Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk dat iedereen in dit forum het wel enigszins herkent, het stockholm syndroom van elke fotograaf: photoshop. :P

Aangezien ik mijn workflow aan het "legaliseren" ben, en ik photoshop maar weinig gebruik ben ik aan het kijken naar alternatieven. Natuurlijk is er photoshop elements, wat voor mijn doel eigenlijk al prima voldoet, maar ik kwam ook Pixelmator tegen, wat nu voor net geen 12 euro in de app store staat. Een prijs die mij als nederlander veel beter past voor de enkele keer dat ik een foto iets meer wil bewerken.

Een nadeel wat ik tegenkwam is dat het niet om kan gaan met raw files en 16 bits bestanden. Gelukkig doe ik al dit soort dingen in Lightroom zelf, waarna ik de "finetuning" op een 8 bits export doe. :)

een ander nadeel, wat wel erg wennen is, maar niet onoverkoombaar, is dat er geen adjustment layers zijn.

Nu vroeg ik me af of er ook andere fotografen zijn die deze gebruiken, wat ze missen en wat ze handig vinden, en dan vooral in combinatie met lightroom :)

[ Voor 5% gewijzigd door Magic op 10-08-2012 14:14 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Wat voor OS?

Photoshop heb je in verschillende smaken, Lightroom heb je blijkbaar al en Elements ken je al. Daarnaast heb je een Standard en Extended Edition.

Alternatieven zouden kunnen zijn: Paint Shop Pro (ik ben er ooit mee begonnen voordat ik Photoshop kende). Gratis zou Cinepaint / Gimp iets kunnen brengen.

Wat mis je in Lightroom? Maybe is dat een gemakkelijker startpunt naar de zoektocht naar alternatieve Photoshoppen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het gaat om de mac, op zich ben ik behoorlijk bekend met de alternatieven voor photoshop, en op een bepaald moment heb ik ze allemaal ook wel eens gebruikt :)

Mijn bedoeling van dit topic was ook eigenlijk om het specifiek over pixelmator te hebben, ik heb het een poosje gebruikt, en ik ben blij verrast met de mogelijkheden die je voor relatief weinig geld krijgt. Toch merk ik dat ik bepaalde dingen wel mis (voornamelijk adjustment layers), hier is wel enigszins omheen te werken door op een laagkopie te werken, alleen dat is niet zo flexibel natuurlijk.

Ik hoopte anderen te treffen die dezelfde overstap gemaakt hebben, en eventueel tips and tricks om deze "onvolkomenheden" te omzeilen te delen. :)

Waar ik normaal voor uit lightroom stap? voornamelijk om composities te maken uit diverse foto's, of wat extremere aanpassingen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Ok, duidelijk. Ik ken het programma niet, dus kan je daar niet mee helpen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:03

samo

yo/wassup

Ik gebruik Pixelmator soms als vervanger voor photoshop. Maar echte ervaring met foto's bewerken heb ik er nog niet mee. Het programma werkt best goed, doet wat het moet doen. Heeft een hoop zelfde functies als photoshop maar mist er ook een paar, met name in de filters. Voor de incidentele bewerking kan het best voldoen denk ik.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefSnare
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2020
Ik gebruik ook Pixelmator, voornamelijk voor snelle edits op mijn Macbook. Ik gebruik het dan niet met Lightroom maar met Apreture. Ik mis ook de adjustment layers maar goed, voor die 12 euro ben ik zeer tevreden. Met name gebruik ik Pixelmator om een selectie foto's snel te editen en voor bijvoorbeeld nieuws updates of social updates.

Wat ik een voordeel vind ik aan Pixelmator is, is dat het een licht programma is met veel uitgebreide opties. Voor mij is het meer een hotfix programma. Ik mis dan wel de adjustment layers en sommige mask en kleur opties maargoed, die dingen wil ik gewoon goed zetten in Aperture met juiste versiebeheer.

Twitter Flickr

Pagina: 1