High-end Gaming + Multimedia Design Desktop

Pagina: 1
Acties:

• Berlootje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06-2024
Beste tweakers,

Ik wil graag een nieuwe pc aanschaffen en wilde jullie om wat advies vragen over een aantal componenten.

Over de desktop:
Hij moet gebruikt gaan worden voor gaming + streaming 1080p, 3d design (3dsmax, maya) en video bewerking/rendering en eigenlijk wel het hele adobe pakket. Op dit moment heb ik 2 24inch 1900x1200 iiyama schermen waarvoor 1 voor gaming en de ander voor overige dingen zoals internetet/chat/streaming software. Later wil ik waarschijnlijk 1 van de schermen verruilen voor een 27inch ips 2560x1440.

De aanschaf prijs ligt rond de 1800-2000 euro, iets meer of iets minder maakt niet als hier ik hierdoor meer waar voor mijn geld kan krijgen.

Wat heb ik al? 2 IIyama ProLite b2403ws, oftewel 2 1900x1200reso schermen, muis, keyboard, WD 300gyg velocyraptor 10000rpm, 1tb WD caviar. Qnap-Nas 5.5TB opslag.

Voorkeur:
Intel en Nvidia, en qua overig (mobo) ben ik altijd tevreden geweest met asus maar niet een must.

Overige eisen:
Qua kast heb ik mijn keuze eigenlijk al gemaakt, Ik vind de nieuwe r4 van fractal design zeer mooi en strak en qua prestaties is deze recent zeer positief getest dus hier ben ik eigenlijk al verkocht maar sta altijd open voor suggesties, als het maar redelijk stil is en goede koeling heeft.

Mijn Lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 99,50€ 99,50
1Noctua NH-D14€ 66,-€ 66,-
2Asus GTX670-DC2T-2GD5€ 417,50€ 835,-
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 309,60€ 309,60
1Corsair HX850W€ 130,-€ 130,-
1OCZ Vertex 4 128GB€ 104,30€ 104,30
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 191,99€ 191,99
1Asus Sabertooth ASUS Sabertooth Z77€ 198,-€ 198,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.934,39

Om even mijn voorlopige keuze toe te lichten:

Qua processor heb ik gekozen voor de i7 3770k vanwege 3D-design+ adobe etc.

Qua videokaart heb ik gekeken naar prestaties en ik wil heel graag een keer sli proberen met de Asus GTX670-DC2T-2GD5, ik kwam uit bij deze omdat de gain met sli zeer hoog is met deze kaart en deze is ook zeer scherp geprijst voor de prestaties.

Qua opslag wil ik een 128gb ssd voor OS en games en recording. ik zou dit dan combineren met mijn bestaande 300gyg raptor om mijn recordings/renders op te slaan als ze klaar zijn en dan voor lange-termijn storage of die 1tb WD of mijn Qnap. En dan zou ik in een later stadium de raptor vervangen voor een 512ssd of dergelijke omdat deze zijn beste tijd dan ook wel heeft gehad (5 jaar oud).

Vanuit de processor en videokaarten ben ik de rest van het systeem gaan bouwen en daar stuitte ik op wat probleempjes waar jullie mij misschien mee kunnen helpen. Ik zal de problemen apart beschrijven dus als je alleen op een bepaalt onderdeel wilt reageren is dat wat makkelijker.

Ten eerste: processor + mobo combo
Ik ben er eigenlijk wel uit dat ik de 3770k wil gaan gebruiken en deze dan casual te overklokken, wat ik daarmee bedoel is, als ik hem makkelijk een paar honderd herts kan overklokken naar bv 4 of 4.5ghz zonder dat mijn systeem instabiel wordt met luchtkoeling en ik hoef er verder niet al te vaak mee te pielen wil ik dit graag doen. Mijn grote probleem hier is het mobo. Ik heb hier serieus flink naar gekeken met als uitgangspunt asus (sabertooth, rog & alle z77-v) en ik kan hier serieus niet een goed beargumenteerde keuze maken. Ik ga er maximaal 3-4 hardeschijven aan hangen, een stuk of 6 usb 3.0 poorten is al lang goed en zolang de SLI maar goed loopt en ik kan mijn processor overklokken zoals hierboven beschreven ben ik tevreden. De sabertooth sprak me wel aan met de extra cooling, maar verder weet ik niet of dit een goede keuze is of overkill. hetzelfde met de RoG boards, zijn die extra features voor gaming nu echt nuttig en geven deze mobo's ook betere sli optimalisatie en overclock mogelijkheden of betaal ik gewoon extra voor hocus pocus. Ze hebben vaak wel wat betere audio volgens mij wat ik wel kan waarderen.

Ten tweede: Voeding
Ik ben eigenlijk nooit echt goed geweest in het berekenen van mijn benodigde power en heb dus eigenlijk altijd voor safe een wat grotere gepakt. Nu ga ik voort eerst SLI toepassen en heb ik weer geen idee of 850w genoeg is en of er ook wat extra ruimte is zodat ik de supply ook niet te veel stress wat de levensduur ten goede komt.

Ten derde: Ram geheugen
Vele zullen meteen denken 32gyg is flink overkill en dat is het ook waarschijnlijk maar uit ervaring kun je nooit genoeg hebben als je moet renderen dus vandaar dat ik dit graag wil. mijn vraag is eigenlijk als ik voor een standaard 2x8 16gyg zou gaan zijn de meeste 9cas latency terwijl de quads 4x8 32gyg vaak 10cas hebben. Kan ik dan niet beter gewoon 2x 2x8gygs met 9cas latency pakken ipv een quad set.

Verder wil ik het systeem los bestellen en alles zelf in elkaar gaan zetten, dit vanwege mijn vorige ervaringen met pre assembly bij alternate, ik betaal hun 50 euro en krijg vervolgens een systeem thuis waarvan de grafische kaart op 45 graden hangt dus vandaar dat ik het zelf wil gaan doen deze keer. ik ga ervanuit dat ik alles bij geleverd krijg om het werkend te krijgen maar als er nog handige tips zijn hoor ik het graag.

Nou volgens mij was het dat wel zo'n beetje, als ik informatie mis zal ik dat zsm bijwerken.

Gefeliciteerd dat je het tot onderdaan deze wall of text hebt gehaald en bedankt alvast voor de comments.

MvG,

Nick

Verwijderd

Je kan ook een goed 650-700Watter voeding nemen ook genoeg voor de overklok, qua MOBO misschien eentje met minder dan 6 USB 3 porten maar wel een los USB 3.0 hub?
Je kan 2 x 2x8 nemen maar zo ben je duurder uit denk ik en Cas10 naar 9 merk je bij benchmarks alleen.

• Berlootje
Ok dus qua voeding zou ik dan de 750 versie van Corsair kunnen pakken.

Wat betreft Ram maakt het dus allemaal niet zo veel uit, dan ga ik gewoon voor de quadset.

Ja bij het mobo maakt het mij niet uit hoeveel usbs erop zitten enzo, ik zit meer alleen met het feit heb ik echt een duur mobo nodig voor het overklokken en het runnen van SLI, maar als dit niet zoveel uit maakt lijk mij die v-pro of sabertooth dan als keuze het beste

Bedankt voor je reactie

Verwijderd

Ja de Corsair HX750 Silver kan, zoals ik zei een goed ~700 Watter is ook genoeg, en idd neem de quad set plus eventueel deze mobo ook goed voor de overklok.

Verwijderd

Asus moederborden kunnen alleen 4-pin pwm fans aansturen op de cpu fanheaders. De NH-D14 komt echter met 3-pin fans. Je kunt ze ook wel op een casefanheader aansluiten maar dan heb je misschien weer niet genoeg headers meer over voor casefans. Zou dus of een andere koeler met pwm fans nemen of andere fans erbij.

• Rubm93
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 16:35:
Ja de Corsair HX750 Silver kan, zoals ik zei een goed ~700 Watter is ook genoeg, en idd neem de quad set plus eventueel deze mobo ook goed voor de overklok.
+1 voor dat boordje ik hem zelf ook en is heel fijn imo :D

• Berlootje
Als ik bij tweakers de info bekijk staat er echter wel bij dat deze alleen crossfire ondersteunt en niet SLi, ik neem aan dat ie dit wel gewoon doet maar mijn vraag is verder. dat bord kost ongeveer 100-110 euro en is te vergelijken met de standaard Asus P8Z77-V, deze kost rond de 150-160. zijn er dan toch duidelijke verschillen qua performance of waar zit dat verschil.

Verder nog een vraag:
als ik rond die initiele 200 euro zou besparen met bv dat msi mobo van 110 en dan voor bv 70 euro een aparte geluidskaart zou aanschaffen. Heeft dat uberhaupt nut of moet ik echt meer gaan uitgeven wil er qua geluid op vooruit gaan vergeleken met een onboard mobo geluidskaart van bv het asus bord.

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

Berlootje schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 22:19:
Als ik bij tweakers de info bekijk staat er echter wel bij dat deze alleen crossfire ondersteunt en niet SLi, ik neem aan dat ie dit wel gewoon doet maar mijn vraag is verder. dat bord kost ongeveer 100-110 euro en is te vergelijken met de standaard Asus P8Z77-V, deze kost rond de 150-160. zijn er dan toch duidelijke verschillen qua performance of waar zit dat verschil.

Verder nog een vraag:
als ik rond die initiele 200 euro zou besparen met bv dat msi mobo van 110 en dan voor bv 70 euro een aparte geluidskaart zou aanschaffen. Heeft dat uberhaupt nut of moet ik echt meer gaan uitgeven wil er qua geluid op vooruit gaan vergeleken met een onboard mobo geluidskaart van bv het asus bord.
Wat voor een setje heb je? Dat maakt uit of onboard voldoet of niet. In de meeste gevallen wel, maar als je nu een Bose 7.1 surroundset hebt, kun je een externe geluidskaart overwegen. Als er staat dat SLi niet ondersteunt wordt, dan wordt het ook niet ondersteunt.. Ookal zou je ergens een SLi bridge vandaan halen. Je kan het btw wel proberen...

Neem liever zoiets: pricewatch: Gigabyte GA-Z77X-D3H

[ Voor 4% gewijzigd door Koenvh op 10-08-2012 22:27 ]

🠕 This side up

Verwijderd

http://us.msi.com/product/mb/Z77A-G45.html

Intel® Z77 Chipset Based

• Military Class III components: Top quality & stability
• OC Genie II: Auto OC to boost performance in 1 sec
• ClickBIOS II: Easy-to-use UEFI BIOS interface
• Super Charger: fast charge iPad/iPhone/smartphone
• THX TruStudio PRO: deliver the fullest audio experience
• Support USB 3.0 & SATA 6Gb/s
Support CrossFireX/SLI Technology

• Berlootje
Wat geluid betreft gebruik ik eigenlijk nooit speakers, ik heb een Technics RP-DH1200, DJ headset die ik ook voor gamen gebruik. maar ik hoef dus eigk alleen maar 2.0 te hebben, geen 5.1. maar ik moet zo af en toe ook voice recordings doen en vroeg me af of een aparte kaart van max 100 euro daar iets aan toevoegt aan de kwaliteit van de opnamen maar dit ligt vooral aan de microfoon lijkt mij.

• Berlootje
Ik heb nog even gekeken naar de moederboards en als ik dan bv die gigabyte vergelijk met de standaard Asus V dan maakt ut volgens mij allemaal maar weinig uit dus dan zou het een van die worden.

1 ding dat me wel opvalt als dat die mobo's maar 1 16x pci-e slot hebben dat volledig powered is en als ik dan sli zou draaien zouden ze beiden 8x hebben. Gaat dit ten koste van performance en moet ik misschien kijken naar een bord met 2x 16x full of is 2x 8x meer dan genoeg.

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-03 08:42

deraco96

Altijd.

Misschien is het interessant om te weten waar je nu vandaan komt? Ik heb een Asus mobo met Supreme FX kaartje, deze worden overal afgekraakt voor de vreselijke geluidskwaliteit maar ik ga toch geen verschil horen (heb opzich wel een goede koptelefoon). Ik zou het geld er niet voor over hebben, maar ik ben ook behoorlijk zuinig. Mocht je nou echt geld teveel hebben zou ik wel SLI GTX 670 doen... Maar als ik even je portemonnee mag spelen (en de boze meneer), waar ga je dan de kracht van 2 GTX 670's inzetten? Ééntje is al ongelooflijk krachtig voor zover ik weet. Anders kan je namelijk mooi weer 400 euro in je zak steken namelijk.
Wacht ik zie nu dat je later nog op 2560x1440 wilt gamen. Dan zou je het nog wel kunnen gebruiken, maar ik zou gewoon pas die tweede GTX 670 overwegen wanneer je een 1440p scherm gaat kopen. Dan zijn ze misschien (eventueel tweedehands) een stuk goedkoper.

[ Voor 16% gewijzigd door deraco96 op 10-08-2012 23:48 ]

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Verwijderd

Waarom niet die MSI? is een goed board hoor.

Edit: En nee gaat niet ten kosten van performance.

http://www.tweaktown.com/...mance_analysis/index.html

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2012 23:52 ]

• Berlootje
wat betreft de tweede GFX kaart, ja die upgrade naar 1440p komt er zeker en waarschijnlijk rond de kerst.
De reden dat ik die 2e nu ook al wil halen heeft te maken met het feit dat de pc op de zaak wordt gekocht en het makkelijker is om alles in 1 keer te kopen dan achteraf nogmaals een paar 100 hier en daar uit te geven. Ik weet dat de 2e een beetje overkill is atm.

@soup-nazi, dat moederbord bedoelde ik eigenlijk ook, in principe kies ik er gewoon 1 van die 6 reviewed z77 mobo's die laatst zijn getest want ze verschillen verder niet veel qua performance behalve extra usbs etc

• Berlootje
Nog 1 vraagje,

wat is de verwachte levensduur van een voeding, ik heb namelijk nog een touchpower 750 van thermaltake die dalijk beschikbaar komt, deze zit echter al bijna 6 jaar in gebruik, is volgens mij niet veel gestrest, maar is hier een manier voor om hoe de voeding er nog voor staat behalve ja hij geeft nog stroom dus hij doet ut.

Verwijderd

Is dit hem?

http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=171

Edit: je hebt zoiets nodig http://www.hardwaresecret...ly-Test-Methodology/522/2

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2012 17:11 ]

• Berlootje
Oftewel, cba koop wel een nieuwe hij heeft me 6jaar lang goede dienst gedraaid.

Ik zat te kijken omdat 2x sli 4x 6pins nodig heeft, heb ik dan genoeg aan die hx750, want die gold versie van corsair heeft meer aansluitingen.

Verwijderd

Berlootje schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 17:31:
Oftewel, cba koop wel een nieuwe hij heeft me 6jaar lang goede dienst gedraaid.

Ik zat te kijken omdat 2x sli 4x 6pins nodig heeft, heb ik dan genoeg aan die hx750, want die gold versie van corsair heeft meer aansluitingen.
Nee, dat is een heel goed voeding (TT.T.power XT 750) en als ie niet gestrest is dan moet ie nog goed zijn, en genoeg aansluitingen voor SLI.

Edit: probeer hem eerst als ie niet voldoet dan een nieuw voeding.
Edit2: Zou je niet voor een andere SSD gaan? heb weinig goeds gehoord over OCZ Vertex.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2012 18:14 ]

• Berlootje
Ok ja die voeding heeft weinig te verduren gehad qua stress op stof na natuurlijk maar is wel regelmatig schoongemaakt dus dat zal ik waarschijnlijk wel doen idd, is zo vervangen.

wat betreft de SSD:
Ik dacht dat juist OCZ goede SSD's leverde en ook de nieuwe vertex4 weer zeer goed beoordeeld was. Als ik wat over het hoofd gezien heb en ik zou een andere moeten kiezen zou mijn keuze naar die samsungs gaan, die 830 fzo

Verwijderd

Crucial MX4 is ook een goed optie
Ik heb self geen SSD dus kan ik het ook helemaal mis hebben, maar ze hebben natuurlijk firmware update die issues fixt. .

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Berlootje schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 18:18:
Ok ja die voeding heeft weinig te verduren gehad qua stress op stof na natuurlijk maar is wel regelmatig schoongemaakt dus dat zal ik waarschijnlijk wel doen idd, is zo vervangen.

wat betreft de SSD:
Ik dacht dat juist OCZ goede SSD's leverde en ook de nieuwe vertex4 weer zeer goed beoordeeld was. Als ik wat over het hoofd gezien heb en ik zou een andere moeten kiezen zou mijn keuze naar die samsungs gaan, die 830 fzo
Alles lijkt weer goed gekomen te zijn met die OCZ ssd's
check ook de review van Tweakers : reviews: OCZ's Vertex 4: de terugkeer van Indilinx

Persoonlijk zou ik voor een samsung 830 gaan omdat die nog wat goedkoper is en altijd al zeer goed bevonden is

• Berlootje
Allereest, allemaal al hartstikke bedankt voor alle reacties, dit heeft me goed geholpen.

Ik heb voor mijn uiteindelijke keuze nu genoeg informatie vergaard maar zit nog met 1 puntje.

Ik wil echt super graag die 2 asus 670s vanwege zowel prestaties en stilte, maar ze zijn nergens te verkrijgen.

wat zou eventueel het beste alternatief zijn mocht ik ze echt niet kunnen fixen.

ik heb bv gekeken naar die zotac amp, maar eerlijk gezegd ziet die er een bietje cheap uit en heb ik ook geen ervaring met het merk dusja, ik ga ervanuit dat het geen garbage is maar zijn er verder nog alternatieven, speciale versies van de 670 die mischien de moeite waard zijn. keep in mind dat ze in sli nog moeten passen want die amp is volgens mij ook iets dikker dan 2 slots.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Leuk setje waar je op uitkomt. Toch nog twee kleine vraagjes/puntjes.

Ondanks de goed geteste nieuwe Vertex 4 zou mijn gevoel zijn toch bij de 'vertrouwde' Samsung 830 of evt Crucial M4 te blijven. Beide zeer betrouwbare en gangbare keuzes.

Heb je eventueel waterkoeling overwogen? Vroeg me af wat je redenering is voor een dergelijke luchtkoeler.

Verder wat betreft de grafische kaart. Zat zelf ook te kijken, die Zotac test wellicht snel maar, ook mijn 'gevoel' bij dat merk is nooit zo geweldig (Ik weet het, dat is geen 'excuus', maar het is altijd extra balen als je tegen je gevoel in iets koopt en er gebeurt wat), persoonlijk besloten nog even te wachten op wat de 660Ti gaat brengen. Misschien wil je even naar de Gigabyte OC kijken, wel iets lagere overclock dan de Asus, maar dat merk ligt je misschien beter?

• Berlootje
ja wat betreft de ssd kijk ik deze dagen even online bij reviews, mijn oog viel steeds op ocz maar ik heb nooit een ssd gehad. Ook de samsung is overal ook positief beoordeeld dus als ik teveel negatieve dingen over ocz hoor zal ik voor de samsung gaan. maakt ook niet veel uit qua performance denk ik dus safe optie is zozo de samsung.

ja waterkoeling, tbh ik heb daar altijd nog dat idee bij dat het een klote werk is, gepiel, onderhoud en het feit van water/pc combo mij niet echt aanstaat :P. en voor zover ik weet kan ik die 3770k redelijk makkelijk overklokken tot 4-4.5 met die noctua. ik ga het toch niet veel meer dan casual overklokken, het max eruit halen ten koste van constant gepiel zie ik niet zitten.

ja die videokaart heb voor rondgemaild over de status ervan en kreeg onder andere die Gigabyte Nvidia GeForce GTX670 2GB DDR5 Ultra Durable (PCI-e) aangeboden als alternatief maar volgens mij is er weinig verschil tussen deze en andere 670's, het feit is gewoon dat die asus iets overgeclock'd is maar vooral ook het feit dat de fans zeer goed zijn en stil voor een paar tientjes meer geeft dat toch wel weer net iets meer waar/kwaliteit. voor iets waar je dan die 400+ euro aan uitgeeft is dat toch wel de moeite waard om te wachten denk ik maarja de vraag is volgens mij vooral of deze uberhaupt nog gelevered gaat worden binnen een redelijke tijd.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:16
Met het juiste moederbord kun je een 3770 (non-k) ook overklokken naar 4,0-4,5Hz, scheelt je 35 euro.
Zie google.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 12-08-2012 13:10 ]

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

De gigabyte waar ik het over had was overigens wel de OC/WF3 versie uit die test van toms, niet de Ultra Durable die je noemde welke inderdaad eigenlijk standaard is.

• Berlootje
Hey, ja idd die gigabyte is een goed alternatief, ik heb zelf nooit gigabyte producten gehad maar hier heb ik wel altijd positieve reacties over gehoord dus dat geeft meer vertrouwen en ook dat deze goed getest is helpt veel.

Ik denk dat ik ga kiezen voor die gigabyte of toch de asus en dan niet de top versie, die is wel leverbaar bij sommige winkels.

Ik heb btw weer een vraag (ik blijf aan de gang).
Ik zit erover na te denken toch 256gb aan ssd te halen ipv 128. Is het dan verstandiger om 2 128s te pakken zodat deze apart worden aangestuurd ipv alles via 1 schijf of is dit nauwelijks te merken. dan zou ik op 1 mijn OS zetten en op de ander mijn games en renders saven.

Verwijderd

2 SSD's zijn duurder, maar de kans dat ze beide tegelijk dood gaan is ook kleiner.
Misschien dat 2 SSD's in RAID 0 voor grote bestanden (merkbaar?) sneller zijn, maar RAID 0 heeft ook echt meer kans op fouten.

http://ask-leo.com/what_i..._such_a_bad_bad_idea.html

http://searchstorage.techtarget.com/definition/RAID

Edit: Asus is stiller en heeft een back-plate als ik me niet vergis, wel duurder, ik ben beetje Gigabyte UD3 partijdig maar hier zou ik voor de normale Asus gaan. De gigabyte heeft wel 1x8pin PCI-e en 1x6pin PCI-e aansluitingen nodig zo te zien.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2012 03:16 ]

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

2 SSD's is duurder en je OS en games/renders scheiden ga je niet merken.

Klinkt leuk te zeggen dat de kans dat ze beide kapot gaan kleiner is dan 1 grote SSD, maar de kans dat er 1 van die 2 kapot gaat is uiteraard wel iets van 2x grote dan als je 1 schijf hebt ;). En een backup moet je hoe dan ook voor zorgen.

Bespaar jezelf die paar tientjes en neem er 1.
Pagina: 1