Oudere HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:40
Ik kan via via een denk ik aardige startes htpc kopen.

Dit zit erin:

case: Antec fusion met remote
mobo: Asus M2N-VM DH
cpu: Athlon64 X2 5200+
gpu: HD 5450 1GB
mem: 4 GB geheugen
HD: Western Digital Green WD20EARS 2TB

Nu wil ik hem gaan gebruiken als HTPC / Server. Hij komt in de woonkamer onder de tv.
Ga er dus voornamelijk 1080p content mee afspelen en mijn vraag is of dat kan met deze oudere tragere cpu?

Daarnaast gebruik ik hem als centrale opslagplek voor documenten, foto's en muziek en als downloadbak. Dus alles wat ik download komt hierop binnen.
Voor de rest hang ik em in mn netwerk en wil ik hem vanaf alle pc's in mijn huis kunnen benaderen voor de files die erop staan.

Stop chasing the dream, you're already living it

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Ja hoor, die HTPC kan prima 1080p video afspelen. Het zware werk (het decoderen) wordt voor het grootste gedeelte gedaan door de videokaart. Het nadeel van een relatief oude setup is dat hij wat meer energie verbruikt en daardoor ook wat minder stil is.

Ik neem aan dat je niet veel meer dan 230 euro voor deze setup gaat betalen?

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-05 18:59
Mijn HTPC is gelijkaardig van specificaties, ik heb zelfs maar 2gb geheugen.
Veel hangt af van de software die je gaat gebruiken. Voor 720 is de cpu net voldoende, heb verschillende jaren via software decoding gewerkt.

Nu ik ben overgestapt naar 1080p videos heb ik Windows 7 moeten installeren (vroeger XP) omdat XBMC enkel vanaf vista DXVA ondersteund. Zonder DXVA draaien 1080p videos voor geen meter ...

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 14:09
Zal het inderdaad prima doen voor dit doeleinde. Heb pas recent mn eigen HTPC ge-upgrade en die had nog mindere specs en liep soepel door op Windows 7. Zolang je er maar rekening mee houdt dat het geen snelheidsbeest is, en er niet teveel rotzooi op schopt. Je kan later altijd nog een kleine upgrade doen door een SSD en een SATAIII-controllertje erin te zetten. Haal je nog wel wat performance-winst en voornamelijk snelheidswinst mee (met name SATA-III maakt het verschil; de kans is groot dat je nu nog een SATA-I disk erin krijgt, en het verschil tussen 1,5Gb/s en 6Gb/s is enorm te merken.
En zoals gezegd; niet teveel betalen hiervoor. 230,- is nog aan de ruime kant imho. Voor niet zo gek veel meer koop je een nieuw systeem met minimaal gelijkwaardige specs

iRacing Profiel

Verwijderd

Voor 250 euro koop je een leuk 2e hands Core i7 setje. Maar goed, de case is niet goedkoop, 2TB schijf is niet goedkoop. Al met al is het niet verkeerd.

• Qosmic
ik kan het inderdaad kopen voor 225.
Enige wat ik ermee ga doen is dat ding aanzetten als ik van mn werk kom en weer uit als ik naar bed ga.
Komt dus ook als servertje te staan in de woonkamer waarvan ik mijn films kan kijken, muziek kan streamen en foto's beneden op de tv kan zetten.

wat zouden jullie doen?
Want als ik een sneller nieuw systeem voor 250 neer kan zetten doe ik dat wel. Maar kan me niet voorstellen dat dat met deze case is

• jaapsander
Nee, die case is al bijna niet meer te verkrijgen. Laatste prijs was al 150 euro. Maar er zijn natuurlijk wel vergelijkbare behuizingen. Echter zou je prima de setup kunnen kopen wanneer het extra stroomverbruik geen probleem is. Je kunt de setup altijd nog over een jaar upgraden.

Zoals je zelf al aangaf het is een mooi starters HTPC'tje. Met die behuizing kun je ook makkelijk upgraden (heb hem zelf ook). Als stilte voor je belangrijk is zou ik nog een pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B en 2x pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm erbij halen voor een stil systeem.

Wat voor voeding zit er eigenlijk in de HTPC?

• kroegtijger
De case is hetgeen wat het duur maakt. Een knappe HTPC-case kan behoorlijk oplopen. Je kan vanaf 50,- al terrecht, maar als je 500,- of meer kwijt wil zijn is het ook geen probleem. Voor 250,- ga je het dus niet redden. Denk eerder aan tussen de 350,- en 400,- (vanaf) maar daar zijn de "running costs" (stroomverbruik dus met name) wel weer lager. Break-even point kun je natuurlijk uitrekenen dan :)

iRacing Profiel

• Qosmic
Voeding die erin zit is standaard die bij de case zat, dit staat erop: 430 watt - ultra quiet

edit: zit gewoon een sata 2 aansluiting in

[ Voor 19% gewijzigd door Qosmic op 10-08-2012 12:25 ]

• jaapsander
Ook is het verschil in performance van een harddisk op sata 2 of sata 3 0,0. Zelfs een SSD op sata 2 wordt alleen beperkt in de sequentiële doorvoer. http://www.tomshardware.c...ce-sata-3gbps,3110-8.html

in de praktijk (itt synthetische benchmarks) ga je amper verschil merken tussen sata 2 of 3 aangezien de grootste kracht van een SSD zit in de random lees snelheden ipv sequentieel. En die worden amper beperkt door de oudere aansluiting.

Het zal dus prima werken, en is het dus niet waard om voor te upgraden.

[ Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 10-08-2012 12:36 ]

• kroegtijger
Qosmic schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:19:
Voeding die erin zit is standaard die bij de case zat, dit staat erop: 430 watt - ultra quiet
430W is het maximaal opgenomen vermogen, maar zegt op zich nog niet zo heel veel over het daadwerkelijk opgenomen vermogen. Geeft wel een indicatie (een 430Watt voeding neemt, onbelast, nog altijd meer op dan een 150Watt voeding). Je zult dus om exact te weten wat het ding verbruikt er iets dieper in moeten duiken, maar in de praktijk komt het meestal niet op een dubbeltje nauwkeurig aan.
edit: zit gewoon een sata 2 aansluiting in
Zit er ook een SATA2-disk in? Dan kan je er namelijk nog wel even mee vooruit :)

iRacing Profiel

• jaapsander
kroegtijger schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:36:

[...]

Zit er ook een SATA2-disk in? Dan kan je er namelijk nog wel even mee vooruit :)
Western Digital Green WD20EARS 2TB
Ja dus

[ Voor 42% gewijzigd door jaapsander op 10-08-2012 12:38 ]

• Qosmic
dus al met al een aardig pctje voor dit geld?

Verwijderd

Op zich wel maar nogmaals, wat dat setje duur maakt is die behuizing en die schijf. Die schijven gaan weg voor rond de 70 euro 2e hands en die behuizing rond de 100 euro als dat display en die remote er nog bijzitten. De rest van de hardware is tientjes werk.

Dat wil niet zeggen dat het niet prima kan werken.

• Qosmic
Zou een 64GB SSD nog veel uitmaken waar alleen mn os op staat (windows 7 64 bit)

Verwijderd

Ja, die WD green schijven zijn leuk voor opslag maar daar blijft het bij. Daar zou ik nooit mijn os op willen zetten. Zeker als je die schijf ook nog eens gaat gebruiken om te downloaden dan word ie zo traag als stront tegen een berg op.

Altijd een ssd erin zetten dan.

• jaapsander
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 14:46:
Ja, die WD green schijven zijn leuk voor opslag maar daar blijft het bij. Daar zou ik nooit mijn os op willen zetten. Zeker als je die schijf ook nog eens gaat gebruiken om te downloaden dan word ie zo traag als stront tegen een berg op.

Altijd een ssd erin zetten dan.
Een SSD zorgt altijd voor een enorme snelheidsboost, maar het ligt er maar net aan hoe je je htpc gebruikt of het het geld waard is. Heb je je HTPC vaak aan staan of gebruik je sleep/hibernate of iets dergelijks. En doe je niet vaak iets anders dan XBMC draaien en wanneer idle wat downloaden, dan heeft een SSD minder meerwaarde dan wanneer je vaak tussen programma's schakelt en de HTPC voor meedere taken (tegelijk) gebruikt.

Ik zie een SSD als een luxe product, heb je het geld ervoor over dan zeker doen. Maar wanneer je budget krap is kun je beter investeren in andere onderdelen.

Verwijderd

Je probeert het te nuanceren maar dat zou je in deze niet moeten doen. Jouw verhaal klopt als je uit gaat van een normale 7200rpm schijf. Zo'n Green schijf als OS schijf werkt gewoon niet. Dat word echt enorm traag. Als je 1 ding doet gaat het nog wel maar daarna is het echt huilen met de pet op.

Die green schijven zijn geschikt voor opslag maar meer niet.

Het hoeft geen ssd te zijn als OS schijf. Je kan ook een een willekeurig andere schijf nemen.

• jaapsander
Zelf heb ik zowel een SSD als 5400rpm HDD als bootdisk gebruikt en bij puur htpc gebruik is dit prima te nuanceren. bijvoorbeeld XBMC draaien samen met wat downloaden gaat prima samen aangezien dit een relatief licht programma is welke je gewoon in het geheugen draait. Wanneer het programma 1 maal opgestart is zie je niet heel veel vertraging door het downloaden.

Ik moet echter wel zeggen dat nu ik een SSD heb mijn HTPC lijkt te vliegen, maar ik heb hier vooral voordeel bij wanneer ik aan het surfen ben, wat dingen converteer en aan het parren/rarren ben (multitasken dus). Bij een film kijken maakt het niets uit.

• kroegtijger
Helemaal met Jaapsander eens :) De upgrade naar een SSD wordt met name interessant als je gaat extracten e.d. terwijl je film aan het kijken bent. Daar waar ik eerst mijn downloads schedulede naar 's nachts maakt het nu niets meer uit; zelfs als ik tegelijkertijd een opname van DVB-C op een HD-kanaal doe en een extract doe kan ik ondertussen nog steeds full HD video's kijken zonder enige hapering *O*
De grootste snelheidsbeperking waar ik nog tegenaan loop is de snelheid van mn NAS. De disks houden het netwerk niet bij :')

iRacing Profiel

Verwijderd

Jullie zijn beide de redenen aan het opnoemen waarom je nou juist een ssd er bij zou moeten doen (of een willekeurig andere HD). :z :+

• jaapsander
Je moet de zaak ook niet 1-zijdig belichten, maar zoveel mogelijk info geven zodat de TS zelf zijn keuze kan maken. Er zijn dingen die het aantrekkelijk maken om een SSD aan te schaffen (snelheid) en dingen die het minder aantrekkelijk maken (prijs). De TS heeft nu genoeg info om zelf een beslissing te maken.

• kroegtijger
Prijs/performance is eigenlijk altijd een afweging die de TS zelf zal moeten maken. Het kan allemaal super-snel, maar dan wordt de prijs ook enorm hoog... Als het niets mag kosten wordt het traag... TS bepaalt waar op die schaal de keuze ligt.

iRacing Profiel

Pagina: 1