Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-06 21:19
Sinds een paar dagen doet de iPhone 4 (iOS4.x, jailbreak) van mijn vriendin soms erg vreemde dingen. Dingen die ik nog nooit meegemaakt heb en nog nooit van gehoord heb dat het gebeurd is.

Een paar dagen geleden 's avonds liggen we al even in bed en begint de telefoon opeens te praten: ''met dit nummer kan geen verbinding worden gemaakt''. Uiteraard pakken wij 'm meteen en we zien dat hij drie keer naar een +41-nummer heeft geprobeerd te bellen, maar dat is ook drie keer mislukt. Ook staat opeens bluetooth aan en zien we dat de smsjes die ze naar mijn moeder heeft verstuurd, verwijderd zijn. Om het nog iets 'leuker' te maken zijn er weer smsjes naar mijn moeder verstuurd met een brij aan letters :?

Ik nam me voor om het ding een keer op te schonen en heb de telefoon opnieuw opgestart. Toen even niks meer gehoord. Tot vannacht, 'n uur of 01.00. De telefoon gaat, dus we schrikken al wakker. De beltoon gaat (terwijl de telefoon op stil staat). Op het scherm staat dat de iPhone de achterburen aan het bellen is ( 8)7 ) en als mijn vriendin dit annuleert ziet ze dat de telefoon ook een paar keer naar haar eigen nummer gebeld heeft, terwijl ze zichzelf in het telefoonboek heeft staan (dus eigenlijk zou je dan de naam moeten zien, niet het nummer.)

Al met al een vreemd verhaal met dingen die ik nog nooit meegemaakt heb (ook een iPhone 4, ook JB, ook nooit op iOS4) en ook nog nooit over gehoord heb.

Heeft iemand er meer over gehoord en raad? Ik wil als ik met haar telefoon naar iOS 5 ga eigenlijk niet een reservekopie maken, omdat je nooit weet wat er allemaal meekomt (virus?), maar wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46
Het gebruik van niet officiele software (jailbreak) en (waarschijnlijk) niet geverifieerde repositories is bijzonder risicovol als je niet exact weet wat je aan het doen bent. Garantie tot op de hoek!

Ik zou spoedig teruggaan naar fabrieksinstellingen en updaten naar laatste officiele apple iOS release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vaag verhaal. Persoonlijk zo ik zo snel mogelijk die JB eraf knallen.

Ik weet niet waarvoor je vriendin de JB gebruikt, maar als de telefoon een paar keer naar het buitenland gaat bellen neemt dat best wat kosten met zich mee. Nu heeft ze het in de gaten, maar de volgende keer misschien niet.

Ik zou het risico niet willen lopen.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:03
Tja, ik kan me nog verhalen herinneren uit 2009 dat het allemaal veel te simpel was. Ik zou dus zeggen, controleer even of je nog steeds je standaard SSH wachtwoord draait en fix dat even als het zo is. Als het goed is zouden de nieuwere jailbreaks hier rekening mee moeten houden, maar het is voor dit soort geintjes wel het oudste truukje in het boek. Als het zo is zou ik als ik jou was mooi een factory reset doen en schoon beginnen, want t is natuurlijk lastig te vertellen wat voor zooi er geïnstalleerd is. Wel natuurlijk even controleren of je er niet zo makkelijk in kan.

Het is in ieder geval met een geroote phone heel makkelijk om zooi binnen te krijgen dan met een normale phone omdat elk programma wat je installeerd eigenlijk kan doen wat het wilt. En met de niet officiele sources word er ook niet zo streng gecontroleerd wat het programma nu daadwerkelijk doet. Ik zou je nog een keer heel goed afvragen of je die jailbreak wel nodig hebt en hem in ieder geval even helemaal opschonen. In je contact informatie, foto's en muziek kan weinig blijven zitten, maar dat je je apps niet mee moet backuppen lijkt me vrij logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:36

KRAI.7

Bwoah...

Gewoon handmatig even een soort backupje maken. Dus telefoonnummers etc. zelf opschrijven en alle andere dingen.

Daarna even herstellen naar iOS 5, niet updaten, want dan heb je de kans dat eventuele schadelijke software meekomt.