WiFi-N Computers sneller via WiFi-AC?

Pagina: 1
Acties:

• edmunt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-10 21:19
De laatste tijd lees ik hier vaak over AC routers die gelanceerd worden. Nu vroeg ik mij af of een AC router een voordeel heeft voor WiFi-N computers? Opgelet, ik bedoel hiermee niet de individuele snelheid van 1 computer. Een WiFi-N computer zal niet meer bandbreedte krijgen via een AC router. Maar wat als er meerdere verbonden zijn?

Ik verklaar even de situatie thuis.

We hebben hier 15 WiFi apparaten die verbonden zijn met de router. Sommige zijn enkel bedoeld voor verbinding te maken met het internet, andere ook voor intern gebruik. We maken gebruik van 2.4 gHz en 5 gHz. Mijn vraag gaat over de 5 gHz band . Op de 2.4 band via een AC router blijft men steken rond dezelfde snelheden als bij een N-router.

Ik haal nu rond de 180 - 200Mbit op de 5 gHz. Als ik met de server in huis (via gigabit kabel verbonden) verbinding maak, slorpt die de hele 180-200Mbit op. Als een 2de computer dit ook wilt doen, wordt onze snelheid gehalveerd en bij 3 computers gedeeld door 3. Kan het zijn bij een AC router dat dit niet het geval is en een computer (WiFi-N) dus met max. 180-200Mbit verbinding maakt, maar een tweede computer dit ook kan doen omdat de 5gHz bij een AC meer bandbreedte toelaat?

Ik veronderstel dat men die vraag ook kan toepassen met wireless G computers en een N-router?