Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Keuze Ultrabook

Pagina: 1
Acties:

• nick7
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09-2019
Beste Tweakers,

Volgend jaar ga ik beginnen met studeren, en daarom ben ik op zoek naar een nieuwe laptop.
Ik ben in mijn zoektocht uitgekomen bij een ultrabook, dit omdat ik mijn laptop elke dag moet meenemen. Hij moet dus licht en klein zijn. Daarnaast wil ik een lange accuduur zodat ik er een hele schooldag mee kan doen.

Ook wil ik natuurlijk een snelle laptop, eentje die snel opstart zodat ik niet lang hoef te wachten voor de laptop is opgestart als ik de les in kom.

Ik heb een budget van €1000,- voor dit budget heb ik 4 ultrabooks gevonden:

Samsung Series 5 Ultra
Sony Vaio T13
Lenovo U410
Lenovo U310

Mijn maximale budget is €1000,- echter heb ik er ook 2 ultrabooks bijgezet die onder dit bedrag zitten. Mijn vraag is wat is de beste koop in vergelijking tot de prijs. Is het bijvoorbeeld die 200 euro extra waard om de samsung te kopen in plaats van de lenovo u310.

Mocht er buiten deze 4 laptops nog een andere laptop een goede keuze zijn dan hoor ik dit graag.

Hetgeen wat ik met deze laptop wil gaan doen is dus vooral op school gericht. Fotoshop of gamen hoeft er niet mee. Het moet voornamelijk voor internet, microsoft word en dergelijke gebruikt worden.
Een voorkeur voor een merk heb ik niet, tenzij jullie daar anders over denken en mij weten te overtuigen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij het maken van deze keuze.

Alvast bedankt.

Groeten,

Nick

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Heb ze niet allemaal stuk voor stuk bekeken maar de 11" Macbook Air valt nog wel binnen je budget: http://www.apple.com/nl/macbookair/ en met 1.08kg is dat zeker niet zwaar om meetesjouwen elke dag ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• nick7
teh_twisted schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 21:29:
Heb ze niet allemaal stuk voor stuk bekeken maar de 11" Macbook Air valt nog wel binnen je budget: http://www.apple.com/nl/macbookair/ en met 1.08kg is dat zeker niet zwaar om meetesjouwen elke dag ;)
Bedankt voor je reactie!

Ik ben echter niet gecharmeerd van apple. Vraag me niet waarom, maar ik heb gewoon liever een windows laptop.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Alle 5 hierboven staande laptops zijn behoorlijk af te raden... voor duizend euro kun je al zelf bijna een asus zenbook, Vaio S13 en een vaio Z (!!!) krijgen die veel beter zijn vanwege het scherm, specs, afwerking, en kwaliteit...
Lenovo U series af te raden vanwege het relatief hoge gewicht en brakke schermpaneel.
Vaio T af te raden vanwege het constante hoge fan geluid en zeer lage maximale helderheid van het scherm. (Wel heeft deze een hele goede koeling).
De Air vanwege het hoge prijskaartje, en daarbij minimale specs en schemresolutie... En 11" is een stuk kleiner, weet niet of dat gewenst is
Samsung is iets beter, maar nog steeds behoorlijk matig ten opzichte van de Vaio S series en de Asus Zenbook...

En als je al 1000 euro wilt uitgeven, dan is dit een op het moment 1 van de betere keuzes die je kan maken, de Vaio Z: pricewatch: Sony Vaio VPCZ21L9E (Zwart)
Is de lichtste 13" op de markt, en heeft redelijk goed specs... De hoofdreden waarom deze: Een van de beste schermpanelen onder de duizend euro. De kleurendekking van het scherm is heel hoog, en ook is het contrast en helderheid goed. Tevens is de accuduur ook veel beter dan het gros van alle ultrabooks.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• nick7
Oke, maar die vaio z is al meer dan een jaar oud. Hij bevat niet de 3e generatie intel core i5, maar de verouderde sandy bridge, ga ik dit niet merken qua snelheid?

Zie je het verschil in beeldscherm ook in dagelijks gebruik? Of is dat alleen bij films en/of foto bewerking?

Asus zenbook is natuurlijk een pracht notebook maar daar heb ik simpelweg het budget niet voor, helaas.
Daarnaast vraag ik me af of ik zo'n notebook nodig heb voor de dingen die ik er mee ga doen?

Wat maakt de Vaio S dan intressanter ten opzichte van die samsung?

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Even tegengas geven, want wat is dat toch met die ultrabookgekte? Sinds wanneer hebben we een laptop van 1000 EUR nodig om te internetten en een documentje te kunnen maken? Je reinste onzin.

Zo ongeveer iedere laptop voldoet voor deze eisen. Voor de eis van het snel opstarten schroef je er een SSD in. Lach je iedereen uit met een dure Macbook of Zenbook.

We gaan zoeken naar een 13" laptop die maximaal 2kg weegt. Hoe lichter, hoe beter.

Dit is een goede kandidaat:
pricewatch: Toshiba Satellite L830-11M

SSD erinschroeven, 95 EUR (128GB) of 165 EUR (256GB)

Ben je klaar voor 650 tot 720 EUR.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Vinand
nick7 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 22:20:
Oke, maar die vaio z is al meer dan een jaar oud. Hij bevat niet de 3e generatie intel core i5, maar de verouderde sandy bridge, ga ik dit niet merken qua snelheid?

Zie je het verschil in beeldscherm ook in dagelijks gebruik? Of is dat alleen bij films en/of foto bewerking?

Asus zenbook is natuurlijk een pracht notebook maar daar heb ik simpelweg het budget niet voor, helaas.
Daarnaast vraag ik me af of ik zo'n notebook nodig heb voor de dingen die ik er mee ga doen?

Wat maakt de Vaio S dan intressanter ten opzichte van die samsung?
Die verouderde Sandy Bridge, is een Full Voltage CPU... Die is al standaard een stuk sneller dan de ULV processoren die gebruikt worden in de ultrabooks... (Ja dat klopt, de Vaio Z is theoretisch inderdaad geen Ultrabook :9 ) Volgens mij is de Full Voltage Sandy iets krachtiger dan de ULV Ivy Bridge, maar dat weet ik niet zeker, het verschil ga je althans helemaal niet merken. Daarnaast geeft de Vaio Z een SSD in raid 0 opstelling wat ook voor een aardige speedboost zorgt... Wat je wel gaat merken is dat de grafische chip (de hd4000) krachtiger is dan de HD3000 van de Sandy bridge. Maar dat is voornamelijk op grafisch vlak, waar jij dus helemaal niks mee gaat doen aangezien je niet bezig gaat houden met games en soortgelijke.

Daarnaast ga je het verschil in de resolutie heel erg merken bij voornamelijk de normale taken zoals word, excel, internet, en werkzaamheden. Vanwege de hogere resolutie ga je tevens meer tegelijk op je scherm kwijt kunnen. En dat geeft een groot voordeel... Daarnaast ga je het verschil met de kleuren wel zien ;), met alles wat je doet. Maar wat ook een plus punt van de Z is, is voornamelijk het feit dat de machine gewoon een stuk lichter, en een stuk langere accuduur heeft dan alle genoemde ultrabooks die hierboven staan weergeven.

@ Omni... 1366x768 + crappy tn scherm, wil je dat nou echt gaan adviseren...
Tevens is dat ook een ultrabook met een magere ulv i3 processor, van de Sandy bridge generatie.. Dat is wel een heeeeel stuk slomer. En daarnaast heb je ook een bron dat het daadwerkelijk mogelijk een ultrabook is waar je wel de componenten wel kan verwisselen? Dat kan bij 9 van de 10 namelijk niet...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:51
vaio Z is sneller dan de meeste ultrabooks omdat hij geen ulv processor gebruikt.

Heb zelf ook een Z; een aantal voordelen volgens mij:
* heel goed scherm
* goede batterij, en je kan die zelf vervangen
* snelle SSD
* licht, redelijk stevig
* extern dockingstation met grafische kaart erin

Nadelen:
* niets uitbreidbaar (dus geen ram of ssd uitbreiding mogelijk)
* stevigheid: mijne wordt dagelijks vervoerd; toch al imprint van toetsen op het scherm, krassen waar delen met elkaar contact maken. Gaat niet verder dan optisch, maar zou toch niet mogen.
* drivers van sony, wat een drama is.

• nick7
Nouja misschien is internetten en word heel kort door de bocht. Maar ik draai er geen zware programma's op. Ik weet voor de rest niet wat mijn studie gaat eisen qua programma's maar het is geen ict studie of iets dergelijks.

Daarnaast wil ik er wel graag 4 jaar tegenaan, met dit ding. Hij moet dus kwalitatief wel goed zijn.

De z klinkt in dat opzicht dus wel goed, maar hoe kan het dat hij een processor gebruikt die in principe meer stroom vreet omdat hij krachtiger is en full voltage is, maar wel een langere accuduur heeft?

En hoe zit het met het ram is die in vergelijking met een ultrabook ala samsung even snel?

Daarnaast begrijp ik dat de ssd van de z vele male sneller is dan de ssd van samsung?

En dat dockingstation zit er niet bij neem ik aan?

• Vinand
nick7 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 22:34:
Nouja misschien is internetten en word heel kort door de bocht. Maar ik draai er geen zware programma's op. Ik weet voor de rest niet wat mijn studie gaat eisen qua programma's maar het is geen ict studie of iets dergelijks.

Daarnaast wil ik er wel graag 4 jaar tegenaan, met dit ding. Hij moet dus kwalitatief wel goed zijn.

De z klinkt in dat opzicht dus wel goed, maar hoe kan het dat hij een processor gebruikt die in principe meer stroom vreet omdat hij krachtiger is en full voltage is, maar wel een langere accuduur heeft?

En hoe zit het met het ram is die in vergelijking met een ultrabook ala samsung even snel?

Daarnaast begrijp ik dat de ssd van de z vele male sneller is dan de ssd van samsung?

En dat dockingstation zit er niet bij neem ik aan?
Die dockinstation is echt niet noodzakelijk, ik vind het maar behoorlijk overpriced. Zeker als je niet van plan bent om te gaan gamen... Want de externe GPU is de enigste reden waarom ik het zou doen.

Tevens is de snelheid van de ram 1600 mhz <--- Tegelijkertijd de meest nutteloze spec voor een ultrabook ooit :9.

De Z eet inderdaad net zoveel stroom als een ultrabook, dit komt omdat Intel een fantastische power management heeft in hun core I serie processoren. De Full Voltage chips vreten evenveel stroom als een ulv chip onder dezelfde load. Dus dat ga je niet merken. Het verschil is alleen dat de ulv chip max tot 17 wat gaat, en een full voltage van de Vaio Z tot en met 35 watt... Dus hij heeft gewoon een veel hogere maximale klocksnelheid... Ingewikkeld verhaal :p : Maar het komt erop neer dat de term ultrabook en de term "ULV" chip niks anders is dan een slimme marketingterm van Intel en daarbij een slimme excuus is om woekerprijzen te vragen voor hun eigen ulv chips. ;)

Wel een minpuntje van de Vaio Z: Het geluid van de speakers is behoorlijk slecht.. Maar dan is tegelijktijd de Samsung series 9 de enigste echte ultrabook die echt goede speakers heeft... Maar dat je wel alvast weet :9...

• nick7
Oke, ik ben denk ik wel overtuigd. Is er daarnaast dan nog een voordeel van de vaio z ten opzichte van de vaio s?

Waarom is de s niet intressant?

Ook is de vaio z maar bij 3 winkels verkrijgbaar en daarbij verschillen de prijzen van 999 tot 1299, wat in mijn ogen best een fors verschil is. Heeft u hier een verklaring voor?

En over dat geluid, jammer maar helaas ik ga het niet veel gebruiken waarschijnlijk. Ik neem aan dat de samsung series 5 het dan ook niet heel veel beter gaat doen?

• Vinand
nick7 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 22:46:
Oke, ik ben denk ik wel overtuigd. Is er daarnaast dan nog een voordeel van de vaio z ten opzichte van de vaio s?

Waarom is de s niet intressant?

Ook is de vaio z maar bij 3 winkels verkrijgbaar en daarbij verschillen de prijzen van 999 tot 1299, wat in mijn ogen best een fors verschil is. Heeft u hier een verklaring voor?

En over dat geluid, jammer maar helaas ik ga het niet veel gebruiken waarschijnlijk. Ik neem aan dat de samsung series 5 het dan ook niet heel veel beter gaat doen?
Vaio S heeft een goede grafische kaart, deze is leuk als je ook echt goed wil kunnen gamen. Ook heeft deze nog een ODD drive ingebouwd.. Gewicht is alsnog acceptabel maar wel een flink stuk zwaarder (1,75kg vs de 1,15kg van de Vaio Z).. Tevens kun je bij deze laptop WEL de HDD en RAM zelf upgraden wanneer je dat wilt.

Tegenargument: Scherm is behoorlijk slecht, ondanks dat het toch mogelijk is om een leuke 1600 x 900 resolutie te configureren, daarnaast is het gewicht ten opzichte van de Vaio Z ook een flink maatje hoger.

Hier een mooie review met duidelijk foto's van wat er slecht is aan het scherm: productreview: Sony Vaio SV-S13A1C5E (BTO) review door ejdvandenberg
Tevens is het scherm van alle 4 bovenstaande laptops niet beter (toshiba, samsung, lenovo en de Vaio T).

En trouwens: over het geluid, je kan ook gewoon oordopjes of een headphone gebruiken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Vinand op 09-08-2012 23:12 ]

• nick7
Nee dan ben ik eerder geneigd naar de vaio z, aangezien ik geen drive nodig heb. Daarnaast is het scherm dus beter en het gewicht is zeker een pluspunt. De grafische kaart ga ik waarschijnlijk niet tot nauwelijks belasten dus dit moet geen probleem zijn.

Wel kan de vaio s dus upgraden, is het bijvoorbeeld aan te raden om na 2 jaar het ram uit te breiden?

Toch vind ik het raar dat de vaio z zo slecht aangeboden wordt door maar 3 winkels, heeft u hier een reden voor?

• Omni
  • Niet online

Omni

Vinand schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 22:30:
[...]
@ Omni... 1366x768 + crappy tn scherm, wil je dat nou echt gaan adviseren...
Tevens is dat ook een ultrabook met een magere ulv i3 processor, van de Sandy bridge generatie.. Dat is wel een heeeeel stuk slomer. En daarnaast heb je ook een bron dat het daadwerkelijk mogelijk een ultrabook is waar je wel de componenten wel kan verwisselen? Dat kan bij 9 van de 10 namelijk niet...
Hoezo mager? Internet, Office en incidenteel een iets zwaardere taak is prima voor een i3. Sandy Bridge vs Ivy Bridge is hier een non-argument gekeken naar waar het voor gebruikt gaat worden. De laptop die ik voorstel (en daarmee de prijsklasse) zijn geen ultrabooks. Kleine kans dat je niet zelf kunt schroeven. Google biedt ongetwijfeld uitsluitsel voor de TS, alhoewel deze al zijn keus gemaakt lijkt te hebben. Wat ik verder te melden heb lijkt voor dovemansoren.

Mijn scepsis komt voort uit proefondervindelijke ervaring met hoe mensen die dit soort spul kopen hun laptop gebruiken. In de collegebanken zie ik al jaren een oververtegenwoordiging van Macbook Pro's, Macbook Air's, en recentelijk ook Zenbooks en dergelijke. Wat zie ik ze er vervolgens mee doen? Youtuben, facebooken, beetje office voor de powerpointpresentaties, beetje surfen en online hun roosters checken. Echt werk doen ze allemaal op de PC's met HD-schermen op de campus. Of thuis op een desktop. Vaak worden aan de start van de studie de spulletjes door de Pa en Ma bank betaald en als het je toch niets kost, dan neem je het duurste. Maak gerust je ouders wijs dat je die dure dingen nodig hebt. Ga je het van je eigen centen kopen, bedenk dan dat je die 500 EUR extra ook aan een leuke vakantie uit had kunnen geven.

Hierbij laat ik het en ga ik verder niet meer discussie met je aan ouwe Sony fanboy :+

Marketing 101: Mensen kopen wat ze willen, niet wat ze nodig hebben.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

nick7 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 23:14:

Toch vind ik het raar dat de vaio z zo slecht aangeboden wordt door maar 3 winkels, heeft u hier een reden voor?
Het is het oude model, dus opruiming van de voorraad tegen extreem lage prijzen (nieuw 1800+ euro). Het nieuwe model doet er qua snelheid nog een schep bovenop met een full voltage quadcore i7 die rondjes vliegt rondom elke ultrabook.

Verwijderd

Omni schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 22:26:
Even tegengas geven, want wat is dat toch met die ultrabookgekte? Sinds wanneer hebben we een laptop van 1000 EUR nodig om te internetten en een documentje te kunnen maken? Je reinste onzin.
Grin. Natuurlijk heb je gelijk. En de grap is dat we op dit moment 4 laptops aanraden in het 13-14" segment: de oude V131, de oude vaio Z, de S13, en de nieuwe zenbook. Van die 4 laptops is de zenbook de enige die een ultrabook is. De rest heeft een te zware processor.

Te zwaar, ja. 8)7

Wil je een goed scherm, streep de V131 en S13 weg. Wil je een grafische kaart, streep alles weg behalve de S13. Wil je uitbreidbaar RAM, streep de Z weg. Wil je meer dan 128GB opslag? Streep wederom de Z weg. Simpel.

• nick7
128 gb is voor mij genoeg aangezien ik het alleen voor onderweg en op me studie ga gebruiken. Ik heb thuis een desktop staan met opslag te over dus daarin is de z gewoon prima.

Ik weet echter niet of het intressant is om het RAM uit te breiden? Ik hoor er veel mensen over maar andere mensen zeggen weer dat je aan 4gb genoeg hebt aangezien vele programma's simpelweg niet van meer RAM gebruik kunnen maken.

Maar wat raad u precies aan dan Darkstone? Want u geeft omni gelijk maar gaat vervolgens verder op de 4 laptops die omni juist te zwaar geschut vond.

• Vinand
Omni schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 23:15:
[...]

Hierbij laat ik het en ga ik verder niet meer discussie met je aan ouwe Sony fanboy :+

Marketing 101: Mensen kopen wat ze willen, niet wat ze nodig hebben.
Moeten zulke zinnen/benamingen nou echt? Lijkt wel typisch het niveau van nujij/engadget volk... :F

Ik adviseer gewoon wat goed is en waar voor zijn geld geeft, niet onbekend spul waar helemaal niks over bekend is, reviews over uit zijn. (enigste: http://reviews.cnet.co.uk...l830-10x-review-50008319/ , en die is zo te lezen behoorlijk slechte review, en geven al wat minpunten aan waarop ik zou zeggen dat dan zelfs de samsung series, en vaio T al beter zijn in dat prijssegment)

En hij geeft ook al aan: een laptop voor de komende 4 jaar,, een half geklokte i3 processor is niet bepaald futureproof voor 4 jaar...

Het merk interesseert me geen ene bal, nog sterker nog, als ik een product zou afraden vanwege het merk dan zou dat naar mijn idee JUIST Sony zijn vanwege de slechte service, en het feit dat hun de drivers locken naar hun eigen signed troep... (Anders had ik wel gezegt dat de Vaio T een top aankoop is wat het dus absoluut NIET is)...

• nick7
En de oude zenbook van asus dan? Asus Zenbook UX31E-RY009V, is dat niet ook een goede optie?

Aangezien Sony dus niet echt een gewaardeerd merk is.

[ Voor 23% gewijzigd door nick7 op 10-08-2012 00:03 ]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:56

mrc4nl

Procrastinatie expert

nick7 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 00:01:
En de oude zenbook van asus dan? Asus Zenbook UX31E-RY009V, is dat niet ook een goede optie?
zeker niet slecht, maar tobo was minder en het scherm heeft een respectabele 900P
tov de ux31a/32

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 10-08-2012 00:07 ]

ora et labora

Verwijderd

Nee. De nieuwe zenbook is zo verschrikkelijk veel beter dat dat dat (ondankt de hogere prijs) mij een betere keuze lijkt.

Je kan veel beter de Z nemen dan de oude zenbook. De nieuwe zenbook vind ik weer beter dan de Z, maar kost €1250.

• Omni
  • Niet online

Omni

Nu je hebt gemeld dat je een desktop thuis hebt zijn mijn argumenten alleen maar sterker geworden. Een optical kun je dus ook missen, dus wat dacht je van deze voor maar liefst 500-750 EUR minder dan zo'n Z of Zenbook?

pricewatch: Asus X301A-RX079A

Schroef er een Samsung 830 128GB in en dan kom je op 600 EUR. Done!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Omni schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 00:14:
Nu je hebt gemeld dat je een desktop thuis hebt zijn mijn argumenten alleen maar sterker geworden. Een optical kun je dus ook missen, dus wat dacht je van deze voor maar liefst 500-750 EUR minder dan zo'n Z of Zenbook?

(opgegeven) Gewicht 1,7kg
zenbook is 1.3, 400 gram merk je zeker

ora et labora

• nick7
Omni schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 00:14:

Maar lever je bij zo´n goedkope laptop niet alleen in op de hardware maar ook op de kwaliteit van andere dingen als behuizing enzovoorts?

• Omni
  • Niet online

Omni

mrc4nl schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 00:17:
[...]

(opgegeven) Gewicht 1,7kg
zenbook is 1.3, 400 gram merk je zeker
Moet ik hier nu echt op reageren 8)7
nick7 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 00:17:
[...]

Maar lever je bij zo´n goedkope laptop niet alleen in op de hardware maar ook op de kwaliteit van andere dingen als behuizing enzovoorts?
Asus bouwt hoe dan ook heel solide laptops, daar hoef je niet bang voor te zijn.

Voor alle duidelijkheid: ga jij de laptop helemaal zelf betalen? Deels? Of krijg je deze "vergoed"?

Verwijderd

Omni schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 00:24:
Moet ik hier nu echt op reageren 8)7
Gewichtspecificaties in de pricewatch zijn leugens. Voor wie het nog niet wist.
Asus bouwt hoe dan ook heel solide laptops, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Lenovo bouwt soilde laptops. Maar dat betekent niet dat er geen €400 consumententroep wordt verkocht die uit elkaar valt zodra je ernaar kijkt.

• nick7
Nee ik snap dat het inderdaad prima kwaliteit is, maar bij een laptop van 500 euro kan ik begrijpen dat er minder aan de bouwkwaliteit gedaan wordt dan een voormalige top model als de vaio z?

Ik heb een budget van 800 euro, de rest zal ik bij moeten leggen. Maar ik geef wel liever wat meer geld uit zodat ik iets heb waar ik lang mee kan doen en waar ik erg snel mee kan werken. Want het is wel de bedoeling dat ik er 4 jaar mee kan doen.

Ik mag dan een desktop hebben, echter wil ik wel voornamelijk me laptop gaan gebruiken. Me desktop is ook de nieuwste niet meer namelijk.

Toch vind ik het zeker geen onaardig idee, ik ben nogal wat terughoudend omdat ik nog niet helemaal zeker ben dat het een goede keuze is.

Zo hebben mijn ouders een aantal jaar geleden ook een laptop rond die prijs gekocht, echter is dat ding 3 jaar later echt niet meer vooruit te branden. Dit wil ik graag voorkomen bij de aankoop van mijn laptop.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 00:27:
[...]

Gewichtspecificaties in de pricewatch zijn leugens. Voor wie het nog niet wist.
de X301A-RX079A is nog door niemand geverifieerd. geen idee hoeveel ie wel weegt.
de zenbook is volgends notebookreview 1.29KG, dat klopt aardig met opgegeven waarden in de pricewatch.

ora et labora

• Omni
  • Niet online

Omni

Ha, in dat geval zou ik de desktop upgraden en de laptop zo goedkoop mogelijk houden :+

Altijd prettiger werken op een desktop.

• Omni
  • Niet online

Omni

mrc4nl schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 00:38:
[...]

de X301A-RX079A is nog door niemand geverifieerd. geen idee hoeveel ie wel weegt.
de zenbook is volgends notebookreview 1.29KG, dat klopt aardig met opgegeven waarden in de pricewatch.
http://www.asus.com/Noteb...nce/X301A/#specifications

Gewoon wat in de pricewatch staat: 1.7kg

Verwijderd

nick7 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 00:36:
Zo hebben mijn ouders een aantal jaar geleden ook een laptop rond die prijs gekocht, echter is dat ding 3 jaar later echt niet meer vooruit te branden. Dit wil ik graag voorkomen bij de aankoop van mijn laptop.
Dat hij na 3 jaar niet meer vooruit te branden is heeft niets te maken met de kwaliteit van de laptop. Maar met de brakheid van de software en de harde schijf. Zelfs een laptop van 4 jaar oud vliegt als je hem netjes onderhoud.en er een SSD in gooit. Snelle hardware be damned. De kwaliteit van de behuizing, het scherm, de accuduur. Dat is waar je voor betaalt.
mrc4nl schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 00:38:
[...]

volgens notebookcheck is het gewicht 1.41kg.
En de pricewatch haalt het gewicht op van een reseller. En die reseller haalt het uit de -tromgeroffel- site van asus. Die helaas niet helemaal eerlijk is over de specs. Ik weet wel wat voorbeelden waarbij het een halve kilo scheelt.

• nick7
Niet als je al je schoolwerk op je laptop doet. Dan werk ik gewoon 5 dagen per week op die laptop, als ik thuis aan school werk ga ik niet de moeite doen me bestanden naar me desktop te verplaatsen. Daarnaast is het volgens mij nog niet eens zo'n heel onaardig ding.

Asus M3N78 PRO
AMD Phenom� II X4 940 Black Edition
GeiL 4 GB DDR2-800 Kit
MSI N275GTX Twin Frozr OC

Maar jullie zeggen dat ik het verschil niet ga merken tussen die asus en de vaio z? En wat betreft het scherm bij de asus dan? Dat was een voornaamste reden waarom de z werd geadviseerd.

• Omni
  • Niet online

Omni

nick7 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 00:47:
Niet als je al je schoolwerk op je laptop doet. Dan werk ik gewoon 5 dagen per week op die laptop, als ik thuis aan school werk ga ik niet de moeite doen me bestanden naar me desktop te verplaatsen. Daarnaast is het volgens mij nog niet eens zo'n heel onaardig ding.

Asus M3N78 PRO
AMD Phenom� II X4 940 Black Edition
GeiL 4 GB DDR2-800 Kit
MSI N275GTX Twin Frozr OC

Maar jullie zeggen dat ik het verschil niet ga merken tussen die asus en de vaio z? En wat betreft het scherm bij de asus dan? Dat was een voornaamste reden waarom de z werd geadviseerd.
Een prachtige oplossing voor het bekende probleem van bestanden wel op de een maar niet op de andere PC hebben is al geruime tijd: Dropbox. Nooit meer slepen van documenten, altijd overal je bestanden.

• nick7
Oke ja daar heb ik me nooit in verdiept maar goed dat is ook weinig relevant. Dat is dus een optie en daarmee zou ik meer gebruik kunnen maken van me desktop. Neemt niet weg dat ik wel 4 jaar lang fijn en zonder stress wil werken op me laptop.

Dus hoe zit het bijvoorbeeld met het beeldscherm van de asus ten opzichte van de vaio z?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Omni schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 00:56:
[...]
Een prachtige oplossing voor het bekende probleem van bestanden wel op de een maar niet op de andere PC hebben is al geruime tijd: Dropbox. Nooit meer slepen van documenten, altijd overal je bestanden.
maar dan heeft ie nog wel een notebook voor op school nodig ^^
bij veel basic taken als word en browsen is een i3 al genoeg.
wil je meer zit je al snel aan de limiet, terwijl de Z kan aardig meer dan die simpele asus
4 jaar is best veel voor een laptop. die van mij is ook al 4 jaar, maar die kon ik upgraden met een snellere processor en gpu. ultrabooks hebben een cpu vastgesoldeerd, upgraden is niet mogelijk.
de vaio z en die simplele asus, hebben een normale processor en zijn verwisselbaar.

edit:moet ik wel ff zeggen dat de koeling wel toedoende moet zijn.
een quadcore in een dualcore laptop schroeven lijkt me geen goed idee.
maar de i3 bijv zou je een i5 van kunnen maken.
over 4 jaar zal de prijs aardig gezakt zijn op ebay

het scherm van de asus is "gewoontjes" heb je altijd al met simpele latops gewerkt zal het je niet opvallen. gebruik je de z (of ieder ander hoog resolutie scherm) dan zie je al snel de gebreken.
werken gaat met een goed scherm beter, zeker als er meer verticale pixels zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door mrc4nl op 10-08-2012 01:21 ]

ora et labora

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Niet als je al je schoolwerk op je laptop doet. Dan werk ik gewoon 5 dagen per week op die laptop, als ik thuis aan school werk ga ik niet de moeite doen me bestanden naar me desktop te verplaatsen.
http://www.nchsoftware.com/remotedesktop/
Pagina: 1