3D monitor gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Brandts
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-04 10:47
Hallo allemaal,

Ik ben ondertussen wel toe aan nieuwe monitor en het leek me wel leuk om eentje met 3D mogelijkheden aan te schaffen. Ik heb in mijn pc de volgende videokaart zitten: Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD6950 1GB 2xDVI/HDMI/2xDP en ik begreep dat deze 3D ondersteunt (toch?).

Ik ben helemaal niet thuis in monitoren een weet niet goed waar ik op moet letten vandaar dat ik bij deze hulp vraag bij het zoeken.

De monitor hoeft niet al te groot te zijn (21 of 23 inch ofzo) en minstens een DVI en HDMI aansluiting (het liefst 2x HDMI). Ik zit zelf te denken aan een prijs rond de 300 euro (is dit realistisch?). Tevens wil ik hem ook af en toe kunnen aansluiten op mijn PS3 (maar dat lijkt me geen probleem met HDMI toch?). De hoofdreden waar ik 3D voor wil gebruik is het kijken van films en spelen van games.

Alvast bedankt voor de reacties,
Brandts

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/38726593 ?

Volgens mij hebben we toch iets meer info nodig zoals welke monitoren je op het oog hebt, welke zaken (zoals 3D) je wel/niet 100% zeker weet of al hebt uitgezocht en het lijkt me ook zinvol om te bedenken hoe je, in ieder geval, films wil gaan kijken namelijk BluRay-discs of allerlei wazige downloads van internet; daar zit ook een verschil tussen.

/edit: vraag me trouwens af hoe dicht je op je monitor wil gaan zitten; FullHD-details onderscheiden op een 23" scherm levert een kijkafstand op van een centimeter of 50?

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 10-08-2012 09:12 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://tweakers.net/price...5089;289816;296973;303398

Dat zijn de vier monitoren binnen jouw budget die volgens de pricewatch met 3d-bril(len) worden geleverd. Dit lijkt me een goed startpunt voor je en eigenlijk had je daarmee moeten beginnen voordat je dit topic opende.

• Brandts
Bedankt voor jullie reacties.

Mijn huidige monitor is ondertussen al een jaar of 8 oud en heb nooit de ontwikkelingen gevolgd. Als ik nu begin met zoeken zie ik door de bomen het bos niet meer en in dit geval is mijn ervaring dat ik beter personen kan vragen die meer ervaring hebben. Met de monitoren van Luit heb ik nu tenminste een startpunt en weet ik waar ik ongeveer naar kan zoeken.

Ik zal een lijstje proberen op te sommen met wat eisen maar ik kan je op voorhand al zeggen dat ik niet veeleisend ben :) Vandaar ook in jullie ogen misschien een wat magere openingspost.

Aspect Ratio: Maakt me niet zo veel uit. Ik kan leven met zowel 4:3 als 16:9
Resolutie: Full HD volstaat
Kijkhoek: Vind ik niet zo interessant. Ik zit bijna altijd recht voor mijn scherm. Misschien dat ik 30 graden naar beneden kijk maar meer ook niet. Ik heb het idee dat de minimale kijkhoek tegenwoordig 170 graden is dus dit is meer dan voldoende voor mij.
Input lag: Liever niet aangezien ik er ook games op wil spelen

@MAX3400
Ik wil zowel via BluRay-discs als via downloads 3D films kijjken maar ik begrijp niet wat dit te maken heeft met het scherm. Is niet de kwaliteit van de download bepalend voor de kwaliteit van het beeld?

• MAX3400

MAX3400

Brandts schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 09:21:
Ik wil zowel via BluRay-discs als via downloads 3D films kijjken maar ik begrijp niet wat dit te maken heeft met het scherm. Is niet de kwaliteit van de download bepalend voor de kwaliteit van het beeld?
Ik heb het niet over kwaliteit; ik heb het over details... Als je op 4 meter van een monitor staat, zie je het verschil tussen 4 naast-elkaar liggende pixels niet. Ga je op 1.5 meter staan, zie je het verschil tussen 2 pixels niet etc.

Als jij 100% details wil zien van een FullHD-beeld, dus 1920x1080 pixels, mag de kijkafstand echt niet meer zijn dan 60cm; ga je verder zitten dan zie je net niet meer de afzonderlijke pixels en ga je dus details in het beeld "verliezen".

Ik weet het; misschien totaal niet interessant dit en totaal niet van toepassing voor jouw genot bij het kijken van een film :)

• Brandts
MAX3400 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 09:28:
[...]

Ik heb het niet over kwaliteit; ik heb het over details... Als je op 4 meter van een monitor staat, zie je het verschil tussen 4 naast-elkaar liggende pixels niet. Ga je op 1.5 meter staan, zie je het verschil tussen 2 pixels niet etc.

Als jij 100% details wil zien van een FullHD-beeld, dus 1920x1080 pixels, mag de kijkafstand echt niet meer zijn dan 60cm; ga je verder zitten dan zie je net niet meer de afzonderlijke pixels en ga je dus details in het beeld "verliezen".

Ik weet het; misschien totaal niet interessant dit en totaal niet van toepassing voor jouw genot bij het kijken van een film :)
Misschien niet van toepassing voor mij maar zeker wel interessant :)

Bedoel je de grootte van het scherm i.c.m. de resolutie? (pixel-pitch dus zoals ik net geleerd heb ;) ) Is er dan een vuistregel wat deze moet zijn afhankelijk van de kijkafstand om geen detailverlies te krijgen?

En als er een vuistregel is, is deze dan ook een beetje onderbouwd? Ik weet namelijk nog dat ik 7 jaar terug een TV voor mijn slaapkamer kocht. Toen was "de regel" dat de kijkafstand 4 maal de diagonaal van je TV moest zijn voor het beste beeld. Toen ik 3 jaar terug een TV ging kopen voor mijn woonkamer was opeens overal "de regel" dat de kijkafstand 3 maal de diagonaal van je TV moest zijn :?

Ik heb me altijd al afgevraagd of onze ogen in 4 jaar tijd zoveel slechter zijn of dat ze gewoon grotere TV's willen verkopen, ik hou het op het 2e ;)

• MAX3400

MAX3400

Of je er waarde aan hecht of niet: http://carltonbale.com/1080p-does-matter/ :)

Persoonlijk vind ik het erg zonde, zeker bij een TV in de huiskamer, om bijvoorbeeld er eentje te kopen die "ongeveer" 20% te klein is waardoor je soms details verliest.

• Brandts
Interessant stukje. Dit kan ik zeker gebruiken bij de bepaling hoe groot mijn scherm moet zijn voor de optimale resolutie. Niet dat ik per se optimaal wil genieten van de hoogste resolutie, maar waarom zou ik betalen voor een resolutie die ik toch niet kan onderscheiden ;)
Pagina: 1