GPU of PSU aan het einde van hun leven?

Pagina: 1
Acties:

• -TYPHOON-
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06:35
Beste,

Ik heb sinds een tijdje het vervelende probleem dat mijn pc regelmatig crashed. Zelfs zo regelmatig dat ik soms nog geen 5 min BF3 kan spelen voordat hij vastloopt.
De vastlopers zou ik in 2 kunnen opdelen:
- vastlopers waarbij er ineens helemaal niets meer gebeurt. Alles is gefreezed en enige oplossing is hard reset. Deze vastlopers doet zich overal wel voor: ingame, in chrome of zelfs op het bureaublad wanneer er geen activiteit van mij plaats vindt.
- artifacts: Aangezien ik bijna uitsluitend BF3 speel heb ik het alleen hierbij maar voor. Het komt echt willekeurig voor. Soms wanneer er veel activiteit is en soms gewoon aan de scorelijst(zie foto). Bij een dergelijke crash kan ik niets meer doen maar soms werkt teamspeak nog op de achtergrond. Resetten is enige oplossing. Ook heb ik al voorgehad bij zo'n reset dat eenmaal ik op het bureaublad kom dat deze ook vol met artifacts was, zelfs na meerdere resets. De enige oplossing hierbij was om mijn HD eruit te halen. Dit loste het probleem tijdelijk op. Na een tijdje slechts met de SSD te werken kreeg ik nog steeds dergelijke crashes en vastlopers. Dan heb ik de SSD(Crucial M4) op de meest recente firmware gebracht maar die maakte ook niets uit. Nu heb ik mijn HD geformatteerd en daar windows op gezet in de hoop dat het probleem zich bij de SSD zou bevinden. Maar zojuist heb ik weer eenzelfde crash gehad waarbij dat idee de prullenbak in kan.
Volgens mij resten er dan nog maar 2 mogelijke oorzaken over:
Of mijn GPU (GTX280) is het aan het begeven?
Of mijn voeding (CM M850) is het aan het begeven?

Ik heb ten einde raad.
Alle ideeën zijn welkom...

Afbeeldingslocatie: http://i217.photobucket.com/albums/cc96/b2bHans/20120807_1456581.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i217.photobucket.com/albums/cc96/b2bHans/20120810_1045451.jpg

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-02 12:16
Het is bijna een standaard antwoord hier, maar NVIDIA kaarten staan er bekend om, op deze wijze het loodje te leggen. Het komt door slechte solderingen.

Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Je kan je kaart meestal tijdig repareren door hem in de oven te verhitten, meer lees je in dat topic.

• -TYPHOON-
Mja het gaat hier wel om een GTX280, dus een volledig andere chip.

Daarbij heb ik al dmv OCCT proberen de GPU te stressen maar hierbij geeft hij nooit fouten aan...

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Stop je kaart in een ander systeem > antwoord

Je koeler hermonteren en de bios van je kaart erop opnieuw opflashen heeft bij mij nog wel eens geholpen.
En helaas gebeurt het niet aleen bij de g98 chips maar ook bij de 200x serie (maar veel later en veel minder heb het bij me gtx295 maar dat was een mooi excuus voor een upgrade naar een gtx570)

• -TYPHOON-
Het probleem is dat het enige andere systeem hier een ontoereikende voeding heeft :D

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

-TYPHOON- schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:48:
Het probleem is dat het enige andere systeem hier een ontoereikende voeding heeft :D
Hoezo ontoereikend?

Je kan toch allicht testen want je voeding (850W als ik het goed lees) lijkt me sowieso overkill voor een systeempje waar "maar" een GTX280 in zit.

Misschien dat je je startpost even aan wil passen met een duidelijk lijstje waar jou PC uit bestaat; ik denk dat je zelfs met een goede 350W - 450W in ieder geval kan testen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Bas.
Het probleem met de kaarten is niet de koeling. Het geld overigens niet alleen voor 8800 serie kaarten, maar voor zo'n beetje alle NVIDIA kaarten tot en met de GTX 200 serie. Er is iets in de soldeer niet goed, waardoor kaarten met bosjes kapot gaan. Een kaart mag gerust 100 graden worden, dat is het probleem niet.

Het probleem zit het hem in het switchen tussen 2D en 3D. Als dat tevaak gebeurd, wordt de soldeer slecht. Dit komt omdat de soldeer in 3D [Game] heet is, en als je in 2D [Windows] modus gaat de kaart weer sterk afkoelt. Dit proces is erg slecht voor NVIDIA kaarten.

• -TYPHOON-
Ik had daarnet even met de PSU test van OCCT geprobeerd. Daarmee liep de pc vast na een min ofzo. Nu blijft die werken, vreemd....

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:22

Nemesizz

Untouchable

Computers zijn soms vage dingen qua problemen, maar over het algemeen als een voeding doodgaat loopt je PC "gewoon" vast of je krijgt zo'n constante aan-uit-aan-uit-aan-uit loop tijdens de POST.

Als ik de beelden zie is de eerste ingeving: defect video-geheugen (of inderdaad de beruchte nVidia kwaal).
MAAR, computers zouden computers niet zijn als soms iets totaal anders een fout kan veroorzaken.

Soms heb je van die factory OC videokaarten, die lopen dan op hogere snelheid dan stock kaarten van die serie (duh). Dat gaat vaak een tijdje goed, maar ook heel vaak na een tijdje mis.
Door de kaart te 'underclocken' naar stock snelheden van die serie kaarten kán het soms zijn dat het probleem verholpen is (met nadruk op 'kan' en 'soms').

Daarnaast kan ook defect RAM (je gewone systeem RAM, niet je videoram) ook voor zulke vage dingen zorgen.
En ja, soms ook artefacts, al komt opzich niet vaak voor (meestal driver crashes in de vorm van foutmeldingen of BSOD's).

Dus:
- Eventueel een andere voeding testen (of videokaart in een ander systeem, misschien bij vriend/kennis/buurman).
- Checken of je een OC model videokaart hebt of een gewone 'stock' (is vaak duidelijk aan de naam of verpakking af te leiden). Indien OC model, probeer eens te 'underclocken' naar stock.
- Als bovenstaande dingen niet veel opleveren, Memtest draaien.
- Controleer ook de temperaturen eens (metname van je videokaart). Over het algemeen zijn 'hitte artefacts' anders dan die je nu hebt, maar is het kijken waard.

Oh ja, als je al artefacts hebt tijdens je POST (dus vóór dat Windows geladen is) dan kun je er vanuit gaan dat je kaart defect is.

• -TYPHOON-
- De enige andere voeding die ik heb is een Coolermaster M520. Maar ik kan niet gemakkelijk het probleem reproduceren. Misschien dat het dan gemakkelijker is met mijn SSD.
- Videokaart is stock en loopt stock.
- Zal ik doen
- Temps zijn niet zeer hoog en komen niet boven de 75 uit.

• Bas.
Download bijvoorbeeld een Ubuntu Live CD, boot daarvan en ga eens lekker browsen. Als je videokaart echt defect is, zou die ook een keer in Ubuntu vast moeten lopen. Je moet dan wel vanaf CD opstarten.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:39

Cheezus

Luiaard

-TYPHOON- schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 20:41:
- De enige andere voeding die ik heb is een Coolermaster M520. Maar ik kan niet gemakkelijk het probleem reproduceren. Misschien dat het dan gemakkelijker is met mijn SSD.
- Videokaart is stock en loopt stock.
- Zal ik doen
- Temps zijn niet zeer hoog en komen niet boven de 75 uit.
Ook een stock videokaart kan te snel geklokt zijn, zo had ik in een grijs verleden een 9700pro die in CoD artifacts vertoonde. Met 15 MHz lager geklokt geheugen (dus langzamer dan stock) waren de problemen weg.

Het is dus zeker de moeite waard om eens te controleren of underclocken het probleem kan verhelpen, al gaan mijn vermoedens in dit geval toch uit naar het soldeerprobleem.
Dit probleem is overigens aanwezig bij alle chips, kleinere pins en grote temperatuur schommelingen (beide sterk aanwezig bij GPU's) zorgen gewoon voor mechanische stress en uiteindelijk slechte contacten, bij de 8800 serie is dit gewoon wat extremer.

• -TYPHOON-
Ik had daarnet even de PSU test van OCCT in gang gezet.
Toen ik na een minuut ofzo terug kwam, was het scherm zwart.
Doe ik een hard reset dan gebeurt er ff niets.
Na een seconde sluit die af en pas na 2 sec begint die weer met opstarten.
Eenmaal volledig opgestart doe ik weer die PSU test en dan blijft ie gewoon doorwerken...
Zeer vreemd.

• -TYPHOON-
Nu heb ik dmv MSI Afterburner de kloksnelheid teruggebracht van 607 naar 550 Mhz. En tot nu toe nog geen crashes

• -TYPHOON-
Ik heb nu een tijdje ook eens gewerkt met standaard kloksnelheden maar met verhoogd voltage (1187 naar 1200 mV).
Dat ging voor een tijdje goed tot vandaag waar ik weer zelfde crash met artifacts kreeg.
Dus maar terug op lagere kloksnelheden werken dan...

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 22:01
gtx285 hier, moet ook gedownclocked worden wil die "normaal" werken :)

• -TYPHOON-
Waarschijnlijk zal er dan wel eens een GTX660 Ti of GTX670 in komen afhankelijk van de prijzen en hoe lang ik het hier mee uit hou :D
Pagina: 1