MacBook Pro (2010) start niet op na RAM-upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjew
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-12-2024
Beste Tweakers,

Heb gisteren 2x4GB KVR1333D3S9/4G Kinston geheugen binnen gekregen met de bedoeling om mijn MacBook Pro uit 2010 te upgraden van 4GB naar 8GB. Heb het oude geheugen er uit gehaald en nieuwe er in gedaan en opgestart. Start wel het eerste stukje op maar blijft vervolgens haken bij het 'laadcirkeltje' dat onder het mac logo staat als hij opstart... Als ik de oude 2x2GB er weer terug in doe start hij wel gewoon op, maar hij start ook niet op als ik er maar 2GB in stop, hij heeft dan hetzelfde probleem. Zou dit aan de installatie van Mountain Lion kunnen liggen ofzo? Iemand tips?
Alvast bedankt! :)

Groetjes, Pim

ps. heb de 8GB trouwens ook even in mijn oude Macbook Unibody aluminium uit 2008 gedaan (die 8GB eigenlijk helemaal niet zou moeten ondersteunen dus?) en daar werkt het geheugen wel helemaal prima. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Simpelweg een keer memtest86+ draaien en je weet genoeg lijkt me.
In een oudere MacBook loopt het geheugen waarschijnlijk op lagere snelheid en loop je dus minder snel tegen problemen aan.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xppn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik heb ook een keer last van gehad toen kwam geeneens tot het 'pong' geluid. Geheugen er uitgehaald er opnieuw ingeklikt en toen deed hij het wel . Het er inklikken vond ik overigens niet soepel gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjew
--MeAngry-- schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:45:
Simpelweg een keer memtest86+ draaien en je weet genoeg lijkt me.
In een oudere MacBook loopt het geheugen waarschijnlijk op lagere snelheid en loop je dus minder snel tegen problemen aan.
Gewoon die ISO op CD branden, geheugen in de MacBook pro 2010 zetten en vanaf die CD Opstarten?
Heb daar nog geen ervaring mee en waar moet ik dan op letten als hij aan het scannen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjew
xppn schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:56:
Ik heb ook een keer last van gehad toen kwam geeneens tot het 'pong' geluid. Geheugen er uitgehaald er opnieuw ingeklikt en toen deed hij het wel . Het er inklikken vond ik overigens niet soepel gaan....
Heb het geheugen er al meerdere keren in en uit gedaan (ook keer met maar 1 balkje geprobeert op te starten maar lukte ook al niet... En het geheugen er in klikken gaat indd moeilijker dan bij de meeste laptops je, beetje vreemde constructie vind ik het :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjew
Heb deze memtest gedraaid: http://osxdaily.com/2011/05/03/memtest-mac-ram-test/
Duurde ruim 3 uur maar gaf verder geen errors ofzo en alles was gewoon in orde volgend die test...
Weet iemand waardoor het dan zou kunnen komen, dan hoor ik het graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-03 15:18

JW1

Werkt 1 geheugenmodule van 4 GB wel? Ik ga er tenminste van uit dat je 2x 4 GB modules hebt gekocht ipv 1x 8 GB.
Misschien is de MBP 2010 afgesteld op de geheugengrootte van 4 GB.
Bij sommige laptops (niet Apple) moet je bij het wijzigen van geheugengrootte dit bevestigen door F1 oid in te drukken. Google eens op het aanpassen van geheugengrootte in een Apple laptop / computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 21:23

Underworld

+1 Inzichtvol

pimmetjew schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:50:
Heb deze memtest gedraaid: http://osxdaily.com/2011/05/03/memtest-mac-ram-test/
Duurde ruim 3 uur maar gaf verder geen errors ofzo en alles was gewoon in orde volgend die test...
Weet iemand waardoor het dan zou kunnen komen, dan hoor ik het graag! :)
Heb je al is één geheugen reepje van 4 GB geprobeerd?
Daarnaast ondersteund een Alu MacBook uit 2008 "officieel" 6 GB maar onofficieel gewoon 8 GB. Het chipset (logicboard) kan 8 GB namelijk gewoon aan.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
JW1 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:23:
Bij sommige laptops (niet Apple) moet je bij het wijzigen van geheugengrootte dit bevestigen door F1 oid in te drukken. Google eens op het aanpassen van geheugengrootte in een Apple laptop / computer.
Het geheugen aanpassen op een Mac is een kwestie van de Mac open halen, RAM er uit, nieuw RAM er in, Mac weer dicht en opstarten. Mocht je twijfelen dan kun je kijken onder het appeltje (linksboven) -> Over deze Mac. Als daar de geheugenhoeveelheid staat die je er in hebt is het goed. Je zou eventueel nog verder kunnen kijken in Systeemprofiel wat daar onder geheugen staat.

Wat je nog kunt doen is het SMC resetten met het nieuwe geheugen er in: http://support.apple.com/kb/HT3964

[ Voor 13% gewijzigd door sypie op 10-08-2012 14:45 . Reden: Deze serie past juist prima in een MacBook ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Hoe heb je Memtest vanuit OS X weten te draaien als je OS X niet draaiend krijgt? Je dient het echt in de MacBook te proberen waar het fout gaat. Het beste is inderdaad de Memtest86+ ISO te downloaden, die te branden en vanaf te booten.

Ik meen namelijk dat een 2010 MBP wel op 1333 MHz probeert te werken met geheugen, een 2008 MB zal dat echter heel zeker niet doen. (Maximaal 1066 MHz.)

Ik vermoed dat het geheugen gewoon niet fatsoenlijk wil werken op 1333 MHz, een gevalletje RMA dus. Het kan ook zijn dat een MBP dat met te strakke timings probeert. Voor MacBooks koop ik daarom altijd Kingston geheugen waarvan het partnummer met KTA begint (ipv bijvoorbeeld KVR), dat is speciaal getest met Apple hardware.

[ Voor 53% gewijzigd door --MeAngry-- op 10-08-2012 14:45 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Daarnaast is het verstandig memtest minimaal 8 uur te laten draaien om een betrouwbaar beeld te krijgen van de testresultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjew
Heb ook een reepje van 4GB geprobeerd maar dan heeft hij hetzelfde als bij 2x4GB...
Heb die andere memtest op de MacBook unibody 2008 gedraait waarbij het geheugen het wel doet, als ik hierop trouwens bij 'over deze mac' kijk, staat er trouwens gewoon 1333MHz :o
Heb nu de 2x4GB bankjes in de MB Pro 2010 gedaan en hij is nu memtest86+ aan het draaien dus ben benieuwd (gaat alleen sneller dan die aangeraden 8 uur?)
SMC resetten heb ik nog niet gedaan maar zal ik doen zodra de memtest klaar is.

Bedankt voor jullie tips in ieder geval en ik houd jullie op de hoogte! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-03 12:18
Ik heb een zelfde soort probleem. Een macbook Pro medio 2010. De 2x 2 gb reepjes wilde ik vervangen voor 2x4 gb. Ik heb hiervoor de Corsair CMSO8GX3M2A1333C9 gekocht. Echter krijg ik het niet aan de praat. Als ik beide of alleen 1 4gb reepje plaats dan werkt het niet, maar als er een oud 2gb reepje bij zit, dan werkt het wel.

De volgende combinaties werken wel:
- 1x4gb corsair + 1x2gb oud geheugen werkt wel
- ook als ik de 2 en 4 gb omdraai (in het andere geheugenslot)
- ook heb ik alle combinaties met 2 en 4gb reepjes geprobeerd, en ook dat werkt.

De volgende combinaties werken niet
- 2x4gb corsair
- 1x4gb corsair (maakt niet uit in welke bank ik ze stop)

Weet iemand waar dit aan ligt en hoe ik dit kan oplossen zodat ik wel de 8gb werkgeheugen kan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-04 17:06
Heb je ook die smc reset al gedaan die ze hierboven omschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Ook al gedaan, maar helaas blijft het probleem nog steeds hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-04 21:26
Is het Apple geheugen wellicht low voltage geheugen? Heb je dat nu ook?
Controleer dat eens. Gaf bij mij in het verleden problemen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Dat kan ik vanavond even bekijken, maar ik vrees dat er iets 'geks' aan de hand is en dat ik een maandag-ochtend macbook heb ofzo, getuige deze reacties van het apple support forum.

Hopelijk heeft er iemand anders hetzelfde probleem gehad, en heeft die een oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Ik ga mijn huidige geheugenreepjes in elk geval omruilen. Iemand enig idee welk merk/type dan wel precies werkt? Op dat Apple forum wordt over "PNY PC3-8500 8GB kit" gesproken, maar die kan ik niet vinden in de pricewatch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacks0nxD
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-04 15:52
Heb zelf de reepjes van Corsair erin zitten (specifiek voor Apple gemaakt, geen idee of er verschil in zit maar ach) en die doen het prima ;)

Corsair Mac Memory CMSA8GX3M2A1333C9

[ Voor 60% gewijzigd door Jacks0nxD op 21-10-2014 13:23 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Weet je misschien het precieze merk en type? Ik zag wel een 'Mac' memory van Corsair (CMSA8GX3M2A1066C7), maar daar zag ik een slechte review, die ik niet helemaal begreep...Dus vandaar dat ik een andere heb gekozen, en de webshop nog gevraagd of die compatibele waren...

[ Voor 13% gewijzigd door Burnd op 21-10-2014 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Jacks0nxD schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:20:
Heb zelf de reepjes van Corsair erin zitten (specifiek voor Apple gemaakt, geen idee of er verschil in zit maar ach) en die doen het prima ;)

Corsair Mac Memory CMSA8GX3M2A1333C9
Ik ben bang dat dat ook niet werkt, omdat ik volgens mij PC3-8500 (DDR3-1066) nodig heb, maar dat weet ik dus ook allemaal niet zeker...
Pagina: 1