Frustratie RAID 1 aanmaken in ubuntu

Pagina: 1
Acties:

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:11
Ben al sinds vanochtend bezig om een software RAID1 configuratie aan te maken op mijn nieuwe NAS maar het wil maar niet lukken..

Het systeem waar het op moet draaien is Ubuntu 12.04 desktop.

Eerste wat ik doe:
code:
1
mdadm --create /dev/md0 --level=1 --raid-devices=2 /dev/sdc /dev/sdd

Vervolgens zie ik in disk utility een "multi-disk array" staan.. dat is dus goed. Hij geeft aan dat hij bezig is met "resync".

Hierna klik ik op "format/erase RAID Array" en stel ik het schema "GUID Partition Table" in. Gaat ook nog goed.

Vervolgens klik op op "create partition", geef de grootte op en klik op create. Dan geeft hij een error:
code:
1
2
guid '' is not valid
type '' for GPT appear to be malformed

Wat zou dit kunnen zijn? Komt dit omdat hij nog aan het resyncen is?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:07
Heb je het al eens via de commandline geprobeerd?

Wil je 1 partitie? Dan kan je het simpeler doen:

mdadm --create /dev/md0 --level=1 --raid-devices=2 /dev/sdc /dev/sdd
mkfs.ext4 /dev/md0

Je hoeft namelijk niet persé partities te gebruiken, je kan ook direct een filesystem maken op je RAID array.

Als je trouwens wil booten van de array zou ik geen GPT gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door FireDrunk op 10-08-2012 16:29 ]

Even niets...

• LED-Maniak
Yep, zowel via alleen command line als via disk utility. Het doel was om 3 partities op de array aan te maken. Booten gaat via een separate SSD dus GPT zou geen probleem moeten zijn.

Overigens denk ik dat het al gelukt is:
Toen ik eerst de array maakte met de schijven en toen de partities, was het aanmaken van de partities al lastig. De eerste ging goed(als ik via MBR tabel werkte), de volgende 2 kreeg ik constant foutmeldingen en wilde de derde niet eens mounten.

Ik heb het nu anders gedaan: eerste schijf de partities aangemaakt, dit naar de 2e schijf gekopiert. Vervolgens een array gemaakt met de eerste schijf en daarna de tweede schijf er aan toegevoegd.

Nu heb ik 3 devices: md1, md2, md3 met allen 1 partitie. Na een nachtje 'recoveren' lijkt het te werken. RAID is echter nieuw voor mij dus ik heb geen idee of dit een goede weg is.

Is dit zo in orde of is het niet verstandig om met 3x /dev/md te werken?

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 10-08-2012 16:42 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• FireDrunk
Of je nou 3 keer 2 partities in 1 RAID array zet of 3 schijven in 1 array zet en daar 3 partities op maakt, maakt volgens mij niets uit.

Het is alleen maar meer configuratie werk.

Even niets...

• LED-Maniak
Ah oke, mooi :)

Enige is dat beide manieren ander resultaat geven:
- Bij de eerste zie je 3 RAID multi-disk devices
- Bij de tweede zie je 1 RAID met 3 partities

• FireDrunk
Maakt niets uit. Enige nadeel kan zijn dat bij een disk failure alle arrays tegelijk gerebuild worden en dat is waarschijnlijk langzamer...

[ Voor 79% gewijzigd door FireDrunk op 10-08-2012 18:10 ]

Even niets...

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:24

Q

Au Contraire Mon Capitan!

FireDrunk schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 18:09:
Maakt niets uit. Enige nadeel kan zijn dat bij een disk failure alle arrays tegelijk gerebuild worden en dat is waarschijnlijk langzamer...
Dat gebeurd niet. mdadm ziet dat md devices het zelfde fysieke device delen en rebuild de arrays stuk voor stuk.

• LED-Maniak
Dat kan ik inderdaad bevestigen. Hij was aan het repairen met 113MB/sec. Alles lijkt inmiddels te werken. Bedankt voor de reacties! Top! :)

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 10-08-2012 21:25 ]

Pagina: 1