Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haphius
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-05 20:18
Al een paar maanden is mijn pc defect, hij wil niet meer opstarten. Vaak hangt hij al bij de POST, met de melding CMOS Checksum Bad. Als dit gebeurt laad ik de standaardwaarden, waarna vaak nog wel het windows loading scherm is te zien, waarna het scherm zwart wordt en niets meer gebeurd (ook geen hardeschijfactiviteit). Soms krijg ik ook de melding 'BOOTMGR image is corrupt. The system cannnot boot.' of 'The file is possibly corrupt. The file header checksum does not match the computed checksum' of 'disk read error' als ik het goed herinner.
Hij is sinds hij dit gedrag heeft getoond nog 1 keer volledig opgestart, waarna hij er na 2 uur of zo weer mee ophield.

Dingen die ik al geprobeerd heb:
Het leeghalen van de CMOS, d. m. v. een knopje op het moederbord (geen verandering in gedrag)
Moederbordbatterij vervangen. (geen verandering in gedrag)
Videokaart wisselen. (geen verandering in gedrag)
Allebei de geheugenreepjes getest. (geen verandering in gedrag)
Meerdere harde schijven met boot (windows 7 ultimate), alsook een usb-stick met Ubuntu. Hielp ook niet.

Naar mijn inzicht blijven er twee mogelijke boosdoeners over, het moederbord of de voeding. Hoe kan ik deze testen?

Moederbord: MSI DKA 790GX platinum
Processor: AMD Phenom X4 9950 Black Edition
Voeding: Xilence 600W
Geheugen: 2x2 GB Kingston DDR 2

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je bios kan ook stuk zijn.
Flash er een nieuwe bios in (zorg wel dat je de goede bios hebt) misschien is de bios slechts corrupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

nevermind :)

[ Voor 91% gewijzigd door The Eagle op 09-08-2012 22:38 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Je cmos batterij vervangen en het bericht dat je bootmgr beschadigd is is windows gerelateerd.
Dus ik verwacht ook een defecte hdd.
Eerst maar even kijken of je stabiel in de bios kan komen en dan de laatste versie aangezien je je oude rev niet meer weet er op kunt flashen.