Afnemende internetsnelheid na aansluiten Linksys router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unabombertje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-01-2022
Goedenacht heren van Tweakers,

Ik ben Dennis en ik zit met een probleem. Ik woon sinds een half jaar samen met mijn vriendin en hebben hier het Ziggo Alles-in-1 extra pakket met 120mbit internet.

Ik heb een nieuwe Linksys WRT600N gekocht, aangesloten en eigenlijk sinds ik dat ding heb, heb ik last van een langzame verbinding.

Het probleem is als volgt: Als ik naar de backend van de router ga op 192.168.1.1 en inlog, ga ik naar het kopje 'status' en druk ik op IP-adres vrijgeven en paar seconden later druk ik op IP-adres vernieuwen.

Nu gaat voor een uurtje ofzo mijn downloadsnelheid omhoog naar zo'n 40 mbit, maar no way in de buurt van de beloofde 120 mbit. Elke keer als ik dus mijn ip adres vernieuwd heb is het internet wel 'wat' sneller, maar na een uurtje download ik gewoon weer met iets van 600 kbyte per seconde, in plaats van de 9-11 megabyte wat het zou moeten zijn.

Ik word hier echt schijtziek van, want deze router lijkt me continu af te knijpen. Ik heb een schone pc, geen virussen en gister geformatteerd met nieuwe schone windows erop en niets lijkt te helpen. Netwerk is WPA2 beveiligd en met een kabel aangesloten, dus geen wireless.

Kan iemand me zeggen wat ik doen moet? 20 keer per dag die router resetten lijkt me namelijk niet helemaal zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

9 à 10 MB > bit of byte > je hebt gewoon het standaaard adres van de router (hangen er 2 pc's aan ( en een printer, nas, ip camera, enz...heb zo de indruk dat je settings niet goed staan, doch je geeft te weinig gegevens (DHCP) ! WPA2 zeker aanzetten. Succces

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unabombertje
Hier kan ik vrij weinig mee?

Maar goed, ik heb 1 pc en een laptop via wireless aangesloten en mijn iPhone af en toe. Settings zijn niet mee geknooid ik heb dat ding geïnstalleerd en that's it. Verklaart ook niet waarom ik NA een reset ongeveer 50mbit haal en een uur later maar 5

Bovendien heb ik duidelijk in de tekst onderscheid gemaakt tussen BYTE en BIT ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Unabombertje op 10-08-2012 06:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:57

Reptile209

- gers -

Als je je PC direct aan het Ziggo modem hangt, kom je dan wel aan de max snelheid en blijft die hoog? Dan weet je iig zeker of het aan de Linksys router ligt. Zo ja, controleer eens of daar een firmware-update voor bestaat, of mogelijk zelfs een dd-wrt installatie. Zo nee, Ziggo bellen om je aansluiting te laten checken.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

RvL

Hoe is je router aangesloten op het modem van Ziggo? Wat voor een IP adres krijgt je router van het modem?

Welk modem van Ziggo heb je? En staat deze in Bridged mode?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:14

SkyStreaker

Move on up!

Inderdaad eventjes, zo mogelijk, direct verbinden met het ziggo modem. Hoe lang is de draad waarmee jij overigens verbind?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ziggo al gebeld met de melding dat je een nieuwe router hebt?

Voor zover ik me kan herinneren (2.5 jaar geleden) zei de monteur iets over dat hij het MAC-adres van de router als eerste bekend moest maken richting het modem. Ik kan het ook mis hebben of verouderde info hebben hoor.

Met mijn DLink 655 haal ik nooit lager dan 120Mbit en dat ding staat alweer met een uptime van bijna 10 maanden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissileHugger
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-07 14:09

MissileHugger

I wonder...

MAX3400 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:14:
Ziggo al gebeld met de melding dat je een nieuwe router hebt?

Voor zover ik me kan herinneren (2.5 jaar geleden) zei de monteur iets over dat hij het MAC-adres van de router als eerste bekend moest maken richting het modem. Ik kan het ook mis hebben of verouderde info hebben hoor.

Met mijn DLink 655 haal ik nooit lager dan 120Mbit en dat ding staat alweer met een uptime van bijna 10 maanden.
Het MAC adres van de router wordt automatisch door de modem geaccepteerd als je deze herstart (stroom eraf, stroom erop) terwijl de router aangesloten is en aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

RvL

Dat is inderdaad verouderde informatie. Vroeger was het zo dat alleen het apparaat wat als eerste verbonden werd verbinding kan maken met de modem. Tegenwoordig is dat niet meer zo.

Daarnaast zou hij dan helemaal geen verbinding hebben en niet zoals nu een steeds langzamer wordende verbinding.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe test je die downloadsnelheid?

Klinkt alsof je bittorrent gebruikt en het aantal connecties niet beperkt hebt. Dan lopen er op je router bepaalde tabellen vol wat allerlei vertraging veroorzaakt. Het resetten zorgt er voor dat die tabellen geleegd worden, waardoor je weer even vooruit kan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MissileHugger schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:19:
[...]

Het MAC adres van de router wordt automatisch door de modem geaccepteerd als je deze herstart (stroom eraf, stroom erop) terwijl de router aangesloten is en aan staat.
Het is dus de vraag of de Ziggo modem al eens opnieuw opgestart is, er is weinig info.

Verder eerst testen zonder eigen router (zoals hierboven al aangegeven wordt) kan je uitsluiten of het aan je router of je modem/verbinding ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unabombertje
Ik gebruik een kabel die 7 meter lang is. Computer staat boven, modem bij de hoofdaansluiting in de woonkamer. Ik zal idd eens even de kabel direct in Ziggo's modem doen en dan kijken wat er gebeurt.

Stay tuned

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unabombertje
Hmm het lijkt aan mijn router te liggen, nieuwe kopen dan maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kan nog proberen DD-WRT op de router te installeren. Maar gemakkelijker is een nieuwe te kopen. Als je echt denkt dat het de oorzaak is.

Let wel op dat 120 Mb vrij veel is, en dat niet zomaar elke goedkope router dit aan kan.
Zoek een review met een test op om zeker te weten dat het goed komt met de doorvoersnelheid WAN -> LAN.

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view
http://nl.hardware.info/productgroep/9/routers

[ Voor 23% gewijzigd door jeroen3 op 11-08-2012 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maier
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 06:38
Ik vind het nog wel te snel om te zeggen dat de router kapot is en dat er een nieuwe moet komen (garantie?). Volgens mij is deze router niet heel oud aan de naam te zien, en bovendien zal een prehistorische routers zelfs sneller zijn dan de 5Mbit die je nu haalt na een tijdje.

Heb je al gekeken naar de instellingen zoals RvL heeft gevraagd.
Misschien heb je al een modem/router combo van Ziggo en staan er nu twee routers achter elkaar waardoor je dit probleem krijgt.
Ik zou iig iets verder in de instellingen duiken en iets meer onderzoek plegen voor je een iets nieuws koopt met misschien wel weer dezelfde problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:29
Zet de SPI firewall op dat ding eens uit, grote kans dat je probleem opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 120 van Ziggo heb ik maar éénmaal behaald en verder lag het gemiddelde steeds op 55 download. De upload kwam wel in de buurt van de 10. E.e.a. volgens de maandrapportage van SamKnows. Bij Ziggo vond ik geen gehoor en ben in april overgestapt op glasvezel 100/100.

De download hier zijn gemiddeld 85 en de opload zit dik in de 90. En met dezelfde router en aanhangende apparaten.

De firewall uitzetten had bij mij geen enkel effect en daarnaast heb ik een homeserver draaien en wil ik die firewall echt wel hebben aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Unabombertje schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 17:24:
Hmm het lijkt aan mijn router te liggen, nieuwe kopen dan maar..
Nogmaals: hoe meet je de downloadsnelheid?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unabombertje
speedtest.nl of speedtest.ziggo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unabombertje
_JGC_ schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 17:49:
Zet de SPI firewall op dat ding eens uit, grote kans dat je probleem opgelost is.
Hoe doet iemand zoals ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unabombertje
Unabombertje schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 03:39:
[...]

Hoe doet iemand zoals ik dat?
??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:57

Reptile209

- gers -

1. Open de (digitale) handleiding, (klik, 4,5 MB)
2. Zoek op firewall
3. Op pagina 15 vind je de stappen die je in de webinterface moet nemen:
SPI Firewall Protection To use firewall protection,
keep the default selection, Enable. To turn off firewall
protection, select Disable.
Op een eerder pagina kan je ongetwijfeld vinden hoe je in de webinterface kunt komen, mocht je dat niet weten. :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unabombertje
Thanks!
Pagina: 1