Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop voor informatica studie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin komend schooljaar aan mij studie informatica, graag jullie advies over de aankoop van een laptop.
Voor mn opleiding heb ik een laptop nodig met de volgende specs:

Processor: Intel i5 of i7
Geheugen: 8 GB RAM of meer
Harddisk: 320 GB of meer, 5400 RPM hard disk drive of sneller
Videokaart: DirectX 9 ondersteunende video card op 1024 x 768 of met een hogere resolutie (let op dat het videogeheugen geen ‘shared memory’ gebruikt)
Optisch: DVD-ROM + DVD-Writer
Media: USB 2.0 (minimaal 1 poort), WLAN (IEEE 802.11g/n), Gigabit-LAN
Uitgangen: VGA, HDMI, Line-out

De laptop moet elke dag mee worden genomen naar school, dus het lijkt me fijn om er een te hebben met een scherm van tussen de 13" en 15". Hij gaat alleen gebruikt worden voor school, dus hoeft geen games aan te kunnen. Ik zat te denken aan een laptop van rond de €700 (weet niet of dit een goed bedrag is voor een laptop met deze specs), maar goedkoper is natuurlijk altijd beter ;)

Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt...helemaal vergeten dat je het zo makkelijk kon zien :S

• Sjoerd611
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-11 13:39
Ik heb zelf de pricewatch: Asus A55VD-SX030V, ik denk dat deze aardig aan jou eisen voldoet!
Hij blijft heerlijk koel, is behoorlijk stevig & is ook niet extreem zwaar.
Het is echt geen game laptop, maar voor informatica (waar ik hem zelf ook voor ga gebruiken) is hij echt perfect!

// hij is alleen niet helemaal stil, wanneer je in een stille ruimte zit kun je de hardeschijf wel horen, maar dit is naar mijn mening echt niet irritant!

ik weet trouwens niet of ze dit allemaal hebben, aangezien mijn pricewatch: Asus A55VD-SX030V ook een 7200rpm hardeschijf heeft terwijl zelfs op de doos staat dat dit een 5400rpm is :P

[ Voor 37% gewijzigd door Sjoerd611 op 10-08-2012 22:11 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nogal vreemde eisen ertussen, maar goed dat is nou eenmaal zo.

Beetje bovenkant van je budget, maar ik zou de selectie verkleinen tot dit: http://tweakers.net/price...62cERJHgxAECIKy27Z4_PX6Cw

(En je kan natuurlijk ook op bijvoorbeeld de site van dell samenstellen). Enige filter die ik heb toegevoegd is de resolutie. Ze kunnen bij die studie denken dat het lekker programmeren is op 1024x768, maar ik zou toch wel een beetje resolutie willen hebben. (En wat hebben de meeste laptops een bagger resolutie zeg, dat gaat echt nog geen drol vooruit).

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 22:56

amas

Law of Nature: Chaos

Ik geef je een andere optie. Neem een iets goedkopere laptop en vervang de HDD door een SSD. Merk je veel meer van dan een i7, xxGB RAM etc... Geloof me, er is geen betere besteding van €100 als je laptop koopt.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
Een laptop met een hd resolutie zou idd ook fijn kunnen zijn. Het is wel een beetje boven mijn budget (laptop wordt echt alleen voor school gebruikt, en heb geen zin om daar meer geld aan uit te geven dan nodig is), maar ik ga het wel overwegen.

Een SSD in de laptop zetten is ook nog een idee inderdaad, had ik zelf nog niet aan gedacht. Maar hoeveel 'slechter' kan de laptop zijn maar dat hij met een SSD toch evengoed is als een laptop van rond de €700?

Verwijderd

1080p is gewoon mogelijk in het budget, hoor. Inspiron 15R SE = € 679 met i5, 1080p. Zie Dell Waardebonnen Topic - Deel 2.

De enige keuze wat mij betreft. Een goed scherm levert zo verschrikkelijk veel meerwaarde op dat de alternatieven eigenlijk direct wegvallen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2012 16:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Dit is zeker handig! Maar eerst ff kijken of dat met die Epp Truuk wil lukken

• Maarten00
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-11 13:08
Als je gaat programmeren moet je naar mijn idee echt een 1080P scherm hebben, de rest boeit helemaal niks. Ik had een laptop met 1366x768 en heb hem na ~1,5 jaar weer weggedaan een een laptop gekocht met een 1080P scherm omdat ik er gewoon niet fatsoenlijk op kon werken.

• Noq
  • Nu online

Noq

Ikzelf ben ook geholpen met het zoeken voor een laptop met dezelfde specs. Deze heb ik ook doorgekregen van Hogeschool Rotterdam, maar velen vonden ze iets wat overdreven.

Deze laptop bleef eigenlijk gedurende de adviezen alleen maar naar boven komen;
Asus N56VM-S4050V (~€ 840,-)

Hij is iets prijzig wellicht voor wat er waarschijnlijk nodig is voor de opleiding, maar velen vinden het een pré om 1080p en een krachtige processor te hebben. Deze laptop heeft ook een gemakkelijke uitbreiding naar SSD.

Verwijderd

Topicstarter
Toevallig, ik ga ook naar Hogeschool Rotterdam ;). Vind de specs ook wel erg hoog (jammer ook dat je geen ultrabook kan kopen met deze specs) maar begrijp ook wel dat je laptop goed moet zijn als je er 4 jaar mee moet doen.

Deze laptop die je noemt is ook interessant maar wel een stuk boven mijn budget, je weet dat hij 6GB ram heeft en geen 8? Het wordt hoogstwaarschijnlijk de Inspiron 15R SE, voldoet aan alle eisen, past binnen mijn budget (door alle kortingen die je kan krijgen), en heeft een 1080P scherm wat fijn is met programmeren volgens veel mensen

• Noq
  • Nu online

Noq

Ja, ik ben ervan bewust dat de laptop die ik aangaf 6GB RAM bevat. Maar zoals op een forum heeft iedereen verschillende meningen erover en kwam ik vaak tegen dat 8GB RAM een soort overkill was.

Zelf heb ik de laptop nog niet aangeschaft en ga ik eens verder kijken naar de laptop die jij nu overweegt om te nemen. Hoor dat er flink wat korting ook af kan door gebruik van waardebonnen/studenten kortingen. :)

Verwijderd

De N56 is de wat duurder tegenhanger van de inspiron. Iets duurder, iets mindere grafische kaart, maar net dat beetje extra kwaliteit wat de inspiron mist. Er zijn wel belangrijkere dingen dan 2GB RAM. Sowieso is 16GB RAM relatief betaalbaar op dit moment.

Verwijderd

Topicstarter
Wilde net die Dell Inspiron 15R SE gaan bestellen, staat er dat hij pas 3 september (!) wordt geleverd. Ik heb gekozen om het geld over te maken, weet iemand of de levering sneller is als je bv met creditkaart betaald? Anders toch maar opzoek naar een andere laptop, heb geen zin om het risico te lopen dat ik de eerste paar dagen zonder laptop zit

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 10:56
Neem extended garantie tot 4 jaar. Zit je daar goed. Een garantie die je namelijk van mij krijgt is dat je na 3 jaar heel erg blut bent en je laptop heel erg dood gaat net voordat een killer deadline hebt. Start met het leren op je studie dat vooruit kijken (en plannen) heel belangrijk is.

Ps. dat begon ik na 6-7 jaar ook door te krijgen :-)

Red een boom, eet een bever

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-10 12:36
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 20:48:
Toevallig, ik ga ook naar Hogeschool Rotterdam ;).
Toevallig, ik ga ook naar Hogeschool Rotterdam, en ik ga ook informatica studeren :).

Zelf heb ik de Asus N56VZ-S4035V gekocht op CampusShop voor €929 en ik ben er dik tevreden over.
Een helder scherm, snelle CPU en bovenal een goede GPU (GT650M 2GB DDR3).

Gaan er trouwens nog mensen naar SummerSchool? :)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 17:14:
Videokaart: DirectX 9 ondersteunende video card op 1024 x 768 of met een hogere resolutie (let op dat het videogeheugen geen ‘shared memory’ gebruikt)
Rare specs inderdaad, ik zou zo een paar dedicated memory GPU's kunnen opnoemen die minder presteren dan 'shared memory' (integrated GPU's)
DirectX 9 is er al vanaf 2002.

[ Voor 3% gewijzigd door Henk007 op 13-08-2012 15:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:00:
Wilde net die Dell Inspiron 15R SE gaan bestellen, staat er dat hij pas 3 september (!) wordt geleverd. Ik heb gekozen om het geld over te maken, weet iemand of de levering sneller is als je bv met creditkaart betaald? Anders toch maar opzoek naar een andere laptop, heb geen zin om het risico te lopen dat ik de eerste paar dagen zonder laptop zit
De levertijd is meestal amper 2 weken. Het heet niet voor niets een uiterste levertijd.

Verwijderd

Topicstarter
Timons106 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:09:
[...]

Gaan er trouwens nog mensen naar SummerSchool? :)
ja ik ga er ook heen, heb een jaar niet op school gezeten dus ik denk dat het wel handig is om een paar dingen weer op te halen :P

• Timons106
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:20:
[...]

ja ik ga er ook heen, heb een jaar niet op school gezeten dus ik denk dat het wel handig is om een paar dingen weer op te halen :P
Cool, wat ga je doen? Informatica, wiskunde, Nederlands?
Ik ga Nederlands en informatica doen :).

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik doe ook informatica en Nederlands, die vrouw bij mn intakegesprek zei dat wiskunde niet echt nodig was om naartoe te gaan ;)

• Timons106
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:29:
Ja ik doe ook informatica en Nederlands, die vrouw bij mn intakegesprek zei dat wiskunde niet echt nodig was om naartoe te gaan ;)
Heette ze toevallig Wendy? :P
Zou wel tof zijn als er wat GoTters in dezelfde klas zitten :).

• Noq
  • Nu online

Noq

Ik ben ook van de partij gasten ;)
Bij Informatica heb ik mezelf aangemeld om even de eerst lesjes mee te pakken. Zijn jullie vanaf HAVO of vanaf MBO? Ikzelf zal ingedeeld worden bij MBO klassen als die indeling wordt gevolgd toen ze het mij vertelde tijdens intake.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom van de havo, en heb afgelopen jaar gewerkt.

Die Dell Inspiron gaat hem niet worden, mail van Dell gekregen dat hij echt waarschijnlijk pas 3 september wordt geleverd. Dan toch waarschijnlijk maar een laptop zonder hd scherm

Verwijderd

Dell levert 9 van de 10 keer gewoon binnen 2 weken. En voor informatica wil je echt wel een laptop met een fatsoenlijke resolutie.

• nerz101
  • Laatst online: 10-11 15:06
Ik heb die Dell Inspiron 15R SE met i5 ook besteld (9 augustus), en de verwachte levering staat op 30-8-2012. Alleen als ik hier op het forum lees zie ik inderdaad vaak dat je dan binnen een week te horen krijgt dat hij toch veel eerder komt.

Ik heb zelf Applicatieontwikkeling op MBO niveau afgerond (misschien een klein beetje vergelijkbaar met Informatica) en ik heb zelf ook ondervonden dat een beetje resolutie wel fijn is. Ik werkte zelfs het liefst met een extra scherm erbij.

Verder lijkt mij een SSD ook erg fijn werken bij zo'n studie doordat je al je IDE's lekker snel opstart en soepel laat lopen. Verder wil je misschien ook ooit wat virtuele servers draaien voor een testomgeving o.i.d. en dan is die extra performance ook niet gek.

Ook zou ik een goede garantie erbij nemen, ik heb zo met Acer problemen gehad waarbij ik mijn laptop bijna 2 maanden kwijt was terwijl ik hem echt nodig had in die periode. Dit was voor mij een rede om dit maal een Dell te nemen i.v.m. de on-site reparatie. Ik heb alleen verder geen idee hoe dit bij Asus is.

[ Voor 17% gewijzigd door nerz101 op 13-08-2012 20:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb dan toch maar de Ispiron besteld. Hoop dat hij op tijd komt, en anders moet ik het maar ff zonder laptop doen de eerste paar dagen.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 09:00

Sebazzz

3dp

Tip: hoge resolutie en goede cpu zijn de belangrijkste focuspunten. GPU is niet heel erg belangrijk maar ook leuk om te hebben.

Afhankelijk van de leeftijd van je huidige pc, zal je misschien je laptop als pc-vervanger gebruiken. Overweeg dan een zakelijke laptop met docking-aansluiting en drie jaar garantie.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Heb de laptop nu al binnen! Ben nu al blij dat ik een HD scherm heb genomen.
Bedankt voor jullie advies!
Pagina: 1