Nieuwe woning: Advies nodig voor aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• Nexus92
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-06-2023
Onlangs dus een nieuw appartement gekocht en wordt inmiddels toch maar eens tijd dat ik niet constant over ethernet kabels heen hoef te lopen en een router koop. Nu heb ik wel enigzins verstand daarvan maar op het moment dat het enorme aanbod van routers zie heb ik toch het idee dat er mensen zijn die het misschien veel beter kunnen dan ik. Zou het dan ook erg kunnen waarderen als iemand me misschien wat advies zou kunnen geven op wat ik precies zou moeten kopen. Het aansluiten lukt me zelf wel dan.

De situatie:

http://postimage.org/image/5y70opn71/

In principe is het heel simpel, het is klein appartement op de 7de verdieping van ong. 90m2 met maar één verdieping. Wel is het overigens zeer goed geïsoleerd, vooral tussen het appartement en balkon waar dubbel glas tussen zit. Verder is het nieuwbouw dus niks raars.

KPN internet aansluiting en ik heb dus al een KPN experia box waaruit m'n ethernet kabels komen. Naar mijn weten kan ik die ook voor de wifi gebruiken, wat nu nog niet beschikbaar is.

Wat ik zou willen:

Max. 2 laptops en één Desktop (dat niet wifi kan ontvangen) aansluiten op het netwerk. En zat na te denken over een WD TV om zo ook films etc. af te kunnen spelen op m'n TV. Is het misschien ook mogelijk om dan vanuit mijn Desktop meteen op de TV af te spelen via zoiets? Zonder het eerst over te schrijven? Via wifi ofzo?

De vraag:

Wat moet ik kopen om hier wifi op zowel de laptops en één desktop te ontvangen, of is mijn KPN Experia box al voldoende en moet ik die afstellen? Om internet (wifi) op m'n deskop te kunnen ontvangen? Om films (in .avi bestond ofzo) direct af te spelen op m'n TV? En dat dus ook geluid van de TV gebruikt wordt? Tenslotte mocht iemand nog een creatief idee hebben, vind ik ook leuk. Zou chill zijn als het specifiek is want om uiteindelijk uit honderden routers zelf één uit te kiezen wordt ook lastig denk ik.

Kosten:

Liefst niet te veel maar wil het wel graag in één keer goed aansluiten.

Hoop dat iemand de tijd kan nemen om me hier even mee te helpen, zou ik heel erg kunnen waarderen! Als er nog andere vragen zijn of ik iets moet verduidelijken laat het me weten.

Alvast heel erg bedankt!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Desktop wil je gewoon bedraad aangesloten hebben. Juist bij nieuwbouw is draden trekken makkelijk. Als je er eenmaal zit is dat lastiger. Ik zou aanraden om gewoon in elke kamer een WCD met daarin UTP te plaatsen. Dan kun je ook bij latere verbouwingen of plannen altijd terecht op een betrouwbare backbone. Je zou zelfs kunnen overwegen om geen coaxkabel voor de TV te trekken maar in plaats daarvan UTP.

Verder mbt WiFi, nieuwbouw is doorgaans gewapend beton. Dat is niet zo lief voor WiFi. Zelfs als het maar 1 verdieping is kun je in de problemen komen als je modem/router in de (betonnen) meterkast staat en jij op het balkon met laptop wilt kunnen zitten. Gelukkig heb je al - als je m'n tip hierboven opvolgt - UTP naar andere kamers getrokken. Daar kun je een simpel AP-tje aansluiten als WiFI-bereik tegenvalt ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:03

Jimbolino

troep.com

Ik neem aan dat de binnenmuren niet van gewapend beton zijn.
Normaal is dat alleen bij de buiten/draag muren.

Dus voor de laptops zou ik gewoon een goed accesspoint in de meterkast hangen (evt buiten de meterkast)

Heb je toevallig in de huiskamer een telefoonaansluiting?
Wat ik hier gedaan heb is de bestaande telefoonaansluiting (van meterkast tot woonkamer) vervangen door een dubbele utp draad.
Vanaf de aansluitddoos in de woonkamer kun je meestal wel een draadje trekken tot waar je moet zijn.

Mocht er geen telefoonaansluiting in de woonkamer zitten zou ik een gaatje boren in de achterkant van je meterkast en daar een aansluiting maken (en je desktop neerzetten)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Nexus92
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-06-2023
Alright heel chill, bedankt! Zal waarschijnlijk idd even kijken naar UTP dan voor de Desktop en dan een simpele router voor de laptops. Inderdaad geen gewapend betonnen muren, buitenmuren wel maar dat is neem ik aan niet echt belangrijk. En nee helaas geen telefoonaansluiting in de huiskamer maarjah neem aan dat die wifi wel zou moeten lukken nu als het niet gewapend beton is.

Dan nog voor de WDTV, heeft één van jullie hier ervaring mee? Want ja heb het nagecheckt maar het blijft een beetje onduidelijk waar het precies voor is of hoe het precies werkt. Iets met dat je films bijv. van je externe HDD naar je TV kan streamen, maar volgens mij nog veel meer met live stream? Weet het niet precies..

En voor het wifi signaal in zo'n klein apartement (90m2) neem ik aan dat elke normale router prima zou moeten zijn toch? Geen sterker signaal nodig of wat dan ook toch?

Alvast bedankt!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-12 21:49
over je verhaal betreffende je tv gebruik,

Is het niet mogelijk een (hdmi) kabel van je desktop naar je tv te leggen? een wdtv player is een uitgebreide mediaspeler waarmee je films en muziek kunt luisteren vanaf je lokale netwerk maar ook youtube, spotify, internetradio en dergelijke kunt afspelen, ik heb een dergelijk apparaat, opzich wel grappig hoor, maar zodra er een xbmc jailbreak uitkomt voor de apple tv 3 (de huidige) dan schaf ik die aan

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi