Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-08 20:39
Hallo allemaal,

het is vermoedelijk vrij simpel, maar ik ben dom en google wil me niet goed helpen. Ik heb vandaag een laptop op de kop kunnen tikken (dell n411z-2112 voor studie) en ga hier een ssd inzetten.

het probleem hierbij is dat windows 7 enkel op de harde schijf staat zonder cd of code. Hoe zet ik dit over naar de nieuwe ssd? (samsung-830 128 gb)

alvast bedankt, ik ben erg nieuwsgierig in hoeverre ik echt dom ben.

mvg,

Dynion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Hoezo zonder cd of code, een illegale? Ik zou serieus een clean install overwegen, omdat dat vaak beter werkt.

Als je bedoelt dat je geen code OP je laptop hebt staan, dan kan je die vast nog uitlezen bij Systeem. Dan clean install doen en die code weer invoeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wat voor harde schijf zit er nu in? Je zou een image kunnen trekken en deze op je nieuwe SSD terugdumpen. Wel even goed opletten hoe je dat doet, zodat je de maximale ruimte van je SSD kan gebruiken :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
hey, ik vond idd ook wat over cloning, maar snapte er geen hout van

http://blog.laptopmag.com...e-windows-7-to-my-new-ssd

dat was het enige dat ik vond.

het gaat om een legale windows 7 op de hdd. deze wil ik graag op de ssd hebben.

het gaat om een 5400 rpm sata schijf. meer informatie kan ik dusver niet vinden, en het lijkt me niet handig de laptop op te starten om het te controleren:p

hardstikke bedankt voor de snelle reacties trouwens.

advies over cloningprogrammas is gewenst... ik ben niet bekend in die markt.

oja! ik heb een esata poort op de kast van mijn normale pc, en nog een zootje over in de kast van de normale pc, kan ik hier wat mee?

[ Voor 23% gewijzigd door Dynion op 09-08-2012 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Als het goed is kan je met Samsung SSD Magician ook die andere disk zo klonen, maar hoe dat helemaal in zijn werk gaat weet ik niet. Als het goed is gaat dat via Northon Ghost.

Hier de handleiding daarvan (zie met name p.19): http://downloadcenter.sam...ser_Manual_Ver.3.1_EN.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Aardwolf op 09-08-2012 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Codesticker zit bij Dell onder de batterij ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
zo, het wilde niet echt lukken dus ik heb het klepje maar open gemaakt.

het gaat om een toshiba 500 gb hdd. ik ga hem er niet uithalen omdat ik eerst de schijf nog moet klonen.

verder:

er is een samsung 830 laptop kit. heb ik deze nodig? de formaten van de ssd's zijn beide 2,5 inch met een dikte van 7mm... de huidige harde schijf zou volgens reviews 9mm zijn, dat moet het passen lijkt mij.

of komen er bij een laptop kit bepaalde brackets die vereist zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08 22:59
Clonen van een HDD naar een SSD is volgens mij niet zo'n goed idee. In een SSD is 'disk alignment' best belangrijk. De alignment van een HDD kan zo zijn dat na clonen elke byte over twee blokken verdeeld wordt waardoor de snelheid van je SSD flink onderuit gaat.

Verder is het volgens mij ook zo dat Windows tijdens een installatie optimalisaties toepast als het een SSD detecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
is het beter om op ehh....

alternatieve wijze aan een windows 7 home premium installatie te komen en hier de legale key in te voeren

(ik heb eindelijk gevonden waar de code staat... ik zat alle boekjes af te zoeken:p

[ Voor 24% gewijzigd door Dynion op 09-08-2012 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-08 15:00

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb heel wat HD's naar SSD's gecloned via Ghost en de snelheid wordt er niet minder op.
*Phison chip gebaseerde Patriot Torqx 2 SSD's 32-128GB.
Ook images die gemaakt zijn vanaf normale hd's gebruikt op SSD's.

Ik heb wel het trim tooltje automatisch laten uitvoeren na de eerste boot.
Je kunt gewoon even googlen naar b.v. een dos bootable usb stick, ghost.exe erop zetten, clonen en klaar is klara. Dit hele process hoeft nog geen half uur te duren.

[ Voor 9% gewijzigd door prutser001 op 09-08-2012 23:03 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
ok, ik snap er geen hout van:P

bij het woord bootable hoor ik tijd, want dat wil bij mij nooit werken.... ik faal
wat mij het handigste leek:

mijn huidige plan:

SSD via externe behuizing aan de usb hangen, met acronis migrate easy de hdd laten klonen op de ssd,

hdd er uit halen en ssd er in zetten...

dat leek mij veruit het makkelijkst, en dan moet ik alleen nog weten of ik een ssd laptop kit moet hebben of de normale, gezien het verschil mij lichtelijk ontgaat...:S

edit: gevonden: Inclusief Sata naar USB kabel, Norton Ghost 15, 9.5mm bracket.

bespaart dus de externe behuizing, de bracket lijkt me niet nodig?

[ Voor 13% gewijzigd door Dynion op 09-08-2012 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Of gewoon een pc pakken, beide schijven aansluiten ghost starten en 1 op 1 clonen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:24

TheVMaster

Moderator WOS
prutser001 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 23:26:
Of gewoon een pc pakken, beide schijven aansluiten ghost starten en 1 op 1 clonen.
*schrik* GHOST?!?!?!?!?!?! OMG.....capture gewoon ff een WIM image...en pas die weer toe op de nieuwe disk. ff zoeken op DISM op TechNet:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
prutser001 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 23:26:
ja, dat zou zomaar een vrij eenvoudige en ook goede optie kunnen zijn |:( goh wat ben ik handig bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:32
Dynion schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 22:58:

alternatieve wijze aan een windows 7 home premium installatie te komen en hier de legale key in te voeren

(ik heb eindelijk gevonden waar de code staat... ik zat alle boekjes af te zoeken:p
dat werkt idd.

als je gaat clonen gaat ook de recovery partitie mee. -20GB

[ Voor 7% gewijzigd door haarbal op 09-08-2012 23:40 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
nouja, ik denk dat ik genoeg werkende opties heb, hartelijk dank er voor.

heeft iemand ervaring met de inbouw van een ssd? want ik heb het idee dat de notebook upgrade kit niet echt vereist is tegenover de normale..:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
inbouw is makkelijk, paar schroefjes los, schijf eruit, ssd erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

TheVMaster schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 23:31:
[...]

*schrik* GHOST?!?!?!?!?!?! OMG.....capture gewoon ff een WIM image...en pas die weer toe op de nieuwe disk. ff zoeken op DISM op TechNet:+
Ik doe het zelden met W7, meestal zit ik met Posready 2009(WEPOS), Windows XP Embedded en zijn nu aan het proefdraaien met Posready 7. En helaas moet ik ook wat zooi op locatie doen en dan is Ghost gewoon het snelst/simpelst.

Bedankt voor de tip iig en laten we het Dynion niet te moeilijk maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
als je de full system backup van windows maakt dan moet je eerst je C partitie shrinken tot de C + Recovery partitie kleiner zijn dan je ssd. Anders weigert ie naar een kleinere disk te recoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

haarbal schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 23:49:
als je de full system backup van windows maakt dan moet je eerst je C partitie shrinken tot de C + Recovery partitie kleiner zijn dan je ssd. Anders weigert ie naar een kleinere disk te recoveren.
Met Ghost hoeft je partitie niet kleiner te zijn, zolang de data die erop staat maar niet meer is dan de doelschijf groot is dus:

500GB hdd 20gb recovery + 60GB in gebruik naar:
128GB ssd (werkt gewoon)

heb je dus meer data zul je even het 1 en ander moeten backuppen/uninstallen ->deleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felsch
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-09 10:33
Onder systeemwerkset(Bureau Accesoires) zit ook nog het ingebouwde Windows Easy transfer, werkt net als ghost en dergelijke, maar dan van windows en niet zo uitgerbeid, is volgens mij ook een stuk makkelijker voor Dynion.

Ik heb het gebruikt en werkt simpel. Leuk voor de "simpele" back taken. En je hoeft je volgens mij ook geen zorgen te maken voor de key.

Verder de ssd vervangen is een easy job, zoals hierboven vernoemd, maar als je echt onzeker bent, laat het door een iemand doen die het wel weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
hehe:P eindelijk iemand die een idee heeft van mijn kennis, hoe dan ook, ik ben niet zozeer bang voor het vervangen. harde schijf heeft maar4 schroefjes en een sata, that's all, het is meer dat ik de zin van de bracket niet snap...

volgens mij hangt er namelijk al een bracket in die goed werkt... dan maakt het formaat toch niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
dat bracket is voor normale pc's waar een grotere harde schijf in zit. Dan kan je de ssd in een 3.5" bay bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 18:44

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dynion schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 22:58:

Bij Microsoft kun je alle versies downloaden vanaf de website en op dvd-r branden. Vervolgens vulje je originele sleutel in, et voila.. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Dan zou ik dat idd doen, is ook die dell meuk er gelijk vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
Michael Knight schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 01:44:
[...]

Bij Microsoft kun je alle versies downloaden vanaf de website en op dvd-r branden. Vervolgens vulje je originele sleutel in, et voila.. :)
kan ik niet vinden... het is altijd betalen, geen testversie ofzo...

gevonden! staat bij reinstalling windows:D

en voor iedereen met hetzelfde probleem: dell beweerd dat het aanwezige bracket voldoet

[ Voor 16% gewijzigd door Dynion op 10-08-2012 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Zeg Michael Knight,

Niet dat ik de thread wil hi-jacken, maar zou je me in de richting kunnen helpen waar ik win7 officieel kan downloaden via MS? Ik kom niet verder dan deze pagina: http://windows.microsoft....ndows/downloads/windows-7

Maar hier kan ik het helaas niet vinden :(

EDIT:
Dynion, ik zit nu bij reinstalling windows te kijken, alleen hebben ze het daar alleen maar over dat je je eigen install files /disc nodig hebt. Heb je een linkje voor me?

[ Voor 23% gewijzigd door MrRobin op 10-08-2012 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Zo'n Samsung laptop kit is toch juist de SSD met een USB aansluiting en incl Ghost en een Samsung stukkie software om windows daarna optimaal in te stellen?

Wat ze hier laten zien
YouTube: Hardware.Info TV #260 2/3: Samsung 830 serie SSD review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Als ik me goed herinner heb je echter een OEM versie van win7 nodig om het op jouw dell te kunnen installeren MET de key die bij je dell geleverd werd. Dit lijkt me de retail versie?

Iemand anders die mij kan aanvullen/verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
het is voor 1 apparaat, dus oem,daarnaast maakt microsoft meestal alleen onderscheid tussen legale en illegale keys qua service...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Ik heb laatst bij een dell vostro laptop windows 7 pro geinstalleerd, met een image die ik van microsoft academic download had, gewoon met de dell key geactiveerd.

Ik weet niet of er echt onderscheid is qua installatie dvd's tussen oem en retail, mij nog nooit opgevallen iig.

Pagina: 1