Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 14:21
Hallo Tweakers,

Zojuist een nieuw setje gekocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1MSI Z77A-GD55€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 335,90

Ik kwam na de bestelling erachter dat het moederbord om een 8-pin JPWR vraagt, terwijl mijn voeding (Straight power E7 580W Modulair) een 4-pin JPWR heeft.
Op het internet zegt men dat een 4-pin genoeg is, alleen er zit niets voor niets een 8-pin aansluiting op..
Heb voor de zekerheid al een adapter besteld, 4-pin to 8-pin.
Wat is nou wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 08:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Zo'n adapter heeft sowieso weinig nut, want de voeding komt alsnog uit dezelfde 4 draadjes. Al met al komen die draadjes ook weer van één groot soldeervlak in de voeding, de reden voor 8 draadjes ipv 4 is vooral om de stroom per draad (en daarmee de warmte/kans op overbelasting/doorbranden) per draad te verminderen. Daar helpt zo'n adapter niet aan mee, je krijgt er alleen een extra stekker bij, wat de totale weerstand van je draad alleen maar verhoogt.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evion
Oke dat is een duidelijke uitleg! Zou de moederbord op een 4-pin kunnen draaien zonder enige OC maar wel zwaar belastend met games?

Want als dat niet kan, zit er niets anders op dan een nieuwe voeding te kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patshad
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:04
Ik heb dezelfde processor maar dan met een MSI Z77A-G43 mobo. PC bootte alleen wanneer de 8 pin voor cpu was aangesloten (had eerst alleen de 4 pin aangesloten). Duurde een tijdje voordat ik dat doorhad, dacht al bijna aan defecte onderdelen ;). Het is niet precies hetzelfde mobo, (budget z77 mobo van msi, dat van jou is ietsje meer luxe) maar mogelijk ben je ermee geholpen.

[ Voor 18% gewijzigd door patshad op 09-08-2012 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evion
patshad schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 18:11:
Ik heb dezelfde processor maar dan met een MSI Z77A-G43 mobo. PC bootte alleen wanneer de 8 pin voor cpu was aangesloten (had eerst alleen de 4 pin aangesloten). Duurde een tijdje voordat ik dat doorhad, dacht al bijna aan defecte onderdelen ;). Het is niet precies hetzelfde mobo, (budget z77 mobo van msi, dat van jou is ietsje meer luxe) maar mogelijk ben je ermee geholpen.
Heb je toen een molex/adapter ertussen gezet of een geheel nieuwe voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patshad
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:04
J.Christ schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 19:17:
[...]

Heb je toen een molex/adapter ertussen gezet of een geheel nieuwe voeding?
Ik had gelukkig gewoon een 8 pins op mijn voeding zitten (ik was aan het slapen tijdens het monteren ofzo 8)7), dus ik weet helaas niet of een molex/adapter jou probleem kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:24

3DDude

I void warranty's

Kan je toch gewoon proberen - met 4 pins..? moet geen kwaad kunnen lijkt me?

*of ben je van plan zwaar te gaan OC'n ? .. dan is het een ander verhaal denk ik..

Werkt het niet, wellicht gewoon investeren in een degelijke voeding? :)

[ Voor 26% gewijzigd door 3DDude op 09-08-2012 20:56 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evion
3DDude schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 20:56:
Kan je toch gewoon proberen - met 4 pins..? moet geen kwaad kunnen lijkt me?
*of ben je van plan zwaar te gaan OC'n ? .. dan is het een ander verhaal denk ik..
Werkt het niet, wellicht gewoon investeren in een degelijke voeding? :)
Uiteraard ga ik het proberen met de 4-pin. Uiteindelijk wel van plan om te gaan OC'en (heavy) maar de eerste paar weken niet, eerst stabiliseren en kijken hoe of wat.
patshad schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 20:02:
[...]
Ik had gelukkig gewoon een 8 pins op mijn voeding zitten (ik was aan het slapen tijdens het monteren ofzo 8)7), dus ik weet helaas niet of een molex/adapter jou probleem kan oplossen.
Misschien heb ik gister ook niet goed gekeken en blijkt er vanavond opeens ergens een 8-pin te zitten O-)

Ik krijg vanmiddag het bestelde spul binnen (incl. adapter) en ga ik vanavond een poging wagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evion
Afgelopen weekend ingebouwd met adapter en werkt als een zonnetje, bedankt voor de reacties.

Hier mag een slotje op :>
Pagina: 1