harde schijf niet herkend in windows?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Beste Tweakers,

Zojuist een nieuwe 2tb hdd aangeschaft om mijn ssd een beetje te ontzien.
De hardware-matige installatie ging probleemloos en ook in de bios (sata configuratie in AHCI) wordt de schijf als 2 tb schijf herkend. In windows echter staat de schijf er niet bij, enkel mijn boot/game ssd :(

Wat te doen?

het is overigens deze HDD pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB en hij komt gelukkig uit thailand :)

Draai overigens windows 7 64 bit dus daar zou het niet aan moeten liggen en in device manager wordt de schijf wel herkend, onder het kopje computer is hij echter onvindbaar

[ Voor 13% gewijzigd door eL_Jay op 09-08-2012 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tja, wat dacht je ervan om hem eerst te formateren?
Dat kan bij schijfbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit scherm:
Afbeeldingslocatie: http://www.maxiorel.com/files/styles/large/public/images/2009/04April/835/Windows-7-Computer-Management.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Is hij wel te zien in je Apparaatbeheer?
Zo ja, staat er wel een partitie op?
Probeer: Start -> Computerbeheer (typen) -> Opslag -> Schijfbeheer

Dan zie je onderaan-midden in het venster een rijtje van je schrijven, als het goed is staat je nieuwe er tussen. Dan "Partitie maken" en formatteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:26

3DDude

I void warranty's

eerst fysiek:
stroom kabel (zit er goed in?) ik heb wel eens dat die half los gaat met mijn voeding en dan doet hij het niet) Idem voor de data kabel naar je moederbord.

Vervolgens gewoon Computer -> Manage -> Disk management
en daar een partitie maken als je de 2TB schijf ziet

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
HyperioN schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 16:23:
Is hij wel te zien in je Apparaatbeheer?
Zo ja, staat er wel een partitie op?
Probeer: Start -> Computerbeheer (typen) -> Opslag -> Schijfbeheer

Dan zie je onderaan-midden in het venster een rijtje van je schrijven, als het goed is staat je nieuwe er tussen. Dan "Partitie maken" en formatteren :)
Dit werkt idd, vervolgens doe ik initialize disk en dan geeft hij 2 opties MBR(masterbootrecord) en GPT(GUIDpartitionTable) wat nu te kiezen?
Het is in ieder geval geen boot disk, voornamelijk opslag en games dus dan maar GPT??

p.s. bedankt voor de snelle reacties :)

[ Voor 7% gewijzigd door eL_Jay op 09-08-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
eL_Jay schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 16:26:
[...]

Dit werkt idd, vervolgens doe ik initialize disk en dan geeft hij 2 opties MBR(masterbootrecord) en GPT(GUIDpartitionTable) wat nu te kiezen?
Het is in ieder geval geen boot disk, voornamelijk opslag en games dus dan maar GPT??
Nah, dat heeft daar niks mee te maken. GPT is de "opvolger" van MBR in UEFI-systemen (UEFI is op zijn beurt weer de opvolger van BIOS), en in GPT-ondersteunende systemen kun je daar ook van booten.

Met MBR kunnen je partities maximaal 2 TB zijn, maar aangezien je schijf 2 TB is, is dat dus geen probleem.
GPT werkt alleen op x64-systemen (Vista, W7). Qua compatibiliteit kun je dus beter MBR kiezen (stel: je pc gaat dood en je wil je schijf uitlezen op een oudere WinXP pc om je gegevens terug te halen) .
Qua snelheid maakt het niks uit.

MSDN: Windows and GPT FAQ
http://www.petri.co.il/gpt-vs-mbr-based-disks.htm

[ Voor 6% gewijzigd door HyperioN op 09-08-2012 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
HyperioN schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 16:37:
[...]

Nah, dat heeft daar niks mee te maken. GPT is de "opvolger" van MBR.
Met MBR kunnen je partities maximaal 2 TB zijn, maar aangezien je schijf 2 TB is, is dat dus geen probleem.
GPT werkt alleen op x64 UEFI-systemen. Qua compatibiliteit kun je dus beter MBR kiezen (stel: je pc gaat dood en je wil je schijf uitlezen op een oudere WinXP pc om je gegevens terug te halen) .
Qua snelheid maakt het niks uit.

MSDN: Windows and GPT FAQ
http://www.petri.co.il/gpt-vs-mbr-based-disks.htm
Bedankt doe ik dat.

Wederom hulde voor GoT legioen voor het oplossen van mijn probleem binnen 20 min :)

Wat mij betreft kan er een slotje op
Pagina: 1