Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-08-2024
Heey mede tweakers,

Allereerst gelijk mijn specs:
Intel Core 2 Duo E4300 1.8Ghz stock
Antec Kuhler 620
Asus P5KC
2GB OCZ DDR3 1333Mhz
Ati HD4850 512MB

Ik ben momenteel mijn oude pc proberen een boost te geven door hem te overclocken. Het lukt wel aardig, maar ik ben nu aan het stress testen met Prime95, en dan te temperaturen uitlezen. Nu heb ik HW Monitor, Everest en Realtemp geinstalleerd.

Het rare alleen is, met een overclock naar 2.3Ghz, Realtemp een temperatuur van rond de 44 graden en HWmonitor en Everest een temperatuur van 52 graden.

Nu weet ik dus niet welke correct is want tussen Realtemp en de andere zit toch wel een groot verschil. Op verschillende fora heb ik gelezen dat Realtemp een goed programma is maar waarom dan dat verschil.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
gebruik realtemp, deze leest de temperatuur uit van je core sensoren.

andere software heeft het wel eens over de socket sensor, deze moet je niet aanhouden.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-08-2024
Ondanks dat er in de andere software ook Core #0 en Core#1 staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-07-2023
MrWouter schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:50:
Nu weet ik dus niet welke correct is want tussen Realtemp en de andere zit toch wel een groot verschil.

Nu weet ik dus niet welke correct is want tussen Realtemp en de andere zit toch wel een groot verschil. Op verschillende fora heb ik gelezen dat Realtemp een goed programma is maar waarom dan dat verschil.
Realtemp is net zo onbetrouwbaar als de rest, het ligt er maar net aan of ze correcte cijfers erin hebben geklopt.

Vrijwel alle sensor-software leest de 'distance-to-TJunction'-waarde uit, en rekent terug aan de hand van handmatig ingeklopte waardes wat de temperatuur zou moeten zijn. Bij mijn Q6600 zit Realtemp er, naar mijn vermoeden, echter 5'c naast en de meeste andere software toont zelfs aan dat hij 10'c koeler is, dan de daadwerkelijke temperatuur.

Overigens zijn die Tjunction-waardes behoorlijk inaccuraat onder de 50'c. Deze sensoren horen de temperatuur in de gaten houden voor wanneer de CPU thermal-throttling moet inschakelen, dus zijn deze sensoren enkel gecalibreerd voor hogere temperaturen. (dit geldt in ieder geval voor de C2D generatie)

Pentaxiaan