen lezen. Klein beetje geheugen in de meter (of SD-kaart gleuf) zodat die software niet 24/7 contact met de meter moet hebben en een USB poort om evt. een Wifi dongle in te pluggen.

Wat ik ook nogal idioot vind is dat derden blijkbaar via Liander jouw gegevens veel fijnmaziger kunnen uitlezen en jou dan tegen betaling je eigen gegevens weer kunnen verkopen. Zie http://www.slimmemeteruitlezen.nl bijv. Waarom kan ik die gegevens niet direct van Liander krijgen? Het is toch van de zotte dat daar een derde partij tussen moet zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik denk dat dat hier mee te maken heeft

Maar ik zie net dat ik die smile pas in oktober kan verwachten vanwege een tekort. Uiteraard ga ik zelf eens even kijken of ik iets op die meter kan aansluiten ;)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Ja lekker zo. Een naar hedendaagse maatstaven verkreupelde 'slimme' (maar niet heus) meter leveren en dan nodeloos dure accessoires verkopen om die functionaliteit op een beetje redelijk niveau te brengen. De prijs van een goedkope modem/router/switch/wireless AP zoals pricewatch: TP-Link TD-W8151N geeft een aardige indruk hoeveel functionaliteit je voor die prijs kunt toevoegen. Dat mag wat mij betreft standaard in die meters ingebouwd worden.

Ik vraag me ook af of ik er niet beter aan doe om die nieuwe meter te weigeren tot er een nieuwere generatie écht slimme meter is die wel alles doet wat ik wil. Ik denk dat ik dan in een betere onderhandelingspositie verkeer om alsnog zonder kosten een nieuwe meter te krijgen omdat ze die oude draaischijfmeters natuurlijk uiteindelijk kwijt willen. Heb ik eenmaal een huidige generatie pseudo-slimme meter dan is Liander tevreden en zal ik alleen maar meer functionaliteit kunnen krijgen door daarvoor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:19
Meter is uit te lezen via de RJ11 aansluiting P1 poort.
Info:
http://www.zonstraal.be/w...g_van_%22slimme_meters%22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 20:08:
Wat ik logisch zou vinden is dat zo'n meter gewoon een ethernet poort zou hebben die je in je netwerk inplugt en dan met wat software uit zou kunnen lezen. Klein beetje geheugen in de meter (of SD-kaart gleuf) zodat die software niet 24/7 contact met de meter moet hebben en een USB poort om evt. een Wifi dongle in te pluggen.

Wat ik ook nogal idioot vind is dat derden blijkbaar via Liander jouw gegevens veel fijnmaziger kunnen uitlezen en jou dan tegen betaling je eigen gegevens weer kunnen verkopen. Zie http://www.slimmemeteruitlezen.nl bijv. Waarom kan ik die gegevens niet direct van Liander krijgen? Het is toch van de zotte dat daar een derde partij tussen moet zitten?
Een "gewone" poort wordt eigenlijk nooit gebruikt, omdat de meter meestal bij een gasmeter hangt of de slimme meter het gas verbruik zelfs uitleest. Ze zijn nogal bang dat het inpluggen van een stekker een vonk veroorzaakt, met als resultaat een knal. Daarom wordt bijna altijd een optische poort gebruikt. Dit is overigens een standaard poort, al ziet deze er niet zo uit als mensen normaal verwachten. Via http://www.volkszaehler.org/ kun je een kitje (zelf solderen) of een kant en klare kabel voor enkele tientjes aanschaffen.

Verder is fijnmazig uitlezen nu niet bepaald goedkoop: mijn huidige 4 tellers (opname per minuut) kosten bijna 100K opslag per dag. Als je per 10 seconden uitleest is dat 200MB per jaar, voor 1 klant. Het was te verwachten dat de netbeheerders dat dataverkeer en de opslag ervan zouden proberen terug te verhalen bij de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:19
Bovenstaande meter van Allainder heeft een P1 poort net als alle "slimme" meters vanaf begin 2012.
Alleen jammer dat sommige alleen hele kWh loggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Ha... een seriële poort met verschillende versies en protocollen. Lijkt wel RS-232 achtig. ;)

Leuk zo'n hobbyistenprojectje maar daar heb ik geen zin in en is natuurlijk niet geschikt voor de doorsnee eindgebruiker. Ik wil een kant-en-klaar product dat niet meteen minstens 100 euro kost en aan de eisen voldoet die ik aan een slimme meter stel.
Bezuiniger schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 19:25:
Ik zie een optische P1 poort zitten, dus uitlezen moet kunnen. Zelf heb ik een ME162 die ik per minuut uitlees, maar per 10 seconden kan ook. Kwestie van de P1 poort uitlezen met een speciale USB kabel, in mijn geval naar een kleine fedora server die ernaast hangt. C-programmatje gemaakt en klaar: uitvoer in CSV.
Kun je wat meer info geven over die speciale USB kabel?
Bezuiniger schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 20:30:
Een "gewone" poort wordt eigenlijk nooit gebruikt, omdat de meter meestal bij een gasmeter hangt of de slimme meter het gas verbruik zelfs uitleest. Ze zijn nogal bang dat het inpluggen van een stekker een vonk veroorzaakt, met als resultaat een knal. Daarom wordt bijna altijd een optische poort gebruikt.
OK dat snap ik natuurlijk. Des te meer reden om bijv. WiFi standaard in te bouwen wat mij betreft.
Verder is fijnmazig uitlezen nu niet bepaald goedkoop: mijn huidige 4 tellers (opname per minuut) kosten bijna 100K opslag per dag. Als je per 10 seconden uitleest is dat 200MB per jaar, voor 1 klant. Het was te verwachten dat de netbeheerders dat dataverkeer en de opslag ervan zouden proberen terug te verhalen bij de klant.
Doe mij dan maar gewoon een SD-kaart slot in die meter. Voor luttele euri stop ik er enkele GB aan opslag in. Opslag kost bijna niets meer dus ik vind het volstrekt onnodig om daar significante bedragen voor te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quipmk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 18:08
Deze link kwam ik tegen www.energystick.nl. Kan interesant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:47

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Kijk vooral ook hier:

http://www.maartendamen.c...ndis-gyr-gasmeter-e06140/

Die speciale USB kabel valt hartstikke mee: je bestelt een usb/serial kabel op Ebay met de kreet FTDI er in, stop zo'n ding even in een windows-pc, installeert het pakket, vinkt 1 optie aan en zegt opslaan/afsluiten en dan moet je er nog een rj11 plug aan maken. Ik vond het allemaal best meevallen. Uitlezen kan zo moeilijk en zo gemakkelijk als je het zelf wil. Bij mij stond er een QNAP nas naast, waar toevallig heel goed Debian op geïnstalleerd kan worden, en hup, daar is hij al, de zuinige server die waterstand/stroom/gas/zonne-energie in de gaten houdt.

Wat jij wil is misschien meer in lijn met wat diverse aanbieders zoals www.slimmemeteruitlezen.nl aanbieden; die doen al die moeite voor jou.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 18:27:
Liefst het actuele verbruik en ook bijv. het verbruik met een meting per minuut
Voor zover ik begrijp van de smile is dat je via je app het actueel bijhoudt.
Plugwise leest op eenvoudige wijze de slimme meter uit met de Smile P1; een apparaat dat via een kabel op de zogenaamde P1-poort van de slimme meter wordt aangesloten en de verbruiksgegevens (elektriciteit en gas) via WiFi draadloos verzendt naar de Plugwise Mobile App (Android & iOs). Op de app is vervolgens het actuele verbruik zichtbaar in de vorm van meterstanden en grafieken.
Dus als het in grafieken op een app komt lijkt mij wel prima om alles bij te houden, trouwens net de app gedownload maar voor 99 euro lijkt mij dit perfect.
Je kan verbruik van de afgelopen 24 uur, week, maand etc. bekijken evenals het actuele verbruik.
tevens maakt hij een prognose van je gas en elektra verbuik.
thunder7 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:00:
Wat jij wil is misschien meer in lijn met wat diverse aanbieders zoals www.slimmemeteruitlezen.nl aanbieden; die doen al die moeite voor jou.
Volgens mij is dat duurder dan 1 keer zo'n smile aanschaffen, je betaald daar 20 euro per jaar terwijl de smile eenmalig 99 euro is en voor zover ik het begrijp doet die hetzelfde.( misschien meer )

[ Voor 28% gewijzigd door Humma Kavula op 10-08-2012 21:14 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
quipmk schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 20:59:
Deze link kwam ik tegen www.energystick.nl. Kan interesant zijn.
Leuk ja maar dit schijnt een project exclusief voor bewoners van Texel te zijn. Wel netjes/terecht dat ze dat setje gratis kunnen krijgen. Ik heb er alleen dus (nog) niets aan want ik woon niet op Texel.
Dat werkt denk ik alleen als je de nodige computer/randapparatuur in de meterkast hebt staan die 24/7 aan staat. Omdat in mijn meterkast geen stopcontact zit (ouder huis) heb ik daar nooit apparatuur neergezet. Ik wil wel de gelegenheid te baat nemen om daar verandering in te brengen dus in de toekomst zou er op dat punt wel meer mogelijk moeten zijn.
Had ik al genoemd maar dat wil ik dus juist niet. Ik wil het in eigen beheer doen zonder tussenkomst van (jaarlijks betaalde) derden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Dan zit er niks anders op dan zelf wat te bouwen. Er is op dit moment gewoon niks kant en klaar waarmee je de meters kan uitlezen/loggen zonder tussenkomst van "derden".Of de optie hieronder te gebruiken ;)
Die stick in texel gaat uiteraard ook via derden, lijkt mij niet dat liander daar zelf een data server voor heeft en zoals eerder gemeld was plugwise eind 2010 al aangesloten bij alliander.

[ Voor 6% gewijzigd door Humma Kavula op 10-08-2012 22:15 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 20:44
Kun je wat meer info geven over die speciale USB kabel?
De optische naar TTL kabel:
http://wiki.volkszaehler....llers/ir-schreib-lesekopf
en de USB uitbreiding:
http://wiki.volkszaehler....-lesekopf_usb-erweiterung

Je kunt de complete kabel voor 32,16 +3,45 kant en klaar kopen bij ze, en aan alleen een FTDI chip in een kabel heb je dus niet bepaald veel. Dat soort kabel kan alleen gebruikt worden bij een RJ-11 uitgevoerde poort.

Van de site kun je eventueel ook gelijk software downloaden voor het uitlezen. Zelf bouwen is dus niet nodig (maar wel leuk, en des tweakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Zie anders Youless pulsteller/elektriciteitsmeter voor een oplossing die je gewoon op het LEDje plakt, en zo je verbruik meet.
Werkt ook met je huidige draaischijfmeter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Humma Kavula schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 22:05:
Die stick in texel gaat uiteraard ook via derden, lijkt mij niet dat liander daar zelf een data server voor heeft en zoals eerder gemeld was plugwise eind 2010 al aangesloten bij alliander.
Bij die stick is geen extra partij betrokken.
4.1 Kunnen anderen mijn gegevens inzien doordat ik TES gebruik?

Uw verbruiksgegevens zijn alleen in te zien op uw eigen TES (en via uw eigen TES op een computer). De TES slimme meterkastmodule verzamelt actuele en historische data over elektriciteit- en gasverbruik uit uw slimme (elektriciteit- en gas)meters en zendt dit draadloos door naar TES. De TES slimme meterkastmodule kan alleen communiceren met uw eigen TES. In het geval uw buren ook over TES beschikken, is de verbruiksdata uit uw slimme meter alleen te zien op uw eigen TES, en niet op de TES van uw buren.
Ook Liander krijgt signalen van TES niet te zien. Andere partijen evenmin.
Bij die Plugwise Smile schijn je na een half jaar gratis gebruik weer 12 euri per jaar te moeten betalen. Waarom er nu weer een server van hun tussen moet zitten is mij een raadsel. Afgezien van het feit dat ze daar extra inkomsten uit kunnen putten natuurlijk maar noodzakelijk lijkt het me niet voor dit soort functionaliteit, dat moet zo'n kastje toch direct op je netwerk kunnen zetten? Als dit ding ook alleen maar werkt met een abonnement valt die dus ook af.
frickY schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 22:26:
Zie anders Youless pulsteller/elektriciteitsmeter voor een oplossing die je gewoon op het LEDje plakt, en zo je verbruik meet.
Kende ik al wel. Er zijn wel meer van dergelijke dingen. Bij NUON hebben ze ook zoiets maar die werkt al niet met dubbelstroomtarief wat ik heb en deze zal dat denk ik ook niet doen.

Ik heb het gevoel dat men de huidige 'slimme' meters niet ontworpen heeft met de eventuele wensen van de eindgebruiker als voornaamste uitgangspunt maar meer die van het gemak van de netbeheerders zodat die geen meterstanden meer hoeven op te nemen wat ze geld bespaart.

Voor echt inzicht in je energieverbruik als hulpmiddel bij het zoeken naar energiebesparing in je huis is meer nodig dan de standaardfunctionaliteit van deze huidige meters. Ik ben er in elk geval niet van onder de indruk. Ik denk dat men beter eerst een 'next generation' slimme meter kan ontwikkelen die dat wel allemaal standaard heeft en die dan pas op grote schaal gaan uitrollen. Het lijkt erop dat men nu een kans mist door nu al deze semi-slimme meters op grote schaal in gebruik te nemen.

Op dit moment denk ik dat ik hem inderdaad weiger en wacht op de Slimme Meter 2.0 ;).
De slimme meter wordt niet verplicht. Mensen kunnen de meter weigeren of weigeren dat hun gegevens op afstand worden uitgelezen.
Zoals ik al zei... betere onderhandelingspositie in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
frickY schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 22:26:
Sorry, maar bij mij zou dat niet werken. Zodra je PV op je dak hebt liggen werken de meeste van dit soort apparaten trouwens niet meer. In mijn geval mix ik de metergegevens met de opbrengstcijfers van mijn omvormer om cijfers als werkelijk verbruik en percentage eigen verbruik te berekenen. Verder kan ik straks trendanalyses op de cijfers los gaan laten, om bijv. te bepalen of er apparaten zijn die plotseling meer gaan verbruiken dan verwacht.

Persoonlijk denk ik dat veel mensen zich verkijken op de slimme meter: wat wil je nu eigenlijk nog meer dan een meter met een open protocol, met een gestandaardiseerde interface, die je gratis uit kunt lezen, en die ook nog eens gratis wordt geplaatst?

Op dit moment heb ik meer inzicht in het verbruik, meer inzicht in de geregistreerde opbrengst, en hoef er ook nog eens minder aan te doen. En de nieuwe meter telt ook nog eens ca. 50% harder "achteruit" dan de oude draaischijf die hij vervangt. Er zijn in theorie veel nadelen te bedenken, maar in de praktijk zijn er zeker ook voordelen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Bezuiniger schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 22:58:
Persoonlijk denk ik dat veel mensen zich verkijken op de slimme meter: wat wil je nu eigenlijk nog meer dan een meter met een open protocol, met een gestandaardiseerde interface, die je gratis uit kunt lezen, en die ook nog eens gratis wordt geplaatst?
Uitlezen hoe dan? Ik zie hier alleen maar doe-het-zelf knutseloplossingen langskomen die evt. een al bestaande homeserver vereisen of via betaalde diensten door derden. Als deze huidige meter kan wat ik wil zonder dat ik er significant extra kosten voor moet maken wil ik hem best hebben maar op het moment zie ik nog niet hoe dat zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Je kunt voor 69 euro+verzendkosten ook een andere optische-usb kabel kopen. En als je gewoon een kabel gebruikt zul je ergens de logging moeten laten, je kunt daarvoor een NAS gebruiken of iets anders maar opslag met een USB interface en de mogelijkheid de software te installeren moet er zijn.

Verder: aangezien apparaten tegenwoordig nu niet bepaald veel geld kosten willen fabrikanten een geldstroom generen door diensten aan hun apparaten te koppelen. Dat is tegenwoordig voor hen bijna de enige manier om constant inkomsten te generen. Als ze de prijs van de gadgets hoger maken komt er namelijk een Chinees die de apparatuur goedkoper aanbied (misschien is het zelfs wel de Chinees die het nu maakt). Dus bijna alles gaat richting services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06-2014
I.v.m. grote renovatie van appartementen (zonder zonnepanelen) is door Liander bij een vriend in november 2012 een slimme meter geplaatst van het type ME382 / MT382.
Dit staat erop: AC-1 Ph2 Wire, Type ME382-, D1A52-P1, -M2KDagnZ, 230V, 0,5-10(80)A,
50Hz, Liander, Conn. IS15644, Made in EU 2012. En op het GSM gedeelte: GSM/GPRS, E-GSM 900/1800, M-Bus, M12 1304

Wie weet of dit een DSMR 2.2 is (de pilot-project meters). Of zou dit al versie DSMR 4.x kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Volgens de documentatie die ik van deze meter van Liander heb gekregen is dit een DSMR 2.2+ meter.

Volgens pagina 11 van dit PDFje zou men pas(?) in 2013 met DSMR V4 (V4.0?) beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
CaptJackSparrow schreef op zondag 30 december 2012 @ 14:55:
Volgens de documentatie die ik van deze meter van Liander heb gekregen is dit een DSMR 2.2+ meter.

Volgens pagina 11 van dit PDFje zou men pas(?) in 2013 met DSMR V4 (V4.0?) beginnen.
Thanks ! Ik was al bang dat ie de klos was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Is DSMR 4 zó erg? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-05 13:16

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het is ook vooral een speeltje van de energieleveranciers, voor hen een hoop voordelen en voor de consument ook zogenaamd. Terwijl ze veel meer inzicht krijgen in je verbruik e.d. En het is ook niet heel duidelijjk wat dat ding allemaal verzend. Ik heb privacy technisch minder moeite met een meter die eens in de zoveel tijd de stand doorstuurt dan een meter die continue mijn verbruik aan het melden is..
Als er in de toekomst apparaten komen met een betere interface dan zal je waarschijnlijjk zelf moeten betalen terwijl als je je oude meter nog hebt je hem waarschijnlijk gratis krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Nee, dat ie nu DSMR 2.2+ meter heeft is 'erg'; deze wordt vermoedlijk nl. niet geupdate naar de laatste vereisten straks, heb ik begrepen.
zie hier ergens, Domba:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/39502450#39502450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Trouwens. Die handleiding heb ik me dus door Liander laten toemailen omdat ik niet tevreden was met de twee paginaversie die ik van hun site kon halen waarin veel te veel informatie ontbrak. Ik heb er expliciet om gevraagd en hem dus ook gekregen. Die is tenminste 13 pagina's en bevat beduidend meer info.

Voor de geïnteresseerden. Niet de grote blauwe downloadknop gebruiken (natuurlijk ;)) maar de kleinere grijze.

Ik moet nog met Liander in de clinch over dit ding want ik kan o.a. niet zien volgens welk tarief de meter nu meet :F (ik heb dubbeltarief) wat vroeger met de mechanische schakelklok wel kon en ik heb doorgegeven dat het uitlezen geblokkeerd moet zijn maar volgens de handleiding zou het knipperende driehoekje bij DRO in de display van mijn meter moeten betekenen dat er via een GPRS verbinding (REG is ook 'aan' - zie pag. 4) communicatie optreedt in strijd met wat ik aan wens opgegeven heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
[quote]CaptJackSparrow schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:41:

Dank voor die handleiding _O-

[ Voor 81% gewijzigd door Ingrid123 op 30-12-2012 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Ik heb in 2010 een nieuwe meter gekregen i.v.m. de krachtstroom aansluiting.
Het merk is "echelon" << echt waar >link< :X

Helaas zit bij deze meter de uitleespoort achter een zegel :/
Heb er zelf voor gekozen om er een "domme" meter van te laten maken, er wordt dus niets verstuurd.
Baal er wel van dat deze niet zelf uit te lezen is.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 17:20
Niet moeilijk doen, gewoon dwars gaan liggen als ze bij jou de nieuwe meter willen installeren. Dat is nl niet verplicht, maar ze willen natuurlijk wel heel graag dat je het wel doet.

Budget wat Liander heeft per vervangen van de meter is ongeveer 1000,- (ja echt), meter kost iets van 40,-, en wat installatiekosten(zeg 100,- bij een redelijk normale installatie) Rest is o.a voor kadobonnen, tes etc.

Ik woon op Texel (dus tes wel gekregen), maar man oh man wat een hoop geleuter met het installeren van die meters. Bij mij ligt/hangt een installatie van een jaar of 5 oud, maar bij een hoop andere huizen dus niet. Gevolg gaslekkages , verder veel heel veel veel foute conclusies van de monteurs die in opdracht van Liander de klus hebben aangenomen.Gaslekkage? Jammer dan, fix het maar, en de komende twee dagen heb je geen gas. Gewoon afgesloten omdat ze een lek gevonden hadden in je eigen deel van het circuit. Dat er drie installateurs daarna dit niet konden vinden,deed niet terzake, was een lek (soort van wij van wc eend idee....) Meter van die gast was /bleek uiteindelijk niet goed. Maar installateur is er echt uren mee bezig geweest(en nee niet betaald uit budget Liander....)

Ik heb echt zeker weten het idee dat Liander dus echt niet weet wat her en der aan gasmeters/kwh meters hangt. Bij mij zijn ze ook in totaal 6 (!) keer geweest en elke keer okay, prima, keurig etc. maar de volgende keer dat ze in de buurt zijn komen ze toch weer. Nu laatst weer een brief of ik weer in een tijdsvak van 2 uur thuis wou blijven want er moest weer wat gecontrolkeerd worden. En als je dan de begeleidende brief leest: word er gewoon doodleuk gesproken dat ze je stoep/straatwerk etc open kunnen halen als ze erbij moeten . Ik vind het wel best, wilen ze wat Prima! maar dan maar eens op de manier die het mij past. En anders steken ze die meter maar waar het licht niet schijnt (en nee ook zonder dan wel stroom schijnt daar geen lichtje...... ;) )

Dus poot stijf houden, er is hun erg veel aan gelegen om wel het grootse deel "over"te laten gaan. Collega van mij kreeg tot twee keer toe een waardebon bij Nuon online te besteden van 50,- per stuk als hij alleen al naar een bijeenkomst wou gaan !

Dus heb je er vertrouwen in ? Hoppa eisen stellen, bijv dat je hem uit moet kunnen lezen moet te doen zijn :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-05 19:58
Hoi

Dit topic komt nog uit 2012 maar ik denk dat dit wel in dit topic kan.

Ik heb vorige week een brief van Liander in de bus gehad, dat een bedrijf (weet de naam nu even niet)
op dinsdag 6 februari tussen 10 en 12 langskomt, om een slimme meter te monteren. Of ik dan wel even thuis wil zijn.
Ik kan wel op een planning site de datum veranderen. Dit even terzijde.

Ik heb nu nog een draaischijf in mijn meterkast. Er leggen op mijn dak ook zonnepanelen.
Als ik nu minder verbruik dan mijn panelen op brengen dan draait deze schijf achteruit.
Dus 1 op 1 ''saldering''.
Eigenlijk zit ik helemaal niet op deze slimme meter te wachten. Volgens mij moeten ze tot 2020
(misschien zelfs 2023) https://www.zonnepanelen.net/slimme-meters-na-2020/ ))
blijven salderen. Maar niemand weet wat er daarna gebeurd. Dan heb ik liever gewoon mijn analoge draaischijf nog :).

Ik heb het recht om deze slimme meter te weigeren, Maar als ze in 2020 of 2023 slimme of ''domme'' digitale Kwh meter gaan verplichten is dit voor mijn eigen kosten. Klopt dat?
Ook kan Liander beweren dat de Kwh meter niet meer geijkt is en daarom de meter MOETEN vervangen.
(dit is gebeurd bij mijn gasmeter) mag ik het dan nog steeds weigeren? want volgens mij is dit gewoon een trucje om het door je strot te duwen.

Heeft iemand hier ervaring mee? en weet iemand wat de kosten zijn als je later verplicht bent een digitale kwh meter te moeten nemen?
En wat zou jij doen, laten vervangen of analoge draaischijf houden?
Pagina: 1