3 videokaarten kapot in 1 jaar tijd, toeval?

Pagina: 1
Acties:

• NedStar
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik heb het slechte geluk dat ik in de laatste maand twee videokaarten erdoorheen heb gewerkt, totaal 3 die compleet kapot zijn gegaan.

Eén jaartje geleden een 2x6970 setup gekocht, de eerste kaart knalde er binnen twee weken uit tijdens het spelen van ARMA2 (brandlucht en rook kwam uit de kast maar verder niks anders kapot) Ik vermoed een slechte batch.
Nieuwe kaart gekregen van de winkel en prima een jaar lang gedraaid zonder enige problemen met als max temp 70c op beide kaarten.

Tot twee maanden geleden één van mijn 6970's een herrie begon te maken, een ventilator liep niet helemaal goed meer en uiteindelijk RMA gestuurd en creditering. Hij koelde verder prima, het lawaai was alleen niet te doen en was te horen onder een game sessie.

Verder gegaan op één 6970 die er ook mee op houd, deze keer terwijl ik wat desktop werk zit te doen...
Nu vermoed ik dat ik zeker te maken heb gehad met een slechte batch aangezien deze op dezelfde manier als de eerste kapot gaat. Immers deze keer alleen geen rook maar de pc valt gewoon uit.
De pc start nog wel op maar de bios geeft al snel een GPU biep foutcode aan.

Vervolgens mijn oude 5750 erin gestoken en de pc werkt weer als normaal. Helaas is deze kaart veel te zwak om BF3 en dergelijke op te draaien dus ik bestel een 7970.

Vandaag de 7970 Club 3d King ontvangen, de pc start op naar windows en ik install de drivers.
Ik gooi de kast weer dicht en start windows opnieuw op. Tot alle mate van ramp knalt deze er ook uit, deze keer tijdens het opstarten naar windows.
De computer start nu helemaal niet meer op en ik vermoed dat de voeding kapot is. Vervolgens de 7970 eruit gehaald en de pc start weer op, immers wel met een foutcode want er zit geen gpu in.

Dan me 5750 erin gestoken en hoppa alles werkt weer. Verder de videokaart in een andere pc gestoken en daar start het boeltje ook niet meer op als de videokaart erin zit. Ik vermoed een vrijwel DOA product.

Nu vraag ik me dus af of ik hier gewoon te maken heb met een hoop ongeluk ;w of dat het probleem elders ligt? Ik heb immers geen slechte voeding en vraag me dan ook af of de voeding überhaupt de boel wel op deze manier kan slopen? Verder is me systeem altijd stabiel geweest en nooit zomaar uitgevallen of artifacts.

Overigens heb ik een Corsair Professional Gold AX750
Wenslijst > AMD

Alvast bedankt allemaal.

He who controls the past commands the future. He who commands the future conquers the past.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Ik begin je voeding ook te verdenken als je zo veel kaarten kapot hebt.
Ik heb zo veel AMD kaarten gehad geen een DOA. Meerdere HD5xxx kaarten meerdere HD6xxx en ook meerdere HD7xxx en dan heb ik het over een stuk of 5. Gewoon telkens verkocht en een ander model gekocht. Maar zo veel kapot is echt niet normaal en in mijn ogen geen toeval meer.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:08

itsalwaysme

Graast voor DB

Als de het door iets anders zou zijn gekomen, zou ik toch wel het eerste aan de voeding denken of ESD. Maar dat zou niet na een jaar pas zijn. Het kan ook nog via de video-kabel binnen kunnen komen. Of iets met aarding.

Maar het kan natuurlijk nog steeds pech zijn.

edit:
Bedenk me net, kan ook niet iets met kortsluiting met je PCI-e poort of je kast zijn. Al zou ik dan verwachten dat je mobo ook dood zou zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door itsalwaysme op 09-08-2012 16:50 ]

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• NedStar
Ik zal voor de zekerheid even kijken of de grounding op de mobo nog goed zit. Zit allemaal goed.
Als er problemen met de voeding zouden zijn, zou er dan immers niet meer problemen moeten voordoen?
Ervaring met defecte PSU's heb ik helaas niet, is er een manier om dit te testen zonder doormeten of alles goed is?

Nu kan ik natuurlijk wel een RMA aanvragen voor me voeding maar de vraag is maar of hij kapot is. Extra kosten voor het onnodig testen van het product door de winkel zie ik ook niet echt zitten.

He who controls the past commands the future. He who commands the future conquers the past.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
NedStar schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:38:
Ik zal voor de zekerheid even kijken of de grounding op de mobo nog goed zit. Zit allemaal goed.
Als er problemen met de voeding zouden zijn, zou er dan immers niet meer problemen moeten voordoen?
Ervaring met defecte PSU's heb ik helaas niet, is er een manier om dit te testen zonder doormeten of alles goed is?

Nu kan ik natuurlijk wel een RMA aanvragen voor me voeding maar de vraag is maar of hij kapot is. Extra kosten voor het onnodig testen van het product door de winkel zie ik ook niet echt zitten.
Als hij alleen dipt op de 12v lijn vangen je andere onderdelen het waarschijnlijk gewoon iets beter op.
Doormeten is de enige manier.

• NedStar
Bedankt dan zal ik hem van het weekend even proberen te doormeten.

• NedStar
Ik heb zojuist de 12v doorgemeten en de voltages zijn normaal. Ik haal 12.34-12.35 volt op me molex connector en 12.35-12.36 op me 8 pin connector.
Dit is getest onder boot, idle, systeem stress (5-10min) en shutdown.

Het kan toch me PSU zo niet zijn? Ik vermoed dat ik hier gewoon pech heb gehad met me GPU's maar als iemand nog ideeën heeft hoor ik het maar al te graag.

Overigens heb ik ook nog een topic gemaakt op de corsair forums, de techie daar vermoed dat het de PSU niet is maar bood wel aan hem te onderzoeken in Californië.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
wat bedoel je met stress?
je huidige setup met HD5750 doet misschien een 250W, zo'n HD6970 trekt dat op z'n eentje
de kans bestaat dat de voeding pas raar doet bij hogere belastingen

heb je ook de kabels doorgemeten van de pci-e aansluitingen? misschien zit daar wel een kortsluiting of zo (kabelbreuk, slecht contact,...)
ik zou het hele verhaal toch eens sturen naar Corsair, misschien bieden ze wel gratis een controle aan

• NedStar
Twee van de drie vorige videokaarten gingen kapot in idle. Met stress bedoel ik me CPU and GPU vol belasten zodat ik hoger verbruik behaal ondanks dat ik een 5750 gebruik.

Verder heb ik me PCI-E kabels, in dit geval alleen de 8 pin doorgemeten. Aangezien me videokaart op het moment prima draait op de 6pin lijkt die me niet het probleem.

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-02 21:55

r.marijnissen

sapphire512mb

Dit zit in je psu of je mobo.

Dat die 5750 werkt zegt niet alles, want eerdere kaarten werkten ook een tijd.
Lijkt er dus op dat of je mobo of je psu Ergens het voltage plots opschroefd of dat er plots een kortsluiting optreedt.

Welke? Dat is lastig testen als het niet continue is natuurlijk.
Overleg met de winkel, wil je van het gezeik af zonder hoop getest en onzekerheid?

Mobo en psu vervangen.

Misschien kun je iets regelen met de shop.
Pc wel aangesloten op randaarde?

• NedStar
Het rare is, als ik zo rond google vind ik maar bar weinig tot vrijwel niks over mobo's die een GPU kortsluiten.
Verder heeft de PSU voor zover ik eruit haal beveiliging erop zitten dat voltage pieken niet zouden moeten kunnen.

Verder zit de computer aangesloten op een aard stekker en zit er een overspanning beveiliging tussen.

Excuses als ik "lastig" over kom maar ik zou gewoon graag willen weten wat er nu fout is. Wat inderdaad niet echt te doen is vermoed ik zo.

Maar goed, in ieder geval hartelijk bedankt allemaal! Ik wacht nog even op een reactie van Corsair en dan ga ik eens kijken hoe of wat.

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Heb je geen andere voeding of pc om de kaarten in te testen?

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

Verwijderd

NedStar schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 02:45:
Het rare is, als ik zo rond google vind ik maar bar weinig tot vrijwel niks over mobo's die een GPU kortsluiten.
Verder heeft de PSU voor zover ik eruit haal beveiliging erop zitten dat voltage pieken niet zouden moeten kunnen.

Verder zit de computer aangesloten op een aard stekker en zit er een overspanning beveiliging tussen.

Excuses als ik "lastig" over kom maar ik zou gewoon graag willen weten wat er nu fout is. Wat inderdaad niet echt te doen is vermoed ik zo.

Maar goed, in ieder geval hartelijk bedankt allemaal! Ik wacht nog even op een reactie van Corsair en dan ga ik eens kijken hoe of wat.
Ik denk persoonlijk pure pech maar goed om dat uit te sluiten zal moeilijk zijn.
Het is wel verdacht als er nog meer videokaarten gaan sneuvelen

• NedStar
Nou de voeding uiteindelijk naar corsair gestuurd en vervangen met een andere voeding, een 850w coolermaster.
Alles ging een paar dagen prima tot gister de videokaart weer kapot ging :N . Nu een overleg met de winkel begonnen om ook mijn mobo terug te sturen.

Ik ga er toch van uit dat met een nieuw mobo het probleem echt opgelost moet zijn. Verder ga ik er van uit dat andere hardware dit probleem niet kan veroorzaken?
Er zit alleen een geluidskaart in de mobo en wat hdd's, dvd spelers op de sata.

Kan een geluidskaart een storing veroorzaken die dan een overlading naar me videokaart stuurt via de mobo?
Overigens werkt de geluidskaart nog steeds prima, wat me wel opviel bij de mobo was dat hij van het begin af aan al liep te storen op het onboard geluid (hoop geruis).
Toen de tijd een geluidskaart gekocht die ook last had van ruis in bepaalde PCI lijnen. Ondanks dat deze PCI lijnen niet gedeeld waren met de videokaart. Andere lijnen waren dit toen niet het geval en gooide ik dit maar op EMI.

Het lijkt mij als ik zo de informatie op de wiki lees erg sterk dat hardware in een PCI lijn kortsluiting zorgt in een andere lijn dus ik ga er van uit dat de mobo stuk is en voor de rest niks problemen kan zorgen?

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

waarom coolermaster??, alleen maar problemen mee gehad, 1 1000w ging kapot ...... de andere voeding van 1100w met 1000w over 12v kon niet eens 900w leveren over de 12v terwijl het een 1000w model was.
Zegt nog niets, maarja Cooler Master is in mijn ogen troep.

Heb nu een Silverstone Strider 1200w Gold Evo.
Als je toch een voeding koopt doe meteen Be queit dark power pro , Silverstone Corsair HX of whatever.

Wat betreft videokaarten denk ik dat je gewoon pech hebt.
Of je mobo is stoek

[ Voor 62% gewijzigd door A87 op 20-08-2012 19:15 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• NedStar
Heb geen nieuwe voeding gekocht, de coolermaster is een back up gevalletje.
Er zat normaal een Corsair AX in zoals in mijn OP staat.

• qrious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2016
als je product niet al DOA was twijfel ik tussen temparaturen en je voeding... temperaturen zal het wel niet zijn, als die kritiek worden valt je pc automatisch uit, maar kijk er toch eens naar

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het is misschien ver gezocht maar wat ik mij zo kan voorstellen is het volgende namelijk die 6970 en 7970 videokaarten zijn geen kleine jongens. Als die dus in het pci-e slot zitten dan vergt dit wel iets van dat slot door alleen al het gewicht van die kaarten zelf. Ik zou mij zo kunnen voorstellen dat die kaarten ietwat verzakken of fout gaan zitten door warmte e.d. en daarna een sluiting in het pci-e slot verzoorzaken.

Wanneer ik bij mijzelf zo kijk bij mijn 7970 dan zou ik mij dit scenario best wel kunnen voorstellen ondanks dan dat wel die kaart wat ik heb een versteviging aan de bovenkant heeft waardoor de kaart wel goed recht blijft zitten ( Asus HD7970 DirectCUII Top ). Zeker wanneer nu blijkt dat de voeding goed is en als ook achteraf blijkt dat er niks aan het moederboard is denk ik dat bovenstaand misschien wel eens een oorzaak kan zijn.

• A87
  • Niet online

A87

Of een samenhoping van factoren....... moederbord plus gpu´s plus power supply.

Net als met die air crashes :P

[ Voor 17% gewijzigd door A87 op 20-08-2012 22:37 ]

• NedStar
Roel1966 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 20:29:
Het is misschien ver gezocht maar wat ik mij zo kan voorstellen is het volgende namelijk die 6970 en 7970 videokaarten zijn geen kleine jongens. Als die dus in het pci-e slot zitten dan vergt dit wel iets van dat slot door alleen al het gewicht van die kaarten zelf. Ik zou mij zo kunnen voorstellen dat die kaarten ietwat verzakken of fout gaan zitten door warmte e.d. en daarna een sluiting in het pci-e slot verzoorzaken.

Wanneer ik bij mijzelf zo kijk bij mijn 7970 dan zou ik mij dit scenario best wel kunnen voorstellen ondanks dan dat wel die kaart wat ik heb een versteviging aan de bovenkant heeft waardoor de kaart wel goed recht blijft zitten ( Asus HD7970 DirectCUII Top ). Zeker wanneer nu blijkt dat de voeding goed is en als ook achteraf blijkt dat er niks aan het moederboard is denk ik dat bovenstaand misschien wel eens een oorzaak kan zijn.
Dit lijkt mij zo nog niet eens zo ver gezocht. Ik zat zelf ook al te denken dat het te maken heeft met het gewicht en slechte pinnetjes in de mobo waardoor de connectie niet goed meer zit en kortsluiting geeft.
De high end kaarten zijn inderdaad best zwaar en het buigt altijd wat.

Verder zit de GPU met 2 schroeven aan de kast vast.

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:05

Snuffel

Vroem!

r.marijnissen schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 09:19:
....
Pc wel aangesloten op randaarde?
Beter nog: is je randaarde wel goed? Stopcontact kan randaarde hebben, wil niet zeggen dat het goed is aangesloten....

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• A87
  • Niet online

A87

Snuffel schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:16:
[...]

Beter nog: is je randaarde wel goed? Stopcontact kan randaarde hebben, wil niet zeggen dat het goed is aangesloten....
alsof dat ook maar iets wat uitmaakt.. zou dan om de voeding gaan

• Roel1966
  • Niet online
Snuffel schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:16:
Ik heb mijn pc nooit aangesloten gehad op een stopcontact met randaarde en dit soort problemen wat de topicstarter heeft nog nooit meegemaakt.

• Amdk6II
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 11:40
Als je toch zoveel geld uitgeeft aan goede grafische kaarten zorg dan in ieder geval voor een goede degelijke voeding. Coolermaster voedingen zijn redelijk, maar er zijn veel betere merken. Als je zware grafische kaarten koopt (in SLI/crossfire) is een fatsoenlijke voeding een goed idee.

Ik had een Coolermaster voeding die het goed deed totdat er kortsluiting was. Ik dacht dat mijn hardware het wel overleefd had, maar moederbord was gesneuveld. Gevalletje pure pech, maar met een betere kwaliteit voeding zou de kans op schade weer kleiner (moeten) zijn.

Als je reviews leest over voedingen, let dan vooral op zaken zoals line-stabiliteit (3, 5 en 12 volt) en ruistesten.
Verder verdenk ik ook (zoals de rest) dat je moederbord de oorzaak kan zijn (eigenlijk gewicht videokaarten op mobo). Zijn het full length pci-expres kaarten? Een beugel is geen overbodige luxe met meerdere kaarten in een moederbord.

• A87
  • Niet online

A87

Amdk6II schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 17:09:
Als je toch zoveel geld uitgeeft aan goede grafische kaarten zorg dan in ieder geval voor een goede degelijke voeding. Coolermaster voedingen zijn redelijk, maar er zijn veel betere merken. Als je zware grafische kaarten koopt (in SLI/crossfire) is een fatsoenlijke voeding een goed idee.
Denk dat het qua moederbord wel mee moet vallen. Wat denk je van de Mars 2? lol
Maar idd die cooler master voedingen lekker laten liggen.

En ja wel een 6970 in SLI maar besparen op de voeding? dat was voor 700+ euro aan videokaarten wat je had

[ Voor 75% gewijzigd door A87 op 21-08-2012 17:46 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:00

Shunt

Boe

Roel1966 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 15:24:
[...]

Ik heb mijn pc nooit aangesloten gehad op een stopcontact met randaarde en dit soort problemen wat de topicstarter heeft nog nooit meegemaakt.
Ik heb nog nooit een bliksem inslag gehad dus dit komt nooit voor. 8)7
Jammer maar helaas zo werkt het natuurlijk niet. randaarde KAN zeer belangrijk zijn ik zal niet zeggen dat de problemen van de TS hier door komen maar het zou samen met eventueel een slecht licht net en een slechte voeding voor problemen kunnen zorgen. Imoh altijd de pc aan een stekkerdoos met zekering en randaarde en de stekkerdoos in een stopcontact met randaarde.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• NedStar
Jongens de coolermaster voeding is een tijdelijke vervanging! Er is nu één videokaart kapot gegaan op de coolermaster en de rest is kapot gegaan op de corsair. Dit is duidelijk te lezen hoor 8)7

Verder zit het met de stekker echt wel snor. Er draaide hier vroeger immers totaal drie computers op en de laatste tijd staan er nog twee op.

Het lijkt me ook niet logisch dat het de stekker zou zijn, immers werkt de andere computer hier ook gewoon prima. Alles werkt op mijn eigen systeem ook perfect op de high end GPU's na die er dus steeds uitklappen.
Verder zou een stop-contact probleem op de voeding kapot moeten gaan, niet de GPU.
Shunt schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 09:36:
[...]
Imoh altijd de pc aan een stekkerdoos met zekering en randaarde en de stekkerdoos in een stopcontact met randaarde.
Dit is dus ook het geval :)

[ Voor 17% gewijzigd door NedStar op 22-08-2012 14:43 ]

• Roel1966
  • Niet online
Shunt schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 09:36:
Ik heb nog nooit een bliksem inslag gehad dus dit komt nooit voor. 8)7
Jammer maar helaas zo werkt het natuurlijk niet. randaarde KAN zeer belangrijk zijn ik zal niet zeggen dat de problemen van de TS hier door komen maar het zou samen met eventueel een slecht licht net en een slechte voeding voor problemen kunnen zorgen. Imoh altijd de pc aan een stekkerdoos met zekering en randaarde en de stekkerdoos in een stopcontact met randaarde.
Een slecht lichtnet oftewel dips in de lijn heeft verder weinig met randaarde te doen en blijft hetzelfde wanneer je wel of niet een geaard stopcontact gebruikt. Maar sowieso vangt een goede voeding zoals TS heeft dat normaal gesproken prima op en kan er echt geen schade aan de rest ontstaan.

En ja ik zelf begin er niet aan om hier randaarde te gaan aanleggen want dan heb ik heel wat metertjes nodig en zo werk ik hier al zeker 20 jaar. Kijk als je een randaarde stopcontact in de buurt hebt dan zeg ik wel van oke beter op een randaarde contactdoos aansluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Roel1966 op 22-08-2012 16:13 ]

• A87
  • Niet online

A87

Je kan ook gewoon pech hebben, ik heb genoeg videokaarten kapot zien gaan in me leven :+

[ Voor 49% gewijzigd door A87 op 22-08-2012 21:06 ]

• NedStar
Nou daar ben ik dan weer 8)7

Vrijwel alles compleet vervangen en circa 1 maand geen problemen gehad. Tot vanavond, kijk een filmpje op youtube en de pc valt spontaan uit.
De schrik zat er gelijk weer goed in en jahoor, de GPU is weer kapot.

Wat ik al had vervangen:

De psu is vervangen met hetzelfde type corsair AX750.

Het moederbord, cpu en geheugen is vervangen en de oude onderdelen zijn overgegaan naar een andere computer (draait hier prima naast me). Zat zeker niet in de planning maar goed ik wou nu toch wat zekerheid.

De stroomkabel van de PSU en de DVI kabel is vervangen.

Ondanks al dit is er nu toch weer een videokaart kapot gegaan en ook weer op dezelfde manier als de vorige. :O
Nu had ik er 2x een 7950 ingezet, de bovenste waar alle kabels inzitten is kapot gegaan en de onderste doet het nog prima.

Nu blijft er nog over:
De overige kabels die de videokaart binnen gaan. 1x HDMI, 2x Display port.
Paar ventilators en een fan controller.
Geluidskaart met molex pin.
HDD, SSD, 2 DVD spelers.
De cpu koeler.
De kast zelf...

Ik heb nu geen flauw idee meer wat er nog fout kan zijn. Ik heb inmiddels de geluidskaart er ook maar uitgehaald maar ik betwijfel het allemaal ten zeerste.
Nu heb ik wel wat vage verhalen gehoord van HDMI kabels die apparaten slopen maar hoe ik dit moet gaan testen ben ik niet achter :? Voor de zekerheid ook maar de HDMI kabel eruit gehaald.

Hopelijk hebben jullie nog wat ideeën, dit geintje ben ik nu echt helemaal zat en hulde voor Afuture die het tot nu toe nog netjes heeft opgelost.
Hilfe!

• RobBosman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-06-2024
Tjezus, wat een gedoe.
Een vriend van mij heeft ook vreemde problemen gehad met z'n pc. Het bleek uiteindelijk dat een aantal schroefjes te strak aangedraaid waren (ook al voelde ze in de kast zelf nog redelijk los aan) en kortsluiting veroorzaakte. Wanneer het in een andere kast geplaatst werd dan gingen de schroeven vanzelf moeilijker vast, werd er op tijd gestopt met aandraaien en werd er dus geen kortsluiting veroorzaakt.
Bij hem werd het probleem eerst ook bij de PSU en het moederbord gezocht en ook bij hem heeft de pc eerst gewoon gewerkt.
Het is misschien heel ver gezocht, maar heb je een andere kast staan waar je alles in kunt bouwen? Als het daar wel werkt heb je misschien een zelfde soort probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door RobBosman op 18-10-2012 21:04 . Reden: Typefouten ]

• NedStar
Bedankt voor de tip! Heb helaas geen extra kast liggen maar wel een paar vraagjes :)
Toen er kortsluiting was bij je vriend was gelijk zijn hele pc kapot of ging er ook constant iets kapot?
En deed de kortsluiting nadat het probleem zich voor deed constant voor of zaten hier ook pauzes tussen?

Hartelijk bedankt alvast.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 17:24
Al eens gekeken of er niet toevallig een afstandsbusje teveel zit in de kast die kortsluiting kan veroorzaken met het moederbord? Onlangs meegemaakt op het werk met een server van Supermicro. 2 geheugensloten van de 8 deden niets en lieten de server vastlopen. Na inspectie bleek dat de leverancier een afstandsbusje teveel had geplaatst. Na die te verwijderen geen problemen meer gehad met die geheugensloten...

http://specs.tweak.to/16567

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:00

Shunt

Boe

NedStar schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 23:36:
Bedankt voor de tip! Heb helaas geen extra kast liggen maar wel een paar vraagjes :)
Toen er kortsluiting was bij je vriend was gelijk zijn hele pc kapot of ging er ook constant iets kapot?
En deed de kortsluiting nadat het probleem zich voor deed constant voor of zaten hier ook pauzes tussen?

Probeer eens je handen te krijgen op een UPS aan de stekker te hangen waar je pc ook op zit en de pc op de UPS (als je ergens een tweedehandsje kan vinden is het vaak al goed het gaat alleen om de uitlezing) of als je een netstroom monitor kan vinden is het ook goed. Het zou goed kunnen dat er op je 230 lijn een piek of dal zit wat voor problemen zorgt. En anders als het echt intern zit sluit alles uit door echt ieder stuk hardware dat op je pc zit te vervangen / uit te schakelen voor een periode bvb hdd en dat soort dingen. Verder heb je eigenlijk al een verse installatie gedaan van Windows in periode dat het voor het eerst voor kwam natuurlijk een longshot maar je weet het nooit.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Hoe is het gesteld met de monitoren (displayport) en Televisie of receiver (HDMI), het kan zijn dat er een spanning op de Ground van de HDMI staat door deze aan te sluiten op een ongeaarde Televisie of Receiver.
Misschien moet je het daarin zoeken. (maw deze aankoppelen blaast na een tijdje je GPU op)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• sahel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-01 20:59
Ik heb wel eens een pc gehad waarvan het mobo ergens in contact kwam met de backplate, wanneer er genoeg warmte ontwikkeling was in de kast. Het duurde wel even voor ik hier achter kwam :).
Ik zou tijdelijk de hele handel uit de kast halen om te zien of je de boel dan uberhaupt nog kun laten crashen.

• RobBosman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-06-2024
NedStar schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 23:36:

Bij hem sprong zijn moederbord niet meer aan, dus die is eerst vervangen, Toen dat het probleem niet verklaarde heeft hij z'n voeding vervangen, maar dat gaf ook geen oplossing.
Achteraf weet hij dus niet eens zeker of er uberhaupt iets kapot is geweest en vervangen moest worden.
Kortsluiting was dus misschien een verkeerde term om te gebruiken, het was meer een soort van storing.
Bij hem heeft de pc eerst een tijdje (ik geloof 2 dagen) gewerkt en daarna helemaal niet meer, totdat ze het probleem opgelost hadden athans.

• NedStar
skelleniels schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 07:52:
Al eens gekeken of er niet toevallig een afstandsbusje teveel zit in de kast die kortsluiting kan veroorzaken met het moederbord?
Dit heb ik goed bekeken toen het nieuwe moederbord erin ging. Er ziitten geen overbodige afstandbusjes in de kast. Wel gaat het moederbord wat stroef in de kast en moest ik wat schuiven en oplichten om de backplate met de kast gelijk te krijgen.
Dit deed me in het begin niet zoveel maar nu begin ik toch te twijfelen of de kast ergens niet goed zit. In principe moet het niet kunnen en zit er alleen pcb tegen de kast aan.
Shunt schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 08:42:
[...]

Probeer eens je handen te krijgen op een UPS . Verder heb je eigenlijk al een verse installatie gedaan van Windows in periode dat het voor het eerst voor kwam natuurlijk een longshot maar je weet het nooit.
UPS vandaag besteld en windows gisteren er gelijk afgegooid. Windows had ik nog niet opnieuw geïnstalleerd
maar het is inderdaad beter om het wel te doen dan niet in dit geval. Long shot blijft het natuurlijk wel :)
bitshape schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 08:44:
Hoe is het gesteld met de monitoren (displayport) en Televisie of receiver (HDMI), het kan zijn dat er een spanning op de Ground van de HDMI staat door deze aan te sluiten op een ongeaarde Televisie of Receiver.
Misschien moet je het daarin zoeken. (maw deze aankoppelen blaast na een tijdje je GPU op)
Dit wil ik gaan uitzoeken maar heb geen flauw idee hoe. Heb er al een voltage meter tegenaan geduwd maar krijg op de kabel zelf dan helemaal niks. Hier ga ik zeker dadelijk nog even verder mee experimenteren.

Verder bedankt voor de extra informatie Rob en iedereen bedankt voor de posts _/-\o_

• NedStar
Nou daar ben ik dan weer |:(

Zaterdag mijn videokaart binnengekregen en vandaag me crossfire weer geïnstalleerd Het duurde nog geen uur of hij knalde er weer uit. Videokaart is weer kaduuk...
De onderste kaart doet het nog en daar maak ik dan nu ook weer gebruik van.

Sinds de vorige post heb ik nogal het één en ander veranderd aan me pc. Zo is nu letterlijk ALLES
vervangen op de muis, keyboard en de twee monitoren na. Wel de Display Port kabels vervangen.

Me geluidskaart is eruit, de hdmi is er nooit meer ingekomen samen met de DVI, de kast en fans alles is dus gewoon nieuw. Jah zelfs de hardeschijven en de CPU cooler.

De HDMI, DVI en Display Port kabels doorgemeten maar hier zie ik ook niks raars aan.
De hdmi kabel zat op 0.2v (Laag omdat TV vrijwel altijd uitstaat als ik game), 3v max op de DVI, en 2-3v op de Display Port kabels wat ook gelijk weer terug naar 0v zakt.

Verder heb ik er ook een UPS met AVR tussen gekwakt, toen de kaart eruit vloog snel me UPS bekeken maar deze geeft geen storing of stroom pieken aan. Het voltage op het huisnetwerk blijft zo'n 215-226v, dit lijkt mij vrij normaal. Het max wattage dat me CPU en GPU onder stress (furmark, prime) aangaf is 450W dus me 750w voeding kan dit ook met gemak aan.
Verder de UPS in een andere stopcontact gedaan en de andere pc's op een aparte groep aangesloten.

Al me monitoren, router en de pc zelf is aangesloten op de UPS met AVR.

De kaart ging weer op dezelfde manier dood als al de vorige kaart. In één keer paf en de kaart is helemaal aangord. Temps waren weer goed en geen OC aanwezig.

Heeft iemand nog tips? Ik weet het zelf nu echt niet meer en ben ten einde raad. 7(8)7

[ Voor 3% gewijzigd door NedStar op 28-10-2012 19:21 ]

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

NedStar schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:25:
Er ziitten geen overbodige afstandbusjes in de kast. Wel gaat het moederbord wat stroef in de kast en moest ik wat schuiven en oplichten om de backplate met de kast gelijk te krijgen.
Dit deed me in het begin niet zoveel maar nu begin ik toch te twijfelen of de kast ergens niet goed zit. In principe moet het niet kunnen en zit er alleen pcb tegen de kast aan.
Een ander merk & type kast proberen dan maar?
Of buiten de kast testen, maar dat is lastiger voor meer dan 1 maand.
De hdmi kabel zat op 0.2v (Laag omdat TV vrijwel altijd uitstaat als ik game), 3v max op de DVI, en 2-3v op de Display Port kabels wat ook gelijk weer terug naar 0v zakt.
Explain please... Hoe en wat heb je gemeten. Ik heb geen glazen bol. Een multimeter heeft een rood meetpunt en een zwart meetpunt.

Alles is echt correct geaard (monitoren en PC psu), 100% zeker?

[ Voor 30% gewijzigd door bitshape op 28-10-2012 19:49 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• NedStar
bitshape schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:45:
Een ander merk & type kast proberen dan maar?
Of buiten de kast testen, maar dat is lastiger voor meer dan 1 maand.
Kast is compleet vervangen.
bitshape schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:45:
Explain please... Hoe en wat heb je gemeten. Ik heb geen glazen bol. Een multimeter heeft een rood meetpunt en een zwart meetpunt.

Alles is echt correct geaard (monitoren en PC psu), 100% zeker?
De kabels zijn gemeten met de voltmeter op 20v. Vervolgens de zwarte op het stopcontact aarde aangesloten en de rode op de pinnetjes van de kabel. Is dit fout gemeten?
Natuurlijk staan de monitoren dan wel aan. Bij de TV is dit niet het geval omdat ik deze nooit aan heb staan als ik achter de computer zelf zit.

Verder weet ik niet 100% of de aarde goed is, maar het lampje van de stekkerdoos geeft aan dat de aarde actief is. En er zit natuurlijk nu een UPS met voltage regulator tussen dus ik neem aan dat het buiten stroom nu toch echt niet meer kan.

[ Voor 16% gewijzigd door NedStar op 28-10-2012 20:07 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-02 14:12

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wow, net heel je verhaal doorgelezen, dat suckt echt voor je man :/
Om een of andere reden verdenk ik toch nog steeds je voeding. Ik weet dat je opnieuw hetzelfde type hebt gekocht, maar is er geen manier om een ander type voeding te testen?

Android developer & dürüm-liefhebber

• NedStar
Mavamaarten schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 20:29:
Wow, net heel je verhaal doorgelezen, dat suckt echt voor je man :/
Om een of andere reden verdenk ik toch nog steeds je voeding. Ik weet dat je opnieuw hetzelfde type hebt gekocht, maar is er geen manier om een ander type voeding te testen?
Er heeft tijdelijk een coolermaster 850w voeding in de kast gezeten. Hier is ook 1 kaart op kapot gegaan dus ik betwijfel de voeding.

Ondertussen 2 van de 3 monitoren weggehaald. Had er 2 aangesloten toen de kaart vandaag kapot ging dus ik ga ervan uit dat de derde monitor wel "goed" is.
Nog even langs de buurman gegaan en die is zo vriendelijk om van de week even de aarde en dergelijke nog na te kijken. Voor zover ik weet moet dit geen probleem meer kunnen zijn door de UPS met AVR.

Verder snap ik er echt de ballen van.

[ Voor 28% gewijzigd door NedStar op 28-10-2012 20:57 ]

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

NedStar schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 20:07:
De kabels zijn gemeten met de voltmeter op 20v. Vervolgens de zwarte op het stopcontact aarde aangesloten en de rode op de pinnetjes van de kabel. Is dit fout gemeten?
Natuurlijk staan de monitoren dan wel aan. Bij de TV is dit niet het geval omdat ik deze nooit aan heb staan als ik achter de computer zelf zit.
Ik bedoelde eigenlijk de Ground van de kabels meten, dus de metalen buitenkant van de stekkers wat als het goed is aan de Randaarde hangt. Als alles goed geaard is dient hier geen spanning op te staan. Weerstand meten kan ook (spanningsloos graag!), dan kan je zien of de ene ground-zijde netjes in verbinding staat met de andere ground-zijde, ajbwib.
Meten aan de individuele signaalpinnen kan je eigenlijk niet doen zonder te weten hoe en wat je moet meten qua waarden. Tevens is dat niet geheel zonder risico's. Niet doen dus.
Verder weet ik niet 100% of de aarde goed is, maar het lampje van de stekkerdoos geeft aan dat de aarde actief is. En er zit natuurlijk nu een UPS met voltage regulator tussen dus ik neem aan dat het buiten stroom nu toch echt niet meer kan.
Ik denk toch dat je de Randaarde eens moet onderzoeken, zowel of de stopcontacten echt geaard zijn alsmede de Aarding van de Monitoren en ook de PC (psu & behuizing), de gehele keten van aan elkaar geknoopte onderdelen.
Hebben de (displayport-) Monitoren een externe voeding en worden deze verder aangesloten via een 2-polige laagspanning? Of zit de voeding intern?

Je hebt het over een stekkerdoos, welk merk/type is dat exact? Er gaat dus een lampje branden als er correcte Randaarde aanwezig is??

• NedStar
bitshape schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 21:09:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk de Ground van de kabels meten, dus de metalen buitenkant van de stekkers wat als het goed is aan de Randaarde hangt. Als alles goed geaard is dient hier geen spanning op te staan. Weerstand meten kan ook (spanningsloos graag!), dan kan je zien of de ene ground-zijde netjes in verbinding staat met de andere ground-zijde, ajbwib.
Meten aan de individuele signaalpinnen kan je eigenlijk niet doen zonder te weten hoe en wat je moet meten qua waarden. Tevens is dat niet geheel zonder risico's. Niet doen dus.
De metalen buitenkant staat geen stroom op. Dit heb ik bekeken voordat ik op de pinnetjes verder ging.
Ik zal verder van de pinnetjes afblijven, verder heb ik wiki gebruikt voor de pin info en dan de stroom connector pin uitgelezen. Moet ik wel zeggen dat ik ook de andere pinnetjes heb getest en hier staat ook gewoon stroom op.

Verder volg ik niet helemaal hoe ik de weerstand moet meten. Ik heb de multi-meter op 20k Ω en de rode kabel op Ω . Vervolgens de meet-kabels tegen elkaar gehouden en dan vliegt de meting alle kanten op. Circa van 0.05 tot pieken boven de 10. Volgens de handleiding moet dit circa 0.5 zijn. Nu zit hij meestal wel ongeveer rond dit getal dus ik neem aan dat dit goed is.
Ik neem aan dat het doormeten moet gebeuren als de kabels niet in de GPU en monitor zit?

Vervolgens een HDMI kabel erbij gepakt en de metalen buitenkant gemeten. Hierbij krijg ik een waarde van 0. Klopt dit?

Sinds kort de eerste keer maar begonnen met een multi-meter dus excuseer de newbie vragen.
bitshape schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 21:09:
[...]
Ik denk toch dat je de Randaarde eens moet onderzoeken, zowel of de stopcontacten echt geaard zijn alsmede de Aarding van de Monitoren en ook de PC (psu & behuizing), de gehele keten van aan elkaar geknoopte onderdelen.
Hebben de (displayport-) Monitoren een externe voeding en worden deze verder aangesloten via een 2-polige laagspanning? Of zit de voeding intern?

Je hebt het over een stekkerdoos, welk merk/type is dat exact? Er gaat dus een lampje branden als er correcte Randaarde aanwezig is??
De randaarde van het stopcontact laat ik verder door de buurman onderzoeken. Hoe moet ik de aarde van de kast of monitor onderzoeken?
Verder zit de voeding van de monitoren intern.

Verder is de stekkerdoos waarmee ik het getest heb deze APC. Hier zit een lampje op die aangaat als ik hem in een geaard stopcontact doe. Als ik hem op een andere niet geaarde verdieping duw dan gaat deze niet aan.

Overigens gebruik ik deze UPS AVR

Pagina: 1